وظایف داور درساژ

reihaneh

Member
برگه های داوری :
برگه تست :لیست حرکات در برگه تست آورده شده که موارد مورد نیاز را به داوران ،سوارکاران و مربیان یاد آوری میکند .
در اختیار داشتن تمامی تست ها بسیار سودمند است زیرا شما می تونانید به طور مداوم تصویری از حرکات کلیه تست ها ( از آسانترین _مبتدی) گرفته تا سخت ترین ( جایزه بزرگ)) را در ذهن خود داشته باشید .
برگه نمرات :این برگه به ستون های مختلف تقسیم شده و فضایی برای نمره دادن به هر حرکت در آن تعبیه شده در انتها نیز ستون های مربوط به نمرات عمومی (collective marks) و وضعیت عمومی حرکت و نشست سوارکار آورده شده.
درجه بندی نمرات در یک گوشه لوحه داوری ثبت شده و اولین نیاز یک داور این است که بداند هر نمره عددی چه معنایی دارد و ساده ترین راه این است که داور از خود بپرسد (آیا این حرکت خوب بود ؟) و اگر بود نمره 8 میدهد ،اگر کمی خوب بود 7،و به ندرت می پرسد آیا این حرکت خیلی خوب بود ؟ که در آن صورت عدد 9 داده میشود در کل داور باید سعی کند این پرسیدن از خود را به شکل یک عادت در آورد.
تصویر سازی:
مهارت داوری در این است که برای خود یک تصویر شفاف از هدف هر یک از حرکات بسازد مثلا تصویر یک ایست خیلی خوب را در تست مبتدی در ذهن ایجاد کند و یا تصویری از یک قدم ،دست جلوی آزاد یا یک یورتمه کار خوب روی دایره،برای این کار داور میتواند تصاویری از مثال های خوب را برای خود داشته باشد ولی نکته بسیار مهم این است که وی باید تمرینات و مسابقات زیادی را دیده باشد و تصویر شفافی در ذهن خود ایجاد کند.

منبع: کتاب داوری درساژ


- با توجه به میدان درساژ همواره یک جایگاه داوری در نقطه c وجود دارد گرچه در سطوح بالاتر تا 5 جایگاه در نقاط مختلف پیرامون میدان- در نقاط C, B, E, M, H - در نظر گرفته میشود که مشاهده تمام حرکات اسب را در زوایای مختلف امکان پذیر می سازد و از خطاهای ناشی از بی اطلاعی داور جلوگیری میکند چرا که مشاهده حرکت تنها از یک نقطه زمین برای داور مشکل خواهد بود.

- از آنجایی که نوشتن امتیازات توسط داور از تمرکز وی و توجه او به ادامه حرکات جلوگیری می کند شخصی به عنوان منشی در کنار داور قرار میگیرد تا امتیازات و نظرات او را یادداشت کند،وظیفه دیگر منشی چک کردن مشخصات شرکت کنندگان و اطمینان از تکمیل بودن آن است. وی باید به اصطلاحات درساژ تسلط داشته باشد ،از لباسی موقر استفاده کند و دست خطی خوانا و واضح داشته باشد . منشی باید رفتار حرفه ای داشته باشد،بیطرف باشد و از صحبت و ارائه نظر خودداری کند.او میتواند علائم اختصاری را به شرطی که قابل فهم باشد مورد استفده قرار دهد.

- در سطوح بالاتر تست ها زیر نظر فدراسیون بین المللی تنظیم میشود ولی در سطوح پایین تر و به عنوان بخشی از روند آموزشی هر کشور از سری تست های مربوط به خود استفاده می کند.برای مثال در آمریکا فدراسیون سوارکاری این کشور و نیز فدراسیون درساژ عهده دار این مسئولیت میباشند و انجمن پونی ( Pony Clubs) نیز برخی تست های قدم / یورتمه را تنظیم می نماید .
 

پیوست ها

  • 2.jpg
    2.jpg
    15.1 کیلوبایت · بازدیدها: 21
  • arena1.gif
    arena1.gif
    1.4 کیلوبایت · بازدیدها: 18
  • arena2.gif
    arena2.gif
    1.9 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • vgnt.gif
    vgnt.gif
    31 کیلوبایت · بازدیدها: 6
  • Dressage%20Intro%20A.jpg
    Dressage%20Intro%20A.jpg
    141.7 کیلوبایت · بازدیدها: 4
  • Dressage%20Intro%20B.jpg
    Dressage%20Intro%20B.jpg
    131.8 کیلوبایت · بازدیدها: 6
بالا