مقدمات سوار کاری

  • شروع کننده موضوع torobred
  • تاریخ شروع
T

torobred

Guest
[آداب و قوانين سرگروهي در گشت و كار آزاد در صحرا

اگر شما در صحرا راهنما و سرگروه ، عده اي سواركار هستيد با رعايت نكات زير مي توانيد گشتي ايمن و رضايت بخشي براي افراد گروه فرآهم كنيد ، اين گشت مي تواند با گروهي بزرگ و يا كوچك باشد كه بقصد تفرج وتنوع به بيرون از شهر مي روند.

· اين وضوع را هميشه در نظر داشته باشيد كه همه اسبها و سواركاران با گامهاي انتقالي (قدم يه يورتمه و يا يورتمه به چهارنعل ) وفق ندارند و ممكن است براي آنها ايجاد اشكال كند .

· هميشه بعنوان سرگروه با گامي حركت كنيد كه همه افراد گروه بتوانند با آن گام حركت كنند . اگر از حركات انتقالي در گشت استفاده مي شود هميشه بصورت سمعي و بصري كليه اعضاء گروه را زير نظر داشته باشيد و از آرامش و ايمني آنها مطمئن شويد و در صورتي كه احساس كرديد كه تحمل وضعيت موجود براي حتي يكي از افراد گروه مشكل است به سرعت ، گام اسب را آهسته كنيد ( مثلا يورتمه به قدم ) .

· رويه اي ثابت را براي تغيير گام و حركت هاي انتقالي مستقيم و انتقالي معكوس اتخاذ كنيد . هيچگاه بصورت ناگهاني از سرعت خود نكاهيد و يا ايست نكنيد چرا كه اسبها به سرعت به هم نزديك شده و فاصله رعايت شده به هم مي خورد . اگر قصد اين كار را داريد با علامت دست و يا صدا ديگران را هوشيار كنيد و پس از اينكه از سرعت خود كاستند شما هم اسب خود را به گامي آرامتر و يا ايست فرا خوانيد .

· در حين گشت و يا كار در صحرا هيچگاه اسبها را ناگهان به تاخت و يا چهار نعل نياندازيد زيرا اين عمل باعث مي شود كه ساير اسبها به هيجان آمده و در بعضي اوقات در حين برگشت اين موضوع ، حتي براي سواركاران خبره هم بسيار مخاطره آميز است و سررشته گروه از دست راهنما و سرگروه خارج مي شود . تمامي موارد فوق حتي با شروع حركت هاي ذكر شده مي تواند توسط اسبي از اسبهاي گروه ‌، هم اتفاق بيافتد.

· همواره اطراف و عوارض زمين را در نظر داشته باشيد . در مناطق جنگلي فاصله سواركاران را از يكديگر بيشتر كنيد زيرا ممكن است شاخه هائي كه بر اثر حركت اسب و سوار جلوئي به حركت درآمده اند .به اسب و سواركار پشتي اصابت كرده و اسب را به واكنش وادارد . در مناطق ناشناخته و صعب العبور حتي الامكان از ايمن ترين گام اسب (قدم) استفاده كنيد تا از آن منطقه رد شويد .

· با چشماني تيزبين و هوشيار كليه موانع و خطرهاي در كمين را شناسائي كرده و به سايرين اطلاع دهيد . اگر پيش بيني مي كنيد كه ممكن است عامل خارجي باعث به هيجان آمدن اسبها شود به ديگران هشدار دهيد ( مثلا صداي ناگهاني ، تكان ناگهاني بوته و يا شاخه و …… ) اگر چاله و يا گودي ديديد كه ممكن است دست و پاي اسب در آن فرو رود ، مطمئن شويد كه ساير اعضاء گروه هم از وجود آن آگاه هستند . سرگروه بايد سوار بر اسبي هوشيار بوده و علاوه بر آن خود با هوشياري ، افراد گروه را از هر خطر احتمالي بر حذر دارد .

· موقعيت هر يك از افراد را در گروه مشخص كنيد و در طول مسير با تغيير آن سعي كنيد كه جاي آنها را عوض كنيد تا همگي به يك اندازه از مواهب و چشم اندازها لذت ببرند . ( در برگشت نفر انتها به ابتداي گروه منتقل شود و يا افرادي كه در وسط گروه هستند به نوبت به ابتداي گروه بيايند و در فاصله هاي زماني مشخص اين جايگاه را با ديگران عوض كنند).

· هيچگاه اجازه ندهيد اسبهائي كه به آرامي حركت مي كنند ، با گروه فاصله بگيرند چرا كه امكان دارد، اسب جا مانده از گروه به هيجان آمده و شروع به نافرماني كند و يا جفتك بزند كه عواقب خوشايندي ندارد . هيچگاه صلاح نيست اسبي كه از گروه عقب افتاده است با گامي تندتر به گروه نزديك شود زيرا ساير اسبها را به هيجان آورده و باعث بهم خوردگي نظم و كنترل گروه مي شود .

· براي جلوگيري از بوجود آمدن صحنه هائي مانند آنچه در بالا ذكر شد ، مي بايست گامي را براي گروه انتخاب كرد تا كليه اعضاء بصورت يكنواخت مسير را طي كنند .

مترجم : مهندس علیرضا قربانی

عبور از پلهاي ارتباطي در هنگام گشت و يا سواري آزاد

عبور از پلهای روي آبهاي خروشان ويا روي خيابانهای محل گذر وسائل نقليه ‏، يكي از مشكلات گریبانگیر سوارکاران است.

صدای برخاسته از حرکت اسب روی اینگونه پلها (تبل مانند) برای اسبی جوان و بیتجربه تازگی داشته و براحتی او را وحت زده می کند .

براي حل چنین مشکلی باید با حوصله و بکارگیری روشهای توصیه شده در زیر اسب را با این تازه ها اشنا کرد .

اگر اصطبل و يا قسمتي از كفپوش باشگاه شما تخته پوش است ، مي توانيد اسب را از روي آن عبور داده ، به تدريج او را با اين انعکاس صوتی آشنا کنید . که این روش خود مزیتی است براي اين آموزش. اگر این امکان را ندارید ، مي توانيد با ساختن پلی مشابه این آموزش را به اجرا بگذارید . .

اين پل شبيه سازي شده شامل يك بستر چوبي كلفت و محكم است و تکه چوبهائی که بر روی ان میخکوبی شده اند . .

اين پل را در گوشه اي از باشگاه و يا مزرعه قرار دهيد ، سپس در حضور اسب چندين بار خودتان بر روي آن رفته و سعي كنيد كه صداي حاصل از فشار چوبها را بطور قابل فهم براي اسب توليد كنيد تا توجه او به اين صدا جلب شده صدا برایش عادی شود ، پس از آن چندين بار با آرامش اسب را از روي آن عبور دهيد ، اين حركت خود مقدمه اي است براي عبور از پلهاي واقعي .

بعد از تجربه موفقیت آمیز این آموزش ، سعي كنيد پل كوچك تعبیه شده بر روی جوی ابی را انتخاب کرده و پس از اطمینان از محکم بودن و پوسیده نبودن چوبها اسب را از روی آن عبور دهید ، پوسیدگی و یا محکم نبودن باعث فرو رفتن دست و پای اسب در آن می شود که تجربه حاصل از آن بس تلخ است .

در نزدیک شدن به پل به اسب فرصت بدهید تا محیط اطراف را شناسائی کند ، آن را ببوید و صدای نهر آب را بشنود . بهمراه داشتن اسبی با تجربه در این بخش از آموزش چه بسا که مفید است چرا که عبور این اسب از روی پل باعث بارورتر شدن خودباوری اسب جوان است . یا اگر اسب جوان از جلو روی خودداری می کند فردی از پشت سر با هی کردن او را برای عبور ترغیب می کند ، اگر این روشها موفق نبود فرد کمک کننده می تواند از شلاق بلند ( تسمه گردان ) برای تحریک اسب به جلو روی استفاده کند . در این هنگام سعی کنید همواره در کنار اسب قرار بگیرید .

اين آموزش خود مقدمه است براي زياد شدن تجربه اسب جوان تا در آينده با درك تازه ها به راحتي از پس آنها برآيد .

البته ذكر اين نكته لازم است كه شما نمي توانيد تمامي رخدادهاي احتمالي را حدس بزنيد و همه موارد را از قبل آموزش بدهيد اما در هنگام برخورد با اين قبيل مشكلات باید صبور باشید و سعی کنید تا راه حلي مناسب و معقول بیابید تا همواره به تجربه اسب خود بیافزایید .

مترجم : مهندس علیرضا قربانی

شناسائي اسب

در سالهاي اخير ، ابداع سيستمهاي کارآمد و موفق در زمينه شناسائي اسب ، گسترش چشمگيري داشته است که دليل آن مي تواند محدود شدن دزدي اسب وکنترل جابجائي ها باشد .

سيستمهاي رايج شناسائي را مي توان به گروههاي زير نقسيم کرد :

1- داغ گرم .

2- داغ سرد .

3- خالکوبي .

4- الگوبرداري از بلوطي هاي دست و پا .

- خالکوبي اسبها در ايالات متحده آمريکا توسط انجمني بنام Paint Horse انجام ميشود . اين خالکوبي ها معمولا بر روي لب بالاي اسب نقش مي بندد ولي با افزايش سن اسب اين نشانه ها ، بخصوص در اسبهاي تروبرود کورس بتدريج ناپديد مي شود که خود يکي از نواقص اين روش است.

- يکي از نشانه هاي ماندگار ، داغ گرم است که در بسياري از مزارع کوچک و بزرگ پرورش اسب و ساير دامها رايج و مشخصه هاي خاص خود را دارد .

اين داغ معمولا در قسمت خلفي اسب و يا بر روي شانه و در مواردي بر روي عضله فک حک مي شود .

داغ گرم از زمانهاي قديم بعنوان يکي از اهرمهاي کارآمد جهت جلوگيري از دزدي دام و يا شناسائي مجدد آن کاربرد داشته است .



داغ سرد :

داغ سرد در سال 1972 توسط انجمن A.H.R ( اداره ثبت اسب عرب آمريکا ) طبق شکل قراردادي زير ابداع شد.

نحوه حک علائم بشرح زير است :


آهني که علائم فوق بر روي آنها نقش بسته است ، تا دماي منهاي 109 درجه فارنهايت سر دشده، سپس اين قطعه بر روي سطح صافي از محل داغ در حدود 20 ثانيه در اسبهاي تيره رنگ و کمي بيشتر در اسبهاي نيله قرار مي گيرد . سرماي بيش از حد باعث از کارافتادن سلولهاي عصبي شده و رنگينه پوست را در محل داغ از بين مي برد که نتيجه آن در اسبهاي تيره ، رويش موهاي سفيد و در اسبهاي نيله ،عدم رويش مو درقسمت داغ گذاري است .

در هنگام داغ زدن مهارکردن اسب باعث تسريع درکار مي شود .

الگو برداري از بلوطي هاي دست و پاي اسب همانند انگشت نگاري در انسان است با اين تفاوت که از بلوطي ها عکس تهيه شده و توضيحات لازم را در آن ذکر مي کنند.

اگر اسب شما مفقود شد ، اقدامات زير را انجام دهيد :

1- در اولين فرصت نيروهاي امنيتي را مطلع سازيد.

2- همسايگان و دوستان خود را از اين واقعه آگاه کنيد .

3- اطلاعات و نشانه هاي دقيق اسب خود را به مراکز فروش و حراج اسب ، دامپزشکان ، کشتارگاهها بدهيد تا در صورت مشاهده آن سريعا شما را مطلع کنند .

4- پوسترهائي از اسب خود تهيه کرده و در اماکن عمومي از قبيل رستورانها ، مغازه ها ، اصطبل هاي عمومي و ....... نصب کنيد .

5- در يکي از جرايد پر طرفدار و يا مجلات اسب اين حادثه آگهي شود .

6- با اداره ثبت اسبها که مشخصات اسب شما در آن اداره موجود است تماس گرفته و موضوع را به آنها منتقل کنيد تا از تغيير مالکيت احتمالي جلوگيري شود.

7- در صورتي که اسب شما بيمه است ، موضوع را به اداره بيمه گزارش کنيد .

8- اين موضوع را با کليه مراکزي که به نحوي با اسب در ارتباط هستند در ميان گذاشته تا احتمال پيدا شدن اسب شما زياد شود
 
بالا