تلاش برای تغییر نام اسب عرب

keyvan.sadati

New member
میرهای خوزستان وقتی مادیان خرسان میر به کسی می بخشیدند چون نظارتی به کشش ها نداشتند به مالک جدید حق استفاده از این پسوند برای تولیدات همین مادیان را نمیدادند (تیره های جدید خرسان مستوفی و حاجی شهاب و ... به این شکل بوجود اومد) ما چطور میتونیم مطمئن باشیم در تولیدات امروز امریکا و اروپا خونی بجز همون اسبهای شرقی وارد نشده؟
حتی اگر یقین داشته باشیم که اسبهای عرب اصلاح شده در غرب اصیل تر و خالص تر از اسبهای ما هستند اشتباه هست که هیچگونه حساسیتی در اختلاط ایندو با هم نداشته باشیم و با این کار یک تیپ خاص از اسب اصیل (اسب اصیل خوزستان) را به دست خود از بین ببریم.

پس با اين حساب فقط تيره خرسان مير خالص ايراني محسوب ميشه و مستوفي و حاجي شهاب خالص نيستند؟
 

Farib

Member
عزیز من مگه اسم تیره از اسم قیبله ای که اون اسب رو پرورش میده نمیاد ؟
یعنیاون قبیله از ازل و روز پیدایش اسب عرب اونو داشتن ؟ خوب اونام از یه جایی اوردن و بعد شده خرسان میر و طبق نظر خودشون اصلاح نزاد کردن . همئن کاری که تو tersk هم انجام شده . تو هزار جای دیگه هم انجام شده. الانم مثلا مزرعه talaria farms میاد اسباشو میزاره tf مثل پسوند میر وحتیم مادیون فروخته شد دیگه تولیداتش Tf نداره. پس این بحث کاملا مردوه. قبول کنید ما عقبیم .origin یکیه ولی اونا کار کردن ما به فکر صغری کبری بودیم . الانم با افسانه میخوایم مطرح شیم . کتابای تاریخی مربوط به اسماعیلیه و افشاریه رو بخونید . زمان نادر شاه گله های تولید اسب اصیل از بزرگترین دغدغه ها بوده . بعدش دیگه زمان زندیه و قاجاریه فراموش شد و جاش عشرتکده باب شد ( البته تو قاجاریه ) . ;که تواون زمونم همت بادیه نشین های خوزستان و شیراز و طوایف و همین شیوخی که میفرمایید اسبارو نگه داشت.
 

sohrab

Active member
پس با اين حساب فقط تيره خرسان مير خالص ايراني محسوب ميشه و مستوفي و حاجي شهاب خالص نيستند؟

تا برداشت شما از خالص چی باشه. اصلا ممکنه تولیداتی که جناب مستوفی در شوشتر از خرسان های میر داشته بهتر از تولیدات خود میر ها بوده باشد فقط خواستم به حساسیت میر ها در حفظ خلوص اسبهایی که از اجدادشون بهشون رسیده اشاره کنم
 

sohrab

Active member
عزیز من مگه اسم تیره از اسم قیبله ای که اون اسب رو پرورش میده نمیاد ؟
یعنیاون قبیله از ازل و روز پیدایش اسب عرب اونو داشتن ؟ خوب اونام از یه جایی اوردن و بعد شده خرسان میر و طبق نظر خودشون اصلاح نزاد کردن . همئن کاری که تو tersk هم انجام شده . تو هزار جای دیگه هم انجام شده. الانم مثلا مزرعه talaria farms میاد اسباشو میزاره tf مثل پسوند میر وحتیم مادیون فروخته شد دیگه تولیداتش tf نداره. پس این بحث کاملا مردوه. قبول کنید ما عقبیم .origin یکیه ولی اونا کار کردن ما به فکر صغری کبری بودیم . الانم با افسانه میخوایم مطرح شیم . کتابای تاریخی مربوط به اسماعیلیه و افشاریه رو بخونید . زمان نادر شاه گله های تولید اسب اصیل از بزرگترین دغدغه ها بوده . بعدش دیگه زمان زندیه و قاجاریه فراموش شد و جاش عشرتکده باب شد ( البته تو قاجاریه ) . ;که تواون زمونم همت بادیه نشین های خوزستان و شیراز و طوایف و همین شیوخی که میفرمایید اسبارو نگه داشت.

اسم تیره خیر ولی پسوندش معمولا از پرورش دهنده گرفته شده
نفهمیدم کدوم بحث کاملا مردوده از نظر تو؟ این که ما عقبیم و باید پیشرفت کنیم بحثی درش نیست ولی اینکه بگیم اسب های عرب اصلاح شده در غرب دقیقا همین اسبهای ما هستند (که مطمئنا نیستند) چه دردی را دوا میکنه؟
 

Farib

Member
اسم تیره خیر ولی پسوندش معمولا از پرورش دهنده گرفته شده
نفهمیدم کدوم بحث کاملا مردوده از نظر تو؟ این که ما عقبیم و باید پیشرفت کنیم بحثی درش نیست ولی اینکه بگیم اسب های عرب اصلاح شده در غرب دقیقا همین اسبهای ما هستند (که مطمئنا نیستند) چه دردی را دوا میکنه؟
پس لطفا اول همین مثال که برا من زدی و توضیح بده. چرت میگن خرسان میر؟ والا تموم این داستانایی که در مورد تیره ها هست مربوط به قبیله مبدا ه .
اینم که اونا خیلی از ما جبو هستن درش شکی نیست ولی اینی که اصل این اسبها یکیه و فقط اونا اونجور که خواستن باهاش کار کردن و خصلت هایی رو در اونا تقویت کردن که اصلا توش شکی نیست چون رد کردنش اصلا عقلانی نیست.حالا این که چه بحثیه که اصلاحنزاد اصولی رو بیایم با داستان و خرافه که فلان سیلمی چون صباح الخیرهباید ازش فلان مادیون هر سال پر شه و فلان سیلمی چون دو دست جلو و یه پا سفیده جنگنده است مقایسه کنی به چیزایی که تا حالا ازت دیدم شک میکنم.
اگرم حرفم رو قبوا دارب باید از تعصب کورکورانه که همیشه باعث ندیدن واقعیت هاست دست کشید. اسب ایرانی رو در دو فیلد تولیدی جدا با نقشه راه معین و کامل اصلاح کرد. یه فیلد این که خالص بمونه و اصلاح شه که به وقتش از زن و بعض خصوصیاتش استفاده کنیم و یکی میکس با خون های برتر غربی که بدرد مارمون بخورن با شرایط خاص. و از اول بدونیم چه کار میخوایم بکنیم.
 

keyvan.sadati

New member
تا برداشت شما از خالص چی باشه. اصلا ممکنه تولیداتی که جناب مستوفی در شوشتر از خرسان های میر داشته بهتر از تولیدات خود میر ها بوده باشد فقط خواستم به حساسیت میر ها در حفظ خلوص اسبهایی که از اجدادشون بهشون رسیده اشاره کنم
حساسيت مير ها درست
ولي اينكه فرموديد بدليل عدم نظارت بر كششها اين اجازه داده نميشد پس ممكنه ساير تيره ها با يابوهائي تلفيق شده باشند
 
با سلام اتفاقا دیروز این مطلب در کتاب اسب نوشته ی دکتر رضایی نژاد به چشمم خورد که دیدم بهتره بذارم بقیه هم یه مطالعه ای بکنند:
مولفین ایرانی با تعصب وطن پرستانه ،اسب عرب را ایرانی دانسته و برای پرهیز از گفتن نام،آن را اصیل می خوانند،که کاملا نادرست است،زیرا به وسیله اعراب و تحت شرایط اقلیمی و محیط زیست اعراب این اسب به وجود آمده است
[/

در کتاب International encyclopedia of horse breeds (1995 by the University of Oklahoma) در قسمت معرفی اسب مشرقی(Oriental horse) در صفحه 325 آورده شده که با توجه به بررسی استخوانهای فسیل شده در ایران، در زمان امپراطوری پرسیا، آنها با اسبهایشان از آسیای مرکزی و هند به سمت سواحل شمالی آفریقا و یونان آمدند و آمیزش اسبهای آنها با اسبهای بومی منطقه، انچه را که امروز اسب مشرقی نامیده می شود بوجود آورد. تاثیر شرایط محیطی و نوع تغذیه بر اسب مشرقی به مرور زمان تطابقی را بوجود آورد و اسب اصیل ایران، اسب کرد، اسب ترکمن و ...(با تغییرات خیلی کم از منشا اصلی) بوجود آمد. قبایل عرب به تدریج به سرزمیتهای حاصلخیز نزدیک پرسیا وارد شدند و اسبهای اصیل را بدست آوردند بعدها اروپاییانی که با اعراب رابطه داشتند این اسبها را از آنها خریدند و به سرزمین خود بازگشتند و چون آن اسبها را از اعراب خریده بودند آنها را اسب عرب نامیدند!!

27616d1255805839-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-2-jpg
27617d1255805839-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-3-jpg

نتیجه این نوع نگهداری،پرورش و تولید اسب در طول قرن ها اسب عرب فعلی و زیبایی چشم گیر آن شد.
در آن صورت زحمت قومی در تولید نژاد خاصی نادیده انگاشته شده است.[/

آنچه هم اکنون باعث به وجود آمدن اسب اصیل شده است تلاشهای قبایل مستقر در مناطق غرب ایران (زاگرس) است. کمال بی انصافی است اگر تلاشهای قبایل خوزستان را در پرورش اسب اصیل کتمان کنیم. اگر منظور نگارنده این کتاب تلاشهای قبایل عرب احیانا مستقر در عربستان و امارات و ... است کافی است همین الان به این مناطق سفر کنید تا ببینید هنوز هم اشراف این منطقه کوچکترین سررشته ای از اسبداری نمیدانند و تمام این عظمت اسبداری آنها به واسطه تاسیس مجموعه های عظیم صنعت اسب و بیمارستانهای مخصوص اسب و دامپزشکان و سرمهتران اروپایی و آمریکایی است که با خرج های گزاف پول نفت به منطقه آورده شده اند ولی ما اسب اصیل خودمان را تعصب وطن چرستانه میدانیم!!

زمانی که اسب نسایی به شمار کم به سرزمین خشک عربستان برده شد با توجه به کارآیی عظیم آن در نبرد ها و زیبایی آن، جز اشیای گرانبها در آمدو چنان عزیز و محترم شمرده می شد اسب عرب از نظر اندام شناسی اسبی نیست که در نواحی غربی ایران وجود داشته و دارد.
[/

در کجای تاریخ ثبت شده که اسب نسایی به سرزمین خشک عربستان هدیه شده باشد؟! تنها اسب نسایی که از سرزمین ایران خارج شده:
کوروش یهودیان را آزاد کرد و اجازه بازگشت به سرزمین اصلی را به آنها داد و یهودیان او را همان Messiah منجی خواندند که در تورات گفته شده بود قوم یهود را آزاد می سازد ولی چند قرن بعد مجددا اسیر شدند! و گفتند Messiah هنوز نیامده و یا شاید دوباره می آید :blinksmiley: گفته شده بود که این منجی با یک الاغ یا اسب خواهد آمد :ph34r-smiley: شاپور اول اسب نسایی سفیدی بعد از آزادی یهودیان به آنها بخشید و یهودیان اورا همان Messiah موعود خواندند! در خصوص نگهداری خط خونی اسب نسایی مطالب فراوانی در تاریخ ذکر شده مثلا:
در زمان امپراطوری سلسله هان در چین، امپراطور Wu-ti ژنرال Zang Qian را برای خرید اسب های جنگی معروف نسایی ایران که چینیها آنها را اسبهای آسمانی (Heaven horses) مینامیدند با هدایای فراوان فرستاد (احتمالا قصد کپی برابر اصل داشتند) ولی ایرانیها حتی یک اسب هم ندادند و ژنرال برگشت ولی این سفر او به ایران باعث شد تا راه نیمه تمام تجار چین برای سفر به غرب کشف شود و جاده ابریشم باز گردد: Silk Road

horses.jpg
 

sohrab

Active member
پس لطفا اول همین مثال که برا من زدی و توضیح بده. چرت میگن خرسان میر؟ والا تموم این داستانایی که در مورد تیره ها هست مربوط به قبیله مبدا ه .
اینم که اونا خیلی از ما جبو هستن درش شکی نیست ولی اینی که اصل این اسبها یکیه و فقط اونا اونجور که خواستن باهاش کار کردن و خصلت هایی رو در اونا تقویت کردن که اصلا توش شکی نیست چون رد کردنش اصلا عقلانی نیست.حالا این که چه بحثیه که اصلاحنزاد اصولی رو بیایم با داستان و خرافه که فلان سیلمی چون صباح الخیرهباید ازش فلان مادیون هر سال پر شه و فلان سیلمی چون دو دست جلو و یه پا سفیده جنگنده است مقایسه کنی به چیزایی که تا حالا ازت دیدم شک میکنم.
اگرم حرفم رو قبوا دارب باید از تعصب کورکورانه که همیشه باعث ندیدن واقعیت هاست دست کشید. اسب ایرانی رو در دو فیلد تولیدی جدا با نقشه راه معین و کامل اصلاح کرد. یه فیلد این که خالص بمونه و اصلاح شه که به وقتش از زن و بعض خصوصیاتش استفاده کنیم و یکی میکس با خون های برتر غربی که بدرد مارمون بخورن با شرایط خاص. و از اول بدونیم چه کار میخوایم بکنیم.

فریب جان نوشته هات رو به زحمت میخونم کیبوردت برچسب فارسی نداره؟
وجه تسمیه تیره ها خیلی آمیخته با داستان و افسانه هست و در مورد اینکه اسم هر تیره از کجا گرفته شده معمولا روایت های مختلف وجود داره که برای کسانی که اندک آشنایی به ادبیات عرب دارند خیلی هاش قابل قبول نیست. بیشتر بر اساس حدس و گمان هست. من خیلی پی تحقیق در این مورد نبودم و فکر نمی کنم چیزی پشت این داستان ها باشه که به ما کمک کنه. حتی خصوصیات و کاربردی که برای تیره های مختلف ذکر میشه امروز عینیت نداره و استناد کردن به اینها در اصلاح نژاد نوعی بیراهه رفتن و وقت تلف کردنه. مثالی که من زدم ترویح خرافه و باور غلط نبود. بحثم این بود که نمیشه مطمئن بود دقیقا چه کار اصلاحی روی عرب در غرب صورت گرفته. گرچه به نظرم خلوص چیز مطلقی نیست و هدف وسیله رو توجیه میکنه! ولی این که بگیم اسب خوزستان و مثلا مصری یک مبدا دارند و بر این اساس بی محابا این دو را آمیخته کنیم درست نیست چون حتی اگر منشا واحد داشته باشند امروز دو گونه متفاوت و دو تیپ مختلف هستند . آیا چون جد مشترک همه اسبهای امروزی ائوهیپوس است همه نژادهایی که امروز وجود دارند یکی هستند؟!
البته بعضی ها تب پیشرفت دارند و امیدوارند با معجونی که قراره از ترکیب سیلمی های وارداتی و مادیان های خوزستان بوجود بیاد مقام های مسابقات زیبایی بین المللی را درو کنند. برای اینها حفظ این گونه (اسب اصیل خوزستان) اصلا اهمیتی نداره
اگر هدف اصلاح در جهت تیپ عرب غربی هست که استفاده از مادیان هایی که خون خارجی دارند راه میانبره. نمیدونم چه اصراری بر نابود کردن این ته مانده اسب ایرانی داریم؟ به بهانه پیشرفت و استدلال هایی از این قبیل که اصل همه اینها یکی است و بکشید و بکشید...

حالا این که چه بحثیه که اصلاحنزاد اصولی رو بیایم با داستان و خرافه که فلان سیلمی چون صباح الخیرهباید ازش فلان مادیون هر سال پر شه و فلان سیلمی چون دو دست جلو و یه پا سفیده جنگنده است مقایسه کنی به چیزایی که تا حالا ازت دیدم شک میکنم.

هر چی فکر کردم نفهمیدم این ها رو از کجای نوشته های من برداشت کردی؟ !!!! اگه فهمیدی به منم بگو
 

Farib

Member
سهراب جان ائوهیپوس عزیز ما مربوط به زمانیه که هزاران سال پیشه نه 500 سال پیش. ولی مسیله پیشرفت چیز دیگه ایه. اگر اصلاح نزاد اصولی باشه و در دو قسمت خالص و میکس جدا اداره بشه سودمند هم هست . و بعد از یکدوره اماری میشه نتایجش رو دید.
اون خرافاتیم که عرض کردم مربوط به نوشته های شما نبود. نوع اصلاح نزادی بود که متاسفانه دیدم و فقط تونستم تعصف بخورم.
ایناییم که میگیم همه برای مشورت و نظرخواهیه که ایشالا در اینده به کار بیاد.
 

sohrab

Active member
سهراب جان ائوهیپوس عزیز ما مربوط به زمانیه که هزاران سال پیشه نه 500 سال پیش. ولی مسیله پیشرفت چیز دیگه ایه. اگر اصلاح نزاد اصولی باشه و در دو قسمت خالص و میکس جدا اداره بشه سودمند هم هست . و بعد از یکدوره اماری میشه نتایجش رو دید.
اون خرافاتیم که عرض کردم مربوط به نوشته های شما نبود. نوع اصلاح نزادی بود که متاسفانه دیدم و فقط تونستم تعصف بخورم.
ایناییم که میگیم همه برای مشورت و نظرخواهیه که ایشالا در اینده به کار بیاد.

اون که مال بیش از هزاران سال پیشه ولی این یکی 500 که هیچ اگر 50 سال پیش هم بود وقتی در اثر اصلاح نژاد یا هر فرایند دیگه ای امروز با دو گونه کاملا مجزا طرف هستیم صحیح نیست بگیم چون اصل اینها یکی هست تفاوتی ندارند.
با گفته هات در مورد اصلاح نژاد موافقم
 
بالا