نعل بندی داغ

ناشناس

Active member
تفاوت میان نعل بندی داغ و سرد در چیست ؟ درواقع کدام روش بهتر است و به سم اسب آسیب نمیرساند
بعضی ها میگویند نعل بندی داغ رطوبت سم را از بین میبرد وباعث خشکی سم میشود
بعضی ها هم میگویند نعل بندی داغ باکتریهای محل اتصال نعل و سم را ازبین میبرد وباعث میشود سم اسب کمتر اسیب ببیند
هنوز کسی فرق بین نعل بندی داغ و نعل بندی معمولی رو پیدا نکرده :blushsmiley:
اگر سم اسبهاتون براتون مهمه بهتره یه تحقیقی انجام بدین و فرقش رو هم اینجا بنویسید
 

reihaneh

Member
فکر میکنم مزیت اصلی که نعل بندی داغ نسبت به سرد داره اینه که نعلبند امکان بیشتری برای تنظیم دقیق سایز نعل داره ولی در عین حال باید هنگام تست کردن نعل، نعل بیش از حد داغ نباشه (شاید در این صورت هست که رطوبت سم رو کم می کنه)
نعل بندی سرد سریعتر انجام میشه و دردسر کمتری داره ،ولی امکان تغییر اندازه نعل کمتره ، به همین دلیل هم نعلبند باید بتونه از ابتدا اندازه رو نسبتا دقیق تشخیص بده تا با همون تغییرات محدود سایز نعل متناسب با سم بشه

من کلا" با نعل بندی مخالفممممم:confused:8)

کاش دلیلش رو هم میگفتین
 
همانطور که شما بهتر از من از مکانیسم عملکرد سم آگاهید,به قول بزرگان سم قلب دوم تپنده اسب است سم به واسطه قسمت قورباغگی وحالت ارتجاعی ومکانیسم(Navicular bone..) خود وظیفه ارسال وبرگشت خون به داخل اعضاوتاندونها و...را ممکن میسازدواین مهم باانتقال وبرداشت وزن برروی هرسم وعملکرد قورباغگی وارتجاع هر چه مطلوبترسم امکان پذیر است.
حال زمانی که این سم را هر چه بیشتر محدودمیکنید(بابهترین نوع نعل بندی !!وبدون هیچ اشتباهی!!زوایای درست, آزاد گذاشتن وباز کردن پاشنه ها..)عملا"روند جریان خون به داخل سم وبرگشت آن را کاهش میدهیم وبالتبع سایر جوارح(تاندونها و..)نیز بی نسیب نخواهند ماند.
واین تا زمانی است که اسب ضمن نعلبندی دارای حرکت دائم آزاددر پدوک ویا مرتع میباشدکه این حرکت آزادوبرداشت وگذاشت وزن جریان خون راممکن میسازد.اگرعلاوه بر نعلبندی که در بالا توضیح رفت اسب خود را دائم در باکس محدود نماییدوثابت در نقطه ایستاده باشد این روند کاهش یافته درصورت انتقال وزن در جا توسط اسب قادر به ادامه خون رسانی خواهد بود.
کاهش جریان خون در سم وتاندونهاو.. باعث ضعیف شدن اعصاب ناحیه بدلیل کم شدن جریان خون می گردد وبه عینه مثل حالتی است که قسمتی از بدن را(دست ,پا..) با بندی محکم ببندید (غرض کاهش جریان خون است!) قسمت پایینتر از بند پس ازچند دقیقه چه حسی پیدا می کند! سروبی حس میشود !خواب میرود؟! حال با یک سوزن پوست را تاسطحی تحریک نمایید, چیزی را حس نخواهید کردیا کمتر حس میکنید در صورتی که در حالت عادی کمتر از این هم شما را برانگیخته میکرد.اینفرایندی است که در نعلبندی ومحدود کردن در باکس اتفاق میافتد ومشکل وآسیب سم و..را تا محله حاد وبحران قادر به دیدن نیستید .چون اعصاب ناحیه ضعیف شده است,حال اگر نعل های همین اسب را بکشید حرکت بدون نعل تا مدتها برایش مشکل خواهد بود میدانید چرا؟
دلیل نعل نیست,دلیل خونرسانی به ناحیه وتشخیص آسیب توسط اسب است.تازه اسب قادر است آبسه های دردناک در بافت سم وسایر جوارح راحس کند.
واین فرایند بهبود نیاز به زمان رشد کامل سم از شاخ مو تا کف دارد که با حرکت هرچه آزادتر وبیشتر زودتر ترمیم گردیده.
واما در باره شکستگی وساییدگی سم درسواری! بدون نعل.
اگر اسب شما تغذیه مناسبی داشته باشد واز مکمل های بافت سم به خوبی تعذیه گردد وزوایا ونوع غیار بدون نعل در سم ها رعایت گردد وحرکت دائم وآزاد؟!!داشته باشد,این اسب بسته به نوع بافت سم ونوع وزمین کار ومدت زمان بدون نعل وقوی شدن سمهانیاز به سوهان کاری واصلاح هفتگی تا روزانه
وغیار وزاویه بندی هر دوتاسه هفته یک باردارد,رشد سم در صورت تغذیه مناسب وحرکت دائم اصلا"قابل مقایسه با زمان نعل نیست.!

اما در مورد اسبی که سم هایش به راحتی میشکند وشما نیاز دارید که او را در مرتع ببینید,این بدلیل ضعیف بودن سم یا تغذیه نا مناسب ومدت زمان استفاده از نعل است!! شک نکنید که سم بدون نعل بسیار قویتروسالمتر از سمی است که نعل بندی میشودواز درون پوکیده است وبه تاثیر آن وریشه مشکل (کاهش جریان خون)سایر جوارح نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.
این چالشی است که مدتها(قرنها!)است که سوارکاران با آن مواجه هستند (مثل تولید وپرورش اسب در طبیعت اولیه)ولی سواری بدون نعل تحت چه شرایطی وامکاناتی ودرکجا (در ایران !با چه نگاهی به اسب!)مبحثی مفصل است که در این مقال نمی گنجد.
__________________
البته این مطلب نقل ازتاپیک "چرا اسب رابانداژمی کنیم "است.
 

reihaneh

Member
با توجه به این مطالب یکی از اصلی ترین شرایط برای اینکه از نعل استفاده نکنیم اینه که اسب حرکت دائم و آزاد داشته باشه، در صورتی که وسعت اغلب باشگاه ها ( که حتی پادوک وجود نداره) به هیچ وجه اجازه نمیده همه اسب ها حرکت آزاد داشته باشن، آیا با وجود چنین شرایطی باز هم استفاده از نعل کار اشتباهیه؟ چون به هر حال اون حالت ایده آل اغلب موارد دست نیافتنی هست و بحث بین بد و بدتره
 
درهرصورت ثابت نگهداشتن اسب در یک نقطه مضر وآسیب رسان است.

این که شرایط نگهداری و پانسیون ما در ایران برای اسب مناسب نیست توجیه کننده برای یک کارغلط نیست.