فواصل و اهمیت آن در پرش

DADAR

Member
آیابرای دستیابی کامل به این مقصود (حذف مرحله بازیابی !) تنها راه, رسیدن به تجمع کامل است؟


به طور کلی 3 فاکتور اصلی در به انجام رساندن یک پارکور نقش دارند که عبارتند از: تعادل, فرمانپذیری و تعلیق ,

من احساس میکنم که بحث انتخابی شما به هر 3 مورد اشاره دارد اما بیشتر حول فاکتور سوم یا حفظ تعلیق میباشد ,


ببینید بهترین حالت یا به عبارتی ایده آل ترین حالت این هست که میزان تعادل و تعلیق در نقطه جهش با نقطه فرود یکسان باشد , اما از آنجائی که موارد بسیار زیادی در این میان تائثیر گذر هستند احتمال زیادی برای تغییر میزان تعادل و تعلیق بعد از مانع وجود دارد .



پس اگر به گفته شما بر گردیم که کاملا هم متین میباشد مرحله که برای برگشت این تغییر صرف میشود را میتوانیم مرحله بازیابی بنامیم.
در بهترین حالت که تغییری ایجاد نشود بنا بر اینمرحله بازیابییی وجود نداشته و اسب اصطلاحا قبل از مانع , در هنگام عبور از مانع و بعد از فرود از مانع کاملا به دهانه و در میان اثرات قرار گرفته است,
 

DADAR

Member
دادار عزیز

آیا اسبی با بخش خلفی فعال در حرکات زمینی قادر است به راحتی بعد از فرود ازمانع این مرحله بازیابی رابه حداقل زمان ممکن تقلیل دهد؟


مسلما اسبی که در حرکات زمینی بخش خلفی فعالی دارد راحت تر میتواند بعد از مانع تعادل و تعلیق خود را باز یابد اما صرفا تمرینات زمینی این مهارت را حاصل نخواهد کرد و میبایست با تمرینات دقیق و مختلف پرش به این مهم دست یافت ...
 

DADAR

Member
دادار عزیز
ممنون ازارسالهای خوب وپیگیریهات.

اینجامایلم که فاز بازیابی وهدایت را با سئوالی آغاز کنم.

بعضی اوقات درشرایطی بعد از فرود از مانع نیاز به هدایت سریع اسب داخل قوسی با شعاع کم وهدایت به مسیر جدید می باشیم.
سهل وممتنع ترین روش, انتقال سریع وزن برروی پاهای اسب بعد از فرود واجرای قوس با اجرای اثر ... برروی پامیباشد.
آیابرای آموزش این انتقال سریع در مرحله بازیابی به غیر از تمرینات جانبی درحرکات زمینی ویاحرکات انتقالی در بعد از فرود(بااستفاده ازنیم توقف)تمریناتی با استفاده از موانع ترکیبی سراغ دارید. که اسب را در بازیابی تعادل بعد از فرودیاری رسانده وانتقال سریع وزن بر روی پاها را آسان تر نماید؟

آیا اسبی با بخش خلفی فعال در حرکات زمینی قادر است به راحتی بعد از فرود ازمانع این مرحله بازیابی رابه حداقل زمان ممکن تقلیل دهد؟

آیابرای دستیابی کامل به این مقصود (حذف مرحله بازیابی !) تنها راه, رسیدن به تجمع کامل است؟



همانطور که میدونید معمولا طراح مسیر در پارکوری که طراحی میکند یک سری سوالهائی را برای زوج اسب و سوار مطرح میکند که این و ظیفه یک زوج موفق است که با ظرافت و هنرمندی و با تکیه به توانمندیهای هر دو به این سوالات با سادگی تمام پاسخ دهند,

از جمله سوالاتی که معمولا از طرف طراح مسیر میتواند مطرح شود حفظ تعلیق در طول مسیر پارکور میباشد که میتوان گونه مشکل تر این سوال را در موانع چندتائی مطرح نمود , در صورتیکه طراح قصد ارزیابی حفظ حالت تعلیق را داشته باشد معمولا فاصله بین 2 مانع را بازتر میکند,



و در صورتیکه قصد سنجش میزان تحرک و فرمانپزیری به اثرات دست و ساق را داشته باشد میتواند از فواصل کوتاهتر استفاده کند,



همینطور با ایجاد چرخش در مسیر پارکور میتواند چند سوال بالا را با هم مطرح نماید ,
 
این تاپیک از اون تاپیکهایی بود که نظر من رو خیلی به خودش جلب کرده بود و مدتی بود دلم می خواست سر یه فرصت مناسب بنشینم و با دقت هرچه تمام تر از ابتدا تا انتهاش رو مطالعه کنم. بالاخره امروز این مجال حاصل شد و از دوستان گرامی آقایون dadar،oliveira که همیشه با اطلاعات علمی و تجربیشون همه ما رو مستفیذ می کنند نهایت تشکر رو دارم.

سوالی که از اساتید گرامی داشتم در مورد کاربرد تیری که بعد از مانع قرار می گیره یا همون تیر تمیز بود که متوجه کاربردش شدم حالا می خوام بدونم:

1) چرا در بعضی تمرینات وقتی روی یک دست مثلا" راست یا چپ می پریم فقط تیر اوسا قبل از مانع می گذارند ولی زمان پریدن روی همون مانع با دست مخالف علاوه بر تیر اوسای قبل از مانع، تیر تمیز هم بعد مانع قرار می دهند، حتما" دلیل خاصی وجود داره؟؟؟؟؟

2) آیا زمان استفاده از تیر اوسا و تیر تمیز با هم، فاصله هر دو نسبت به مانع باید یکسان باشد؟
 
1) چرا در بعضی تمرینات وقتی روی یک دست مثلا" راست یا چپ می پریم فقط تیر اوسا قبل از مانع می گذارند ولی زمان پریدن روی همون مانع با دست مخالف علاوه بر تیر اوسای قبل از مانع، تیر تمیز هم بعد مانع قرار می دهند، حتما" دلیل خاصی وجود داره؟؟؟؟؟
گاهی اوقات ما ازتیرتمیز برای کمک به اسب در آموزش دست فرود هم استفاده می کنیم یعنی همانطور که شما دست ورودرا مشخص کردی گاهی اوقات دست فرودهم برای هدایت اسب به مانع بعدی اهمیت پیدامی کند وچون اسب در هنگام فرود اگر فرمانی ازسواردریافت نکند ویا به فرامین ناآشنا باشد دستی را که تعادل بهتری را برایش فراهم میکند ویاسمتی را که گرفتگی کمتری دارد انتخاب می کندپس برای آموزش دست پس از فرود از این تیر برای جلب توجه اسب وسوار استفاده میگردد که همین توجه سوار به سمت تیر(نگاه)اثرات وزن و..را نیز به همراه دارد.پس به نظر من اهمیت تیر تمیز به عکس العمل اسب بر روی مانع وپس ازفرود است وبه نحوه (سمت ورود) وابستگی چندانی ندارد؟

2) آیا زمان استفاده از تیر اوسا و تیر تمیز با هم، فاصله هر دو نسبت به مانع باید یکسان باشد؟
قاعدتا" ازاسبی که حرکت خوبی درقبل از مانع یا روی مانع وپس از مانع دارد انتظار نقطه جهش وفرود یکسانی نسبت به Axe مانع (در موانع پلکانی و...)می رود ولی باز هم نسبت به نوع مانع و اهداف (اصلاحی )تربیت کننده در قبل از مانع ,بر روی مانع وپس از فرود می تواند در فواصل توصیه شده متغیر گردد.
 
از توضیحات جامع شما ممنونم.
آیا وجود تیر اوسا برای اسبهایی که عادت دارند دستهای خودشون رو زیاد به داخل جمع کنند هم می تونه یه وسیله ی اصلاحی باشه یا بی ارتباطه؟ مثلا" یه اسب پرش هست که در تمرینات زمانی که تیر اوسا قبل از مانع نمی گذارند خیلی زیاد دستهاش رو جمع می کنه و به داخل می کشونه و برای رفع این مشکل هم از وسیله ای که فکر می کنم زیر تنگ می گذارند(اسمش رو نمی دونم) استفاده می کنند که زمان پرش دستهای اسب باهاش برخورد کنه و به خاطر درد اون دیگه دستهاش رو زیادی جمع نکنه و هم اینکه در کنارش از تیر اوسا قبل مانع استفاده می شه و پرشش خیلی روان تر و متعادلتر میشه.
 
اونی زیر شکمش روی بند تنگ نصب می کنند ضربه گیر است برای جلوگیری از زخمی شدن شکم اسب(برخورد نعل به شکم) نه اون منظوری که شما توضیح داددید:winksmiley02:
خیلی ها عاشق تکنیک اسب هایی هستند که دست های خود را تو جیبشون می زارن واز مانع عبور می کنند ونمی دونم چرا باید این حرکت را اصلاح کنند ولی..

گاهی اوقات نقطه جهش این اسبان به زیر مانع می رود وهمانطور که درارسالهای قبل این تاپیک توضیح داده شد بدلیل این نقطه جهش زیر و حساسیت بیش از حد اسب مورد نظر دارای جهش های غیرمنتظره با قوسهای بسیار زیاد در روی مانع میگردند که برای اصلاح نقطه جهش وهدایت اسب به جهش flat تر می توان ازتیر اوستا برای عقب کشیدن نقطه جهش وپرش تخت تر (روان تر به قول شما)استفاده کرد .واصلاحی بر روی تکنیک دستها انجام نمی گیرد.
 
جالبه که فرمودید خیلی ها عاشق این تکنیک هستند، در حالی که من توی این مورد دیدم که چقدر ترینر حساسه و درصدد اصلاح برمیاد.در مورد ضربه گیر بیشتر می پرسم ولی چیزی که من گفتم عینا" نقل قول ترینر همون اسب بود و به خاطر همین اصلا" ذهن من حتی به طرف نام ضربه گیر هم نرفت.ولی با فرض صحت گفته جنابعالی این دو مقوله کاملا" متفاوت از هم میشه (ضربه گیر برای جلوگیری از صدمه به شکم اسب///// وسیله ای برای احساس درد در ناحیه دست اسب و به تبع اون، عدم جمع نمودن زیاد دست):blushsmiley:
از توضیحات شما سپاسگزارم
icon7.gif
 

DADAR

Member
تنظیم سانتی متریه این فواصل با توجه جثه اسبها هست یا نه؟


تنظیم این فواصل به فاکتور‌های زیادی بستگی دارند که یکی از آنها نیز جثه اسب میباشد,


هدف از تمرین انتخاب شده,

سطح آموزش و تعلیم اسب مورد نظر

سطح آموزش سوار

جثه اسب,

آمادگی بدنی اسب

طول گام اسب

نوع مانع چیده شده

ارتفاع مانع

عرض مانع

و , , , , :rolleyessmileyanim: