اصول انتخاب یک مربی مجرب

Shabdeez

Member
ابتدا باید بدانیم که واژه مربی ازکجا آمده است. مربی از ربّ . مربی و مربا آمده است که مربا همان محصول مربی که شاگرد است میباشد. از اینجا باید دانست که وظیفه مربی پرورش سوارکار از نظر اخلاقی و روحی و جسمانی است. حال باید شخصیت وی را مورد مطالعه قرار دهید که صادق و درستکار باشد و از برخورد اجتماعی و گفتمان کاملا مودبانه برخوردار باشد و بتواند امین شما در تمام مسائل گردد و هیچگاه دچار کبر و غرور نگردد چون هیچگاه هیچ ظرفیتی پر نیست(کبر و غرور آخر عمر سوارکاری یک مربی است).
اولین اصل این است که شما به مربیتان احساس نزدیکی کرده و به او اعتماد کنید.
حال این مربی مجرب را از کجا باید بشنایسم.
یک مربی کار آزموده و با تجربه باید از علم سوارکاری آنهم بروز مطلع بوده و سعی کند این اطلاعات را کم کم به شما منتقل نماید.
ابتدا باید برای شما از فیزیولوژی و آناتومی ورزشی صحبت نماید.(فزیولوژی علم شناخت و نقش خاص اعضا و اندامهای مختلف بدن موجود زنده میباشد و آناتومی علمی است که با ساختمان بدن و اجزا و قسمتهای تشکیل دهنده موجود زنده سر و کار دارد)مثلا به شما قسمتهای مختلف بدن اسب را نشان داده و در مورد آنها توضیح دهد که هر کدام چه نقشی دارند(چه در حرکت و چه در داخل بدن اسب)و گفتن مثلا تعداد تنفس اسب و میزان درجه حرارت او و تعداد ضربان قلب اسب(که یک سوارکار الزاما باید بداند).
سپس باید در مورد ایمنی و نقش آن در محیطهای اسبی با شما صحبت نماید که امکان و احتمال وجود خطر برای شمارا به حداقل برساند.
یک مربی مجرب بایستی اصول کمکهای اولیه را بدرستی بداند که درصورت بروز حادثه چه کارهایی را برای شما باید انجام دهد.
یک مربی مجرب بایستی در مورد تغذیه سوارکار و اسب اطلاعات زیادی داشته باشد که مثلا اگر شما زود خسته میشوید از چه تکنیکهایی و چه غذاههایی استفاده نمایید. اگر اضافه وزن و یا کمبود آن را دارید شما را راهنمایی کند و آنرا تا رسیدن به هدف دنبال نماید(این نکته در مورد اسب کلاسی حتما باید رعایت شده و مربی مخصوصا اسب کلاسی را از نظر تغذیه در نظر گرفته و تامین نماید چون یک اسب کلاسی باید روزی سه کلاس را بگرداند)
یک مربی مجرب بایستی احترام و محبت اول به اسب بعد به پرسنل و بعد به شاگردان باشگاه را کاملا رعایت نماید.
یک مربی مجرب هیچگاه نباید بیش از حد از شاگردان و اسب توقع داشته باشد.
بک مربی مجرب بایستی با اجتناب از ریسک کردن ضامن حفظ سلامتی اسب و سوارکار باشد و باحوصله و صبور باشد.
یک مربی مجرب که این خیلی مهم میباشد باید در اولین جلسات سوارکاری انواع نرمشها روی اسب توسط سوارکار را به او تعلیم دهد و آنهم در حالت قدم(حدود 14 نرمش را).
حال اگر از جلسه اول و دوم و سوم مربیتان شما را سوار بر اسب نمود بدانید و مطمئن باشید که کمترین اطلاعی از مربیگری ندارد.
یک مربی مجرب بایستی هر روز یک مطلب تازه برای عنوان و کار داشته باشد و نباید هر روز تکرار مکررات باشد(البته به استعداد شما بستگی بسیار دارد)
یک مربی مجرب در طول یک ساعت کلاس سوارکاری بایستی در مانژحضور داشته و پا به پای شاگردان در همه جای مانژ حضور یابد.
یک مربی مجرب که این هم خیلی مهم است بایستی با لباس کامل سوارکاری و خیلی آراسته و با بوی خوش سر کلاس حضور یابد.
حتما سعی نمایید از مربیانیکه دارای مدرک مربیگری هستند استفاده نماییدحتی میتوانید از آنها بخواهید که مدرکشان را نشانتان دهند.
یک مربی مجرب باید بتواند به تمام سوالات شما در سوارکاری پاسخ صحیح و قابل درک دهد و یا با تواضع کامل بگوید {{نمیدانم تحقیق میکنم و پاسخ میدهم}}
حال ببینید مربی ایکه با او کار میکنید از این ویژگیها برخوردار است یا نه در غیر اینصورت ادامه دادن با وی هیچ سودی برای شما جز اتلاف وقت و انرژی و صرف هزینه نخواهد داشت و هیچگاه فکر نکنید که تغییر مربی اشکالی دارد و خدای ناکرده مربیتان مثلا دلخور میشود. شاید او تا اینجا توانسته باشد شما را پیش ببرد و بیش از این در توانش نباشد. دراینصورت خود مربی باید برای پیشرفت بیشتر شما خوشحال باشد که شما پیشرفت بیشتری را خواستارید و سعی کند سطح خودش را بالاتر ببرد. در اصل ما در انتخاب مربی در هر سطحی مختاریم ولی وقتی انتخاب شد همه چیز تحت اختیار مربی مجربی است که در سطور بالا او را شناختید.با آرزوی موفقیت تمامی شما که عاشق اسبها هستید.

(نوشته شده توسط baradar از اعضا سایت)
 

Shabdeez

Member
کسانیکه مطلب بالا مورد قبولتون هستش:

لطفا نظر بدید که انصافا از کسانی که در قزوین مربی بوده و یا هستن چه از خود قزوینی ها و چه از جاهای دیگه کدوم یکشون نه همه بلکه حداقل المانهای بالا رو دارا میباشند؟؟


خواهشا اسم هر شخصی رو که می بریدبا ذکر فعالیت و خصوصیاتش(از موارد فوق) باشه.
 

Shabdeez

Member
رئیس میخواستم این مطلب در قزوین وفقط بین سوارکارهای قزوین مطرح باشه تا شاید بفهمیم که بعد این مدت و این همه مربی کجای کاریم!؟
 

masud51

Member
دوست عزیز شبدیز سلام
شخصا همچنین مربی که دارای پارامتر هایی که شما گفتید باشد را در قزوین ندیدم چون بعضی هاشون کنترول راه دور هستند بعضی هاشون مربی خوبی هستند ولی نشست صحیح رو بلد نیستند و بعضی هم سرکار ساز های خوبی هستند البته این در مورد مربیان قزوینی است و نظر شخصی من, برای خودم هست و آنرا به عموم تامیم نمیدهم .
من با خیلی از نوشته های شما در مورد مربی هم عقیده هستم اما میخواستم بدانم نوشته های شما مرجع مشخصی دارد یا نظرات شخصی شمااست؟
 

سهرابه

New member
دوست گرامی من بند بند مطلب شما را با دقت خواندم ویژگی هایی که نام بردید ویژگی های ممتازی هستند که از نظر من با چند بند دیگر کامل خواهد شد و مهم ترین آنها پولکی نبودن مربی میباشد!! حال از نظر من از دیدگاه سخت گیرانه و داشتن صد در صد موارد شما این مربی نه تنها در قزوین بلکه در کل ایران به سختی یافت میشود به نظر من کسی که به میزان 70 80 درصد موارد بالا را داشته باشد در قزوین کسی نیست جز سید جلال میررحیمی شاگرد مرد بی همتای سوارکاری ایران جناب سرهنگ نشاطی حال چون صحبتم به ایشان رسید مطلب زیر را اینجا http://horse.ir/forum/index.php/topic,3898.msg18392.html#msg18392 نقل میکنم.
 
بالا