زمانی برای کشتن اسب ها

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
مجموعه سوارکاری نوروزآباد دراواخر پاییز سال گذشته شاهد مرگ یک اسب بود. دامپزشکان مجموعه تشخیص دادند که مرگ آن اسب به خاطر علوفه مسمومی بوده که مصرف کرده است.آثار بالینی نیز از تلف شدن این حیوان براثرعلوفه مسموم حکایت می کرد اما واقعیت چیز دیگری بود.

"وقتی یک اسب در یک مجموعه 100 اسبی تلف می شود ، چندان غیرطبیعی جلوه نمی کند. " سید زین العابدین واردی کولایی نایب رییس فدراسیون سوارکاری ضمن بیان این مطلب تصریح می کند:" در یک برخورد سطحی به ما گفتند مرگ این اسب به خاطر قارچ های سمی بوده که درعلوفه ها تولید شده است. شکل تلف شدن اسب هم همین را نشان می داد."
اسب ها پس از آن یکی پس از دیگری می میرند. مسوولان مجموعه هنوزدراین فکر هستند که نوع علوفه را تغییر دهند و اما مرگ ومیراسب ها همچنان ادامه دارد.
واردی کولایی می گوید: "وقتی دریک اصطبل 6 اسب تلف شد ودریک اصطبل هیچ، به این نتیجه رسیدیم که باید دستی درکارباشد. درعرض 4 ماه 12 راس اسب مرده بودند. حال آنکه اسب ها ازیک علوفه تغذیه می کردند. ازاسب ها آزمایش به عمل آوردیم و معلوم شد که مسموم می شوند. برای اینکه کاملا مطمئن شویم این مرگ و میرها به خاطر آلودگی علوفه نیست از مسئول حراست مجموعه خواستیم که به طور تمام وقت نگهبانی دهد. پس از اینکه ازمجموعه محافظت شد اسبی نمرد . ضمن اینکه آزمایش های دیگری را هم انجام دادیم. به عنوان مثال 2 راس اسب را جدا کردیم و به آنها از همان علوفه ای که می گفتند مسموم است خوراندیم اما هیچ اتفاقی نیافتاد. دیگر مطمئن شدیم کسی اسب ها را مسموم می کند."

مسئولان مجموعه سوارکاری نوروزآباد به کسی مظنون می شوند. حتی سم فروش هم این شخص را شناسایی می کند . اوغریبه است و درابتدا علت کارش را عدم تعادل روانی عنوان می کند. اما این امکان را هم قائل می شوند که از جانب گروهی مامور ایجاد اخلال در کار مجموعه بوده باشد. پرونده این شخص در آگاهی درجریان است وهنوزانگیزه اصلی این کار مشخص نشده است.
واردی کولایی می افزاید:" ظرف همین روزها ، دلیل قلع و قمع اسب ها راپیدا می کنیم. باید با قاتل و یا قاتلین این حیوانات زبان بسته به طور جدی برخورد شود."
می گویند اسب روحیه بسیار حساسی دارد. می گویند چنانچه صاحبش او را ترک کند دچار افسردگی می شود. کافی است تا صاحب او بازگردد تا افسردگی اش بهبود پیدا کند. و اکنون این سوال پیش روی ما قرار می گیرد که چرا این اسب ها که ذخایرملی نیز به حساب می آیند کشته شدند؟
 
بالا