مدیریت زخمها در اسبان

بعد از بخیه زدن من دیدم که به مرور محل زخم گوشت اضافه می یاره و خوب طبیعتا همیشه فکر کردم که چه خوب می شد که راهی بود برای اینکه زخم به صورت طبیعی بسته می شد و نیازی به بخیه نبود اون وقت شاید این گوشت اضافه به وجود نمی یومد یا کمتر بودش. الان که این تاپیک و دیدم خیلی کنجکاو شدم. آقای دکتر منتظر اطلاعاتتون در این مورد هستیم. ممنون
 

Dr_Ghaffari

Active member
عمده ترین مشکل بخیه فراهم آوردن امکان رشد باکتری بی هوازی عامل کزاز است به نام " کلاستریدیوم تتانی " که به صورت طبیعی در مدفوع اسب جدا می شود ! بنابراین خطر در گیری اسب و مرگ وی را در اثر کزاز افزایش می دهد !
آیا می توانید عوامل دیگری را برای بخیه ننمودن زخمهای اسب مطرح نمایید ؟
 

مرضیه

Member
شاید و هزاران بار دیگه شاید:
شاید مربوط بشه به ماهیچه های سطحی زیر پوست اسب،همون هایی که اسب بوسیله ی اون ها حشرات رو دفع میکنه!!
اسب با کمک این ماهیچه ها حرکت نسبتا شدیدی روی پوستش ایجاد میکنه،که ممکنه به پاره شدن بخیه ها و گسترش زخم منجر بشه...البته خب اگر هم بخیه نباشه باید دید برای زخم چه حالتی پیش میاد... ::)
باز من بلند بلند فکر کردم،ببخشید .
 

Dr_Ghaffari

Active member
مرضیه گفت:
شاید و هزاران بار دیگه شاید:
شاید مربوط بشه به ماهیچه های سطحی زیر پوست اسب،همون هایی که اسب بوسیله ی اون ها حشرات رو دفع میکنه!!
اسب با کمک این ماهیچه ها حرکت نسبتا شدیدی روی پوستش ایجاد میکنه،که ممکنه به پاره شدن بخیه ها و گسترش زخم منجر بشه...البته خب اگر هم بخیه نباشه باید دید برای زخم چه حالتی پیش میاد... ::)
باز من بلند بلند فکر کردم،ببخشید .
بسیار خوب است باز هم بلند بلند فکر کنید ! یکی دیگر از معایب بخیه ایجاد خارش شدید در ناحیه می باشد که منجر به تحریک اسب برای خاراندن ناحیه است که منجر به پارگی بخیه ها و تشدید و تحریک زخم می شود . و به عبارتی روز از نو روزی از نو ! حتی اگر بخیه های زیر جلدی و مخفی بزنیم که پاره نشود تحریک مداوم آنها با خارش نقش تاخیری در ترمیم زخم خواهد داشت . پس نا کارایی بخیه ها یکی دیگر از دلایلی است که می توان ذکر کرد . دوستان دست بجنبانید دیر شد و ما ماندیم و یک اسب زخمی که نمی دانیم چه بکنیم ..!
 

Dr_Ghaffari

Active member
در خصوص عملکرد ماهیچه های مگس پران نیز مرضیه خانم اشاره کردند معمولا پوست اسب تحرک زیادی دارد و در مواردی که ناگزیر باید بخیه بزنیم باید روشهای ویژه ای در بخیه اعمال کنیم تا کمترین تداخل را با حرکت های پوست داشته باشد .
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
دکتر جان نمیشه یه جورایی محل رو داروی ضد خارش مالید تا احساس خارش بوجود نیاد؟
 

احسان

Active member
پاسخ : مدیریت زخمها در اسبان

Dr_Ghaffari گفت:
عمده ترین مشکل بخیه فراهم آوردن امکان رشد باکتری بی هوازی عامل کزاز است به نام " کلاستریدیوم تتانی " که به صورت طبیعی در مدفوع اسب جدا می شود ! بنابراین خطر در گیری اسب و مرگ وی را در اثر کزاز افزایش می دهد !
آیا می توانید عوامل دیگری را برای بخیه ننمودن زخمهای اسب مطرح نمایید ؟

اولين مديريت زخم در اسب بايد يه دوز آنتي کزار بزنيم اگه قبلا اسب اينرو نگرفته باشه  بعد چرا بخيه نکنيم بخيه اگه درست باشه بخيه مناسب برای جای مناسب باشه حتی اسکار هم ديگه پيدا نميشه البته زيره موها يک جای کوچک مي ماند ولی پيدا نيست ديگه  بعد هم چه زخمی و کجا که بخيه نکنيم . آره بخيه نکنيم به صورت ثانويه التيام پيدا ميکند و گوشت اضافه هم مياره يا همان بافت پيوندی مثلاً توی اخته کردن اسب محل برش روی اسکرتوم بخيه نميکنيم اينجا را ميشه گفت که برای درناژ هم خوبه ولی وقتی يه فلپ از پوست کنده شده چرا بخيه نکنيم بعد هم داروی ضد خارش به صورت سيستميک و با انتی بيوتيک ميديم .البته يکی از جراح های بزرگ ميگفت بيشترين اسيب رو به زخم ما انسانها ميزانيم و نميدونيم چطور مديريت کنيم زخم را . دکتر غفاری ميشه کامل تر توضيح بديد و باز کنيد اين موضوع را

سحر  هم ميگه که بخيه نکنيم خوب وقتی يه گپ يا فاصله بين پوست می افتد مثل زخم  اگه اين گپ بهم متصل نشه شروع ميکنه همون گوشته اضافه بياره پس با بخيه کردن ما اين گپ رو از بين ميبريم و دو سره پست را به هم نزديک ميکنيم و  از ورود باکتری و قارچ و گرد و خاک به زيره پست و زخم جلوگيری ميکنيم  اگه نه پانسمان هم نميکردن البته تو حيوانات که پانسمان بحث جدای داره عضله مگس پران چقدر قدرت داره که بخيه را پاره کنه البته يه بخيه 000 رو آره شايد پاره کنه پس نوع نخ هم ملاک هست خارش هم به نوع بخيه بستگی داره که چه نوع جنس نخ بخيه استفاده بشه

ريس هم ميگه روش ضده خارش بريزيم يا ماليده کنيم  (عجب فعلی بکار بردم) نه  بهترين حالات اينه که چون روی زخم را بافت مرده ميگيره و هيچ يا کمترين خونرسانی را به بافت زيرش داره ما بيايم ضد خارش اگه خارش وجود داشت به صورت سيستميک از زير که همون تزريق عضلانی  و وريدی هست به موضع برسانيم و برای انتی بيوتيک هم همينطور حالا شما اگه از خارش منظورتان ماليدن زخم به ديوار يا جای ديگه هست يا گاز گرفتن ناحيه زخم شايد از درد باشه شايد از چيزه ديگه باش  شما از کجا ميگی خارش هست؟
 

احسان

Active member
حالا چرا بخيه نکنيم 1 چون پوست کافی نداريم 2 چون اينجا بايد درناژ داشته باشه 3 اينجا رو اگه بخيه کنيم احتمال باز شدن بخيه ها هست مثل روی ران يا جای که کشش زياده 4 چون در محل زخم عفونت وجود داره 5 چون حال نميکنم بخيه کنم loool ;D
 

Dr_Ghaffari

Active member
فرض کنید یک کف دست گوشت اسب پیداست باز هم بخیه نمی کنیم اطمینان داشته باشید . من بارها تجربه اش را داشته ام ! ما می خواهیم مدیریت کنیم نه درمان ! دارو به هیچ وجه استفاده نمی کنیم ! چرا داروی ضد خارش و آنتی بیوتیک و ... فقط مدیریت زخم کافی است . به درمان و کاربردهای بخیه هم خواهیم رسید ! عقیده دارم در اسبها آخرین راهکارها تزریق و بخیه و ... هست به قول شما اصلا با هاش حال نمی کنم !
 

Dr_Ghaffari

Active member
وقتی زخمی ایجاد می شود ( خواسته یا نا خواسته ) بسیاری ار احتمالات وجود دارد و خونریزی ، آلودگیهای ثانویه ، کنده شدن بافت پوست و بافتهای زیرین و بسیاری دیگر! خونبندی اولین اقدام حیاتی است . اما صرف نظر از اقدامات اورژانسی دامپزشک و مالک اسب باید بهترین تصمیم را برای درمان بگیرند . که در اینجا من آنرا مدیریت زخم نام نهادم ! و به این دلیل از بخیه شروع کردم که خودم اهل بخیه هستم ! و بارها یکی دو روز بعد از همکارانم برای مداوای زخم مراجعه کرده ام و نتایج اقدام ناشایست آنها را با بخیه زدن دیده ام ! که شاید هدفشان از بخیه این بوده که کاری کرده باشند و هزینه ای دریافت نمایند ! وقتی بخیه می زنیم آن هم در زمان طلایی چه اهدافی را دنبال می کنیم ؟ هنوز زخم آلوده نیست ، ملتهب نیست ، دردناک نیست یا درد کمی دارد و ....و در خصوص خونریزی مالک اسب قبل از تماس اقداماتی انجام داده است . . .
قوز بالا قوز را شنیده اید هر کاری می کنید مراقب باشید قوز بالا قوز نباشد !
اگر بپذیریم که بخیه یک اقدام جراحی است باید بپذیریم که آخرین راه کار درمانی است.
حالا می خواهیم اقدامات درمانی را آغاز کنیم...
 

Dr_Ghaffari

Active member
همانگونه که دکتر طاهری عزیز عنوان کردند در هر شرایطی باید خونسردی خود را حفظ کنید ... معمولا در زخمهای اسب خونریزی شدیدی اتفاق نمی افتد و بیشتر بدون نیاز به کمک شما خود به خود خونریزی متوقف می شود و در بیشتر موارد شما پس از مدتی زخم را میبینید مگر در هنگام سواری شما زخم ایجاد شود . با این وجود کاربردی ترین روش برای خونبندی فشار یک گاز استریل و یا یک پارچه نخی تمیز روی محل زخم می باشد و باید به مدت 3-10 دقیقه فشار مستقیم را اعمال نمایید .( زمان فشار بستگی به میزان خونریزی دارد . پس از خونبندی اولین اقدام انتقال اسب به یک محیط تمیز و عاری از گرد و غبار است اگر در باکس است باکس را کاملا تمیز کنید و هیچ گونه بستری تا بهبودی کامل زخم نیاز نیست ! سپس در اولین اقدام دستهای خود را بشویید ! پس از اطمینان از تمیزی دستهایتان زخم را نیز با آب تمیز ( اب لوله کشی و یا آب جوشیده سرد شده ) بشویید . از آبهای جاری و چاه و چشمه و رودخانه و ... استفاده نکنید ! معمولا شما پس از 6 ساعت زمان طلایی زخم را میبینید و آلودگی ثانویه زخم اتفاق افتاده است پس در شستشوی زخم بیشترین دقت را داشته باشید و تا ظاهر شدن بافت جوانه گوشت که شفاف و صورتی رنگ است شستشو را ادامه دهید که معمولا بیشترین زمان را خواهد برد . پس از شستشوی کامل حدود 1-2 سانتی متر موهای لبه های زخم را نیز اصلاح کنید و مجددا شستشو نمایید در پایان محلول رقیق شده بتادین به نسبت یک به پنج را روی زخم بریزید . از به کاربردن داروی غلیظ ضد عفونی ، افشانه های آنتی بیوتیکی ، پمادهای آنتی بیوتیکی و ... جدا خود داری فرمایید . اما شستشو ی زخم و ضد عفونی با بتادین رقیق شده را روزانه دو بار تا بهبود کامل زخم ادامه دهید ! به شما اطمینان می دهم در بدترین زخمها نیز اگر شرایط بهداشتی را رعایت نمایید تا از آلودگی ثانویه جلوگیری شود هیچ درمان دیگری نیاز نخواهید داشت ! مقداری ادم و درد به ویژه در 48 ساعت اولیه طبیعی است ولی در صورت ادامه دار بودن تورم و درد با دامپزشک مشورت کنید . بیشتر زخمها بدون نیاز به بخیه صرف نظر از شدت زخم و نوع برش و .... به آرامی بهبود می یابند ! رشد بافت اضافه پیوندی یا همان گوشت اضافه خیلی با بخیه نمودن یا ننمودن آن ارتباط ندارد و عامل اصلی رشد توموری بافت ترمیمی عفونت های ثانویه و تحرک و دست کاری زخم است . بهترین روش برای شستشوی زخم نیز استفاده از فشار آب لوله کشی است که به صورت مستقیم روی زخم بگیرید تا زخم کاملا گند زدایی شود !
در مواردی که ناچارید بخیه بزنید با دامپزشک مشورت کنید و دامپزشک خوب باید بداند از چه نوع بخیه در چه محلی ، چه نوع نخ بخیه و ... استفاده کند ! معمولا زخمهای بزرگی که در ناحیه شکم ایجاد می شوند نیاز به بخیه دارند تا صرفا از عضلات شکم حمایت شود و احتمال فتخ شکمی کاهش یابد بنابراین در چنین مواردی نیز برای تسریع ترمیم بخیه نمی زنیم بلکه برای حمایت از عضلات شکم است ! در چنین مواردی باید از پوست لبه های زخم (به دلیل فشاری که متحمل خواهد شد) حمایت شود . در غیر این صورت حتی اگر نخ بخیه استحکام داشته باشد پوست استقامت نداشته و پاره خواهد شد ..!
 

Dr_Ghaffari

Active member
آنتی توکسین کزاز در 24 ساعت اولیه ضرورت دارد و در صورتیکه زمان را از دست داده باشید چاره ساز نخواهد بود !
در کتابهای طب اسب مختلف در خصوص بخیه ذکر می شود که زخم های بیشتر از 5/2 سانتی متر نیاز مند بخیه هست و من عقیده دارم که ما این کتابها را می خوانیم اما اسبمان نخوانده است !
داروهای موضعی همگی برای بهبود وضعیت زخم تولید می شوند ولی به هر صورت ترمیم را به تاخیر می اندازند ! پس بدون مشورت دامپزشکی که زخم را از نزدیک دیده است اقدام به استفاده از این اقلام دارویی ننمایید !
زخمها بسیار متنوع هستند برای زخمهای عمقی که بافت عضلانی را نیز آسیب رسانده است بدون درنگ و تردید با دامپزشک مشورت کنید !
همیشه جعبه کمکهای اولیه را در محل نگهداری اسبتان در مکانی خشک و دور از نور خورشید نگهداری نمایید ! چون زخمها اجتناب ناپذیرند !
معمولا امکان بانداژ زخمها در اسب وجود ندارد و بانداژهایی که استفاده می شوند موقتی هستند با این وجود گاهی ضرورت دارند و حیاتی عمل می کنند . انواع بانداژها را در ادامه گفتگو خواهیم کرد !
در جعبه کمکهای اولیه وجود نخ بخیه نیز ضرورت دارد ! در آینده در خصوص مواد لازم در جعبه های کمکهای اولیه نیز گفتگو خواهیم کرد !
 

Dr_Ghaffari

Active member
زخمهای پوستی اصولا در بهترین شرایط روزانه 2 میلیمتر در هر لبه ترمیم می شوند و در میان زخمها زخمهای تنه و گردن نسبت به زخمهای ناحیه انتهایی اندامهای حرکتی سریعتر ترمیم می شوند زیرا خونرسانی بهتری دارند و دمای بالاتر و مناسبتری برای رشد و تقسیم سلولی وجود دارد و از طرفی شانس آلودگی آنها کمتر است !
واقعیت این است که بخیه باید و باید ترمیم را تسریع کند زیرا لبه های زخم را به هم نزدیک می کند اما مدیریت یک زخم بسته شده با بخیه بسیار دشوارتر است ! و معمولا بخیه برای زخمهای بعد از اعمال جراحی کاربرد دارد که ویژگیهای خاص خودشان را دارند !
در موارد زیر از بخیه زدن تحت هر شرایطی جدا خود داری فرمایید :
1- فقدان کشش لازم در پوست ناحیه زخم !
2- عدم خونرسانی یا قطع خونرسانی به پوست ناحیه زخمی و پاره شده !
3- زخمهایی که مبتلا به عفونت ثانویه و آلودگیهای ثانویه شده اند !
4- زخمهایی که بیشتر از 12 ساعت از وقوع آنها گذشته است !
در صورتی که بخیه می زنید حمایت از پوست لبه های زخم را جدی بگیرید .
 

Dr_Ghaffari

Active member
در اسبها اصطلاحا مدیریت زخمهای باز مطرح است یعنی زخمهایی که ما قادر به بخیه نمودن آن نیستیم ! این زخمها معمولا در ناحیه تنه قرار دارند که با بریده شدن پوست بخش وسیعی از عضلات زیرین مشاهده می شود و امکان کشش پوست و بخیه نمودن آن به دلیل تورم موجود نمی باشد ! و نیز امکان پانسمان آن نیز میسر نیست زیرا وسعت بسیاری دارد و عاقلانه نیست دور بدن اسب را بانداژ کنیم ! در چنین مواردی علاوه بر روش مشروح قبل برای شستشو می توان از کاغذ های تمیز نظیر دستمال کاغذی برای پوشاندن روی زخم پس از شستشو یاری گرفت ! یعنی پس از شستشو دستمال را روی سطح زخم قرار دهیم که خود به خود به محل زخم خواهد چسبید و در شستشوی نوبت بعد به آسانی جدا خواهد شد !
 

Dr_Ghaffari

Active member
در زخمهای عمیق و دردناک که عضلات نیز آسیب دیده اند احتمال شوک نیز وجود دارد که یکی از علایم آن لرزش بدن اسب است . یا حتی احتمال faint کردن اسب نیز وجود دارد . در چنین مواردی حتما با دامپزشک مشورت نمایید ( یعنی من ) و تا رسیدن وی آرامش خود را حفظ نموده تنها اسبتان را در محلی مناسب گرم نگه دارید و او را تنها نگذارید و با صحبت نمودن با اسبتان به او دلگرمی دهید بنابراین خودتان نیاز به آرامش دارید ! خوراندن مایعات گرم و شیرین نیز مناسب است .
 

Dr_Ghaffari

Active member
از نظرات سازنده و کامل کننده سایر دوستان استقبال می شود منتظر می مانممممممممممممممم!
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
LACERATIONS:
*Deep Cut in Skin Versus a Full Skin Thickness Cut
Cuts which do not penetrate the skin all the way cannot have the edges of the wound separated. You cannot pull the edges of the wound apart because the skin is still connected at the base of the wound.
How deep can a partial thickness be? If the skin is thick it may be 1/4 to 3/8's inch deep. In areas where the skin is thin it may be less.

NON-PENETRATING CUTS:
Clean the wound with soap and water and apply a nitrofurazone based spray twice a day. Ointments are okay but will not last as long. A bandage may be applied to areas like the leg where the wound would be subjected to dirt. These wounds do not require suturing, but should be examined carefully to be sure there are no punctures.

FULL SKIN THICKNESS WOUNDS:
Suturing of this type of wound depends on several factors. Age of the wound, location, contamination, blunt trauma. Contaminated or blunt trauma wounds are often safer left open and cared for properly than when sutured.

Open wounds which will not receive medical attention for several hours should be flushed out with clean water and bandaged using an antibacterial cream such as Neosporin. If suturing is required flushing and bandaging the wound will help minimize infection.

PUNCTURES:
Puncture wounds can be deceiving. Frequently they appear to be minor wounds. Depending on the depth and contamination they can rapidly become infected. Pain and swelling within the first 24 to 72 hours after the accident are good indicators that there is a problem. Punctures seal up rapidly so the infection has no place to go and spreads to surrounding tissue. Have your Vet examine the wound if you have any doubt as to how deep the puncture is or if it is draining well.

BRUISING and CONTUSIONS:
A hard blow that does not break the skin can be treated with ice compresses for a minimum of 30 minutes and oral bute (consult your Vet before using) to limit swelling and pain.​
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
LACERATIONS:
*Deep Cut in Skin Versus a Full Skin Thickness Cut
Cuts which do not penetrate the skin all the way cannot have the edges of the wound separated. You cannot pull the edges of the wound apart because the skin is still connected at the base of the wound.
How deep can a partial thickness be? If the skin is thick it may be 1/4 to 3/8's inch deep. In areas where the skin is thin it may be less.

NON-PENETRATING CUTS:
Clean the wound with soap and water and apply a nitrofurazone based spray twice a day. Ointments are okay but will not last as long. A bandage may be applied to areas like the leg where the wound would be subjected to dirt. These wounds do not require suturing, but should be examined carefully to be sure there are no punctures.

FULL SKIN THICKNESS WOUNDS:
Suturing of this type of wound depends on several factors. Age of the wound, location, contamination, blunt trauma. Contaminated or blunt trauma wounds are often safer left open and cared for properly than when sutured.

Open wounds which will not receive medical attention for several hours should be flushed out with clean water and bandaged using an antibacterial cream such as Neosporin. If suturing is required flushing and bandaging the wound will help minimize infection.

PUNCTURES:
Puncture wounds can be deceiving. Frequently they appear to be minor wounds. Depending on the depth and contamination they can rapidly become infected. Pain and swelling within the first 24 to 72 hours after the accident are good indicators that there is a problem. Punctures seal up rapidly so the infection has no place to go and spreads to surrounding tissue. Have your Vet examine the wound if you have any doubt as to how deep the puncture is or if it is draining well.

BRUISING and CONTUSIONS:
A hard blow that does not break the skin can be treated with ice compresses for a minimum of 30 minutes and oral bute (consult your Vet before using) to limit swelling and pain.

HORSE WOUNDS AND TREATMEN​
 
بالا