مسمومیت با دارو های پر مصرف

عواقب و خطرات موجود در درمان خود سر و توسط افراد غیر دامپزشک

((این روز ها درمان خود سرانه خیلی زیاد شده! سر ما خوردگی که چیزی نیست یه پنی سیلین می زنیم!شاش بند که چیزی نیست یه فروزماید ، درد و تورم که چیزی نیست یه فلو نکسین یا فنیل اگه نشد دگزامتازون هست بهترشم بخوای اشکان دارویی داره به نام کی( البته که همون کتوپروفن هست) می گیری می زنی خوب می شه!))
این ها آموزش های یکی از دوستانی هست که سالها در همین عرصه فعال هست!
البته در جامعه ای که برای یه مریضی و بی حالی خودشون وقت رفتن دکتر صرف نمی کنه و خود سر درمان می کنن چه توقعی هست برای درمان اسب؟!
امروز می خواستم ساید افکت و عواقب استفاده از یکی همین دارو هایی که در دفتر همه مربیان یافت می شه و چپ و راست و اولین تجویز محسوب می شه رو براتون بگم!
صد در صد شک نکنید اگه هر چقدر بروشور داخل جعبه رو بخونید باز هم اگه بنا بر تشخیص دامپزشک انجام نشه و تزریق بشه با این عواقب روبرو خواهید شد!
...
- مسمومیت با دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی
تنایج مطالعه روی فنیل بوتازون و فلونکسین این مطلب رو نشون داده که:
افزایش مقدار دوز تزریق و حتی فواصل زمانی تجویز دارو و حتی بدون در نظر گرفتن روند بهبود آماس ادامه دادن دوز تزریقی منجر به اختلالات گوارشی و کلیوی می شود.
تجویز بیش از حد و به فواصل زمانی کم و دوز بالا منجر به کاهش معنی دار پروتئین و آلبومین سرم می گردد.البته علاوه بر موارد فوق؛منتج به ایجاد زخم دستگاه گوارش از لب و زبان تا رکتوم(مقعد) و همچنین خیز و آماس شدید رودۀ کوچک،قولون بزرگ، قولون کوچک و راست روده می گردد.البته باید بگم که کتوپروفن و فلونکسین و فنیل بوتازون ضایعات هم سان و سمیت در یک حد ایجاد نمی نمایند ولی فنیل بوتازون آسیب تخریبی بیشتری دارد.
علاوه بر موارد فوق که در هنگام تجویز و تزریق این دسته از دارو ها باید مد نظر قرار گیرد و ملاحظه شود ، وضعیت آب بدنی و فعالیت کبدی دام بیمار نیز هست.کم آب بودن بدن و عدم دریافت مایعات همراه با تظاهرات خیلی شدید مسمومیت با دارو های ضد التهاب غیر استروئید ی خصوصاً اسیب کلیوی می باشد.
از آنجا که دفع این دارو ها به مقدار زیاد بستگی به متابولیسم کبدی دارد ، بد کاری کبد می تواند منجر به تظاهرات مسمومیت شود....توجه کنید* حتی اگر این عوامل دارویی در مقادیر توصیه شده و در حد معمول تجویز شود!*باز هم می تواند ایجاد عارضه نمایند!
از عواقب دیگر و نشانه های حاصل از تزریق این دسته ها داروئی:
کاهش پروتئین خون که نسبت به از دست دادن روده ای پروتئین ثانویه است،ممکن است با کاهش آنها همراه می باشد.کاهش بسیار شدید پروتئین خون با خیز محیطی همراه است.وجو خیز غالباً شدت کاهش پروتئین خون در ارتباط نیست، چرا که عوامل دیگری بجز فشار انکوتیک رگی در تشکیل خیز بافتی شرکت دارند.در موارد خیلی شدید، ایجاد زخم در محل تلاقی مخاطی – جلدی لب ها، مخاطات دهان،کام،زبان،مری،مخاط سنگفرشی معده ،مخاط غده ای معده و مخاط روده کوچک و روده بزرگ رخ می دهد.اسب ها و کره اسب ها دچار بی اشتهایی شده و نشانه هایی از درد شکمی متوسط تا شدیدی را نشان می دهند .آسیب سد مخاطی روده منجر به علائم اندوتوکسمی و سپتی سمی می گردد.تعییرات هماتولوژی و بیوشیمیایی سرم که منعکس کننده اندوتوکسمی و سپتی سمی و کمبود آب و الکترولیت هاست نیز مشاهده می شود!
آزوتمی،حفظ اسمولالیتی ثابت ادرار یا کاهش اسمولالیتی ادرار ،خون کامل، هموگلوبین و پروتئین در ادرار غالباً حضور دارند که نسبت به اسیب ناحیه مدولا و لگنچه کلیه ثانویه است.آزوتمی ناشی از کاهش تصفیه گلومرولی که نسبت به مکانیسم فیدبک لوله ای گلومرولی ثانویه است اتفاق می افتد.
تورم بافت مورق سم نتیجه متداول و نا مطلوب مسمومیت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که نسبت به اسیب های گوارشی ثانویه است.
.....................................................................................
این تازه بی خطر ترین شاید سیف ترین و یا ساید افکت کم ی داره ها ست! اینو گفتم تا بدونید وقتی می گیم حتی سرم زدن هم باید زیر نظر دامپزشک باشه یه تبلیغ برای در آمد زائی خودمون نیست به خدا!
 

احسان

Active member
faarsi saaz nadashtam amir jan khodet farsi sh kon
dr shahbazi drst migee injaa esfahan yenafar ke tzrigh yaad gerfte to ragi dighee dr mishe tajviz daro mikone halaa fek karde hame bimaarihaa hamin pnoomoni asb ya chize dige hast ke anti biotik mikhad ya ye taaroom saade fnil mizane kholase injaa tazrigh yek ampol to rag = mishe baa dr asb shodan loooll hala ye drmaan zakhm gharniye ro goftam chikaaresh mikoni goft mibandam be fnil akharam asb kor shod:)) taze yad gerftand migand tehraan ye daarohaay hast az ashkan migiri akhareee khob shodan langsh hast loolll baba ma ke bakhil nistim begirid bezanid amaa akhar sar ke asb khob nashod avordiedsh pishe maa goftim dighee bimaari mozmn shode kari nemishe kard nagid dr hichi halish nabod ghorbone hame asbdaran aziz vabaa farhang ke edeaashon ............................ maro koshtee alabte baziyaashono migmaa ke 4taa asb mishnaasnd
 
بالا