موسیقی ترکمنی

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
ترکمنها موسیقی خاصی در زمینه اسب دارند
که دکتر قیادی قسمتیشو رو در اول سخنرانیش در جشنواره اسپهان پخش کردن کسی اطلاعاتی در مورد این نوع موسیقی دارد؟
 

Dr_Ghaffari

Active member
اجرای نمایش با موسیقی و اسب در بین عشایر قشقایی نیز متداول است در آرشیو خصوصی عکس مناسبی نیافتم ولی چند تایی ارسال می کنم.
 
موسیقی های مختلفی در مورد اسب وجود داره.
یکی از موسیقی های جالبی که در ارتباط با اسب وجود داره مقام سوار سوار تبور است که از مقام ها اصيل ایرانه و زنده یاد سید خیلیل عالی نژاد آن را بازسازی کرد و بعد از اینکه تقریبا از بین رفته بود احیا کرد.
دادار فکر کنم اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشه.
مقام بسیار زیبا و دوست داشتنی است
 

atila

Member
موسیقی اصیل ترکمنی توسط باخشی اجرا می گردد باخشی ها همان اوزان یاآشیق های آذربایجان هستند سازشان متفاوت است و دستگاه (هاوا) آنها نیز مخصوص به خود است یکی از دستگاههای آوازی آشیق ها در آذربایجان که راجع به اسب است قره کهرئ نامیده می شود
 

sohrab

Active member
بله، پیداش کردم

بانگ گردشهای چرخ است اینکه خلق می سرایندش به تنبور و به حلق
ما همه اجزای آدم بوده ایم در بهشت این لحن ها بشنوده ایم
ناله تنبور و بعضی سازها اندکی مانَد بدان آواز ها
 

DADAR

Member
http://youtube.com/watch?v=HYhpnlwb4T0

http://youtube.com/watch?v=EqZOGtoAius


http://youtube.com/watch?v=-SK2xQcMEVs


http://youtube.com/watch?v=HYhpnlwb4T0
:'( :'( :'( :'( :'(
 

sohrab

Active member
♘ امیرحسین قاسمی ♞ گفت:
ترکمنها موسیقی خاصی در زمینه اسب دارند
که دکتر قیادی قسمتیشو رو در اول سخنرانیش در جشنواره اسپهان پخش کردن کسی اطلاعاتی در مورد این نوع موسیقی دارد؟
موسيقي تركمن جزو ريشه دار ترين موسيقي هاي جهان به شمار مي رود چون در هيچ گوشه اي از آن قطعات موسيقي ديگر ملتها راه نيافته است. به نظر ميرسد علت اين امر، مهاجرت هميشگي تركمنها به منظور گريز از فرمانروايان ستمگر و يكجانشين نبودن آنهاست. موسيقي تركمن تنها موسيقي است كه با يك مضراب مي شود دو نت را نواخت(؟)، ويژگي ديگر اين موسيقي اينست كه ريشه مضراب سازهاي تركمن برگرفته از محيط طبيعي و پيوند آن با زندگي اجتماعي و عشيرتي اين مردم است و از صداي سم پاهاي اسب و شانه اي كه بر دار قالي كوبيده مي شود الهام گرفته شده است. «اگر گوش با صداي طبيعت بيگانه نشده باشد و اگر هنوز بتوان در كنار انواع اتومبيلها، اسبي را هم ديد كه آزادانه مي تازد در موسيقي تركمن می توان وزنهاي حاصل از تاختهاي مختلف اسب را شنيد و يا صداي برخورد شانه بر تار و پود قالي و نواي حاصل از كار طاقت فرساي نمدمالي را در مضرابهاي دو تار و تحريرهاي سازي و آوازي و زنبورك شنيد.»
 
بالا