حجامت مهجور همانند ایران

تمامی بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمانی نام برده اند. محمد زکریای رازی در کتاب الحاوی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون در طب، سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی و عقیلی خراسانی در کتاب خلاصه الحکمه فی مجمع الجوامع و... ابوعلی سینا شرط پزشک بودن را آشنایی با انواع حجامت ذکر می کند. حجامت قدیمی تر از طب سوزنی و روی چاکرا های طب سوزنی انجام می گرددو ریشه طب سوزنی می باشد.
از حجامت در درمان بسیاری از بیماریهای اسب در گذشته استفاده می شده است. مثلا اسبهایی را که به اصطلاح سرکش بودند به جای اخته کردن! حجامت می کرده اند ولی متاسفانه این گنجینه طب سنتی که ریشه 3000 ساله ثابت شده در ایران دارد در ایران مورد بی مهری شدید واقع شده و مهجور مانده در حالی که در دانشگاههای اروپایی و آمریکایی رشته تخصصی دارد.
در ایران پزشکان و دامپزشکان علاقه مند می توانند با مراجعه به صفحه اصلي - موسسه تحقیقات حجامت ايران-موسسه تحقیقات طب اسلامی-Iran Institute Of Research on Hejamat که موسسه ای خصوصی و تحت نظر دکتر خیر اندیش است در کلاسهای موسسه شرکت کنند ولی وزارت بهداشت مجوزی برای فعالیت آنها صادر نمی کند!!!! قابل ذکر است که دکتر خیر اندیش رئیس موسسه تحقیقات حجامت ایران دکترای افتخاری از دانشگاه آمریکا دارد ولی در ایران به پاس از تالیفات و تحقیقات و استقامت در زمینه حجامت چندین سال را در زندان سپری کرده است!!!
در طب اسلامی و منابع مذهبی نیز توصیه ای فراوانی به انجام حجامت شده است. یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت و در ذیل آیه یک سوره مبارکه اسری در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده حدیث زیر می باشد:
رسول اکرم (ص): در شب معراج وقتی به آسمان هفتم صعود کردم به هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد! حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما
همچنین می فرمایند: حجامت درمان همه بیماریهاست.
 
بالا