آت

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
ديرناقليلرین تك بارماقليلار آلت قیسمندن، آتکيلرعائلهﺳﻰندن ممهﻟﻰ حيوان دیر.

باشلانقيجده بیر تولکی بويوکلیگیندهﻛﻰ آتك بو گونکو حالينی اولماسی نا چوخ اوزون زمان چکمیشدیر. گونيمزده وحشی آتین تمثيلجیﺳﻰ مغولیستانین قوبی چولونده ۲۰-٣۰ قدر نمونه سی تاپیلان پرزﻩوولسکی آتيدر. بو آتین يوکسکلگی تقریبی اولاراق ۱۳۰ سانتيمﺩیر. بويوك باشلی، ايري، قيسسا قولاقلی، ديك يلهﻟﻰ و تریاکی رنگلی بیر آتدر.

آت، بیر روايته کوره ميلاددن اونجه ٤٣٠٠-٣٧٠٠ ایللرینده عمله گلمیشدیر. مغوللار بو آتی بجرمیشدیر و دها سونرا بین النهرینه ياييلمشدر.
عربجه بیر آت بدنین شرحی
عربجه بیر آت بدنین شرحی


آت، تاريخ بويونجه انسانلرین اك بويوك يارديمجیﺳﻰ اولمشدر. حرب، زراعت، تجارت کیمی ایشلرده ایستیفاده الوب. آت، تورکلرین حياتنده مهم بیر يره صاحبدیر. عصرلرجه تورکلر و آت بیرلکده ياشامشدیرلار و تورکلرین ان باغلی اولديغی حيوان آتدیر. بو باغليلیق، تورك خلق ادبياتينه ده اؤزون گورسدیر
 

atila

Member
من ترجمه می کنم ولی ایکاش در قسمت turkca نوشته میشد .
اسب:
جز تک سمان و زیرمجموعه سمداران و جز پستانداران و از خانواده اسب سانان است . در ابتدا به بزرگی یک روباه بود و برای بدست آوردن شرایط امروزی روزگاران بسیاری را گذرانده است , امروزه30-20 نمونه از فسیل های اسب های وحشی بنام پرزه وولسکی در صحرای قوبی مغولستان پیدا شده است . قد تقریبی این اسبان 130 سانتی متر با سری بزرگ ,گوشهایی کوتاه و کج ,با یالهایی ایستاده و رنگ تریاکی می باشد. به روایتی اسب 4300-3700 سال قبل از میلاد به وجود آمده و مغولان این اسب را پرورش داده و بعدا به سرزمین بین النهرین پخش شده است .
تشریح اندام یک اسب عرب(مربوط به عکس )
اسب در طول تاریخ بزرگترین کمک برای انسانها بوده و در کارهایی مثل جنگ کشاورزی و تجارت مورد استفاده قرار گرفته .
اسب در زندگی ترکها از جایگاه مهمی برخوردار است , در طول اعصار ترکها با اسبهایشان زندگی کرده و بسیار به این حیوان وابسته بودند و این وابستگی در ادبیات ملی ترکی خودش را نشان می دهد.
 
بالا