تکنیک سلول بنیادین درمانی اسبها بر روی انسان آزمایش می‌شود

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
تکنیک درمانی سلول بنیادین که تاکنون برای معالجه آسیبهای تاندونی در اسبهای مسابقه مورد استفاده قرار داشت به زودی دوره های آزمایشی خود را بر روی آسیبهای انسانی آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تکنیک ترمیمی سلول بنیادین که در حال حاضر به منظور ترمیمی جراحتهای اسبهای مسابقه مورد استفاده قرار می گیرد برای اولین بار برای درمان آسیبها و پارگی تاندون آشیل در انسان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

شرکت بیوتکنولوژیکی و علوم زیستی مدسل اعلام کرد آزمایشهای کلینیکی این تکنیک را به مدت 12 ماه آغاز خواهد کرد و در عین حال قصد دارد تا سال 2011 مجوز استفاده از آن را در چند بیمارستان اروپایی به دست آورد.

طی این شیوه درمانی میلیونها سلول بنیادین که از بدن خود فرد و طی فرایندهای آزمایشگاهی به دست آمده است به بدن وی تزریق خواهد شد. در نتیجه این سلولها قادر خواهند بود نسوج جدیدی را به منظور ترمیم تاندون آسیب دیده تولید کنند.

تاکنون بیش از هزار و 500 اسب مسابقه به واسطه این شیوه درمان شده اند و نتایج نشان می دهد بازگشت جراحت در این شیوه در مقایسه با شیوه های رایج طی دوره ای سه ساله 50 درصد کاهش خواهد یافت.

سلول بنیادین درمانی در سطح جهان به عنوان یکی از محبوب ترین شیوه های درمانی برای مهار آسیب های تاندون در میان اسب های مسابقه شناخته شده است.

بر اساس گزارش تلگراف، این تکنیک برای اولین بار توسط جراحی در کالج رویال وتریناری واقع در شمال لندن ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
 
بالا