پاسخ : البراق
براق، نام مركوب پيامبر(ص) در سفر معراج. براق از مصدر «بَرق»، به معناي درخشش و آذرخش است. در غالب آثار لغوي به اطلاق اين نام بر مركوب پيامبر(ص) در معراج به سبب سرعت شگفتانگيز يا درخشندگى بسيار آن اشاره شده است (مثلاً نك: جوهري، 3/1448؛ ابن منظور، ذيل بَرَقَ؛ ابن اثير، 1/120).
در كهنترين روايات موجود از واقعة معراج، از مركوب پيامبر(ص) در اين سفر ياد شده است؛ گرچه در جزئيات موضوع اختلاف بسيار است. مدلول بيشتر روايات، آن را جانوري سپيدرنگ با جُثّهاي ميان استر و درازگوش نشان مىدهد كه نزديك رانهايش دو بال داشته، و به اندازة دورترين جايى كه مىديده، گام برمىداشته است (نك: احمد بن حنبل، 3/148، 5/394؛ بخاري، 4/133، 5/67؛ ابن هشام، 2/38؛ ابن سعد، 1/214). در برخى روايتهاي ديگر، جزئيات بيشتري از اوصاف براق و به ويژه آرايش خاص زين و برگ او آمده است (مثلاً نك: يعقوبى، 2/26؛ كلينى، 8/376؛ ابوالفتوح رازي، 12/128، 130؛ طبرسى، 111-112). در پارهاي روايات ديگر، تنها به نام براق به عنوان مركوب پيامبر(ص) در معراج بدون هرگونه توصيف اشاره شده است (نك: بلاذري، 1/255؛ طبري، 8/4؛ قس: ابن اسحاق، 297، كه تنها از «فرس ابلق» نام برده است). همچنين گفتهاند كه براق مركوب پيامبران بوده (ابن هشام، ابن منظور، همانجاها؛ نيز نك: ازهري، 9/133)، و به ويژه ابراهيم خليل(ع) با آن به زيارت بيتالحرام رفته است (طبري، 8/5؛ دميري، 1/107)، اما در غالب روايات از قول جبرائيل - كه براق را در آغاز سفر نزد رسول خدا(ص) آورد - آمده است كه پيامبر(ص) نزد خداوند از همة كسانى كه پيشتر بر براق سوار شدهاند، برتر و محبوبتر است (نك: ابن هشام، ابن سعد، همانجاها؛ نيز نك: عياشى، 2/277؛ قمى، 2/3).
براق، نام مركوب پيامبر(ص) در سفر معراج. براق از مصدر «بَرق»، به معناي درخشش و آذرخش است. در غالب آثار لغوي به اطلاق اين نام بر مركوب پيامبر(ص) در معراج به سبب سرعت شگفتانگيز يا درخشندگى بسيار آن اشاره شده است (مثلاً نك: جوهري، 3/1448؛ ابن منظور، ذيل بَرَقَ؛ ابن اثير، 1/120).
در كهنترين روايات موجود از واقعة معراج، از مركوب پيامبر(ص) در اين سفر ياد شده است؛ گرچه در جزئيات موضوع اختلاف بسيار است. مدلول بيشتر روايات، آن را جانوري سپيدرنگ با جُثّهاي ميان استر و درازگوش نشان مىدهد كه نزديك رانهايش دو بال داشته، و به اندازة دورترين جايى كه مىديده، گام برمىداشته است (نك: احمد بن حنبل، 3/148، 5/394؛ بخاري، 4/133، 5/67؛ ابن هشام، 2/38؛ ابن سعد، 1/214). در برخى روايتهاي ديگر، جزئيات بيشتري از اوصاف براق و به ويژه آرايش خاص زين و برگ او آمده است (مثلاً نك: يعقوبى، 2/26؛ كلينى، 8/376؛ ابوالفتوح رازي، 12/128، 130؛ طبرسى، 111-112). در پارهاي روايات ديگر، تنها به نام براق به عنوان مركوب پيامبر(ص) در معراج بدون هرگونه توصيف اشاره شده است (نك: بلاذري، 1/255؛ طبري، 8/4؛ قس: ابن اسحاق، 297، كه تنها از «فرس ابلق» نام برده است). همچنين گفتهاند كه براق مركوب پيامبران بوده (ابن هشام، ابن منظور، همانجاها؛ نيز نك: ازهري، 9/133)، و به ويژه ابراهيم خليل(ع) با آن به زيارت بيتالحرام رفته است (طبري، 8/5؛ دميري، 1/107)، اما در غالب روايات از قول جبرائيل - كه براق را در آغاز سفر نزد رسول خدا(ص) آورد - آمده است كه پيامبر(ص) نزد خداوند از همة كسانى كه پيشتر بر براق سوار شدهاند، برتر و محبوبتر است (نك: ابن هشام، ابن سعد، همانجاها؛ نيز نك: عياشى، 2/277؛ قمى، 2/3).