تلاش براي احياي نژاد اسب خزر

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
دکتر حميدرضا گورابي رئيس پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي از تلاش محققان کشورمان در اين پژوهشکده براي احياي نژاد اسب خزر معروف به اسب مينياتوري به کمک روش بلوغ آزمايشگاهي تخمک و لقاح خارج رحمي در پژوهشکده رويان خبر داد.

رئيس پژوهشکده رويان در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر محققان رويان اين توانمندي را يافته اند که با استفاده از روش بلوغ آزمايشگاهي تخمک و لقاح خارج رحمي در پژوهشکده رويان به گونه هاي در حال انقراض کمک کنند.

وي يادآور شد: محققان رويان براي احياي اسب خزر معروف به اسب مينياتوري به کمک فريز اسپرم اسبها که در مراحل بعدي در دسترس قرار مي گيرد براي اصلاح نژاد استفاده مي کنند.

گورابي خاطرنشان کرد: اين تحقيقات در مورد اصلاح نژاد با همکاري سازمان محيط زيست انجام مي گيرد.در حال حاضر در مورد برخي گونه هايي که احتمال انقراض آن وجود دارد با همکاري سازمان محيط زيست در حال تحقيقات اوليه هستيم که اين همکاري بايد با جديت بيشتري ادامه تا از انقراض برخي گونه هاي جانوري جلوگيري شود.

رئيس پژوهشکده رويان جهاددانشگاهي با اشاره به روش بلوغ آزمايشگاهي تخمک و لقاح خارج رحمي در کشور گفت: با توجه به توانمنديهاي پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي در زمينه هاي ديگر علم جنين شناسي به ويژه توانايي فريز اسپرم، تخمک و جنين هاي چند سلولي با کمک اين تکنولوژي مي توان در دامپروري و همچنين حيات وحش براي حفظ و تکثير نسل گونه هاي ارزشمند و همچنين اصلاح نژاد و ايجاد گونه هايي با ويژگيهاي وراثتي خاص اقدامات موثري را انجام داد.

محققان سالها از وجود نقش يک اسب کوچک روي حجاريها در ايران آگاه بودند اما طراحان اغلب اين طور تفسير مي کردند که حجاري اسبهاي کوچک به دليل کمبود جا بوده است اما تحقيقات نشان داد که اسب خزر يک نژاد اصيل ايراني است.

اسب خزر از نظر ظاهري، تناسب اندام يک اسب بزرگ را دارد و بر خلاف بسياري از پوني ها که داراي دست و پاي کوتاه و تنه درشت هستند، دقيقا يک اسب مينياتوري است که شناخت آن از روي عکس و تصوير به راحتي امکان پذير نيست و از آن جا شباهت زيادي با اسب نژاد عرب دارد، بايد آن را در کنار يک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخيص داد.قد اسب خزر کمتر از 120 سانتيمتر است.
 

OJANG

Member
خوبه !
انشا الله این یکی به نتیجه برسه و مثل اخبار دیگه که همه دارای وجه اشتراک این جمله که :
محققان سالها از وجود نقش يک اسب کوچک روي حجاريها در ايران آگاه بودند اما طراحان اغلب اين طور تفسير مي کردند که حجاري اسبهاي کوچک به دليل کمبود جا بوده است اما تحقيقات نشان داد که اسب خزر يک نژاد اصيل ايراني است.

هستند نباشه و به تاریخ نپیونده!
 
امسال تو ماه مرداد زمان برگزاری نمايشگاه گل و گياه ما تو قزوين با کمک باشگاه اسپريس يه غرفه مخصوص باشگاه گرفتيم و تو اونجا به معرفی اسب خزر مشغول شديم. اکثر مردم از وجود همچين نژادی بی اطلاع بودن و با شنيدنش متعجب ميشدن. و اکثراً اونارو با کره اسب اشتباه ميکردن. ما سه تا از اسبای خزر رو در معرض ديد عموم قرار داده بوديم.
 

مهدي

New member
من از برگزاري نمايشگاه بسيار خوشحال شدم ولي اي كاش يك نمايشگاه مخصوص اسب برگزار ميشد
 

مهدي

New member
راستي چه خبر از مسابقات قهرماني استان بالاخره آقاي مهرتاش از بعضي آقايان اجازه گرفت كه مسابقات برگزار بشه
 
بالا