نگهداری از کلاه سوارکاری

ناشناس

Active member
کلاه های سوارکاری از موادی تجهیز می شوند که عمدتا به دقت ساخته شده اند ، بنابراین لازم است نهایت دقت را در نگهداری آنها داشته باشیم .

هرگز کلاه خود را در معرض دمای شدید هوا یا در معرض نور خورشید و یا در زین خانه سرد و یخ بندان قرار ندهید .
کلاهها به گونه ای ساخته شده اند که در برابر خیس شدن مقاوم هستند اما باید بگذارید پس از آن در شرایط طبیعی آرام آرام خشک شوند و هرگز برای خشک کردن آن را روی رادیاتور قرار ندهید .
هرگز کلاه خود را در گوشه و کنار باشگاه ول نکنید و یا آن را در بالای دیوار قرار ندهید و یا بر دروازه درها آویزان نکنید .
در دست خود آن را دور ندهید و در ماشین یا زمین نیاندازید و در معرض دست و پای اسب ها قرار ندهید .
در راه مسابقات کلاه خود را هرگز داخل اسب کش قرار ندهید .


بهترین وضعیت حمل کلاه به واسطه یک کیسه پارچه ای مخصوص حمل کلاه می باشد که بهتر است زمانی که از آن استفاده نمی شود کلاه با روکش آن در یک جعبه لباس محفوظ بماند .
بعد یا قبل از سواری هم می توانید کلاه خود را به چنگک هایی که برای آویزان کردن وسایل تعبیه شده است آویزان نمایید .

یکی از دلایلی که بیشتر افراد از به سر گذاشتن کلاه در بهار و تابستان طفره می روند این است که کلاه در این فصول بسیار گرم می شود و گهگاه بو می گیرند . اما به منظور دفع بو می توان از اسپری های مخصوص این کار که در فروشگاه های لوازم سوارکاری اغلب در دسترس هستند استفاده کرد .
همچنین مواد تمیز کننده کلاه نیز در بازار عرضه می شود که برای رهایی یافتن از کثیفی و بد بویی کلاه بسیار مفید هستند . از این مواد برای تمیز کردن سطح خارجی کلاه هم می توان استفاده کرد .
آستری های یکبار مصرف نیز برای دور کلاه در ناحیه پیشانی موجود است که پس از هر بار کثیف شدن می توان آستری دیگری را جایگزین و قبلی را دور انداخت .

جایگزین کردن کلاه جدید
قاعده طلایی در جایگزین کردن کلاه این است که به محض وارد شدن ضربه سختی به کلاه باید آن را عوض کرد و دیگر از آن استفاده نکرد . این ضربه می تواند شامل اصابت آن با زمین یا اصابت آن با سم اسب و یا حتی اصابت آن با موانع باشد .
ممکن است به نظر برسد این صدمات فقط در حوادث سوارکاری و زمین خوردن ها پیش می آیند ، اما به خاطر داشته باشید اگر کلاهتان را به زمین سخت پرتاب کنید .
از طرف دیگر اگر از مدل های قدیمی کلاه استفاده می کنید که دیگر امنیت استانداردهای امروزی را ندارند ، باید کلاه جدیدی را جایگزین نمایید .
اگر کلاه خود را از یک حراجی و یا یک دوست خریده اید که دست دوم بوده است و هیچ نمی دانید که آیا تا به حال به آن کلاه صدمه سختی وارد شده است ، باید کلاهی جدید جایگزین آن نمایید چرا که همیشه سلامتی سر شما باارزش تر از هزینه ای است که بابت خرید کلاه می پردازید .
:rolleyes:


کارخانه های سازنده کلاه های ایمنی سوارکاری به طور مرتب در حال به روز رسانی فن آوری ساخت کلاه های ایمنی سوارکاری می باشند و آن را در ساخت کلاهها اعمال می نمایند . اما باید دقت داشت که هنگام استفاده از این کلاه ها اگر به درستی آنها را تنظیم نکنیم حتی علم پیشرفته طراحی و ساخت کلاه نیز نمی تواند به تنهایی از سر و گردن ما محافظت نماید .
Horse-Riding-Hat.jpg


چگونگی تنظیم کلاه سوارکاری
کلاه سواری هرگز نباید خیلی تنگ باشد و بند های آن باید به درستی تنظیم شود و در زیر چانه و در عقب سر سفت باشد ، تا از جلو افتادن کلاه جلوگیری نماید .
بسیاری از سوارکاران از زیادی سفت بودن کلاه خود می نالند در حالیکه در واقع کلاه باید در سر فقط محکم ایستایی داشته باشد و نه اینکه زیادی سفت باشد در حدی که سوارکار را اذیت نماید .


برای به سر گذاشتن کلاه اول قسمت جلویی آن را روی سر قرار دهید و سپس قسمت های دیگر چرا که اگر کلاه از قسمت عقب بر سر گذاشته شود در بالای سر قرار خواهد گرفت و درست در کاسه سر نمی نشیند .
بسیار مهم است تا کلاه کاملاً روی گیجگاه را بپوشاند ، به خصوص در کودکان که گیجگاه نازک تری نسبت به بزرگسالان دارند .

اگر قصد خرید کلاه جدیدی را دارید هرگز به تنهایی تصمیم نگیرید و حتما از یک کارشناس برای اندازه کردن کمک بگیرید .
در این راستا یک متخصص می تواند راحت ترین را که بیشترین امنیت را نیز برایتان به ارمغان می آورد ، انتخاب و اندازه نماید .
هرگز کلاه بزرگ انتخاب نکنید فقط به خاطر اینکه استحکام و ایستایی را با تنگی اشتباه گرفته اید .
به خاطر داشته باشید که شما فقط یک سر دارید ! پس بهتر است که همیشه از کلاه ایمنی سوارکاری در سواری و کار با اسب استفاده نمایید و به این موضوع فکر نکنید که دیگران در مورد شما چه فکر می کنند ! چرا که بسیار افرادی بودند که حتی در زمان زین گذاری و یا دستگردان کردن اسب دچار حادثه شده اند .

منبع : اسواران
 

پیوست ها

  • Horse-Riding-Hat-3.jpg
    Horse-Riding-Hat-3.jpg
    9.2 کیلوبایت · بازدیدها: 6
  • Horse-Riding-Hat.jpg
    Horse-Riding-Hat.jpg
    17.3 کیلوبایت · بازدیدها: 2

سنا

Active member
آدم ميفهمه چقدر كلاه مهمه و ما توجهي نداريم بهش
والا 90% افراد كه تو تمرين ها اصلا كلاه نميزارن!
 
بالا