معرفی نژادهای مختلف اسب در فرهنگ، هنر، ورزش و تاریخ ایران

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
نشست خبری دومین جشنواره اسب تهران با حضور محمدکاظمیان دبیر فدراسیون سوارکاری، شهرزاد امیر اصلانی مشاور نمایش زیبایی اسب اصیل و امیر صدری برگزار کننده جشنواره در باشگاه انقلاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر صدری که مسئولیت برگزاری جشنواره را به عهده دارد، گفت: امسال دومین دوره مسابقات پرش جشنواره اسب تهران در سطح مسابقات جهانی برگزار می شود. هدف ما این است که هر سال بخش جدیدی به این برنامه اضافه کنیم. سال گذشته برگزاری بخش هنری و آئینی با حضور هنرمندان صاحب نام ایرانی را در کنار مسابقه پرش اسب داشتیم. دراین دوره هم بخش معرفی نژادهای مختلف اسب ایرانی را برگزارمی کنیم. هدف اصلی این بخش معرفی نژادهای مختلف اسب در فرهنگ ، هنر، ورزش و تاریخ ایران است. سعی ما این است که ریشه های ایرانی نژاد های اسب را معرفی کنیم.

درادامه این نشست محمد کاظمیان دبیرفدراسیون سوارکاری با اشاره به سابقه دیرین ورزش سوارکاری درایران گفت: ورزش سوارکاری درسالهای پس از انقلاب اسلامی دستخوش برخی تحولات شد و تا مدتها یکی از رشته های مهجور ورزشی بود . متاسفانه ذهنیت غالب نسبت به این ورزش سبب شده بود که بسیاری آن را ورزش سرمایه دارای تلقی کنند. اما رفته رفته این ذهنیت برطرف شد و طی چند سال اخیر فدراسیون موفق شده که درسال حداقل 3 یا 4 مسابقه برگزار کند. ما تقریبا از 6 سال پیش تلاش می کردیم اسپانسرهایی را با خودمان همراه کنیم تا به این ترتیب برنامه هایمان را گسترش بدهیم. اما اسپانسرها تاکید داشتند که برای حمایت از این مسابقات ابتدا باید تلویزیون همکاری کند و مسابقات پخش مستقیم داشته باشد. خوشبختانه ظرف دو سال اخیر ما گام هایی را در این زمینه برداشته ایم که جشنواره اسب تهران از این جمله است و خواست های ما را برآورده کرده است.

کاظمیان افزود: بودجه کل فدراسیون تنها 100 میلیون است و به این ترتیب ما بدون حمایت بخش خصوصی و جذب اسپانسر نمی توانستیم مسابقاتی در سطح بین المللی برگزار کنیم . شرکت آپت به عنوان برگزارکننده این مسابقات موفق شد با برنامه ریزی اسپانسرهایی را برای این جشنواره جذب کند. همین مسئله سبب شد که ما بتوانیم امسال مسابقاتمان را در سطح بین المللی برگزار کنیم . در استانداردهای جهانی مسابقات باید ظرف سه روز برگزار شوند و به همین منظور ما بر اساس نقشه بین المللی فضای مسابقه را طراحی کردیم.

دبیر فدراسیون سوارکاری درپایان گفت: جشنواره امسال با استقبال زیادی از سوی شرکت کنندگان برگزارمی شود به طوری که در بخش پرش با اسب تقریبا 140 شرکت کننده داریم و دربخش زیبایی اسب اصیل ایرانی هم 50 شرکت کننده از سراسر ایران حاضر می شوند. وقتی در فدراسیون بین المللی سوارکاری سال گذشته فیلم ها و عکس های این جشنواره را دیدند به هیچ وجه انتظار برگزاری مسابقه ای با این سطح کیفی را نداشتند.

شهرزاد امیراصلانی رئیس کمیته برگزاری مسابقه اسب اصیل دراین نشست به تشریح برنامه های مسابقه و نمایش اسب اصیل ایرانی پرداخت.

امیراصلانی گفت: درست از دهه پنجاه میلادی زیبایی اسب اصیل در دنیا مطرح شده است. متاسفانه در ایران سالهاست که مسابقه ای در سطح بین المللی برگزار نشده بود و ما مداوم باید با حسرت اسب هایی که نژاد ایرانی دارند و در میادین سوارکاری امارات می تازند تماشا کنیم. زیبایی اسب اصیل داوری جداگانه ای دارد، داوری اسب اصیل روی 5 نقطه از بدن اسب یعنی تیپ، سر و گردن ، بدن ، دست و پا و حرکت صورت می گیرد.

امیراصلانی با اشاره به بخش نمایش اسب اصیل اضافه کرد: امسال اسب های ایرانی از سراسر ایران با لباس ها و موسیقی آن ناحیه در بخش ویژه ای به نمایش در می آیند. دراین بخش دو داور بین المللی که در شو اسب فرانسه داوری می کنند حضور خواهند داشت.

دومین جشنواره اسب تهران از 14 تا 16 شهریور در نوروزآباد تهران برگزار می شود.
 
بالا