مصاحبه آقای آق با خبرنگار معاونت اسبدوانی

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
خبرنگار : آقای عبدالغفور آق خود را معرفی و سمت خود را بیان نمایید ؟
جواب : عبدالغفور آق فرزند مالک و مربی و چابکسوار بنام زمان خودش خداقلی آق هستم . در حال حاضر عضو کمیته عالی اسبدوانی کشور و سرکلانتر میدان اسبدوانی گنبد کاووس می باشم .

خبرنگار : شما چه مدتی است که در این زمینه فعال هستید و سوابق کاری خود را بیان فرمایید ؟
جواب : چون در خانواده اسبدوست بدنیا آمدم از عنوان کودکی با اسب مانوس و بدلیل علاقه شدیدی که داشتم تا سن 21 سالگی همواره در آماده سازی اسب به پدرم کمک کردم و اکثر اوقاتم را روی اسب سپری نمودم . حدود 27 سال است که در سمتهای مختلف از جمله داور خط پایان ، سرداور ، سرکلانتر ، عضو کمیته میادین استان ، ریاست هیات سوارکاری شهرستان ، دبیر هیات سوارکاری استان ، عضو کمیته اسبدوانی کشور و هم اکنون نیز عضو کمیته عالی اسبدوانی کشور و سرکلانتر مسابقات گنبد کاووس فعالیت دارم .

خبرنگار : شما سرکلانتر میدان هستید ، لطفا شرح وظایف سرکلانتر را بیان نمایید ؟
جواب : وظایف سرکلانتر به استناد ماده 17 آئین نامه مسابقات اسبدوانی کشور بدین شرح است که عرض می کنیم :
3-1 نظارت و سرپرستی کلانتران میدان .
3-2 دریافت گزارش مربوط به تخلفات میدان در هر دوره برای تسلیم به هیات فنی .
3-3 دریافت اطلاعات از چگونگی مسائل جانبی و ارائه به هیات فنی .
3-4 نظارت بر حسن اجرای دقیق وظایف سایر کلانتران .
3-5 اتخاذ تصمیم در امور جاری اسبدوانی در زمان برگزاری مسابقه بر اساس آئین نامه و اداره میدان به نحوه مقتضی و به دور از جنجال و آشوب .
3-6 سرکلانتر چنانچه تشخیص و یا اطلاع حاصل نماید که اسبی ممکن است کشیده شود می تواند سوار کار دیگری را جایگزین سوارکار اسب مورد نظر نماید و یا تغییرات لازم را در دپار ایجاد نماید .

خبرنگار : آنچه در آئین نامه مسابقات در سایت دیده می شود و خود شما نیز بیان فرمودید سرکلانتر اختیارات بسیار زیاد دارد چرا از اختیارات خود در بعضی وقتها استفاده نمی کنید ؟
جواب : با وجود کمبودهای میدان هدف و تلاش بنده برای برگزاری مسابقات در فضای مسالمت آمیز همواره با آموزش مسائل فنی و آئین نامه مسابقات از طریق بلندگوی میدان و سایت اسبدوانی و تذکرات شفاهی حضوری در میدان می باشد و لذا استفاده از اختیارات قانونی در شرایط فعلی منطقی و کارساز نمی باشد .

خبرنگار : وظیفه سایر کلانتران را بیان نمایید ؟
جواب : به منظور کنترل نظم میدان و برگزاری مسابقات با ضعف کمتر سر کلانتر تعدادی از افراد با تجربه را به عنوان کلانتران میدان تعیین و به هر یک وظیفه ای خاص محول می نماید .

خبرنگار : در زمانی که داوران سیار گزارش می دهند گزارش داوران سیار را چه کسی بررسی می کند وآیا روی نتیجه مسابقه اثری دارد یا نه ؟
جواب : گزارش داوران سیار توسط سر داور بررسی و به سر کلانتر میدان ارائه می شود ، سر کلانتر نیز بلافاصله اعضای هیات فنی را برای رسیدگی دعوت می کند .در جلسه هیات فنی گزارش ارائه شده با استناد به نوع تخلف با متخلف برخورد قانونی می شود . در صورتیکه در گزارش داوران سیار تضییع حق اسبی توسط اسب دیگر قید شده باشد با بررسی و رویت فیلم در صورت کسب یقین نسبت به جابجایی مقام اسبها به منظور احقاق حق اسب مورد ظلم انجام خواهد شد .

خبرنگار : ننقاط ضعف که شما در میدان مشاهده می کنید را بیان نمایید ؟
جواب : نقاط ضعف میدان اسبدوانی بیشمار است از جمله پیست اسبدوانی در حد استاندارد نیست و لذا باعث آسیب دیدگی اسبها می شود . مربیان و چابکسوران فاقد آموزش کافی می باشند ، جایگاه تماشا گران در حد لازم و کافی نیست و جایگاه موجود هم نیاز به ترمیم دارد . بیمه چابکسواران و مربیان جوابگو ی خطرات ورزش پر خطر اسبدوانی را ندارد . مسئولین تصمیم گیری از جمله اعضای کمیته عالی باید به تناسب منطقه اسب خیز و از بین افراد متخصص و با تجربه کافی انتخاب شوند تا تصمیمات متخذه مشکل گشای کلیه اقشاره دست اندرکار باشد .

خبرنگار: آیا برای رفع این نقاط ضعف راه حلی وجود دارد ؟
جواب : برای باز سازی پیست و جایگاه تماشگران وبهسازی محوطه مجموعه و زیر پوشش بیمه مناسب قراردادن مربیان و چابکسواران اختصاص بودجه واعتبار مورد نیاز از طرف دولت می طلبد . لذا از مقام محترم ریاست تربیت بدنی و معاونت محترم ریاست جمهور انتظار داریم در این خصوص عنایت ویژه ای به این منطق داشته باشند . در سایر موارد فدراسیون سوارکاری باید برنامه ریزی و اجرائی نماید . مقام محترم ریاست فدراسیون هم توجه بیش از پیش به امر آموزش و انتخاب اعضای کارساز مبذول فرمایند .

خبرنگار : آیا شما از وضعیت و سیستم هندیکاپ راضی هستید وآیا به طور صحیح این کار انجام می شود ؟
جواب : هندیکاپری زمانی که اسب کم باشد وتعداد اسبهای ثبت نام شده اندک ، بسیار مشکل است مع الوصف توجه به نتیجه بسیار فشرده اکثر مسابقات که عمدتا دو تا چهار اسب همزمان و پوز به پوز به خط پایان می رسند دقت ومهارت و توان بالای هندیکاپر را برای ایجاد تعادل وتوازن در رده ها را نشان می دهد . دلیل دیگر اینکه کمتر اسبی بیش از یک یا دوبارمقام قهرمانی در مسابقات متوالی کسب کرده است .

خبرنگار : اینکه می گویند مسابقات اسبدوانی هنوز دخل و خرج نمی کند صحیح است یا نه ؟
جواب : بلی ، هزینه مسابقات اسبدوانی اعم از جوایز اسبهای برنده وسایر هزینه های اجرایی میدان باید از محل درآمدهای کسب شده تامین شود که متاسفانه تا کنون درآمدهای میدان اعم از ثبت نام اسبها ، اجاره بوفه و درآمد پیش بینی مسابقات نتوانسته هزینه ها را تامین کند در حالیکه گنبد بیشترین علاقمند ودرآمد را دارد .

خبرنگار : چه توصیه هایی برای نظم میدان دارید ؟
جواب : از کلیه مالکین ، مربیان ، چابکسواران و اسب دوستان عزیز انتظار دارم برای ایجاد نظم وآرامش میدان که در برگزاری بهتر مسابقات تاثیر مستقیم دارد با مسئولین همکاری لازم را داشته باشند . اعتراضات توسط مالکین ومربیان باید طبق ماده 46 آیین نامه به صورت کتبی تسلیم سر کلانتر میدان شود واز اعتراض شفاهی در داخل میدان که ممکن است باعث تحریک تماشاگران علاقمند شده و باعث اختلال در نظم میدان و آشوب و جنجال گردیده و امنیت میدان را مورد تهدید قرار دهد جدا اجتناب ورزند . اطمینان می دهم اعتراضات ارائه شده در هیات فنی دقیقا بررسی و به استناد گزارشات داوران سیار و بازبینی فیلم دوربین های مدار بسته برای تخلف چابکسوار و با استناد به فیلم و عکس فتوفینیش برای احقاق حق نتیجه مسابقات ، تصمییم عادلانه اتخاذ خواهد شد ومدارک مورد استناد در صورت نیاز به نظر معترض خواهد رسید .

خبرنگار : اسبهای آقای خراسانی نیز در مسابقات شرکت می کنند به نظر شما ایشان در دپار چینی برای اسبهای خودش ویا ارنج نمودن اسبها نقشی دارد یا نه ؟
جواب :تعیین دپار و ارنج اسبها در داخل دپار به استناد تصمییم کمیته عالی در تهران واز طریق قرعه کشی با رایانه انجام می شود . اخیرا با گزارشات رسیده وبررسی های انجام شده مشاهده گردید شماره دپاره تعدادی از اسبها تکراری بوده ولذا مراتب به استحضار آقای خراسانی معاونت محترم اسبدوانی فدراسیون رسید ایشان هم ضمن بررسی فرمودند امکان این که نام اسب و شماره دپار در حافظه رایانه ضبط شده باشد وجود دارد وپیشنهاد قرعه کشی در محل ثبت نام را پذیرفتند .

خبرنگار : آیا در مورد اسب ماکسیموم ریسک آقای خراسانی اعمال نظر کردند ؟
جواب : آقای خراسانی نظر حمایتی از هیچ اسبی را نداشته و ندارند . اگر در کورس ماکسیموم ریسک تغییر کلی در دپار اسبها داده شد با هدف برگزاری مسابقه ای پر هیجان و زیبا وکم خطر برای اسبهای قهرمان و سرعتی و بالطبع برای حفظ سلامت چابکسواران انجام شده و نظر دیگری ملاک عمل نبوده است .

خبرنگار: در مورد اسب فرزین خان و کردلیا به نظر شما درست قضاوت شد ؟
جواب : نتیجه خط پایان اسبهای فرزین خان و کردلیا با نصب عکس چاپی دستگاه فتوفینیش در محل زیر جایگاه میدان در روز جمعه مورخ 86/1/15 در معرض دید همگان قرار گرفت . لازم به توضیح است دستگاه فتو فینیش که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است در تمام میادین دنیا ملاک عمل اعلام نتیجه می باشد . در میادین کشور ما هم از زمان خرید و نصب دستگاه فتو فینیش اعلام نتیجه توسط سرداور پس از آگاهی از نتیجه فتوفینیش انجام می شود .
درخاتمه از مالکین ومربیان عزیز می خواهم در صورت ایجاد شبهه در کمال آرامش به سرداور ویا اینجانب مراجعه نمایند تا از نزدیک فیلم و عکس فتوفینیش به رویت ایشان برسد .

خبرنگار : برای پیشرفت امور اسبدوانی و نظم آن چه پیشنهادی دارید ؟
جواب : برای پیشرفت امور اسبدوانی در کشور لازم است درآمد میادین مسابقات افزایش یابد که این امر فقط از طریق انجام پیش بینی مسابقات از رایانه قانونی مستقر در میدان امکان پذیر است . از کلیه علاقمندان عاشق پیشه انتظار دارم به منظور استمرار و تداوم بخشیدن به مسابقات وارتقاء کمی وکیفی آن و افزایش سطح جوایز و تجهیز میادین حتما باجه های پیش بینی مورد حمایت قرار گیرد . از مالکین ، مربیان و چابکسواران و اسبدوستان عزیز هم تقاضا دارم برای حفظ نظم میدان با مسئولین همکاری تنگاتنگ داشته باشند .

خبرنگار : آیا سایت اسبدوانی کمک برای رفع مشکلات هست ؟
جواب : سایت اسبدوانی که به همت معاونت محترم اسبدوانی فدراسیون جناب آقای خراسانی دایر گردیده بهترین گزینه برای تبادل اطلاعات و انتقال نظرات و پیشنهادات سازنده فیمابین مردم و فدراسیون سوارکاری می باشد . با علم به اینکه پیشنهادات منطقی و سازنده کمک موثری در رفع مشکلات موجود و براورده شدن خواسته های قلبی جامع سوارکاری خواهد بود لذا از کلیه اسبدوستان عزیز استدعا دارم به دور از هر گونه موضع گیری فقط با نیت اصلاح و رفع مشکل پیشنهادات خود را در سایت منعکس نمایند .

خبرنگار : با تشکر از شما جناب آقای آق که با صراحت به سوالات ما جواب دادید .
 

پیوست ها

  • agh01.jpg
    agh01.jpg
    26.9 کیلوبایت · بازدیدها: 2
بالا