تربیت کره اسب

سایه

Member
در ترجمه ای از خانم شیرین سالار تاش تحت عنوان "تاثیرات آموزش نقش پذیری در کره های تازه متولد شده" موارد بسیار بروزی مثل آموختن یدک شدن به کره ها بلند کردن دست و پاها، حساس کردن کره به برخی محرک ها و یا حساسیت زدایی از برخی دیگر و تسلط بیشتر روی کره ها و...داره که خیلی به نظرم مفید اومد (منبع مجله اسب شماره25)
از دوستان کسی این آموزش ها رو روی کره ش تمرین کرده؟ واقعا نتیجه داده؟ ولی فکر کنم با این مادیون های کره دوستی که من میشناسم انجام این تمرینات جلوی مادیان یکم از جان گذشتگی میخواد:dodgy:
 
بستگی داره از زمانی که اسب کره بوده مثلا 1 ماهه چقد شما سعی کرده باشین با دست نگهش دارین و به آرامی از مادر دورش کنین اسبایی که از همون اول باهاشون این کارو بکنین معمولا بعد از 4 5 ماه راحت دستکش میشن چون کشیدن و نگه داشتنُ میفهمن. اسبی که 1 سالش شده و دست هیچ بنی بشری بهش نخورده سخته که یهو بخواین بهش کله گیر بزنین از طرفی زورش هم زیاد شده. یادمه کره اسب خیلی شلوغی داشتیم باهاش تمرین هم نکرده بودیم وقتی 10 ماهش شد خواستیم کله گیر بزنیم اجازه نمیداد کسی بگیرتش ناچارا کار به کمند انداختن هم کشید!
 

baharak

New member
با عرض پوزش از همه اساتید و بزرگان اسب.
معمولا بهترین روش برای ارتباط با دیگر جانداران استفاده از قویترین انگیزهی اونها یعنی غذاست. اون روشی که یکی از کاربران عنوان کرد که با علوفه و هویج توجه کره رو جلب میکنه بهترین روش تربیتی برای هر نوع حیوانی است. در واقع هر نوع جانوری. (حتی بچهی آدم هم با خوراکی توجهش جلب میشه و حتی ترسوترین و خجالتیترین بچهها هم با دادن شکلات هرکاری انجام میدهند).
به نظر من استفاده از خوراکی مورد علاقه اون کره بهترین روش جلبش هست تا ابتدا به شما اعتماد پیدا کنه و بعد اگر مشکل با دهنه زدن است مقداری خوراکی مثل قند رو همراه با دهنه بهش تعارف کنید و وقتی داره خوراکی رو میخوره دهنه هم نزدیک دهان کره اسب یا اسب باشه. در دفعات بعدی وقتی جایزه به اسب تعارف میشه این دهنه به سر اسب نزدیکتر بشه و در نهایت وقتی اسب کاملا آمدگی داشت اون رو روی سرش قرار بدید.
برای به همراه بردن هم ابتدا باید مقداری خوراکی به کره تعارف کرد و یواش یواش از اون فاصله گرفت. کره برای گرفتن خوراکی دنبال شما راه میافته و با گفتن کلمات مناسب اون رو تشویق به کاری که میکنه کنید و اگر برای همراهی از کلام خاصی استفاده میشه، اون رو بکار ببرید. در دفعات بعدی اول کره رو دعوت به راه رفتن بکنید و بعد بلافاصله که راه افتاد بهش جایزه بدید. مطمئنا متوجه میشه که برای چی بهش خوراکی داده میشه و در دفعات بعدی برای گرفتن جایزه هر کاری انجام میده.
تمام این مراحل باید با صبر و حوصله باشه که حیوان وحشت نکنه. در غیر این صورت اعتمادش از شما سلب میشه.
(این روش رو در یک برنامه تلویزیونی در مورد شتر لاما دیدم و روش تربیتی برای سگ و پرندگان هم است. احتمالا در مورد اسب هم مناسب خواهد بود.)


البته ببخشید که در کار بزرگان سایت دخالت کردم.
 

baharak

New member
ممنون بابت توضیحی که فرمودید.
من منظورم کلا چیزی بود که خوردنش برای اسب یا کره اسب جالب و توجه برانگیز باشه. یعنی خیلی دوست داشته باشه. مثلا هویج و یا سیب.
 
بالا