ناشناس
Active member
هدف از تربيت اصولي
ما در عصر تحولات زندگي ميكنيم. رهآورد فنآوري، آسانسازي و سرعت بخشيدن به كارها است يعني اگر كاري انجامش سالها به طول ميانجاميد امروزه به يك اشاره انجام ميشود. سرعت نقش بسزائي در زندگي ما ايفا ميكند و متأسفانه تعجيل و آسانسازي در كار تربيت اسب هم رخنه كرده است. امروزه در حراجها، اسبهاي سه سالة نوزين و يا حتي زينگزاري نشدهاي ارائه ميشوند كه اميدوارند تا در مسابقههاي درساژ، سه روزه و پرش بدرخشند. در حاليكه از نظر يك اسبدار خبره اين ايدهاي كاملا" پوچ است، زيرا به عقيده او حوصله نقش اصلي را در راه طولاني و پرپيچ و خم تربيت اسب و رساندن او به اوج قلل افتخار ايفاء ميكند. اما واقعاً چند نفر از عشاِ و طرفداران اين رشته به اصول و رموز اسبداري و تربيت اسب واقفند؟ از جنگ دوم جهاني به بعد علاقمندان زيادي به جمع جامعه سواركاري پيوستهاند و نسل جديدي از سواركاران را شكل دادهاند. آنها با اسبها اجين نيستند و فقط اوقات فراغتشان را به منظور نزديكي به طبيعت صرف سواركاري ميكنند و اغلب هم اسب را به عنوان وسيلهاي براي ورزش مورد توجه قرار ميدهند از اينرو دانش اسبسواري و تربيت اسب رو به زوال است.
حال به سادگي پي ميبريم كه چگونه دلالها و فروشندگان اسبهاي جوان، سواركاران بيتجربه را ميفريبند. نتيجه اين سادهانديشي را در مسابقههاي پرش با اسب به وضوح ميتوان ديد، كه توقع ميرود اسبي بدون تعادل و توازن در گامهاي قدم، يورتمه و چهار نعل، در حاليكه سرش را ميان دستهايش قرارداده در ردههاي «سي و بي» مسير مسابقه را به درستي طي كند! چه بسيارند اسبهائي كه حتي كاوالتي به عمر خود نديدهاند و در هنگام تمرين هم كار مناسبي با آنها انجام نميشود.
بايد باور داشت كه بيشتر دردهاي دست و پاهاي اسب ناشي از اين است كه قبل از رسيدن به سن چهارسالگي آنها را وارد ميدان ميكنند. بنابراين اصول تربيت اسب جوان بر آن است تا اسب جوان نوزين را بهطور اصولي و به تدريج تربيت كند، تا سنگ بناي كاخ قهرمانيهاي آتي او را مستحكمتر نمايد.
تمرينهاي اوليه اسب نبايد صرفاً تخصصي باشد. چرا كه هدف از پرورش اسب استفاده از حداكثر توانائيهاي طبيعي اوست.
ما ميخواهيم اسب با، يا بدون سواركار آزادانه حركت كند. وصول به اهداف تربيتي يعني حركت آزادانه اسب و اين ادعا زماني به اثبات ميرسد كه :
همانگونه كه هر ورزشكاري نميتواند قهرمان بشود، هر اسبي هم قهرمان زاده نشده است. بسياري از سواركاران با شركت موفقيتآميز در مسابقههاي تشويقي و يا ردههاي پائين و سبك ارضاء شده ميل به قهرماني ندارند. اسبها هم به اندازه توان، شوِ و استعداد پيشرفت كرده و هر يك تا جائي و درجهاي ميرسند كه وديعه طبيعي آنهاست. اگرچه اسب و چه سوار يا بطور كلي ورزشكاران بخواهند از اين حد بالا رفته و يا برده شوند حاصلش سرخوردگي است. در مورد اسب، توقع بيش از حد فقط به او آسيب ميرساند و او را عصبي ميكند.
در اين مرحله - آموزش اصول اوليه - مشكلاتي بروز ميكند و اگر اسبي همواره با اين مشكلات دست به گريبان است و نميتوان او را براي شركت در مسابقههاي تشويقي آماده كرد، اطمينان داشته باشيد كه به قهرماني او اميدي نيست و صرف وقت براي پيشرفت او بيهوده است. يك مربي خبره با پيروي از اصول مقدماتي تربيت اسب جوان، آينده ورزشي او را مجسم ميكند. خود من اسبهاي متعدد درساژي از بين اسبهائي كه تصور ميشد پرندههاي خوبي هستند انتخاب كردهام. اينگونه اسبها بياندازه محتاط بوده و به هنگام پرش از روي موانع كوتاه بسيار ارتفاع ميگرفتند و زمانيكه ارتفاع موانع بالاتر ميرفت آنها شجاعت حركت بهطرف آن را نداشتند. اسبهائي هم داشتم كه به نظر ميرسيد آيندهاي روشن در درساژ داشته باشند ولي پس از مدتي آنها توانائي و قابليت خود را در پرش نشان دادند.
بنا بر اين اصول اوليه تربيت اسب جوان ستونهاي بناي قهرماني اسب را چه در رشته درساژ، پرش و يا سه روزه مستحكم ميكند. در اين روش، توجه معطوف به پرورش دقيق عضلات است تا اسب همواره سلامت و شاداب باشد و به خوبي از عهده تمرينها برآيد.
نویسنده: رینر کلیمکه
مترجم :مهدی جمشید خانی
ما در عصر تحولات زندگي ميكنيم. رهآورد فنآوري، آسانسازي و سرعت بخشيدن به كارها است يعني اگر كاري انجامش سالها به طول ميانجاميد امروزه به يك اشاره انجام ميشود. سرعت نقش بسزائي در زندگي ما ايفا ميكند و متأسفانه تعجيل و آسانسازي در كار تربيت اسب هم رخنه كرده است. امروزه در حراجها، اسبهاي سه سالة نوزين و يا حتي زينگزاري نشدهاي ارائه ميشوند كه اميدوارند تا در مسابقههاي درساژ، سه روزه و پرش بدرخشند. در حاليكه از نظر يك اسبدار خبره اين ايدهاي كاملا" پوچ است، زيرا به عقيده او حوصله نقش اصلي را در راه طولاني و پرپيچ و خم تربيت اسب و رساندن او به اوج قلل افتخار ايفاء ميكند. اما واقعاً چند نفر از عشاِ و طرفداران اين رشته به اصول و رموز اسبداري و تربيت اسب واقفند؟ از جنگ دوم جهاني به بعد علاقمندان زيادي به جمع جامعه سواركاري پيوستهاند و نسل جديدي از سواركاران را شكل دادهاند. آنها با اسبها اجين نيستند و فقط اوقات فراغتشان را به منظور نزديكي به طبيعت صرف سواركاري ميكنند و اغلب هم اسب را به عنوان وسيلهاي براي ورزش مورد توجه قرار ميدهند از اينرو دانش اسبسواري و تربيت اسب رو به زوال است.
حال به سادگي پي ميبريم كه چگونه دلالها و فروشندگان اسبهاي جوان، سواركاران بيتجربه را ميفريبند. نتيجه اين سادهانديشي را در مسابقههاي پرش با اسب به وضوح ميتوان ديد، كه توقع ميرود اسبي بدون تعادل و توازن در گامهاي قدم، يورتمه و چهار نعل، در حاليكه سرش را ميان دستهايش قرارداده در ردههاي «سي و بي» مسير مسابقه را به درستي طي كند! چه بسيارند اسبهائي كه حتي كاوالتي به عمر خود نديدهاند و در هنگام تمرين هم كار مناسبي با آنها انجام نميشود.
بايد باور داشت كه بيشتر دردهاي دست و پاهاي اسب ناشي از اين است كه قبل از رسيدن به سن چهارسالگي آنها را وارد ميدان ميكنند. بنابراين اصول تربيت اسب جوان بر آن است تا اسب جوان نوزين را بهطور اصولي و به تدريج تربيت كند، تا سنگ بناي كاخ قهرمانيهاي آتي او را مستحكمتر نمايد.
تمرينهاي اوليه اسب نبايد صرفاً تخصصي باشد. چرا كه هدف از پرورش اسب استفاده از حداكثر توانائيهاي طبيعي اوست.
ما ميخواهيم اسب با، يا بدون سواركار آزادانه حركت كند. وصول به اهداف تربيتي يعني حركت آزادانه اسب و اين ادعا زماني به اثبات ميرسد كه :
همانگونه كه هر ورزشكاري نميتواند قهرمان بشود، هر اسبي هم قهرمان زاده نشده است. بسياري از سواركاران با شركت موفقيتآميز در مسابقههاي تشويقي و يا ردههاي پائين و سبك ارضاء شده ميل به قهرماني ندارند. اسبها هم به اندازه توان، شوِ و استعداد پيشرفت كرده و هر يك تا جائي و درجهاي ميرسند كه وديعه طبيعي آنهاست. اگرچه اسب و چه سوار يا بطور كلي ورزشكاران بخواهند از اين حد بالا رفته و يا برده شوند حاصلش سرخوردگي است. در مورد اسب، توقع بيش از حد فقط به او آسيب ميرساند و او را عصبي ميكند.
در اين مرحله - آموزش اصول اوليه - مشكلاتي بروز ميكند و اگر اسبي همواره با اين مشكلات دست به گريبان است و نميتوان او را براي شركت در مسابقههاي تشويقي آماده كرد، اطمينان داشته باشيد كه به قهرماني او اميدي نيست و صرف وقت براي پيشرفت او بيهوده است. يك مربي خبره با پيروي از اصول مقدماتي تربيت اسب جوان، آينده ورزشي او را مجسم ميكند. خود من اسبهاي متعدد درساژي از بين اسبهائي كه تصور ميشد پرندههاي خوبي هستند انتخاب كردهام. اينگونه اسبها بياندازه محتاط بوده و به هنگام پرش از روي موانع كوتاه بسيار ارتفاع ميگرفتند و زمانيكه ارتفاع موانع بالاتر ميرفت آنها شجاعت حركت بهطرف آن را نداشتند. اسبهائي هم داشتم كه به نظر ميرسيد آيندهاي روشن در درساژ داشته باشند ولي پس از مدتي آنها توانائي و قابليت خود را در پرش نشان دادند.
بنا بر اين اصول اوليه تربيت اسب جوان ستونهاي بناي قهرماني اسب را چه در رشته درساژ، پرش و يا سه روزه مستحكم ميكند. در اين روش، توجه معطوف به پرورش دقيق عضلات است تا اسب همواره سلامت و شاداب باشد و به خوبي از عهده تمرينها برآيد.
نویسنده: رینر کلیمکه
مترجم :مهدی جمشید خانی