وضعیت صنعت اسب در دنیا

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
صنعت اسب در کل دنیا همیشه یکی از صنایع پول ساز با گردش مالی بالا بوده است چون از یک سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقمند بوده اند و در ان سرمایه گذاری کرده اند و کم کم آن را به شکل اقتصادی در اورده اند و برای آن با تبلیغات و رسانه های جمعی بازار ایجاد کرده ند که این بازار به سرعت به سمت حرفه ای شدن پیش میرود و از سوی دیگردولتها همیشه فعالیتهای مرتبط با اسب بوده اند از دو دیدگاه: یک : سرگرمی دو : اشتغالزایی
جنبه سرگرمی گاه استفاده های سیاسی نیز در بر داشته است بدینصورت که با ایجاد مسابقات و کمک به تولید و ایجاد رقابت بین تولید کنندگان از اسب بعنوان یک ابزار ساده و کم هزینه برای سرگرم کردن مردم و در عین حال سرگرم کردن مردم استفاده کرده است. و از دیدگاه دیگر بخش اشتغالزایی, صنعت اسب یکی از صنایع بسیار اشتغالزاست از تولید تا نگهداری و آموزش اسب برای مسابقات و خدمات وابسته و در کل دنیا تولید کنندگان لوازم سوارکاری وجود دارند که هنوز بصورت دستی تولید میکنند و فروش بالایی هم دارند. البته این بدان معنی نیست که نباید با تکنولوژی در تولید پیش رفت.
با توجه به اینکه اسب در طول تاریخ همیشه یار انسان در زندگی و جنگها و شاید بتوان گفت بزرگترین همراه بشریت در گذر از قرون وسطی به صنعتی شدن بوده است و این مهم باعث شده وجود اسب جدای از اقتصاد و سیاست و کشورگشایی همیشه بعنوان یک سمبل آزادی مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله به بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف در زمینه مرتبط با اسب و بازار و اشتغال ایجاد شده توسط آن میپردازیم.

در آغاز به کشورهای همسایه ایران نگاهی اجمالی داریم و بعد به کشورهای صاحب سبک و تعیین کننده در صنعت اسب و در آخر ایران.


تکه تکه میگذارم نظرات بدهید.

نویسنده: امیرحسین قاسمی
هر گونه استفاده از مقاله منوط به اجازه کتبی از موسسه حامیان اسب پرشین میباشد
 

فربود

Active member
از اینکه اسب و پرورش اسب در دنیا به یک صنعت در آمده هیچ شکی نیست ولی ما باید ببینیم که کشور خودمان در کجای این صنعت قرار دارد ؟؟ مطمعنا این صنعت یک صنعت درآمد زایی است ، ولی باید به صورت علمی نیز به آن نگاه کرد . نه تنها تجربه در این کار کافی نیست بلکه تمامی اسبداران باید خودشون رو با علم روز دنیا پیش ببرند و به تجربه خود در این زمینه اکتفا نکنند .
امیر حسین این بحث خوبی است که شروع کردید . اگه دوستان نیز در هر جایی که هستند بتوانند این بحث به روز شدن (علمی شدن )صنعت اسب رو در بین اسبداران با تجربه جا بیاندازند به نظر میرسد که اسب و اسبداری در ایران به تحولی خوب و رشدی سعودی دست پیدا خواهد نمود .
نظر من اینه ، دوستان چطور ؟؟؟
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
از اینکه اسب و پرورش اسب در دنیا به یک صنعت در آمده هیچ شکی نیست ولی ما باید ببینیم که کشور خودمان در کجای این صنعت قرار دارد ؟؟ مطمعنا این صنعت یک صنعت درآمد زایی است ، ولی باید به صورت علمی نیز به آن نگاه کرد . نه تنها تجربه در این کار کافی نیست بلکه تمامی اسبداران باید خودشون رو با علم روز دنیا پیش ببرند و به تجربه خود در این زمینه اکتفا نکنند .
امیر حسین این بحث خوبی است که شروع کردید . اگه دوستان نیز در هر جایی که هستند بتوانند این بحث به روز شدن (علمی شدن )صنعت اسب رو در بین اسبداران با تجربه جا بیاندازند به نظر میرسد که اسب و اسبداری در ایران به تحولی خوب و رشدی سعودی دست پیدا خواهد نمود .
نظر من اینه ، دوستان چطور ؟؟؟
بررسی ایران آخرین قسمته و به آن هم میرسم. اول معرفی کشوره های دیگر
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
ایالات متحده

یکی از غولهای صنعت اسب در تمام زمینه ها از آموزش, پرورش, صادرات تا برگزاری تورهای اسبی و استفاده غذایی از گوشت اسب.
در امریکا نگاه به اسب مثل تمام صنایع دیگر کاملا اقتصادیست و بنابراین برای رشد و جذب سرمایه گذار و پیشرفت نیاز به رشد مداوم دارد و براحتی از صنایع مورد نیاز برای رشد استفاده و پویایی خود را حفظ میکند و برخورد با این صنعت کاملا حرفه ای است و تولید کننده و ترینتر و دیگر قسمتها شغلهای جداگانه تخصصی بحساب می آیند که دارای رشته دانشگاهی در سطوح بالا هستند چون اگر صنعت بشکل حرف های پیش نرود در رقابت با اروپا بازار را از دست میدهد و زیان ده میشود.
در کشورهایی که اسب از یک تفریح به یک صنعت تبدیل شده افراد شاغل در آن نیز مجبور به داشتن شغل اصلی برای هزینه ها نیستند و تمام زمان خود را صرفا برای نتیجه بهتر در مسابقات یا تولید یا آموزش صرف میکنند و براحتی امرار معاش انجام میپذیرید که البته پایه ریزی این صنعت از قدیم توسط دولت انجام گرفته و این دید از قدیم بوجود امده است که ایجاد کردن وسایل تفریح برای مردم نیز میتواند یک صنعت سودآورد باشد. بنابراین چیخ این صنعت میچرخد, اسب تولید میشود و به مسابقات میرود و تا سالها کسب درآمد میکند و این پروسه تا جایی پیش میرود که در تولید اسب عرب تا لیزینیگ اسب پیش میرود.
و پروسه تولید تا مصرف از آغاز که تولید اسب است تا اخر که به اشتفده از اسب ختم میشود در زمینه های مختلف از ورزش, سرگرمی, گوشت و... در حال انجام اشت.
اسبدوانی از پر رونف ترین ورزشهای سواره در ایالات متحده بشمار میرود و سالانه مسابقات زیادی در تمام فصول برقرار است و این قهرمان سازی تا جایی پیش میرود که اسبی مثل "باربارو" به قیمت میلیارد دلاری میرسد و بعد از مرگ مجسمه یادبودش ساخته میشود.
نکته قابل توجه اینست که بقدری رشته های مختلف پیشرفت کرده اند که ترینرهای رشته های مختلف نمیتوانند در رشته دیگری نظر دهند و فعالیتی داشتهباشند چون هر رشته نیاز به زمان طولانی برای کسب تجربه و مهارت دارد.
گردش مالی سالانه کالاها و خدمات صنعت اسب آمریکا بیش از 25.3 میلیارد دلار بوده و مبلغ 112.1 ملیارد دلار تولید ناخالص داخلی آمریکاک از صنعت اسب است.
که شامال کورس, مسابقات زیبایی و استفاده تفریحی و ورزشی از اسب است. که هریک حدود 25 درصد از کل را در بر میگیرید.
در امارگیری سال 1996 تعداد کل اسبان موجود در امریکا 7 ملیون اسب بوده که 725000 در صنعت کورس مشغول به فعالیت و تولید بوده اند بوده اند.1900000 اسب در مسابقات حرفه ای پرش و درساژ؛ 2900000در استفاده های نفریحی از اسب و 120000 اسب در چوگان , سواری وسترن, تورهای اسبی و اسبهای پلیس و سواره نظام و مابقی در اصطبلهای شخصی.
در یکسال حدود 40000 اسب وارد امریکا شده است.
در آمریکا زیر ساختهای مرتبط با صنعت اسب و همچنین صنایع پائین دستی مرتبط نیز رشد خوبی داشته اند.
فرصتهای موجود برای سرمایه گذاری:
صنعت کورس:بیشترین درامد در زمینه کورس از صادرات اسبهای کورسی نژاد تروبرد با قیمانده از ذخیر ژنی (Northern Dancerاسطوره کورس امریکا) را در دست دارد
نوردرن دنسر موفقترین خط خونی کورسی قرن بیستم بوده است.
که با استفاده از تکنولوژی روز و یافته های جدید علمی کیفیت تولیدات این خط خونی روز به روز افزایش یافته.

چالشهای موجود:
شبکه های بازاریابی و یافت مشتری: بزگترین شبکه بازاریابی صنعت اسب که شامل مجله های با موضوع اسب و خبرنامه ها و وب سایتهای مرتبط با تبلیغات و فروش در ایالات متحده به چاپ میرسد.
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
روسیه

روسیه با داشتن نزادهای آخال تکه, کاباردین, ارلف , تراکنر, عرب و نژادهای سنگین بومی خود عمده فعالیت خود را روی نزاد آخال تکه متمرکز کرده و در پروسه 30 ساله توانسته تولیدات خاصی با کیفیت عالی تولید کند و بعنوان یک محصول تجاری که انحصار مالیکت ان را دارد به دنیا با قیمتهای بسیار گزاف بفروش برساند و در اینترنت و کتابهای گوناگون اسبهای آخال تکه را اسب ترکمن معرفی میکند و به دنیا قبولانده که چیزی که خود معرفی میکند اصیل است و اسبهای ترکمن دیگری که در ایران در یا در جاهای دیگر تولید میشوند نژاد بومی آن کشور است و نه اسب ترکمن و در این راستا مدعی داشتن کتاب تبارنامه بین المللی نیز هست. و این در حالیست که 30% جمعیت اسب ترکمن دنیا در ایران زندگی میکند بصورت طبیعی. و این حق ایران است که در تصمیمات مربوط به کتاب تبارنامه بین المللی شرکت داشته باشد و گرنه اگر این تصمیم عملی شود رسما اسبان ترکمن ایران هیچ ارزش بین المللی نخواهند داشت و فراموش خواهند شد.
فعالیتهای تولیدی اسب را در روسیه میتوان به دو قسما عمده تقسیم کرد: قبل از فروپاشی شوروی و بعد از آن.
قبل از فروپاشی: روسیه از قدیم بعنوان یکی از کشورهای قدرتمند نظامی مطرح بوده و اسب بعتوان لجستیک و قدرت محرکه نیروهای نظامی بشمار میرفته, و با داشتن مزراع پرورش دولتی و ایلخی ها اسبان زیادی برای جنگ و مسافتهای طولانی تولید میشده که پایه آن نژاد بومی که در کوههای ارلف زندگی میکرده بوده که بعدها با وارد شدن خون اسبان عرب استقامت این اسبها افزایش پیدا کرده است.
با گذشت زمان اسبان عرب بیشتری از سوریه و کشورهای عربی وارد روسیه میشود و پایه گذاری تولید اسبان عرب خالص گذاشته میشود و در کنار تولید اسبان نزاد ارلف اسبان عرب هم تولید میشدند و در مسابقات شرکت داده میشدند و با گسترش استفاده از اسب عرب در سطح دنیا تعداد تولیدات در روسیه نیز افزایش پیدا میکند و تولیدات درجه یکی نیز به بازار ارائه میشوند. و مزرعه تخصصی ترسک در قفقاز در سال 1889 توسط استراگانوف پایه گذاری میشود که بعدها ترسک نامیده میشود
فعالیت اصلی این مزرعه تولید اسب عرب خالص و دوخونهای کاباردین- عرب برای مصارف نظامی بوده است. با مهمتر شدن اسب عرب توجهات بشتری به ان جلب میشود و در سال 1901 کتاب انساب اسب عرب خالص روسی آغاز میگردد که آغاز گر نسل جدیدی از اسبان عرب که مشخصه های دیگری نسبت به تولیدات دیگر کشورها دارند است.در جنگ جهانی سالهای 1917--1920 ذخیر اسبان مزرعه ترسک از بین میرود و در زمان جنگ و همزمان با حمله آلمان به لهستان مزرعه یانوف که بزرگترین مزرعه دولتی تولید اسببان عرب خالص است و بهترین خونهای اسب عرب تا ان زمان در ان دیده میشد تخلیه و اسبانش به نزرعه ترسک منتقل میشوند تا از هجوم ارتش نازی در امان بمانند. 12 نریان و 42 مادیان سفر 1000 مایلی خود را اغاز میکنند همراه با اسبانی از نزادهای دیگر از قببیل تروبرد و دوخونهای سواره نظام
در کوهستانهایی که هیچ ماشین یا خط آهنی وجود نداشته تا به مزرعه ترسک میرسند و در ماههای بعد با رسیدن ارتش نازی به روسیه سفری 2000 مایلی برای انتقال اسبان به آسیای مرکزی آغاز میشود.در این سفر سنگین تقریبا تمام دوخون و تروبردها به اخر سفر نمیمیرند ولی هیچیک از عربها نمیمیرند حتی کره های ضعیف.
و فعالیت های تولیدی با وارد کردن اسب عرب نیله(کهیلان5) از مجارستان و 5 مادیان و یک نریان خالص دیگر از فرانسه دوباره اغاز میشود و در سال 1939 از انگلستان 6 نریان و 19 مادیان دیگر به مزرعه ترسک وارد میشوند و تولید با قدرت بیشتری ادامه پیدا میکند و تولیداتی تا سال 1947 نیز تعداد دیگری نریان و مادیان عرب خالص نیز ار آلمان وارد میشود.
نتیجه تلفیق این اسبان که از تیره های گوناگون و کاربردهای مختلف بودند اسب عرب روسی ایجاد میگردد که دارای خصوصیات بارز قدرت و زیبایی همزمان است, این تولیدات و کیفیت برتر تا سالهای بعد ادامه پیدا میکند تا سال 1973 نریان خالص از مصر Aswan به مزرعه ترسک وارد میشوند و در سال 1976 یک گروه از واهو از مزرعه ترسک بازدید میکنند و تمام اسبان به عضویت واهو در می آیند.
فعالیتهای تولیدی در سالهای بعد از عضویت به اوج خود میرسد و تولیدات عالی بوجود می آیند و تا زمان فروپاشی شوروی ادامه پیدا میکند که فعالیتها به حالت تعلیق و بدون رمق ادامه پیدا میکند و کم کم مزارع به بخش خصوصی که هدف اصلی انها هزینه منفعت است واگذار میشود و از سوی دیگر از اسب نیز در سواره نظام اشتفاده نمیشود و استفاده از اسب عرب به مسابقات زیبایی و کورس منوط میگردد و تا امروز ادامه پیدا میکند با قدرت کم.
و اما نتیجه تولیدات سالهای قبل که از لحاظ کیفیت بسیار شاخص بودند به کشورهای مثل آلمان و لهستان برده میشود و با امتزاج با نسلهای بعدی اسب عرب اسبهای تولید میشوند که از لحاظ قدرت و زیبایی در مسابقات قهرمان دنیا میشوند و امروزه تقریبا در بیشتر قهرمانان دنیا رد پایی از خون عرب روسی دیده میشود ولی روسیه هیچ حضور تاثیر گذاری در مسابقات زیبایی اسب عرب ندارد.
در روسیه سالانه یک نمایشگاه بین المللی اسب توسط وزارت کشاورزی برگزار میشود که در 17 شاخه برگزار میشود که شامل تمام صنایع مرتبط با اسب و نمایش زیبایی اسبان میشود برگزار میشود و شرکت کنندگانی از سراسر دنیا نیز در ان شرکت میکنند.
همچنین تعداد 4 مجله و چند وب سایت قوی نیز در زمینه بازاریابی و معرفی تولیدات و خدمات مرتبط با اسب نیز فعال هستند
 
چه خوب بود آماری هم از گردش مالی صنعت اسب در روسیه میگذاشتی.
تا با قیمت های گزاف تولیدات بیشتر آشنامی شدیم.(تولید مصرفی نه سیلمی)
روسیه با تمرکزش بر روی آخال تکه ازاین نژاد در چه چرخه ای استفاده می کنه؟
همانطور که می بینیم اندک سوارهای روسی که درمسابقات بین المللی (پرش یا درساژ) شرکت میکنندهیچ کدام سواربر اسبای تکه نیستند؟!
البته درمسابقات داخلی آخال تکه نیزدرکنارتراکنر ونژادهای دیگر به رقابت می پردازد.
برای من به شخصه جالب است بدانم که بازار فروش اسبهای آخال تکه روسیه به غیرازطرفداران سینه چاک که بیشترازیک نوع مافیای تبلیغاتی تاثیر می پذیرنددر چه فعالیت ویا تعریفی به ثبات رسیده اند؟
حتی اگر ممکنه گردش مالی هم ازجوایز فعالیت ها وتوجیه پذیری تولیدآخال اگر بدست آورده ای برامون بذار.
به نظرم تولید اسب (نه نگهداری) در روسیه ,حرفه ای واقتصادی هست ولی صنعتی نیست .
حال به چه دلیل ,شما بهتر است بگویید؟
یعنی به یمن نگهداری خون های پایه است که انحصار تولیدات را در دست نگه داشته است.؟!:rolleyessmileyanim:
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
در ده کشور از جهان جمعیت اسب بیش از یک میلیون است در حالی که کل جمعیت جهانی اسب 58 میلیون برآورد شده ، بر اساس گزارش ازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (faostat).در نیوزیلند اسب تعداد اسب در سال 2006 ، 77،000 برآورد ، و استرالیا در 221،000.

بر اساس گزارش سال 2006 58،372،106 اسب در جهان وجود دارد. ایالات متحده با 9،500،000 پر تعداد ترین کشور اسبی دنیاست . این اطلاعات جدید ارائه شده توسط faostat مشابه آمار اسب شورای پژوهش های مستقل اسب آمریکاست که در این گزارش تعداد اسبان ایالات متحده 9،223،000 در سال 2005 بوده است.

آمار اروپا نشان می دهد روسیه با داشتن تعداد 1،319،358 اسب بیشترین تعداد و پس از آن رومانی با (834،000) ، اوکراین (585،000) ، آلمان (500،400) ، فرانسه (422،872). انگلستان 185،000 برآورد شده است.

به غیر از روسیه ، کشورهای با جمعیت بالغ اسب بیش از یک میلیون شامل : چین (7،402،450) ، مکزیک (6،260،000) ؛ برزیل (5،787،249) ؛ آرژانتین (3،655،000) ؛ کلمبیا (2،533،621) ؛ مغولستان (2،029،100) ؛ اتیوپی (1،655،383) ؛ و قزاقستان (1،163،500). گوام (20) و گرانادا (30) تا به حال کمترین تعداد و دو کشور ، رواندا و سنت هلنا صفر اسب.

براساس سندی تحت عنوان "تاثیر اقتصادی صنعت اسب در تاریخ ایالات متحده آمریکا" که توسط شورای مستقل اسب آمریکا ahc منتشر شده است ، که تجزیه و تحلیل دقیق از کل جمعیت اسب ایالات متحده است. تگزاس گزارش بزرگترین جمعیت اسب ، با 978،822 دیگر ایالات پیشرو عبارتند از : کالیفرنیا (698،345) ؛ فلوریدا (500،124) ؛ اوکلاهما (326،134) ؛ کنتاکی (320،173) ؛ اوهایو (306،898) ؛ و میسوری (281،255). رود آیلند (3،509) ، و پس از آن کلمبیا با 33 اسب.

گزارش ahc نشان می دهد که نقش مستقیم صنعت اسب 39 میلیارد در اقتصاد ایالات متحده و تاثیر کلی 102 میلیارد دارد که در بخشهای های اصلی و فرعی این صنعت هزینه میشود ، استفاده از اسب های مسابقه که بزرگترین بخش را با 3.9 میلیون اسب در این طبقه بندی دارد ایجاد تاثیر بسیار زیاد بر اقتصاد ایالات متحده دارد و علاوه بر این و پشتیبانی از صنعت اسب معادل 1.4 میلیون شغل تمام وقت ایجاد کرده است.


و مثل همیشه ایران تو هیچ آماری نیست !
 
خیلی جالبه در مورد کشورهایی مثل روانداو.... که بیان شده تعداد اسب صفر هستش و این غیر قابل تصوره.
کشوری با 10-11میلیون جمعیت و آب و هوای استوایی با جنگل های سرسبز معروف و زیبای افریقایی چطور فاقد اسبه؟؟؟؟

دلیل خاصی بر این امر وجود داره؟
یعنی توی نسل کشی انسانهای این کشور ،نسل اسبها هم از بین رفته؟
چون از ابتدا که مردمان اونجا گله دار بودن و به شغل کشاورزی هم می پرداختن و این دو مقوله از هم تفکیک ناپذیره.
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
خیلی جالبه در مورد کشورهایی مثل روانداو.... که بیان شده تعداد اسب صفر هستش و این غیر قابل تصوره.
کشوری با 10-11میلیون جمعیت و آب و هوای استوایی با جنگل های سرسبز معروف و زیبای افریقایی چطور فاقد اسبه؟؟؟؟

دلیل خاصی بر این امر وجود داره؟
یعنی توی نسل کشی انسانهای این کشور ،نسل اسبها هم از بین رفته؟
چون از ابتدا که مردمان اونجا گله دار بودن و به شغل کشاورزی هم می پرداختن و این دو مقوله از هم تفکیک ناپذیره.
البته من ترجمه کردم فقط, آمار من نیست ولی فکر میکنم که اسب باشه آنجا ولی نه بومی.
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
چه خوب بود آماری هم از گردش مالی صنعت اسب در روسیه میگذاشتی.
تا با قیمت های گزاف تولیدات بیشتر آشنامی شدیم.(تولید مصرفی نه سیلمی)
روسیه با تمرکزش بر روی آخال تکه ازاین نژاد در چه چرخه ای استفاده می کنه؟
همانطور که می بینیم اندک سوارهای روسی که درمسابقات بین المللی (پرش یا درساژ) شرکت میکنندهیچ کدام سواربر اسبای تکه نیستند؟!
البته درمسابقات داخلی آخال تکه نیزدرکنارتراکنر ونژادهای دیگر به رقابت می پردازد.
برای من به شخصه جالب است بدانم که بازار فروش اسبهای آخال تکه روسیه به غیرازطرفداران سینه چاک که بیشترازیک نوع مافیای تبلیغاتی تاثیر می پذیرنددر چه فعالیت ویا تعریفی به ثبات رسیده اند؟
حتی اگر ممکنه گردش مالی هم ازجوایز فعالیت ها وتوجیه پذیری تولیدآخال اگر بدست آورده ای برامون بذار.
به نظرم تولید اسب (نه نگهداری) در روسیه ,حرفه ای واقتصادی هست ولی صنعتی نیست .
حال به چه دلیل ,شما بهتر است بگویید؟
یعنی به یمن نگهداری خون های پایه است که انحصار تولیدات را در دست نگه داشته است.؟!:rolleyessmileyanim:
در روسیه دو تولید کننده اصلی وجود دارند که یکیشون(بابایف) به سلطان آخال تکه معروف با داشتن حدود 70 مادیان اخال از نسلها و خونهای مختلف که از ایالات (قزاقستان, قرقیزستان, ترکمنستان, داغستان, ازبکستان)مختلف جمع اوری شده و تیپها و تیره های مختلف دارند و روی 21 تیره و زیر تیره ها کار میکنند که گاها قیافه ها هیچ شباهتی هم ندارند.
قیمت تولیدات از 60-70 هزار یورو. البته چون این دو تولید کننده پایه های کتاب انساب هم هستند از قبل فروپاشی (maak)هر تولید کننده جدیدی باید یه جورایی زیر شاخه اینها باشه چون اسب جدیدی وارد کتاب (vniik) نمیشه و همه آنهایی که توی کتاب هستند باید تابع اینها باشند.
لازم نیست در چرخه ای استفاده بشود. بنظر شما اسب فقط یعنی پرش و کورس ولی تعاریف دیگری هم از اسب وجود دارد بعنوان یک سرمایه معنوی که در توضیح کشور ترکمنستان مصادیق رو میگم, که در جای خودش میتونه بسیار با ارزش و قیمتی باشد.
از 40 سال پیش این دو تولید کننده به جمع اوری پرداختند و تولیدات را بر اساس برنامه پیش بردند چون در تولیدات قبلتر اشکالات بدنی در اسبها دیده میشد و در واقع خام بودند.
عکسهای پیوست(سمند از تولیدات قرقیزستان) و کهر قزاقستان(قبل از فروپاشی قزاقستان بعد از روسیه قویترین تولیدات رو داشته).
روسها با برگزاری سالانه شو آخال (اکوییروس) تبلیغات گسترده برای فروش و جذب تولید کننده های جدید داشتند و توانستند سرمایه گذاران برای تولید از کشورهای مختلف جذب بکنند که از شمال تا جنوب اروپا (اسپانیا به تازگی با 5 مادیان) و آمریکای سمالی و جنوبی(ونزوئلا) و برگذاری شو اخال اروپا سالانه در لوکزامبورگ تعداد علاقمندان را بیشتر کنند.
بطور کل اروپایها با توجه به اینکه قوی هستند در زمینه اسب از آخال بطور مستقیم استفاده نمیکنند چون باید حق المتیاز پرداخت کنند ولی غیر مستقیم در قهرمانان خود از خونهای اسب ترکمن سود میبرند البته نه بنام اسب ترکمن یا چیزی شبیه به این که مبادا شکی به ذهن مالکان متبادر شود. و بسیار دیده شده که در تولیدات خود از قبیل هلشتاین, هافلینگر و... بعد از مدتی اسبها سنگین شدند و برای جلوگیری از این موضوع از خون داغ استفاده کرده اند.
هر چند که آلمان آخال هم تولید میشود و استفاده.
از سوی دیگر
نه روسیه نه ترکمنستان امروز به هیچ قیمتی اسبهای مولد خود را نمیفروشد تا این انحصار را از دشت دهد و همیشه درجه دو, سه و پائینتر را میفروشد یا هدیه میدهد. که واضح در هدایایی که به کشورهای مختلف داده شده دیده میشود . که آخالهای هدیه شده اند که تروبرد داشته و اگر درخود اسب ظاهر نباشد در تولیدات معلوم است.
دقیقا مثل پروسه ای که در زمینه اسب عرب وجود دارد. با این اختلاف که اسب عرب امروز یک نژاد بین المللیست و کشور مالکی براش در نظر گرفته نیمشود هر چند که دارد(انگلستان).
 

پیوست ها

  • ker.jpg
    ker.jpg
    25.1 کیلوبایت · بازدیدها: 2
  • kaz.jpg
    kaz.jpg
    15.9 کیلوبایت · بازدیدها: 1

سنا

Active member
خيلي بحث جالبه ممنون امير
اين كاملا درسته كه روسيه داره آخال رو تركمن جلوه ميده و تركمن هاي ايران رو نژاد بومي منطقه كه در اين صورت ايران هم نژاد عرب رو كه خون خالص هست و هم تركمن رو از دست ميده حتي كاسپين
در مقايسه با آمريكا و روسيه و كشورهايي كه گفتي اميرحسين. ايران هيچ صنعت محكم و علمي واسه اسب و حفظ ذخاير ژنتيكي اونا نداره
و هيچ حرفي هم واسه گفتن نداره در صورتيكه ميتونه:wacsmiley:
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
نه حتی نمیتونیم هیچ قدمی برداریم در این زمینه

جلسه هفته گذشته فدراسیون و تولیدکنندگان اسب نمونه این موضوع بود. دعوا ها روی درامد حاصل از صدور شناسنامه هست.
جهاد پاشو گذاشته وسط تا بگیره دستش.

در حالی که هنوز نتونستن کاسپین رو نجات بدهند. یا قرنطینه رو درست کنند.