اسب راهنما برای زن نابینای مسلمان

در بسیاری از کشورهای جهان از سگ تعلیم دیده برای راهنمایی و همراهی فرد نابینا در راه رفتن استفاده می شود، اما برای مسلمانان سگ ناپاک محسوب می شود ولی یک اسب کوچک تعلیم دیده می تواند راه حل این مشکل باشد.



۱۳۸۸
seeingeye_200.jpg





مونا رامونی اهل میشیگان دختر 28 ساله مسلمانی است که از کالی اسب مینیاتوری سه ساله اش برای قدم زدن و راندن وسیله نقلیه اش برای اولین بار کمک می گیرد.

رامونی که بصورت نارس بدنیا آمده کمی بعد از تولدش به دلیل آسیب شبکیه چشم نابینا شده. این نابینایی از عوارض جانبی زایمان زودرس است. تا امروز او با راهنمایی خانواده اش حرکت، مطالعه و کار می کرده است اما اکنون در سن 28 سالگی او نیاز به استقلال بیشتری دارد.

مونا ویرایشگر پیش نویس کتابهای بریل است . او سنی است و به عقاید مذهبی خانواده اردنی اش احترام می گذارد زیرا آنها مایل نیستند سگ را در خانه در کنار سه خواهر و برادرش نگهداری کند.

راه حل او کالی است. کالی اسبی دیدنی است که دو و نیم فوت ارتفاع و 125 پوند وزن دارد.

مونا می گوید: من به دنبال اسبی هستم که در 30 سال آینده با من همراهی کند. هر جا می روم با من بیاید و هیچ کدام نمی توانیم بدون دیگری کاری انجام دهیم. از آنجا که سگ ها در اسلام پاک شمرده نمی شوند، اما اسبها از این نظر مشکلی ندارند ولی مونا برای بردن اسبش به پرستش گاه های اسلامی هنوز دچار مشکل است.

گفتنی است تعداد بسیار کمی حیوانات ریزنقش به عنوان راهنمای نابینایان در آمریکا تعلیم داده شده اند.

استفاده از اسب برای چنین کاری تصمیم بزرگی است، همینطور سگ اما اسب نیازهای فیزیکی بیشتری دارد. اسبها تا 30 سال عمر می کنند که دو برابر یک سگ است.

رامونی می گوید استفاده از این اسب می تواند فرصت های جدیدی به وجود آورد اما احتمال دارد دولت آمریکا بزودی تعریف قوانین استفاده از حیوانات به عنوان راهنما را تغییر دهد و محدود کند.

درباره سگ راهنما: این سگ ها همانطور که گفته شده برای هدایت افراد نابینا تعلیم داده می شوند. آنها جوری تعلیم داده می شوند که بتوانند موانع مختلفی را از سر راه بردارند اما اندکی کور رنگی دارند بخصوص در رنگهای سبز و قرمز و قادر نیستند برای مثال علایم خیابان را تفسیر کنند.

در این زمان نیمه انسانی این تیم انسان-سگ باید هدایت را در دست بگیرد. درواقع شخص نابینا مانند ناوبر هواپیماست که می داند چطور باید از اینجا به آنجا برود و سگ خلبان است که هواپیما را سالم به مقصد می رساند.

این سگها در اکثر کشورها می توانند آزادانه به مکانهایی که بردن حیوانات ممنوع است رفت و آمد کند. مثل رستوران یا وسایل حمل و نقل عمومی.

در اکثر کشورها طبق قانون نباید از ورود سگ های راهنما به رستوران، تاکسی و سایر اماکن عمومی جلوگیری کرد.

www.msnbc.msn.com



خبر قدیمی است،اما چون برام جالب بود گذاشتم:rolleyessmileyanim:
 
بالا