سواركاران از حضور در گوانگجو هم بازماندند!!

parsmanesh

New member
تیم ملی سوارکاری در حالی از اعزام به بازیهایی آسیایی گوانگجو بازمانده که در دوازدهمین دوره این رقابتها در هیروشیمای ژاپن در 1994 با سوارکاران خود شامل داود بهرامی، عزت وجدانی، کاظم وجدانی و شاهرخ مقدم، برنز تیمی پرش با اسب را کسب کرده بود.
rtl_arrow.gif



تكليف تيم‌هاي اعزامي به بازي‌هاي آسيايي گوانگجو در حالي نهايي مي‌شود كه مسوولان كميته ملي المپيك از قطعيت يافتن عدم حضور تيم ملي پرش با اسب در اين رقابت‌ها خبر مي‌دهند.
اين در حالي است كه اعضاي تيم ملي پرش با اسب طي شش ماه اخير ضمن پشت سر گذاشتن تمرينات فشرده در كوران مسابقات داخلي نيز قرار گرفته بودند تا خود را براي حضور در اين رويداد مهم آ‌ماده كنند.
كميته ملي المپيك و سازمان تربيت‌بدني تا پيش از اين به دلايلي چون عدم مدال‌آوري و مشكل قرنطينه اسب‌ها و از همه مهم‌تر نبود بودجه لازم تكليف سواركاران ايراني را در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو مشخص نكرده بودند،‌ اما حالا كه كمتر از دو ماه تا آغاز اين رقابت‌ها فرصت مانده است بر اين باورند در صورتي كه مشكل مالي‌شان هم برطرف شود ديگر فرصتي ندارند تا ثبت نام اسب‌ها و ورزشكاران را انجام بدهند.
بهرام افشارزاده، دبير كل كميته ملي المپيك در اين باره مي‌گويد: «طبق قوانين مسابقات ما بايد شش ماه پيش مدارك اسب‌ها و ورزشكاران را به ستاد برگزاري بازي‌ها ارسال مي‌كرديم تا ثبت نام آن را در اين رقابت‌ها نهايي كنيم. اما با توجه به اينكه بر اين باور بوديم تيم سواركاري ما شانسي براي مدال‌آوري در آسيا ندارد، از اعزام آنها به گوانگجو صرف‌نظر كرديم.
وي با اشاره به مشكل قرنطينه اسب در ايران در توضيح در اين مطلب ادامه داد:«از طرفي با توجه به آن سواركاري رشته ورزشي هزينه‌بري است و ما نيز همواره با مشكل قرنطينه اسب در كشور مواجه هستيم تصميم گرفتيم با وجود اين مشكلات تيم ملي پرش با اسب را به گوانگجو نفرستيم.
دبير كل كميته ملي المپيك با بيان اينكه مسوولان فدراسيون طي اين مدت پيگير اين قضيه بودند تا مشكل اعزام سواركاران را به بازي‌هاي آسيايي برطرف كنند افزود:«مسوولان فدراسيون با رايزني‌هايي كه با علي نيل‌فروشان، مربي سواركاري ايراني‌الاصل مقيم آمريكا انجام دادند به ما پيشنهاد كردند توسط اين شخص اسب‌هايي را از آمريكا به چين وارد كنند تا به اين وسيله مشكل عدم حضور نمايندگان سواركاري كشورمان در اين بازي‌ها برطرف شود،‌اما با توجه به آنكه انجام اين كار هزينه سنگيني بالغ بر يك ميليارد و 500 ميليون را روي دست ما مي‌گذاشت اين درخواست را نپذيرفتيم.
اما در حالي كه سواركاران تيم ملي پرش با اسب حاضر شده‌اند تا با توجه به اين مشكلات با هزينه خودشان در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو شركت كنند ولي مسوولان كميته ملي المپيك بر اين باورند ديگر زماني براي ثبت نام اسب‌ها و ورزشكاران ندارند و نمي‌توانند اقدامي در اين زمينه انجام بدهند.
افشارزاده در پاسخ به اين سوال كه اعضاي تيم ملي پرش اسب‌هايي را از اروپا خريداري كرده‌اند و حاضر شده‌اند تا تمام هزينه سفر خود را براي سفر به گوانگجو بدهند مي‌گويد:«فدراسيونسواركاري نامه اين درخواست خود را هفته پيش به كميته داد. با توجه به اينكه كمتر از دو ماه ديگر بازي‌ها برگزار مي‌شود. ستاد برگزاري مسابقات خواسته ما را اجابت نمي‌كند به همين علت ما كاري از دستمان برنمي‌آيد و همچنان مخالف اعزام آنها به گوانگجو هستيم.
عليرضا خوشدل، قهرمان سواركاري ايران كه قرار بود در صورت اعزام تيم ملي پرش با اسب در بازي‌هاي آسيايي يكي از ملي‌پوشان اين رقابت‌ها باشد درباره عدم حضور اين تيم در گوانگجو مي‌گويد: «با وجود اينكه ما با مشكل قرنطينه اسب مواجه بوديم اسب‌هايي را از كشورهاي هلند و آلمان خريداري كرديم تا اين معضل را برطرف كنيم. ضمن اينكه حاضر شديم تا هزينه‌هاي جانبي سفرمان به گوانگجو را نيز بدهيم تا از حضور در اين مسابقات محروم نشويم كه متاسفانه اين مهم صورت نگرفت و مسوولان سازمان و كميته جوابي به ما ندادند.
وي با اشاره به اولين حضور تيم ملي پرش با اسب ايران در بازي‌هاي آسيايي گفت:« تيم ملي سواركاري ايران از بعد از انقلاب تاكنون تنها يك بار آن هم در بازي‌هاي آسيايي سال 2006در دوحه قطر شركت كرد. با توجه به اينكه اصلا تجربه حضور در اين رقابت‌ها را نداشتيم با اسب‌هاي متوسطي كه داشتيم توانستيم عنوان دهمي را بين 19 كشور شركت‌كننده مسابقات به دست آوريم كه به نوبه خود مقام خوبي بود.
خوشدل افزود در صورتي كه اين شرايط فراهم مي‌شد تا شانس حضور در اين دوره از بازي‌ها را نيز از دست نمي‌داديم قطعا مي‌توانستيم در جمع شش تيم برتر حاضر در مسابقات قرار بگيريم. چرا كه اين بار با اسب‌هاي با كيفيت‌تري وارد ميدان مي‌شديم.
خوشدل با اظهار گله‌مندي از مسوولان سازمان تربيت‌بدني و كميته ملي المپيك در خصوص اعتقاد آنها بر عدم مدال‌آوري سواركاران ايراني در آسيا در پايان افزود:«فدراسيون سواركاري با بودجه ناچيز خود و هزينه‌بر بودن اين رشته تا به اينجاي كار عملكرد قابل قبولي داشته و عناوين خوبي را در سطح بين‌المللي كسب كرده است. متاسفانه مسوولان سازمان و كميته با اشاره به اينكه سواركاري رشته‌اي است كه هزينه سرسام‌آوري دارد از آن غافل شده‌اند و به مدال‌آور نبودن آن اشاره مي‌كنند. مگر كشتي كه ورزش اول مملكت ماست با اين همه خرج و هزينه در مسابقات جهاني مسكو نتيجه درخشاني به دست آورده كه مسوولان ورزش كشور فقط با اين بهانه‌ها مانع از حضور ما در اين رويدادهاي مهم مي‌شوند.
خوشدل گفت اميدواريم شرايطي فراهم شد تا از اين بعد رشته‌هايي چون سواركاري كه به دليل مدال‌آور نبودن از حضور در بازي‌هاي آسيايي محروم مي‌شوند بيشتر مورد توجه و مساعدت مسوولان قرار بگيرند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی صنعت اسب ایران
 
بالا