پرورش و آموزش اسب به علم دانشگاهي تبديل شده است

ناشناس

Active member
--------------------------------------------------------------------------------
پرورش و آموزش اسب به علم دانشگاهي تبديل شده است ؛سواركاران محقق


*وحيد عماد

اگر افعال و حركات ما معنا و مفهوم بيشتري از سخنان و حرفهاي ما داشته باشند، «ماتيو رابرتز» را مي توانيد يك «انسان كر» فرض كنيد كه هيچ چيز نمي شنود!




اين سخنان عجيب، حرفهاي جالب و شنيدني دوستان ماتيو است كه هنر او در پرورش اسب را اين گونه توجيه مي كنند!
آنان او را مردي با آرامش طبيعي، تفكري منحصر به فرد و صدايي گيرا مي دانند كه توانايي فوق العاده در ارتباط با اسبها، از او يك مربي موفق و مشهور ساخته است.
از زماني كه رابرتز در مركز پرورش اسب «تك ستاره» در ايالت آريزونا مشغول به كار شد، همگان استعداد او را در تربيت اسبها، منحصربفرد مي دانستند و همين عامل هم سبب شد كه امروزه، او بيشتر اوقات زندگي خود را به اين كار سخت و جذاب بپردازد.
قصه علاقه و شيفتگي ماتيو رابرتز به دوراني بازمي گردد كه او نوجواني علاقه مند به سواركاري در منطقه «اسكاتس ديل» بود. پدر و مادر ماتيو به خوبي از اين علاقه فراوان آگاه بودند و با همه وجود از او حمايت مي كردند.
حمايتهاي بي دريغ پدر و مادر و تشويقهاي مستمر آنان سبب شد كه ماتيو، فنون اسب سواري را زير نظر مربي آگاهي به نام «متيزي تيود» فرا بگيرد. مهارت ماتيو در اسب سواري، همراه با زين و بدون آن، حيرت مربي باسابقه اش را برانگيخته بود.
«اسكاريف» كه اولين اسب او بود، اسبي از نژاد عرب و بسيار مورد علاقه ماتيو بود. اين دو با يكديگر، بسياري از مسابقات اسب سواري را كه در سطح نوجوانان برگزار مي شد، با پيروزي پشت سر نهادند.
در 15 سالگي، ماتيو مربي جديدي به نام «كيم نلسون» يافته بود كه آموزش او را از مزرعه «وينچيز» آغاز و سپس او را به منطقه «كابا» ناحيه اسكاتديل هدايت كرد. از آنجا ماتيو با دو نفر از عاشقان اسب و سواركاري يعني «ميسدي» و «ديدي ريگلي» آشنا شد كه علاقه فراواني به نمايش اسبهاي خود در سطوح بين المللي داشتند.
در مزرعه آنان بود كه علاقه ماتيو به ساخت زينهاي مختلف اسب، رو به افزايش نهاد. آوازه ماتيو سبب شد كه «پل نيوتن»، يكي از مالكان ثروتمند اسبهاي اصيل، علاقه خود به همكاري با او را ابراز نمايد. اين علاقه باعث شد كه نيوتن در ديدار با ماتيو، به او پيشنهاد ايجاد مزرعه پرورش اسب «تك ستاره» را ارائه دهد كه با موافقت ماتيو رابرتز روبرو گشت.




درسها و شيوه هايي كه ماتيو رابرتز در برخورد با اسبها ارائه داده است، امروزه به وسيله بسياري از مالكان و تربيت كنندگان اسب، مورد استفاده قرار مي گيرد.
«باب جفري» و «سوزان شپرد»، از اين نمونه هاي موفق در زمينه پرورش اسب هستند كه شيوه هاي نوين و موفق پرورش اسب را به خوبي در مزرعه خود پياده مي نمايند. آنها صادقانه و خالصانه به شغل خود عشق مي ورزند و مسايلي چون جوايز گوناگون و شهرت، هيچ گاه نتوانسته است كه آنان را از مسيري كه دنبال مي كنند، خارج سازد.
به اعتقاد آنها، نگاه كردن در چشمان اسبهايي كه به دستورات شما توجه مي كنند و كلمات محبت آميز كودكاني كه افسار اسبهاي كوچك و زيباي خود را در دست گرفته اند و با آنها صحبت مي كنند، كار و هنر آنان را ارزشمند و قابل تقدير ساخته است!
حرفهاي «باب جفري» در اين زمينه شنيدني است. او مي گويد: هنگامي كه شما بزرگ مي شويد و قابليت و توانايي سواركاري را در خود مي يابيد، به منطقه اي باز و دشتهاي بي انتها مي رويد و در حالي كه با اسب زيبا و چابك خود تنها هستيد، به دور از هرگونه قانون، وكيل، ضوابط دست و پاگير و هر مزاحمتي، به اسب سواري مي پردازيد و اين لذتي بي پايان را براي شما به همراه خواهد داشت! در چنين شرايطي، اگر شما حقيقتاً معتقد باشيد كه با يكي از بهترين مخلوقات خداوند سر و كار داريد، بي گمان به يكي از دورترين آرزوها و رؤياهاي خود دست يافته ايد!




هنگامي كه از او در مورد اولين گام در سواركاري سؤال مي شود، مي گويد: امروزه اولين قدم براي سواركاري، پيوستن به آموزشگاه ها و كالج هايي است كه سواركاري و نحوه رفتار با اسب را به صورت علمي به دانشجويان مي آموزند.
آموزش اسب سواري و نگهداري از اين حيوان نجيب، در سالهاي معاصر به صورت يك علم و دانش تخصصي درآمده است. در سال گذشته، تعداد بسيار زيادي از جوانان علاقه مند، مشتاق ورود به اين مراكز بودند و در آزمون ورودي آنها شركت كردند.
دانش آموختگان اين مراكز، بازار كار بسيار خوبي را در مقابل خود خواهند داشت. آنها مي توانند به استخدام مراكز پرورش اسب، مسابقه و يا درمان اسبها درآيند و يا براي خود كار كنند.
خانم «شپرد» در اين زمينه مي گويد: من و همسرم معتقديم، بايد به اين دانشجويان كمك كنيم تا آنها بتوانند به مريبان موفقي تبديل شوند و شيوه و فلسفه آموزش اسب را در نقاط مختلف ترويج دهند. آنها بايد آموزش مؤثر و همراه با امنيت كامل را به خوبي بياموزند. به اعتقاد ما، يك مربي خوب تنها مربي اسبها نيست، بلكه او بايد به ديگران، شخصيتي خوب و انساني ارائه دهد.
 

پیوست ها

  • 10-3.jpg
    10-3.jpg
    5.5 کیلوبایت · بازدیدها: 17
  • 10-1.jpg
    10-1.jpg
    5 کیلوبایت · بازدیدها: 12

ناشناس

Active member
در ایران چقدر روی این مسئله کار شده .که پرورش و اموزش اسب علمی بشود/
 
جناب، البته فراموش نکنیم که ایران از دیر باز مرکز نگهداری و پرورش اسب بوده هر چند در طول تاریخ این روند دستخوش تغییرات و نا ملایماتی شده و حتی اروپائیان هم از منابع علمی و تجربیات ایرانیان نیز در طول تاریخ در زمینه پرورش اسب بی بهره نبوده اند . ولی کارهای علمی و تحقیقاتی در ایران بصورت شخصی و بیشتر توسط علاقه مندان و پرورش دهندگان اسب صورت گرفته که بعضا هم در حد همان دست نوشته ها و مقالات باقی مانده. اما چند سالی است به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد شهید زمانپور تهران بصورت علمی در رشته پرورش و نگهداری اسب فعالیت دارد ،
 
بالا