بیماری های قارچی ، تک یاخته ای و انگلی اسب

ناشناس

Active member
بیماری های قارچی ، تک یاخته ای و انگلی اسب



کوکسيديوئيد و ميکوز



انسان و حيوانات در اثر اسثتنثاق هاگ اين قارچ به نام کوکسيديوئيديس ايمي تيس که در زمين رشد مي‌کند مبتلا به بيماري مي‌شوند. علائم بيماري در اسب عبارت است از لاغري، تب متغير، خيز در پاها، کم‌خوني و ازدياد گلبول‌هاي سفيد خون که در بعضي از موارد دل دردهاي متناوب نيز وجود دارد. پارگي کبد در بعضي مواقع ديده مي‌شوند که به تلف شدن حيوان منجر مي‌گردد

کچلي

nکچلي از بيماري‌هاي قارچي پوستي مي‌باشد که اين قارچ به بافت‌هاي پوششي و شاخي و الياف مو حمله مي‌کند. در اسب‌ها بيماري با ايجاد لکه‌هاي گردي در پوست شروع مي‌شود و پس از چند روز موها فاسد شده و مي‌ريزند. سطح پوست خاکستري رنگ و شوره‌هاي ريزي در پوست ظاهر مي‌شود. سپس پوسته شده و خارش شديد در حيوان ايجاد مي‌کند. در صورتي‌که مراقبت‌هاي لازم انجام شود پس از مدت ۲۵ تا ۳۰ روز بهبود حاصل مي‌شود. در صورتي‌که محل کچلي در زيرزين و يا تنگ اسب باشد در اثر تحريک بهبودي به تأخير مي‌افتد و ممکن است به ساير نقاط بدن نيز سرايت کند. بيشتر کچلي‌هاي انسان از حيوانات سرايت مي‌کند، به‌خصوص در نقاط روستائي و جاهائي که تماس نزديک با اسب و گاو وجود دارد.



لنفانژيت واگير (مشمشه کاذب)



nلنفانژيت واگير از بيماري‌هاي مزمن اسب بوده که توسط يکي از انواع قارچ‌ها به نام هيستوپلاسما فارسي مي‌نوزوم به حيوان سرايت مي‌کند. اين قارچ از راه خراش‌هاي پوستي و از طريق لوازم آلوده مثل زين، عرق‌گير، لوازم تيمار وارد بدن اسب مي‌شود. زماني‌که اين قارچ به بافت‌هاي زيرپوست مي‌رسد، قرحه‌هائي در امتداد عروق لنفي به‌وجود مي‌آورد اين قرحه‌ها کم‌کم ضخيم شده و سرباز مي‌کند. جراحات و ورم بيشتر در اطراف مفصل خرگوشي و يا در تمام قسمت‌هاي پا مشاهده مي‌شود، که اغلب بدون درد مي‌باشد. اين عوارض ممکن است در ساير نقاط بدن و يا مخاط بيني نيز ديده شود که در اين‌صورت با بيماري مشمشه قابل اشتباه مي‌باشد ولي بايد توجه داشت که در اين بيماري تست مالئين منفي است. اين بيماري قابل سرايت به انسان و گاو مي‌باشد.







هيستوپلاسموز



هيستوپلاسموز از بيماري‌هاي قارچي قابل انتقال بوده و در اسب ايجاد جراحات غده‌اي مي‌نمايد عوارض بيماري در کرّه‌اسب‌ها عبارت از لاغري، تنگي نفس و گاهي يرقان مي‌باشد. در انسان علائمي شبيه به علائم بيماري در اسب‌ها ديده مي‌شود. عامل بيماري هيستوپلاسماکاپسولاتوم است، و ابتلاء معمولاً در اثر اسثنشاق گرد و غبار آلوده صورت مي‌گيرد.





رينو سپوريديوز



عامل اين بيماري رينوسپوريد ياسيبري است که ايجاد ناراحتي و جراحات در مخاط بيني، منخرين و گاهي در حنجره، چشم و واژن اسب‌ها مي‌نمايد. اين بيماري قابل اشتباه با بيماري مشمشه، گورم و لنفانژيت مي‌باشد. بيماري به انسان قابل سرايت است.



توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز بيماري واگير و مشترک بين انسان و کليه حيوانات مي‌باشد. عامل بيماري توکسوپلاسما گوندئي است، که انگل داخل ياخته‌اي بوده و از راه دهان وارد بدن انسان و حيوان شده و ايجاد بيماري مي‌نمايد. اسب‌هاي مبتلا به توکسوپلاسموز داراي علائم عصبي، اشکال در حرکت، چرخش به دور خود و گاهي فلجي و کوري مي‌باشند. گربه‌ها از جمله مهم‌ترين مخازن اين بيماري بوده، و بلع مواد آلوده به مدفوع گربه مهم‌ترين راه دخول اين انگل به بدن انسان و ساير حيوانات مي‌باشد.





جرب اسب

جرب‌هاي مختلفي در اسب ايجاد بيماري مي‌کنند که مهم‌ترين آنها عبارت هستند از جرب دمودکس اکوئي، جرب سارکوپتيک، جرب پزوروپتيک و جرب کوريوپتيک مي‌باشد. جرب پزوروپتيک در اسب ايجاد دلمه‌هائي در قاعده يال و دم کرده، دلمه‌ها کم‌کم بزرگ شده و توليد خارش شديد مي‌نمايد و حيوان بدن خود را به در و ديوار مي‌مالد. گاهي اوقات ممکن است جراحات در قسمت‌هاي فاقد مو مثل زير بغل، پستان و بيضه نيز ديده شود. جرب از طريق تماس مستقيم و يا از طريق استفاده مشترک از وسائل مثل زين، عرق‌گير، افسار و غيره قابل انتقال است. جرب‌هاي اسب قابل انتقال به انسان مي‌باشد.



اداره دامپزشکی استان اصفهان
 
بالا