کاسپین، میراث طبیعی منطقه کاسپین

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
اين موجود زيبا گرچه سالها از ذهن فراموشكار مردمان پاك شده بود اما نجيبانه و استوار در اعماق جنگلهاي سبز كرانه جنوبي خزر و برخي روستاها به حيات خود ادامه داد تا اينكه زنده ياد لوئيز فيروز زني از تباري ديگر كه بعنوان عروس به سرزمين ما گام نهاده بود ، اين اسب اصيل را كشف و به جهانيان معرفي كرد.
بر اساس مستندات تاريخي ، اسب كاسپين شش هزار سال قبل از ميلاد در سواحل درياي كاسپين در ايران زندگي مي‌كرد .
شواهد ژنتيكي حاكي از آن است كه كاسپين كنوني اجداد همه گونه‌هاي اسب شرقي است.
اسب كاسپين يك حيوان جنگلي با شباهتهاي بسيار به آهوي وحشي است و قابليت هاي زيادي براي پرش دارد.
اسب كاسپين رام، داراي سري كوچك، چشمان بزرگ، گوشهاي كوتاه، پيشاني پهن ، پاهاي ظريف ، سمهاي بيضي و محكم ، رنگ يك پارچه و حركات نرم است.
ويژگي‌هايي كه بسياري از علاقمندان به اسب در جهان را به حفظ و پرورش آن واداشته است .
اما با وجود برخي حركتهايي كه در سالهاي اخير از سوي علاقمندان به اين گونه منحصر به فرد انجام شده متاسفانه آن گونه كه بايد در حفظ و پرورش آن تلاش نشده است .
به اعتقاد صاحب نظران حفاظت از اين گونه و اصالت آن نه تنها از ديدگاه حفظ تنوع زيستي منطقه خزر بلكه از جنبه‌هاي ميراث فرهنگي ، اقتصادي و گردشگري حائز اهميت است .
محمود فرج پور كارشناس ارشد محيط زيست گيلان در مورد اسب كاسپين به ايرنا گفت : اسب كاسپين گونه منحصر به فرد منطقه است كه هنوز هيچ سازماني براي حفظ خلوص اين بانك ژني برنامه ريزي نكرده است .
وي با اشاره به اين كه اين گونه بدليل زيبايي مورد توجه شديد قاچاقچيان قرار دارد گفت: الان هيبريدهايي از اين گونه ديده مي‌شود كه مي‌تواند خلوص آن را به خطر بياندازد.
فرج پور مهمترين كاركرد تنوع زيستي را توليد فرهنگها دانست و گفت اگر دقت كنيم تاريخ هر منطقه‌اي را نوع تنوع زيستي آن تشكيل مي‌دهد.
به گفته وي براي مثال اگر در مقطعي از زمان در نقطه‌اي از جهان اسبهاي خوبي پرورش داده مي‌شده سواركاران و دلاوران خوبي نيز در آن منطقه رشد مي كردند.
وي ياداور شد : در قانون چهارم توسعه مفاد خوبي براي حفظ خلوص تنوع زيستي در نظر گرفته شد كه متاسفانه شتاب زده از كنار آن رد شده اند.
فرج پور تصريح كرد: مهمترين كاركرد اين گونه‌ها كه در جهان به گونه‌هاي انديكاتور معروفند حفظ اين گونه‌ها براي جلب توريست است .
به گفته وي كشور ژاپن نيز گونه‌اي از اسبهاي بومي منطقه خود را كه در قديم براي كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گرفت با حفاظت و پرورش در جزايري مانند هوكايدو و تهيه سناريويي براي جلب گردشگر اكنون در صنعت توريسم مورد استفاده قرار مي‌دهد.
وي با تاكيد بر اين كه مهمترين چيزي كه اين بانك ژني را تهديد مي‌كند ناخالصي آن است متذكر شد: حفاظت و پرورش اين گونه يك بحث فرابخشي است.
به اعتقاد فرج پور بايد طرح جامعي براي حفاظت از اين گونه تهيه شود و گروههاي مختلف اعم از دانشگاهيان ، دستگاههاي اجرايي همچون جهاد كشاورزي ، گردشگري ، محيط زيست ، تربيت بدني و شهرداري‌ها متفقا در حفظ و پرورش آن مشاركت داشته باشند.
به گفته وي اگر همت جمعي وجود داشته باشد حتي سازمانهاي بين‌المللي نيز حاضر به كمك خواهند بود.
وي برگزاري جشنواره در سالهاي اخير توسط دوستداران اسب زيباي كاسپين را اقدامي درخور تحسين دانست .
اسب كاسپين يك نژاد خالص و قديمي از نتيجه تكامل نژادهاي زيبا و برتر است از قرون هفتم اين اسب‌هاي كوچك ، زيبا و رام به دلايل نامعلومي ناپديد شدند و تنها در نقاشي‌هاي به جا مانده از دوران مغول در قرن شانزدهم اسبچه‌هايي ترسيم شدند كه كودكان بر آنها سوار بودند.
تا آنكه در سال ‪۱۹۶۶‬خانم لوئيز فيروز در شهر آمل به اسب كوچك زيبايي برخورد كه يك ارابه حامل سيمان را مي‌كشيد.
از آنجا كه تعداد زيادي از اين نوع اسب با ساختار بدني ظريف در اين محل وجود داشت خانم فيروز احتمال داد كه اين نژاد ، يك نوع نژاد ويژه و كمياب مختص قسمت شمالي ايران باشد.
اين نژاد اصيل و زيبا پس از كشف توسط خانم فيروز به كشورهاي ديگر فرستاده شد و هم اكنون در كشورهاي استراليا، انگليس و آمريكا پرورش داده مي‌شود.
اما با وجود تلاشهايي كه در سالهاي اخير صورت گرفته هنوز نه تنها در كشور بلكه در استانهاي حاشيه خزر چندان شناخته شده نيست .
رييس هيات سواركاري گيلان و از پرورش‌دهندگان اسب كاسپين كه چند جشنواره اسب كاسپين به همت او برگزار شده معتقد است حفظ اين گونه علاوه بر اين كه از جنبه حفظ تنوع زيستي منطقه حائز اهميت است مي‌تواند از جنبه اقتصادي ، گردشگري ، فرهنگي و ورزشي بسيار حائز اهميت باشد.
هوشنگ افشاري اظهار داشت : اين اسب بومي به راحتي در محيط طبيعي زندگي مي كند و نياز به نگهداري‌هاي ويژه ندارد.
پرورش اين اسب براي صادرات نيز مي‌تواند مورد توجه ساكنان حاشيه خزر بويژه روستاييان باشد.
به گفته وي اين اسب در خارج از كشور بين ‪ ۳۰‬تا ‪ ۵۰‬هزار دلار به فروش مي رود.
گيلان داراي دو مركز پرورش اسب كاسپين در حسن رود انزلي و رضوانشهر است.
هفتمين جشنواره اسب كاسپين از پنجشنبه به مدت دو روز در منطقه آزاد انزلي برگزار شد ."


از اکواین
 
یه روز یکی‌ از دوستان گفت ما ایرانیها مرده پرستیم تا وقتی‌ چیز گرنبهایی داشته باشیم قدرشو نمیدونیم،همین که از دستمون رفت میفهمیم و به فکر میفتیم ،اما غافل که دیگه خیلی‌ دیره، به حرفش خندیدم! اما حالا که فکر می‌کنم میبینم حرفه بی‌ ربطی هم نبود!
 

سنا

Active member
ميدوني امين جان اين حرف مصداق واقعي ايراني هاست
كاملا درسته و صحيح
 

s.parizimanesh

Active member
بچهها كسي ميدونه خدا بيامرز خانم فيروز چندتا ازاين موجودات زيبا داره؟اميد جان؟؟؟
 

s.parizimanesh

Active member
اقاي امير حسين مارا ببخش از من دهاتي و بيسواد انتظاري نداشته باش حالا بگو ببينم ديديشون يا نه.
 
بالا