داروهایی که نبایست درزمان بارداری استفاده کرد

سینا

Member
دوستان عزیزی که اطلاع دقیق ازداروهایی که درزمان بارداری باعث مشکل میشن وعلی الخصوص پزشکان محترم /لطفا راهنمایی بفرمایید.درضمن آیا آیورژن باعث برز مشکل میشه؟تا چند ماهگی میتوان استفاده کرد؟چه داروهایی مستقیم برروی رحم وجنین تاثیر منفی میگذارد؟
 
تمام داروها دارای عوارض جانبی مختلفی هستند و در زمان حاملگی نیز بر حسب میزان تاثیر روی جنین طبقه بندی می شوند: A b c d x و نمی توان صرفا چند دارو را ذکر کرد که فقط نباید آنها را در زمان حاملگی استفاده کرد. بر حسب نیاز و با توجه به داروی موثر بر بیماری، در تجویز دارو ر زمان حاملگی تصمیم گیری می شود. در مورد آیورژن یا آیورمکتین خوراکی جز دسته c می باشد یعنی در مطالعات انجام شده روی جنین حیوانات اثرات سو داشته است ولی روی انسان به اندازه کافی تحقیق نشده است. ضمنا داروها و در این مورد ضد انگلها تاثیرات منفی بیشتری در ابتدای حاملگی بر روی جنین دارند و تا 3 4 ماه اول حاملگی بهتر است اصلا استفاده نشود و بعدش هم در صورت ضرورت و بسته به شرایط و تشخیص دامپزشک.
 

احسان

Active member
دکتر جان در مورد اين دسته بندی توضيح بيشتری بديد و اگر به تفکيک توضيح بديد که بهتر​
 
دسته a: داروهایی که در حاملگی برای جنین بی خطر است.
دسته b: مطالعه کافی در انسان انجام نشده ولی مصرف این دارو در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده یا اینکه مطالعه در انسان خطری را برای جنین نشان نداده ولی در حیوانات نشاندهنده عوارض جانبی در جنین است.
دسته c: مطالعه در حیوان دلالت بر عوارض جانبی بر روی جنین دارد ولی مطالعه کافی در انسان انجام نشده است. در صورت ضرورت مصرف این دارو، ممکن است منافع استفاده از دارو بیش از عوارض احتمالی آن مورد توجه باشد.
دسته d: این دارو بر روی جنین اثر سو دارد ولی گاهی ممکن است منافع دارو در مقابل اثرات سو آن، مصرف آن را الزامی نماید.
دسته x: مطالعه در انسان و حیوان دلالت بر ایجاد ناهنجاریهای جنینی دارد بنابراین مصرف این دارو در حاملگی ممنوع است.
ضمنا داروها در زمان شیردهی هم بر حسب خطرات انتقال دارو از شیر مادر و تاثیر سو بر روی فرزند از a تا d طبقه بندی می شوند.
در مورد آیورمکتین بهتر است که در 28 روز انتهای حاملگی نیز استفاده نگردد و در زمان شیردهی نیز تا 4 ماه اول استفاده نگردد.
 
کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها جز کدام دسته از این داروها می باشند و چه مضراتی روی جنین 2 ماهه می توانند داشته باشند؟ با تشکر
 
اکثرا جز دسته C می باشند ولی بعضی ها هم مانند Azathioprine از دسته D در زمان حاملگی هستند. عوارض هر کدام متفاوت است مثلا کاهش تعداد رده سلولهای خونی مانند گلبول سفید و پلاکت و ... در جنین
 

سینا

Member
لطفا در مورد داروهای عمومی که بیشتر در مراحل ابتدایی درمان استفاده میشود توضیح دهید.مثلا داروهایی که برای عفونت وسرماخوردگی ووواستفاده میشه آیا درزمان بارداری اثرسوء دارند.لطفا نام داروها را بفرمایید
 
بالا