اسب کاسپين، عروس زيباي منطقه آزاد انزلي

mahsa

Member
ميترا يزدچي- اسبچه خزر يا اسب کاسپين، اسب اصيل ايراني است که با تحقيقات انجام شده ثابت شده جد اغلب اسبان موجود در دنيا بوده و حتي اسبان عرب که از قديمي ترين اسبان دنيا هستند از اسبچه خزر ريشه گرفته اند.

"لوئيز فيروز" احياگر اسبچه خزر که يک شهروند آمريکايي تبار مقيم ايران بوده براي نخستين بار در سال ۱۳۴۴ هجري شمسي در سواحل جنوبي درياي خزر اسب کوچکي را تشخيص داد که تا پيش از آن درهيچ کجاي دنيا ديده نشده بود و بعدها اسبچه خزر نام گرفت.

اسبچه خزر از شاهکارهاي خلقت و در آفرينش بي نظير است، اين حيوان با وجود قدي کوتاه يعني ۹۰ تا ۱۲۰ سانتيمتر به يک اسب با تناسب بدني کامل شباهت دارد که تا بدان روز در دنيا گزارش نشده بود.

لوئيز فيروز اين اسب را که کشاورزان محلي با نام "مولکي" يا "پوزکي" به معني پوزه کوچک مي شناختند، اسبچه خزر ناميد که البته در تحقيقات گسترده بعدي نام اين حيوان به " اسب مينياتوري درياي خزر" و در نهايت به "اسب کاسپين" تغيير يافت.

اسبچه خزري مينياتور اسب عرب است

اسبي که مطالعات بعدي نشان داد اسب منحصر به فرد ، مينياتور اسب عرب و يکي از مهمترين عناصر زندگي ساکنان دشت خزر بوده است.

بدون اين اسب فرمانروايي قبايلي چون هند واروپايي بر استپهاي پهناور آسياي مرکزي پايدار نمي ماند اين اسب يک اسب اصيل ايراني است و يکي از هيجان انگيزترين کشفيات اسب در قرن گذشته است و يکي از چهارتيره اصلي اجداد اسبان خونگرم امروزي جهان است.

اين نوع اسب داراي قدي بين ۱۱۵- ۹۵ سانتي متر بوده و داراي گوش و سم ظريف و پاهاي کوتاه است، اين اسب فاقد ستيغ آهيانه (Parietal crost) در جمجمه است و استخوان کتف در اسبچه خزر پهن تر از ساير نژاد ايراني بوده و بيشتر شبيه به استخوان کتف نشخوار کنندگان است.

سٌم در اسبچه خزر باريک ، بيضي شکل و بيشتر شبيه به سٌم الاغ است وبسيار مقاوم که احتياج به نعل بندي ندارد خصوصيات ديگري که در اسبچه خزر مورد بررسي قرار گرفت وجود يک جفت دندان اضافي در مجاورت دندان پيشين آسياي فک بالا در دورۀ خاصي از زندگي است.

اين نوع دندان که هيچ ارتباطي به جنس اسبها ندارد، در فاصله سني ۵-۱ سالگي ديده مي شود و بعد از ۵ سالگي مي افتد و علت آنهم به دليل رشد کامل دندان پيش آسياي دوم است که مجاور دندان مذکور است و يکي از راههاي شناسايي آن در زيستگاههاي بومي آن در نواحي شمال است.

هم اکنون چندين نقطه در کشور به پرورش اين اسب مي پردازند که شامل استان گيلان (رضوانشهر تالش و منطقه آزاد انزلي)، مازندران، خجير کرج، اصفهان، کرمان و سيستان و بلوچستان است.

قابليت وتوانايي بسيار بالاي اين حيوان توجه بسياري از کشورها را به خود جلب کرده است و از آنجا که خصوصيات کامل يک اسب را داراست و نيز يک اسب کوچک (پوني ) نيست؛ مورد مطالعه آرکئوزئولوژيستها(Archae zoologists) قرار گرفته است تا ارتباط بين خزر مدرن و اسبهاي کوچک قبل از تاريخ پرشيا (Persia)را مشخص کند.

دانشگاه کنتاکي، اوکلاهما در آمريکا تحقيقات خود را بر روي اين اسب آغاز نموده تا نقش اجدادي آن را پيدا کند و روابط تعاملي اين نژاد و ساير نژادهاي جهان را مشخص کند.

در انگلستان نيز چندين گله از اين اسب قبل از انقلاب فرستاده شد و از آنجا به کشورهاي استراليا، نيوزلند وحتي ژاپن و فرانسه نيز برده شد اين کشور توانسته است انجمن بين المللي اسب خزر را ثبت کند.

توجه محافل اقتصادي و ورزشي به اسب کاسپين

از آنجايي که اين اسب قابليت فراواني در سوار کاري وپرش دارد مورد توجه محافل اقتصادي و ورزشي دنيا قرار گرفته است.

نژاد ترکيبي اين اسب نيز با نام ( English-caspian horse) در انلگستان به ثبت رسيده است وآنها به نحوي سعي کردند مالکيت معنوي و مادي آنرا در اختيار بگيرند.

اين حيوان يک حيوان جنگلي است و صرفاً چرنده نيست و شباهت زيادي به آهوي وحشي دارد و داراي پرش زياد و رشد سريع تري از اسب معمولي است و به همين علت بايد توجه و دقت خاصي به بلندي گوشهاي آن داشت، اين حيوان يک نژاد خالص و قديمي و ماحصل تکامل نژادهاي زيبا و برتر است.

پرورش اسب کاسپين در منطقه آزاد انزلي

هوشنگ افشاري، رئيس هيات سوارکاري استان گيلان و باشگاه سوارکاري تکتاز در منطقه آزاد انزلي) است. او از طفوليت به اسب علاقه داشته و از سال 77 به پرورش اسب کاسپين روي آورده است افشاري اسب کاسپين را موجودي ناياب ، در حال انقراض و ميراثي ملي دانسته و گفت: بر اساس سنگواره هاي مکشوفه از اسب کاسپين در آمل که متعلق به 6 هزار سال پيش از ميلاد مسيح است اين اسب جزء ميراث ملي ايران محسوب مي شود.

وي که در حال حاضر صاحب 13سر اسب کاسپين در باشگاه تکتاز است افزود : سال 85 مرکز دو منظوره اصلاح نژاد اسبچه خزر و باشگاه سوارکاري تک تاز با 2 ميليارد تومان سرمايه گذاري و 4هکتار مساحت، شامل محل نگهداري اسبها، مانژ سرپوشيده، مانژ مسابقات و گنجايش 44 اسب کار خود را با 10 سر اسب آغاز کرد و پس از 4 سال هم اکنون 3 سر از اسبهاي کاسپين موجود توليد خودمان است که براي آموزش سوارکاري نونهالان از آنها استفاده مي کنيم.

افشاري از ابراز همکاري و حمايت مرکز تحقيقات کشاورزي استان گيلان از مرکز اصلاح نژاد تکتاز خبر داده و بيان داشت :ما طي نشستي با اين مرکز توانايي ها و استعدادهاي اسب کاسپين را معرفي کرديم و اميدواريم اين مرکز در تکثير و پرورش با ما همکاري کند و از همکاري معاونت جهادکشاورزي که در برگزاري جشنواره ها هميشه ما را ياري کرده اند کمال تشکر را داريم.

وي بازار اسب کاسپين را در بيرون مرزهاي ايران بسيار پر رونق و توجه به پرورش آن را ارزآور دانست و ادامه داد : اسب کاسپين اصيل ترين خون اسب را در دنيا دارد و سر آن در بيرون از مرزهاي ايران 30هزار دلار معامله مي شود.

رئيس هيات سوارکاري استان گيلان با اظهار تاسف از فعاليت انجمن هاي بين المللي اسب کاسپين در کشورهاي مختلف و نبود تشکلي منسجم در ايران بيان داشت : بازيابي اين نژاد توسط خانم لوئيز فيروز در سال 1966 ميلادي ‌انجام گرفت و پيرو آن در سال 1971 ميلادي انجمن کاسپين در انگليس تشکيل شد و پس از انتقال نمونه‌ها به کانادا، اروپا و زلاندنو انجمن کاسپين در آمريکا آغاز به کار کرد و سال 1991 ميلادي نيز اولين کنگره بين‌المللي اسب خزر با حضور پرورش دهندگاني از استراليا، انگليس و ايران در هوستون تگزاس برگزار شد. جاي تاسف دارد که کنگره ملي اسب خزر دربيرون کشور ما برگزار مي شود ، انگليسي ها با افتخار از توليد و ثبت 700سر از اسبهاي کاسپين خبر مي دهند و انجمن هاي اسب کاسپين در نيوزلند ، استراليا ، امريکا و انگلستان به ثبت رسيده اند. اما در استان گيلان که مهد اين اسبها است فقط 60 سر آنها وجود دارد و در کل کشور ما هنوز نمي توان ثبت 250سر اسب کاسپين را با قاطعيت اعلام کنيم.

افشاري همکاري وزارت بازرگاني و سازمان دامپزشکي را در رابطه با صادرات اين اسبها ضروري خواند و گفت :صادرات اسب نياز به قرنطينه اسب دارد که در حال حاضر کشور ما مجهز به اين امکانات نيست . وزارت بازرگاني نيز با اعطاي تسهيلات صادراتي مي تواند در اين رابطه با پرورش دهندگان اسب کاسپين همکاري کند.چنانچه اين شرايط حاضر شود مرکز اصلاح نژاد ما هم مي تواند توليد خود را به بازارهاي دنيار عرضه کند و در اين خصوص با يک مرکز اصلاح نژاد کشور و فدراسيون سوارکاري در ثبت و شناسنامه اسب کاسپين اقدامات لازم را انجام دهند.

جشنواره اسب کاسپين در منطقه آزاد انزلي

يکي از اقداماتي که 7 سال گذشته در رابطه با اسب کاسپين صورت گرفته ، برگزاري جشنواره ملي زيبايي اسب کاسپين در مناطق مختلف استان برگزار شد و سال گذشته نيز در منطقه آزاد انزلي اجرا شد.

اين جشنواره که 7 آبانماه امسال هشتمين دوره آن برگزار مي شود درصدد است براي اولين مرتبه علاوه بر زيبايي توانايي هاي اسب کاسپين را نيز به نمايش بگذارد.

رئيس هيأت سوارکاري استان گيلان، با بيان اين مطلب افزود: اين جشنواره با حمايت وزارت جهاد کشاورزي، فدراسيون و هيأت سوارکاري برگزار مي شود که اسب هاي شرکت کننده از نظر زيبايي بررسي مي شوند و به زيباترين آنها جوايزي اهدا مي شود.

وي با اشاره به سنجش توانايي هاي ورزشي اسب هاي شرکت کننده در جشنواره سال جاري تصريح کرد: ما در نظر داريم اسب هايي که در جشنواره امسال شرکت مي کنند را نه تنها از نظر زيبايي بلکه از نظر توانايي هاي ورزشي نيز مورد بررسي و سنجش قرار دهيم.

افشاري داوران اين جشنواره را اسب شناسان معتبر و داراي مدرک رسمي زيباشناسي اسب خواند و در رابطه با جوايز آنها اظهار داشت: تاکنون بالاترين تعداد شرکت کننده در اين جشنواره 60 سر اسب بوده است و براي نفرات اول تا سوم جوايز اين جشنواره شامل مدال طلا ، تنديس و وجه نقد است .

وي همچنين از برگزاري چهارمين دوره برگزاري مسابقات پرش جام کاسپين در آبان ماه سالجاري خبر داد و گفت : اين مسابقه هم ملي است و از تمام استانهاي کشوردر آن شرکت مي کنند .

افشاري در رابطه با برنامه هيات سواري کاري گيلان براي حضور در مسابقات کورس نيز اظهار داشت :سوارکاران جوان پس از استعداديابي و آموزشهاي استاندارد به مسابقات کشوري معرفي مي شوند و امسال 4 نفر از سوارکاران ما در مسابقات کشوري پرش با اسب و يکنفر در مسابقات کورس حضور خواهند داشت.

رنگ و اصالت اسب کاسپين

يکي از مشخصاتي که مي توان اصالت اسب کاسپين را با آن تشخيص داد رنگ اين اسبها است.اسب کاسپين رنگي يکنواخت دارد و يک خط مشکي روي ستون فقرات آن وجود دارد. بهتر است اسب کاسپين تک رنگ ( کورنگ – کهر – قره کهر – نيله ) باشد و اسبهاي ابلغ معمولاً اصالت ندارند. علاوه بر رنگ اصالت اين اسبها از روي فنوتيپ ، خط خوني ( نسلهاي قبلي)و شناسنامه رسمي ثبت شده در کتاب بين المللي آنها مشخص مي شود.

اسب کاسپين و مراقبتهاي ضروري

اسب کاسپين 30 سال عمر مي کند . 4 سالگي به بلوغ مي رسد و بارداري آن 11 ماه به طول مي انجامد و 6 ماه پس از تولد مي تواند از مادر جدا شود.

اسب کاسپين بسيار مقاوم بوده و نياز کمتر به مراقبت پزشکي همچون اسبهاي ديگر دارد ، روزانه ورزش داده شود ، همراه با جيره غذايي ويتامين هاي لازم را دريافت کند و هر روز در علزار چند ساعت رها شود.

محيط زندگي اسب کاسپين نيز بايد داراي هوايي معتدل و مرطوب باشد از اين نظر گيلان بهترين هوا را براي زندگي آنها دارد.
 

saraghkkkkk5

New member
مهاجرت به کانادا یکی از گزینه‌های محبوب برای افرادی است که به دنبال فرصت‌های بهتر زندگی و کاری هستند. کانادا با سیاست‌های مهاجرتی بسیار مهربانانه‌اش، به افرادی که توانایی‌ها و استعدادهای لازم برای موفقیت دارند، فرصت می‌دهد. این کشور با محیط زیبا، سیستم بهداشتی و آموزشی عالی، و فرهنگی پویا، مهاجران را جذب می‌کند. همچنین، فرآیند مهاجرت به کانادا نسبتاً ساده است و امکاناتی مانند برنامه‌های مختلف اقامتی و کمک‌های مالی برای مهاجران جدید فراهم شده است. به علاوه، بازار کار پویا و گسترده کانادا، فرصت‌های شغلی بیشماری را برای مهاجران فراهم می‌کند، از جمله فرصت‌های شغلی در صنایع فناوری، بهداشت، آموزش، و بسیاری از بخش‌های دیگر. به طور کلی، مهاجرت به کانادا به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی که به دنبال یک زندگی بهتر و فرصت‌های شغلی و اجتماعی بیشتر هستند، شناخته می‌شود.
 
بالا