تاثیر وضعیت سرو گردن اسب در توزیع وزن و بالانس آن

سایه

Member
مقاله زیر ترجمه ایست ازTonja Dausend © 2005

بطورکل وزن اسبها بین قسمت کپل و قسمت جلویی تقسیم شده است ولی به علت سنگینی سرو گردن، اسب قسمت بیشتری از وزنش را با نیمه جلویی بدن حمل میکند و در حین حرکت از سروگردن خود جهت حفظ تعادل استفاده می نماید.
یکی از نکات کلیدی در تمرینات افزایش بالانس وزنی اسب (با آموزش)جهت حمل درصد بالاتر وزن با قسمت خلفی بدن است که در این صورت اسب چابک تر ، متعادل تر و سریع الانتقال تر شده و دیرتر خسته میگزدد.
رابطه پوزیشن اسب با تعادل آن
Correct-lift-and-horse.gifHorse-waiter.jpgHorse-yellow-backhoe-finish.gif
برای افزایش بالانس وزنی صحیح باید به اسب اجازه داد که خودش حالت توازن و تعادل خود را پیدا کرده و افزایش دهد. سوار باید با حوصله به اسب کمک کند تا پوزیشن خود را در بهترین حالتی که کپل ها قادر به حمل و بلند کردن سوار به همراه قسمت جلویی باشد پیدا کند.برای اینکار اسب باید آزاد باشد تا تاج سر(poll) را در بالاترین قسمت نگه داشته و بینی اندکی جلوی خط عمود باشد(شکل وسط در زیر صحیح ترین حالت است)

Vertical.gif


این پوزیشنی است که اسب در حالت ریلکس بودن بدن و بالانس صحیح وزن نشان می دهد . آسودگی در حین کار نشانه اموزش صحیح اوست .در این حالت قدرت بدنی بالایی از خود نشان خواهد داد در حالی که کمترین اثری از خستگی را مشاهده نمی کنید.
می توان با فشار آوردن به اسب نیز به صورت شکل قرمز سمت چپ ،قسمت جلوی اسب را سبک نمود(بینی پشت خط عمود قرار گرفته است) و وزن را روی قسمت انداخت اما عدم تعادل صحیح در این پوزیشن باعث فشار اضافی روی اسب و گرفتگی می شود و بعلت اینکه اسب در وضعیت بالانس صحیح نیست دچار خستگی زودرس در حین تمرین میگردد.
Angel-btv-line.jpgLevade-outline.gif
شکل سمت چپ بالا وضعیت صحیح قرارگیری سر اندکی جلوی خط عمود را نشان میدهد که در این وضعیت بالانس صحیح حفظ شده و اسب مدت بیشتری در این حالت باقی میماند در حالیکه در شکل سمت راست با قرار گرفتن بینی پشت خط عمود انتقال وزن و بالانس صحیح نمیباشد و باعث خستگی و گرفتگی می شود.
هر چه توازن و بالانس اسب بیشتر گردد تنش ها و فشارهای عضلانی بدنبال آن کاهش یافته و بازده اسب در هر رشته ای افزایش می یابد.
عیب دیگر قرار گیری بینی پشت خط عمود ، ایجاد نقطه شکست در ستون فقرات گردن شده (شکل قرمز سمت راست) و این حالت مانع اتقال نیرو از پاهای عقب به قسمت سر شده و به عبارتی نیرو در این نقطه خفه میشود و بلند کردن قسمت جلو نیروی بیشتری نیاز دارد و باعث کاهش بازده انرژی و تنشهای عضلانی می گردد.
از معایب دیگر قرار گیری بینی پشت خط عمود ، اسب برای حفظ این پوزیشن از ماهیچه های غیرضروری و غیر صحیح گردن استفاده میکند که باز خستگی زودرس و ایجاد تنش عضلانی مینماد.
اشکال زیر پوزیشن نادرست را نشان میدهند
Wrong-bend-btv.gifTipsy-waiter-horse.gifBackhoe-btv-1.gif
عدم بالانس وزنی و وجود تنش عضلانی دو عامل مخرب در کار درساژ می باشند...

ادامه دارد....
 

سایه

Member
بله همین الان اگه اشکالی توش هست ببخشید با عجله تایپ کردم
 

علی اصفهانی

Active member
بله همین الان اگه اشکالی توش هست ببخشید با عجله تایپ کردم

:coolsmiley02:
اشکال؟!!
مطمئن باشین اگرهم اشکالی توش باشه من و امثال من نمیفهمن ! :laughingsmiley:
نه بابا احسنت !!
خوشحال شدم که یه آدم مسلط به زبان و کامپیوتر و اسبی همین نزدیکیامون پیدا کردم .
حتما مزاحمتون میشیم از این به بعد توی همین زمینه ها . اگر اجازه بدین .
 

سایه

Member
جناب اصفهانی شما سرورین اگر کاری از شاگردتون بر بیاد ما در خدمتیم
راستی عکس آواتارمو شناختین؟
 
بالا