ناشناس
Active member
جورج استابز، شیر در حال حمله به یک اسب. رنگ روغن روی بوم.
102 در 6/127 سانتیمتر. گالری هنر در دانشگاه ییل.
سبک والا: نقاشی انگلیسی
جورج استابز ( 1806ـ1724 ) هنرمندی بود که در درجه اول به خاطر تابلوهایی که از اسب های نجبا می ساخت معروف بود، با این وجود در بازنمایی های گوناگونش از یک اسب که توسط شیری مورد حمله واقع شده و سپس کشته میشود تمامی آن هراس ها از والایی و بلند مرتبگی را در خاطر زنده می کند. یکی دیگر از آثار او (تصویر 34 ) بازتابی است که از عبارت مشهور فلسفی ادموند برک برداشته شده است. مطابق با آن مشاهده رویدادی وحشتناک در بیننده احساسات شدیدی ایجاد می کند. انگیزه ی استابز از نقاشی هایش در برانگیخــتن احساس ترس و همــدردی در ما از مقصود روبنس در یکی از تابلوهای او به نام « شکار شیر و ببر » بسیار فراتر میرود ( تصویر 35 ). شور و هیجان روبنس ما را وحشت زده نمی کند زیرا واقع نمایی در جزئیات تابلوی او به واقع گرایی صحنه اصلی صدمه می رساند. در تابلوی استابز ما نسبت به سرنوشت اسب احساس ترحم و دلسوزی می کنیم، زیرا بازنمایی استابز در پوست، استخوان و عضلات متوقف نمی شود. ما قانع شده ایم که خطری واقعی حیوان را تهدید میکند. هرگونه هم که موضوع تابلو به شور و هیجان کشیده شده باشد هیچ جزیی از آن با طبیعت سر مخالفت ندارد. حتی هوای طوفانی که وحشت قربانی را افزایش میدهد چیزی جز یکی از قدرت های طبیعت نیست.
نویسنده : علی محمد طباطبایی
102 در 6/127 سانتیمتر. گالری هنر در دانشگاه ییل.
سبک والا: نقاشی انگلیسی
جورج استابز ( 1806ـ1724 ) هنرمندی بود که در درجه اول به خاطر تابلوهایی که از اسب های نجبا می ساخت معروف بود، با این وجود در بازنمایی های گوناگونش از یک اسب که توسط شیری مورد حمله واقع شده و سپس کشته میشود تمامی آن هراس ها از والایی و بلند مرتبگی را در خاطر زنده می کند. یکی دیگر از آثار او (تصویر 34 ) بازتابی است که از عبارت مشهور فلسفی ادموند برک برداشته شده است. مطابق با آن مشاهده رویدادی وحشتناک در بیننده احساسات شدیدی ایجاد می کند. انگیزه ی استابز از نقاشی هایش در برانگیخــتن احساس ترس و همــدردی در ما از مقصود روبنس در یکی از تابلوهای او به نام « شکار شیر و ببر » بسیار فراتر میرود ( تصویر 35 ). شور و هیجان روبنس ما را وحشت زده نمی کند زیرا واقع نمایی در جزئیات تابلوی او به واقع گرایی صحنه اصلی صدمه می رساند. در تابلوی استابز ما نسبت به سرنوشت اسب احساس ترحم و دلسوزی می کنیم، زیرا بازنمایی استابز در پوست، استخوان و عضلات متوقف نمی شود. ما قانع شده ایم که خطری واقعی حیوان را تهدید میکند. هرگونه هم که موضوع تابلو به شور و هیجان کشیده شده باشد هیچ جزیی از آن با طبیعت سر مخالفت ندارد. حتی هوای طوفانی که وحشت قربانی را افزایش میدهد چیزی جز یکی از قدرت های طبیعت نیست.
نویسنده : علی محمد طباطبایی