توکسوپلاسموزیس در اسبان ..!

Dr_Ghaffari

Active member
توکسوپلاسموزیس در تک سمی ها
هر چند گزارشات مبهمی در ارتباط با آلودگی اسبها وجود دارد اما آن را جدی بگیرید ! این یک بیماری مشترک است !
در بررسی های به عمل آمده ( البته در هند و آمریکا ) کمتر از 2% کره اسبهای زیر یک سال آلوده بوده اند اما علایم درمانگاهی نداشته اند . البته این عفونت به صورت مادرزادی به کره ها منتقل نمی شود ! دقت نمایید نمی شود !( چرا که کره آلوده بوده اما مادر پاک پاک بوده است ) شیوع بیماری در هر دو جنس نر و ماده مشابه است و وابستگی جنسی گزارش نشده است ! ( باور کنید برای خود من هم جای سوال دارد و انتظار دارم در جنس نر آلودگی بیشتر باشد ولی در جنس ماده بیماری بیشتر )! ابتدا کمی تعجب کنید ،خوب شد ! با بالا رفتن سن اسبها (2-3) سال میزان واکنش مثبت سرمی افزایش می یابد . وابستگی نژادی نیز ذکر نشده است و لزومی هم ندارد که وابستگی نژادی وجود داشته باشد .
در کشورهایی مانند ایتالیا که گوشت اسب مصرف می کنند آلوده نبودن گوشت اسبها اهمیت دارد زیرا گزارشاتی از آلودگی گربه هایی که گوشت اسب مصرف کرده اند وجود دارد ! اما در ژاپن یک استادی هر چه تلاش کرد نتوانست توکسوپلاسما را از گوشت اسب جدا کند اما ایتالیایی ها از چشم اسب هم جدا کرده اند !
بیماریزایی دراسب :
دوستان من " میلیت پروتوزوایی " در اسب گزارش شده است ... اما اثبات نشده است که عامل آن توکسوپلاسما بوده است . اما در یک یابوی 9 ساله کوری و اتاکسی (عدم تعادل) در اثر توکسو پلاسما گزارش شده است . در آزمایش چشم کوریو رتینیت نشان داده شده است و در بررسی سرم شناسی توکسوپلاسما گوندیی وجود داشته است . که تیتر آنتی بادی نیز پس از 4 هفته افزایش یافته بوده است .( از 64 به 256). در این بابو کیستهای شبه توکسوپلاسما نیز در مخچه مشاهده گردیده است . البته تحقیقاتی نشان داده است که 50% کوریورتینیتها دارای تیتر بالای 16 هستند !
گزارشاتی از سقط جنین در اسب ، ناهماهنگی در حرکت ، تحریک پذیری شدید نیز در اثر توکسو پلاسما وجود دارد . اختلالات عصبی و ناراحتیهای چشمی عمده عوارض درمانگاهی است . آنسفالیت غیر چرکی و اجسام شبه توکسو پلاسما نیز در مغز اسبها مشاهده شده است .در مواردی از سقطها عامل توکسوپلاسما از جنین سقط شده جدا شده است .
بیماریزایی تجربی :
اسبها در مطالعات تجربی نسبت به بیماریزایی توکسوپلاسما مقاومت خوبی نشان داده اند در شوروی 15 اسب را با میلیونها تاکی زوئیت آلوده ساختند ! چهار اسبی که به روش تزریقی آلوده شده بودند بهبود یافتند . در حالیکه اسبهایی که به روش گوارشی آلوده شده بودند 17 روز پس از آلودگی جان باختند ... اما توکسوپلاسما از بافتهای موشهای تلقیح شده جدا نگردید !
در آلمان 4 پونی را با روش گوارشی با یک میلیون اوسیست توکسوپلاسما گوندیی آلوده ساختند اما هیچ کدام علایم بیماری نشان ندادند ! جالب اینکه پونی ها را بعد از 56 روز کشتند و توکسوپلاسما گوندیی را از قلب پونی ها در تلقیح به موش جدا کردند اما از ریه و طحال و کبد و غدد لنفاوی و ... جدا نگردید که نگردید .
اما در مطالعاتی دیگر هر چند پونی ها بیمار نشدند اما با تجویز کورتیکو استروئیدها توکسوپلاسما از بافتهای قلب ، مغز ، نخاع شوکی ، دیافراگم ، کلیه و کبذ و عضلات جدا گردید ..!
خلاصه اینکه هرچند بیماریزایی توکسوپلاسما در اسب نادر است اما نقش انتقالی اسب برای آلودگی انسان را نمی باید نادیده گرفت .
 
بالا