صورت فلکی اسب بالدار( فرس اعظم)

سنا

Active member
هفتمين صورت فلکي بزرگ آسمان اسب بالدار( فرس اعظم ) يا PEGASUS است . اين صورت فلکي دراواخر مهر ماه به بیشترین زاویه از افق می رسدوبه علت داشتن بخش مربعي شکل که ستاره آلفاي آن متعلق به صورت فلکی آندرومدا است ، يافتنش در آسمان کار مشکلي نيست و مي توان آن را در قسمت پائيني آندرومدا با دنبال کردن راس المسلسله که در قسمت شرقي مربع است پيدا کرد . ستاره منکب الفرس يک غول سرخ است که داراي قدر متغيیر بين 3/2 تا 7/2 است . جنب الفرس هم با قدر 8/2 در قسمت جنوبي ستاره آلفا قرار گرفته است . در فاصله 30.000 سال نوري از ما و کمي بالاتر از ستاره فم الفرس که همان اپسيلون اسب بالدار است ، M15 که يک خوشه کروي است به چشم مي خورد که بايد با چشم مسلح آن را رصد کرد . به علت گسيل پرتو ايکس از اين مجموعه احتمال حضور يک حفره سياه در آن مي رود.

در افسانه ها

در افسانه اي گفته مي شود كه بر قله كوه پارناس چشمه اي وجود داشت ، كه هر كس از آب آن مي نوشيد داراي نبوغ و استعداد شعر پردازي و قدرت خلاقه مي شد . به هر حال رسيدن به اين چشمه جادويي امكان پذير نبود ، مگر با كمك اسب بالدار . امروزه مردم هنوز هم گاهگاه در مورد شاعران موفق در ضرب المثلها مي گويند " او بر پگاسوس اسب سواري كرده است . " در افسانه ديگري مي گويند كه چشمه اي به نام " هيپوكرنه " ( hippokrene ) از جاي سم پاگوس ( فرس اعظم ) جوشيده است . اين چشمه در اختيار الهه هاي شر و موسيقي ، هنر و دانش به نام " موزه " ( muse ) قرار گرفت .

صورت فلكي فرس اعظم اغلب وارونه نمايش داده مي شود . اين امر شايد از آنجا ناشي مي شود كه قهرمان افسانه اي " بلروفون " ( bellerophon ) كه به اسب بالدار لجام زده بود ، مي خواست با او تا ژرفاي آسمان پرواز کند تا در آنجا با خدايان زندگي كند . اين موضوع چنان زئوس را خشمگين كرد ، كه اسب و سوار كار را از هستي ساقط كرد و آنها را بر زمين پرتاب كرد .



--------------------------------------------------------------------------------


منابع : کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

سایت http://www.iasa.ir
 

پیوست ها

  • costpeg.gif
    costpeg.gif
    9.5 کیلوبایت · بازدیدها: 12
  • costpeg.gif
    costpeg.gif
    9.5 کیلوبایت · بازدیدها: 13
بالا