اسب اصيل يا اسب اصطبل !

Dr_Ghaffari

Active member
نمي دانم شايد اشتباه مي كنم شايد گناه مي كنم كه چنين فكري مي كنم ! شايد دوستان به من بخندند كه اين يارو هيچي حاليش نيست ! اصلا چه جوري دكتر شده ! اما اگر يك نفر هم پيدا بشود و به من بگويد :" خرت به چند " براي من كافي است !( اين ضرب المثل را كسي ندزدد كه ...) در اين لحظه به تنها چيزي كه فكر مي كنم اين است كه بايد يك مري ليلي ديگر بيايد يا مادري بزايد و فكري به حال اسب اصيل ايران بكند ! اسبهاي اصيل ما فقط اسبهايي نيستند كه در اصطبل نگهداري مي شوند ! اسبهايي را ديده ام بي داغ و نشان بسيار زيبا تر و بي نقص تر بسيار اصيل تر اما بايد دوباره جستجو كرد آنها را اگر افتخار بدهند ثبت و ضبط كرد ! سعي مي كنم در سي دي ها بگردم و چند عكس ضميمه كنم تا باور نماييد ! "واهو" هم بايد بپذيرد و مذاكره شود تا اينها ثبت شود . اگر نه هم خوني و كمبود ها و نواقص مادرزادي تا چند سال ديگر كمر اسب ايران را خواهد شكست . اسبهاي در دست عشاير و روستاييان هم كه هيچ است و محسوب نمي شود . يك بيماري هم شايع شده است كه ماديان را با اسبي بكشند كه در كورس مقام داشته حالا هر چه مي خواهد باشد مسايل ناهنجاريها اصلا در نظر گرفته نمي شود . مثلا اگر صاحب ماديان ببيند كه نريان "سگ دست " است باز كشش مي كند و بابت اين كشش 600-800 هزار تومان پول مي دهد كه اين نريان مد شده است ! فدراسيون هم برود بميرد به جهنم به درك اسفل السافلين! "سمير" را ديدم و با او صحبت كردم ! اما دردا و دريغا او نيز "آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد " كه با آمدن "لجن" خيلي خوب شد و حالا كره هاي مبارك از هم خوني نجات مي يابند !(راستي "لجن" را لجن نخوانيد !) در مناطقي از كشور عشايري هستند كه هنوز به اسب احترام مي گزارند و به قول خودشان اسب عربي دارند كه نجيب است ! دوستان من مي ترسم مي ترسم از روزي كه اين داغ نگري ما (داغ روي گردن اسبها را مي گويم) داغ دارمان كند ؛ داغمان كند ؛ داغانمان كند ....و يك روز انگشت به دماغمان كند كه خود كرده را تدبير نيست!
 
دکتر جان غير اين که اسب عرب در بين آنها هست آيا مي دونيد که چه اسب هايي هست که ميشه به عنوان نژاد روي آنها کار کرد؟
باصري، قشقايي، بختياري، قره باغ و ... تو هر کشور ديگه اي بودن کلي روشون کار شده بود و الان ثبت شده بودند. چند نوع دره شور، چند نوع ترکمن، چند نوع کرد و ... داريم اما به هيچ کدوم توجه نمي کنيم.
:mad:
 

Dr_Ghaffari

Active member
اسب ايراني سلام ! دره شوري كه معروف ترين آنها است . قشقايي هم زياد يافت مي شود كه في الواقع ذمحكمترين اسبي است كه من تا به حال ديده ام . بسيار مطيع است و به هر حال ريشه خوني ان را در عرب بايد جستجو كرد . دره شوري نيز به نظر من عرب است شايد ظريفترين اسبهاي عربي كه به فارس منتقل شده اند . بيشترين خلوص خوني را در بين دره شوري مي توان يافت و شايد بشود پيشينه اي 500 ساله براي آن يافت . اما اسبهاي قره باغي هنوز سعادتمند هستند زيرا اين طايفه هنوز به اسب عشق مي ورزند و دوستش دارند باز هم بايد بگويم خط خوني اسب عرب اصيل ايران را دارند . اما باصري و بختياري را نمي توان به عنوان نژاد دانست مخلوطي است از خونهاي دره شوري و قشقايي و قره باغ .
فارس استان پهناوري است و عشاير از قبيله هاي مختلفي در آن هستند و هنوز كوچ مي كنند . جنوب فارس ييلاق عشاير قبيله هايي از خوزستان و بختياري ها است و قشلاق عشاير سميرم و شهر كرد و ...
استدلالي كه من دارم و هيچ كار تحقيقي روي آن نكرده ام و هيچ دليلي هم براي اثبات آن ندارم و البته ادعايي هم براي اثبات آن ندارم مگر براي خودم نيز ثابت شود وجود سه خون در اسبهاي فارس امكان پذير است .
1-اسب خزر : به واسطه آثار تخت جمشيد راه يافتن اين اسب به فارس در دوران گذشته بسيار محتمل است .
2-اسب اصيل : زيرا عشاير كه اسبهايشان را عربي مي دانند و احتمال ورود اين اسبها توسط كوچ نشيني عشاير بسيار زياد است از سوي ديگر بسياري از عشاير فارس عرب زبان هستند و از منطقه هاي بصره عراق به اين نواحي در فارس و كرمان كوچ كرده اند كه در خصوص اين اعراب تا حدودي مطالعه دارم !
3-اسبهاي كرد : باز به دليل كوچ عشاير
سوال ديگري كه همواره ذهن مرا مشغول مي كند لشگر كشيها و جنگها بوده است كه در اين لشگر كشيها هميشه ماديانها بوده اند و از هر نژاد اسب محتمل است كه به تعداد فراوان به نقطه ديگر حمل شده و مانده باشد و بخشي از ذخاير اسبي آن منطقه را تشكيل داده باشد.
به هر حال نزديكترين خون به عرب به عقيده من قره باغي است كه خود نيز آن را عرب قره باغي مي گويند مثل همان خرسان و همدان و ... برايشان مي ماند !
 
دكتر جان چه بايد كرد همه دردو مي دونند ولي درمان چيه

راه درمان آسونه،درمان کننده کمه دوست جون.خدا کنه بخواییم کاری انجام بدیم،مطمئن باشین اگه ما بخوایم خیلی‌ راحته اما متأسفانه نمی‌خوایم،علاوه بر اینکه خیلی ها نمیخوان اینکار انجام بشه، نمیگذارن خیلی‌ها هم اینکارو انجام بدن،
 
بالا