بيانيه جهانی حقوق حيوانات

يانيه جهانی حقوق حيوانات​

ا توجه به منشاء یکسان زندگی تمامی موجودات که ريشه مشترک داشته و در مسیر سير تکامل متنوع گشته اند و با توجه به اینکه تمام موجودات زنده دارای حق طبيعی هستند، هر حيوانی با سيستم عصبی، از حقوق ویژه ای برخوردار است.
قطعا نقض قوانين و حتی بی خبری محض از اين حقوق طبيعی، فجايع عظيمی نسبت به تخريب طبيعت انجام شده و همواره آدميان به سمت ارتکاب انواع خشونتها نسبت به حيوانات سوق داده می شوند. باید توجه داشت که همزيستی گونه ها برای انسان نشانه ای است تا حق زندگی کردن ديگر گونه های حیوانات را به رسمیت بشناسد.

* ماده 1
تمامی حیوانات دارای حقوق مساوی برای زندگی کردن تحت عنوان تعادل زیستی هستند این حقوق مساوی، گونه های مختلف و خاصی را تحت الشعاع قرار نمی دهد.

* ماده 2
به حق زندگی تمامی حیوانات باید احترام گذاشته شود.

* ماده 3
1- حیوانات نباید در معرض برخوردهای بد واعمال بیرحمانه قرار گیرند.
2- اگر نیاز به کشتن حیوانی باشد این عمل باید آنی، بدون درد و بدون درک حیوان صورت گیرد.
3- با جسد یک حیوان با شایستگی باید برخورد شود.

* ماده 4
1- حیوانات وحشی حق زندگی و تولید مـثل آزادانه در محیط طبیعی زیستگاهشان را دارند.
2- محرومیت طولانی مدت از آزادی برای حیوانات وحشی، شکار کردن و ماهی گرفتن تجربی به عنوان سرگرمی و نیز هرگونه استفاده از حیوانات وحشی به دلایلی که حیاتی نباشد مغایر با این حق بنیادی است.

* ماده 5
1- هر حیوانی که به انسان وابسته است باید به شایستگی نگهداری و مراقبت گردد.
2- حیوانات وابسته به انسان تحت هیچ شرایطی نباید بطور غیر منصفانه ای ترک و یا کشته شوند.
3- هر گونه ازدياد نسل واستفاده از حیوانات باید طبق احترام به ساختار ویژه فیزیولوژی و رفتاری آن گونه باشد.
4- در نمایشگاهها، نمایشها و فیلمهایی که حیوانات در آن شرکت دارند باید منزلت آنها محترم شمرده شود و عاری از هرخشونتی باشد.

* ماده 6
1- هرگونه آزمایش زجرآوری برروی حیوانات چه بصورت فیزیکی و چه روحی تجاوز به حقوق حیوانات محسوب می گردد.
2- روشهای جایگزین باید پیشرفته بوده و اصولی انجام گیرند.

* ماده 7
هرگونه عمل غیر ضروری که باعث مرگ حیوانی گردد یا هرگونه تصمیمی که منجربه این عمل گردد جنایت علیه زندگی تلقی می گردد.

* ماده 8
1- هر گونه عمل مغایر با بقای گونه های حیوانات وحشی و یا هر گونه تصمیمی که منتهی به این امر گردد کشتار دسته جمعی تلقی می گردد.
2- کشتار حیوانات وحشی، آلوده کردن و نابودی زیستگاهها یشان قتل عام محسوب میگردد.

* ماده 9
1- شرایط قانونی ویژه حیوانات و حقوق آنان توسط قانون مشخص می شود.
2- محافظت و حفظ امنیت حیوانات بر عهده سازمانهای دولتی است.

* ماده 10
مراکز تربیتی و مدارس مکلف به آموزش مطالبی مبتنی بر احترام گذاشتن، مراعات و درک حیوانات از دوران طفولیت به شهروندان خود هستند.




بیانیه جهانی حقوق حیوانات رسما در تاریخ 15 اکتبر 1978 در شورای مرکزی یونسکو در شهر اریس اعلان گردید.
مفاد اين بیانیه توسط اتحادیه بین المللی حقوق حیوانات در سال 1989 مورد تجدید نظر قرار گرفت و در سال 1990 به رئیس مجمع عمومی یونسکو تسلیم گردید و در همان سال منتشر شد.

برگرفته از سایت انجمن حمایت از حیوانات:
IRAN SPCA
تالارهای گفتگوي انجمن حمایت از حیوانات
 

سنا

Active member
خيلي عالي بود ممنون دكتر جان
منم خونده بودم اين بيانيه رو اي كاش اجرا شه واقعا چون خيلي ارزشمنده
البته تو ايران بعيده!
 

Kianoosh.ch

Member
جایی که مثلا خرس شالدار بی آزار رو ... به فجیع ترین روش ها میکشند این حرفا چه فایده ای داره؟
 
تحت هیچ شرایطی به اعمال این حقوق در ایران فکرهم نکنید، ما قانون مدون داریم و بر خلافش به راحتی عمل میشه دیگه چه برسه به اینکه قانون حمایت از حیوانات نداشته باشیم .
 

سنا

Active member
تحت هیچ شرایطی به اعمال این حقوق در ایران فکرهم نکنید، ما قانون مدون داریم و بر خلافش به راحتی عمل میشه دیگه چه برسه به اینکه قانون حمایت از حیوانات نداشته باشیم .
آي آي آِ
گل گفتي فروغ جان گل گفتي
دلم خونه....:wacsmiley:
 
تحت هیچ شرایطی به اعمال این حقوق در ایران فکرهم نکنید، ما قانون مدون داریم و بر خلافش به راحتی عمل میشه دیگه چه برسه به اینکه قانون حمایت از حیوانات نداشته باشیم .

البته این جوری نباید باشه که بگیم چون کشورمون مشکلات زیادی داره پس اول بگذاریم مشکلات حل بشه بعد بریم سراغ حیوانات چون هیچ وقت این اتفاق نمیفته چرا که در یک کشور که میخواهد رو به پیشرفت گام بردارد، همه امور باید هر چند ناقص به صورت موازی پیش رود: کشاورزی، ورزش، آزادی، تحصیل علمی، ارتباطات، حقوق انسانی و صد البته حیوانی! نمیشه منتظر موند تا مثلا اول اقتصاد مملکت درست بشه بعد بریم سراغ ورزش و در آخر کار هم احتمالا حقوق حیوانات!! همه اینها به هم پیوسته هستند و شرط لازم برای تحقق همدیگرند ولی مسلما هیچ وقت کافی نیستند. در زمینه حقوق حیوانات هم در ایران با وجود تمامی مشکلات و با تلاش تعدادی اندک در همین سال گذشته نیز کارهای مثبتی صورت گرفت و می گیرد:
* در پی درخواست جمعی از فعالان حقوق حیوانات از گروه های مختلف که به امضای بیش از ١۴٠ نفر حامی‌ حیوانات رسیده بود، طی‌ تصمیمی از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، ورود “قاتل آبی‌ کبوتر سرخ” (قاتلی که سر کبوتر سرخ رنگ شده را در بین تماشاگران آبی برای تشویق تیمش جدا کرد!)به ورزشگاه ها ممنوع شد. اینجا: دیده بان حقوق حیوانات ایران >> ممنوعیت ورود “قاتل آبی‌ کبوتر سرخ” به ورزشگاه های کشور

attachment.php


attachment.php

* طرفداران محیط زیست نگذاشتند تا آسفالت به قله‌ دماوند برسد.
* آنها پایمردی کردند و نگذاشتند تا مجلسیان قانونی را وارد بودجه سال 89 کنند که به موجب آن، هر فردی که زمینی را به تصرف درآورده، جایزه گرفته و مالکش شود.
* آنها در برابر متجاوزین به پارک ملی گلستان و جنگل زیبای ابر در شاهرود ایستادند.
* آنها کوشیدند تا توجه مردم را به بهانه‌ ورود به سال جهانی گونه‌گونی زیستی (2010) برانگیزند و پیشنهاد آیش پنج ساله طبیعت ایران را مطرح کردند.
* برای نخستین بار در برنامه‌های تبلیغاتی چند تن از داوطلبین ورود به ساختمان پاستور، رگه‌های نسبتا پررنگی از توجه به محیط زیست دیده شد.
* یکی از خنثی‌ترین روسای سازمان حفاظت محیط زیست در طول سه دهه‌ گذشته از کار کنار گذاشته شد و محمدی‌زاده با شعارها و برنامه‌هایی سبز وارد میدان شد.
* همچنین کوشش برای انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و ادغامش در وزارت جهاد کشاورزی به ثمر ننشست و همچنان دو خبرگزاری محیط زیستی به رغم تنگناهای مالی به حیات خود ادامه داده و به ظرفیت‌سازی در این حوزه پرداختند.
* آنها پایمردی کردند و سازمان حفاظت محیط زیست را اخیرا مجبور به اعتراف کردند که ببرهای مبادله شده از روسیه با پلنگ های ایرانی برای احیای ببر مازندران! ، ببرهای باغ وحشی بوده اند و این کار را بیشتر یک شوی رسانه‌ای دانستند چرا که اگر یک گنجشک را هم در قفس وارد کنید بی‌تابی می‌کند ولی این ببرها در قفس باغ وحش تهران بسیار رام بوده‌اند!! اینجا: باغ وحش ساخالین زیستگاه پیشین ببر نر - انجمن حمايت از حيوانات ايران

attachment.php

* آنها در جهت جلوگیری از انقراض سمندر کوهی لرستان (قیصر لرستان) و پلنگ منحصر به فرد لرستان (پلنگ منحصر به فرد لرستان کشته شد! - انجمن حمايت از حيوانات ايران) که به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد، کوشیدند و...

attachment.php


attachment.php

به نظر شما اگر در حق حیوانی مانند اسب که ما در این انجمن به خاطرش دور هم جمع شده ایم، ظلمی شد ،چون اوضاع کشور به سامان نیست باید دست روی دست گذاشت یا اینکه می توانیم حداقل نامه ای بنویسیم. مطمئنم برای جمع کردن امضا در این انجمن از 140 نفر هم بیشتریم!
 

پیوست ها

  • babr.jpg
    babr.jpg
    42.3 کیلوبایت · بازدیدها: 33
  • kabootar1.jpg
    kabootar1.jpg
    103.2 کیلوبایت · بازدیدها: 35
  • kabootar2.jpg
    kabootar2.jpg
    92.9 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • palang.jpg
    palang.jpg
    27.3 کیلوبایت · بازدیدها: 33
  • samandar.jpg
    samandar.jpg
    24.5 کیلوبایت · بازدیدها: 32
دوست عزیز با فرمایشات شما کاملا" موافقم و هیچ بحثی در اآن نیست، چه بسا من و چند تن از دوستان در همین انجمن با یکی دوتا اقدامی که در جهت حمایت اسب بود تلاش کردیم و به نتیجه هم رسیدیم و اصلا" منتظر جمع شدن تعداد زیادی آدم و جمع کردن امضاء و امثال اون نموندیم، فقط اراده کردیم و حرفمون رو به کرسی نشاندیم و اگر بعد از این هم چنبن مواردی باشه حتم دارم اعضای خوب انجمن با عشق و علاقه ای که به این حیوان دارند ساکت نخوهند نشست و برای هر اقدامی داوطلب خواهند شد، اما دوست گرامی مبحث اصلی ما بر سر قانون مدون بود.
شاید تمام این اقداماتی که شما فرمودین به ثمر نشسته باشه اما شاید به گوش عموم مردم نرسیده ، مسئله مهم این است که استناد به قانونی که گردآوری شده و مردم ملزم به رعایت اون هستند خیلی بهترو کارسازتره،تا اینکه ما به خاطر نبود قانون در کشورمون دست به اعتراض بزنیم که آیا مثمر ثمر باشد یا خیر؟و یا بخاطر بی قانونی افرادی به خودشون اجازه دهند هر طور که فکر پلیدشون هدایت کرد حقوق حیوانات رو پایمال کنند و بی توجه از کنار اون رد شوند.
مثلا" بیانیه ای که شما در صدر تاپیک نوشتید رو در نظر بگیرید ، متاسفانه ما فقط چند تا ماده اندک در قانون مدنی و قانون مجازات داریم که شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد.و در موارد زیادی در عالم مشترکمون با حیوانات به مشکلات حقوقی یا قانونی برخورد می کنیم که نتیجه ای جز رنج کشیدن نخواهد داشت و الخ.
 

سنا

Active member
تا اونجايي كه يادمه طرفداران محترم آبي هميشه كارشون اين بوده دريغ از يك ذره شخصيت و انسانيت!
از اينها بگذريم آقاي دكتر اين مطالبي رو كه شما گذاشتيد در مقايسه با هزاران آزار و اذيت حيوانات هيچ به حساب مياد
جامعه اي رو تصور كنيم كه حتي يك مورد بي احترامي به حيوان ها صورت نگيره
اگه اينطوري فكر كنيم ميبينيم كه همون يك مورد هم زياده
من با فروغ جان موافقم
در كل جنگيدن براي حقوق حيوانات در ايران فقط زجر و آزار روحي هست چون جلوي چشمت چه اتفاقا در خصوص حيوانات كه نميفته و از دست تو هم كاري بر نمياد!
قوانين حمايت از حقوق حيوانات رو در ايران با يكي از كشورهاي خارجي مثلا آمريكا مقايسه كنيد
اصلا مردم اونجا مثل قوانين راهنمايي و رانندگي تمامي حقوق مربوط به حيوونا رو حفظن اما ايران چي؟!
به نظر شما اصلا كسي تا قبل از اين تاپيك چيزي در مورد اين قوانين ميدونست؟ آيا تعداد افرادي كه پيگير قانون هاي حمايت از حقوق حيوانات هستن انگشت شمار نيست؟
مهم ترين گامي كه ميشه برداشت در اين خصوص فرهنگ سازيه كه توي يكي از اين بندها هم اومده بود
از اول دبستان در كنار احترام به والدين و هزارتا چيزي كه به زور تو مغز بچه هاي ايران ميكنن يه كم در مورد احترام به حيوان جدي تر بحث بشه كمي روي فرهنگ سازيش كار بشه اونوقت ديگه فكر نميكنم تو كوچه گربه دار بزنن يا سگ آتيش بزنن يا سر كبوتر رو بكنن
از صميم قلب براي كسايي كه حيوانات رو آزار ميدن (هر كس كه ميخاد باشه) ارزو ميكنم بدترين و سخت ترين بلاها رو در زندگي خودشون ببينن
خيلي دردناكه وقتي همچين صحنه هايي رو آدم ميبينه
در مورد فرهنگ سازي هم لازمه بگم كه در ايران امكان نداره(حداقل تا وقتي من زنده ام) محقق بشه حاظرم هزار جا بنويسم و امضا بدم چون از نزديك با اين مسايل برخورد داشتم و ...
 
قوانینی که بالا ذکر شد، ایران ملزم به رعایت آنها می باشد دقیقا مثل قانون اساسی :confused: مگر اینکه از سازمان ملل خارج شود و تمام امضاها و تهداتش را پس بگیرد و کمک های یونسکو را هم پس بفرستد :eek:hno-smiley02: حاا اگر این قوانین در ایران اجرا نمی شود بحث دیگری است. سازمان ملل به هیچ کشوری اجازه نداده که قوانینش را به دلخواه خود دستکاری کند و یا قسمتی از آن را حذف کند و قوانین آن هم طوری تنظیم شده که با قوانین انسانی سازگار باشد و دخالت در امور کشورها به حساب نیاید بنابراین نمیتوانیم بگوییم این قانون برای ما تدوین نشده است. یا جامعه جهانی را با همه قوانینی که به آنها متعهد شدیم میپذیریم یا کلا کنار میکشیم و تعهداتمان را پس میگیریم و چون نمایندگان مردم ایران اجازه دادن چنین تعهدی را صادر کردند و امضا دادند پس قوانین لازم الاجراست. خط به خط
 

سنا

Active member
مهم قوانين نيست مهم اجراي اوناست
چه بسا قوانيني كه هست اما احدي نميداند چرا چون اجرا نشده
 
آخه فروغ خانم فرمودند این قوانین برای ایران مدون نیست! پس ما نمیتوانیم به طور قانونی اعتراض داشته باشیم و بنده گفتم که می توانیم چون مدون هست و ایران هم مجبور به اجرایش
در مورد اجرای قانون هم بحث دیگری است. در ایران هیچ کاری مگر با زور انجام نمی گیرد. مشکل از نهادهای مسئول هست که قوانین را اجرا نمی کنند. کافیست عین این قوانین را به نیروی انتظامی بدن و بگن اجراش کن. فردا میبینی که ایرانی ها جرات نمیکنن سوسک رو هم بکشن و همدیگرو لو میدن :dodgy: متاسفانه این جوری هستیم
 
آخه فروغ خانم فرمودند این قوانین برای ایران مدون نیست! پس ما نمیتوانیم به طور قانونی اعتراض داشته باشیم و بنده گفتم که می توانیم چون مدون هست و ایران هم مجبور به اجرایش
در مورد اجرای قانون هم بحث دیگری است. در ایران هیچ کاری مگر با زور انجام نمی گیرد. مشکل از نهادهای مسئول هست که قوانین را اجرا نمی کنند. کافیست عین این قوانین را به نیروی انتظامی بدن و بگن اجراش کن. فردا میبینی که ایرانی ها جرات نمیکنن سوسک رو هم بکشن و همدیگرو لو میدن :dodgy: متاسفانه این جوری هستیم

دوست گرامی بعد از مراجعه به لینک ذیل بفرمایید 1-برای شکایت از نیروی انتظامی باید به کدام مرجع مراجعه کرد 2- کجای این رفتار با بیانیه جهانی حمایت از حیوانات مشابهت دارد؟
http://www.horse.ir/f181/کشتار-دسته-جمعی-اسبها-توسط-نیروی-انتظامی-8559/#post61200
 

سنا

Active member
دوست گرامی بعد از مراجعه به لینک ذیل بفرمایید 1-برای شکایت از نیروی انتظامی باید به کدام مرجع مراجعه کرد 2- کجای این رفتار با بیانیه جهانی حمایت از حیوانات مشابهت دارد؟
http://www.horse.ir/f181/کشتار-دسته-جمعی-اسبها-توسط-نیروی-انتظامی-8559/#post61200
شكايت از نيروي انتظامي يه امر محاله
واقعا وقتي آدم اين چيزا رو ميبينه ميفهمه ايران چقدر در خصوص حمايت از حيوانات فعاله! هه
اينجا رو ببينيد همتون اونوقت بهنهايت پستي انسان ها در خصوص حيوانات پي ميبريد:

کشتن سگها زیر شکنجه برای لذیذتر شدن گوشتشان(کره جنوبی) - انجمن سگ Persian dog forum
 
آخه فروغ خانم فرمودند این قوانین برای ایران مدون نیست! پس ما نمیتوانیم به طور قانونی اعتراض داشته باشیم و بنده گفتم که می توانیم چون مدون هست و ایران هم مجبور به اجرایش
در مورد اجرای قانون هم بحث دیگری است. در ایران هیچ کاری مگر با زور انجام نمی گیرد. مشکل از نهادهای مسئول هست که قوانین را اجرا نمی کنند. کافیست عین این قوانین را ...

بحث سر این بود که این قوانین برای ایران لازم الاجراست یا نه؟ از نظر منطقی لازم الاجراست. حالا چه کسی باید این قوانین را اعمال کنه و متخلف رو دستگیر کنه؟ پلیس یا همان نیروی انتظامی. چه کسی باید به پلیس این قوانین رو ابلاغ کنه (تا بدونند اصلا چنین قانونی هم وجود دارد)؟ مشکل اصلی همینجاست! اگر سازمان محیط زیست به طور جدی پیگیر این قوانین بود، اگر نمایندگان مجلس ...، اگر جهاد کشاورزی و دامپزشکی ...، اون موقع پلیس خودش ناظر بر رعایت حقوق حیوانات بود نه ناقض! مشکل از اونایی که از مسئول این امر هستند ولی دست رو دست گذاشتند. توی مجلس ششم از نماینده ها خواسته بودند که روی چند تا قانون در مورد حقوق حیوانات کار کنند و آنها رو به تصویب برسونند مثل دادن عدم دادن مجوز شکار و نکشتن سگ های ولگرد و ... چند تا از همین نماینده ها گفته بودند اگر ما چنین کاری کنیم روزنامه اطلاعات فردا توی روزنامه اش مینویسه مجلس مشکل مردم کشور رو حل کرد حالا چسبیده به مشکلات سگ ها! خوب نماینده ها از ترس و یا به بهانه اینکه آبروی مجلس میرود، روی این قوانین کار نکردند تا مستقیما توی قانون اساسی مان هم بیاید. پلیس در خصوص کشتن اسبها مسلما مقصر است ولی سازمان های مسئول اول باید قانونی را رسما و با گردش کارهای خاص خودشون به اونا ابلاغ بکنند بعد میتونیم هر کجا نقضی دیدیم شکایت کنیم.

دوست گرامی بعد از مراجعه به لینک ذیل بفرمایید 1-برای شکایت از نیروی انتظامی باید به کدام مرجع مراجعه کرد 2- کجای این رفتار با بیانیه جهانی حمایت از حیوانات مشابهت دارد؟
[

1- بازرسی نیروی انتظامی، عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی و در صورت احراز جرم دادسرای نظام :coolsmiley02:
2- هیچ جاش چون اصلا فکر نکنم اونا بدونن همچین قانونی هم وجود داره!
 
جایی برای حیوانات نیست...(درباره حمایت از حیوانات)

طرفداران حقوق حیوانات

کسانی که عقیده دارند ایجاد درد و رنج برای حیوانات حیوانات نادرست است ، حیوانات نباید خورده شوند، در باغ وحش ها اسیر و زندانی باشند و در تحقیقات دردناک یا هر نوع تحقیقات دیگری از آن ها استفاده شوند طرفداران حقوق حیوانات نامیده می شوند. این گروه بیانیه ی جهانی حقوق حیوانات را رسما در تاریخ 15اکتبر سال 1978 اعلان کردند.مفاد این بیانیه توسط اتحادیه بین المللی حقوق حیوانات در سال 1989 مورد تجدید قرارگرفت و در سال 1990 به رئیس مجمع عمومی یونسکو تسلیم گردید و در همان سال منتشر گردید.

قانون حمایت از حیوانات

قانون حمایت از حیوانات در برگیرنده ی لوایح قضایی و قانونی می باشد که به منظور حفظ حقوق طبیعی و اجتماعی و بیولوژیکی حیوانات و انسان هاست که نکته ی بسیار مهمی است و در بیشتر کشورهای متمدن دنیا اجرا می شود.سازمان دولتی حمایت از حقوق حیوانات در سال 1979 به وسیله ی وکیلی به نام آقای جویس تیشلر ایجاد شد.برای پی بردن به اهمیت این قانون می توان ذکر این نمونه را لازم دانست که این قانون لااقل در 69 دانشگاه حقوقی ایالات متحده ی آمریکا تدریس می شود.قانون حمایت از حیوانات در برگیرنده ی حوزه ی وسیعی از یافته های منطقی و بحث های قابل اجرا درموردحقوق و نحوه ی اجرای این قوانین درباره ی حیوانات می باشد.

اما امروزه این قوانین کامل تر و جامع تر از قبل و نکته هایی به این موارد اضافه شده است که شاید درک برخی از آنها برای ما کشورهای جهان سوم سخت باشد.از این نمونه ها می توان از چند قانون زیر نام برد که به تازگی به قوانین قبلی اشاره کرد :

_ قانون حمایت و حق سرپرستی از حیوان یا حیوانات بعد از جدایی و طلاق زوجین

_تخلفات مربوط به دامپزشکی

_موردهایی که سبب مرگ یا جراحت به حیوانات است براساس سهل انگاری کسی که آن حیوان را سرپرستی و همراهی می کند.

_و...


البته باز هم باید اشاره کرد که شاید برای ما بعضی از این نوشته ها عجیب و خنده دار است و البته این از کشوری که در دانشکده های آن که باید مهد و پرورش کسانی باشد که طلایه دار حقوق حیوانات در جامعه خود باشند و بدترین رفتارها هم در همین مکان ها انجام می شود چندان عجیب نیست(آخرین نمونه هم مشاهده ی شخصی خودم در دانشکده بود که افرادی جاهل سگی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دادند و هزاران برخورد دیگر که از نقاط مختلف گزارش می شوند.نکته جالب این مورد بود که این افراد خود را دانشجوی دکترای دامپزشکی می دانند).اما باید اشاره کرد که خوشبختانه این افراد قشربسیار کوچکی را از جامعه را تشکیل می دهند و هنوز هم افراد محترم و دانشکده های بسیاری وجود دارند که تلاش های بسیار زیادی در راه جا انداختن فرهنگ حقوق حیوانات و برخورد با حیوانات انجام داده اند.

تاثیرات پیشرفت های علمی

پیشرفت های روز افزون علمی و تحقیقاتی از جمله مسائلی است که موجب جدال در محافل علمی و اخلاقی و حقوقی در دنیا می شود.زیرا گاهی این پیشرفت ها در قالب تعاریف و چارچوب های قانونی نمی گنجد و از مرزهای قانونی و اخلاقی فراتر می رود.در حال حاضر پیشرفت های موجود در زمینه ی مهندسی ژنتیک که منجر به ایجاد موجودات جهش در موجودات شد، یکی از این موارد که باعث جنجال های خبری بسیار زیادی در دنیا شد پروژه ی (( آن کوموس )) یا موش تغیر یافته ی هاروارد بود.این موش که یک موش معمولی است با تغیر ژنتیکی و با ایجاد ژن های مخصوص فرم های سرطان را در آن کشت داده شده و به انواع سرطان حساس است.آن چه که موجب جدال در این زمینه شده ثبت یک موجود زنده به عنوان اختراع است.اولین بار این ثبت در سال 1989 رد شد اما در 2 اکتبر 1991 ثبت انجام شد ولی با این تفسیر که آن کوموس راهی برای آسانترکردن تحقیقات بر روی بیماری سرطان است و این هدف از چنان اهمیتی فوق العاده ای برخوردار است که هر امری مانند رنج بردن حیوان در مقابل آن ناچیز است.

در این بخش نگاهی بسیار کوتاه به مسئله ی حقوق حیوانات از زاویه ای دیگر در سه مبحث اسلام، ایران و دنیا خواهیم داشت با ذکر این نکته که این مباحث بسیار خلاصه می باشند.
اسلام

اسلام به عنوان یک دین آسمانی مقررات و سفارشات بسیاری درباره ی حقوق حیوانات بیان کرده است و از جنبه های مختلفی به این موضوع توجه کرده است.در حقیقت آن چه را که امروزه تحت حقوق حیوانات عرضه می شود 1400 سال پیش دقیق تر و حتی لطیف تر و با ضمانت پاداش های دنیوی و اخروی اسلام بیان کرده است.

در دیدگاه اسلام یک فرد مسلمان نباید به حقوق طبیعی حیوانات بی اعتنا یاشد. در آیات و روایات توجه ویژه ای به حقوق حیوانات شده است که بسیاری از آن ها مربوط به عمل (( ذبح )) است.از جمله ی این روایات می توان به نمونه های زیر اشاره کرد :

_پیامبر اکرم (ص) فرموده اند هر کس می خواهد حیوانی را ذبح کند باید چاقوی تیز و برنده ای را انتخاب کند تا کندی چاقو موجب آزار حیوان نشود.

_همچنین حضرت محمد قطعه قطعه کردن حیوانات را نهی می کرد و اجازه نمی دادند که تا حیوان را در

جایی حبس کنند تا بمیرد. پیامبر کشتن حیوان باردار یا شیرده را نیز مکروه می دانست.

_امیر المومنین در زمان حکومت بی نظیر خود در تاریخ با ابلاغ رسمی از همه ی قصاب ها خواست ذبح را درست و نیکو انجام دهند و هر کس اطاعت نمی کرد جریمه می شد.

_حضرت امام صادق (ع) در روایتی از امام محمد باقر (ع) فرمودند که پرنده مادامی که در لانه اش است در امان خداست و فقط اگر پرواز کرد می توان صیدش کرد.

و...

دو نمونه از ایران

انجمن حمایت از حیوانات

این انجمن با نام انجمن حمایت از حیوانات شناخته می شود و یک NGO یا نهاد مردمی است که از ابتدای زمستان سال 1377 آغاز به کار کرد.این انجمن پس از 6 سال فعالیت در سال 2005 در جلسه ی ماه نوامبر پس از بررسی مدارک و فعالیت ها با اکثریت قاطع به عضویت جامعه ی جهانی پشتیبانی از جانوران یا WSPA پذیرفته شد. انجمن حمایت از حیوانات با نام Iran SPCA به جهانیان معرفی شده است .

کانون دوستداران حیوانات

کانون دوستداران حیوانات یا پناهگاه وفا در سال 1382 با هدف حمایت ازحیوانات تشکیل شده است.از آنجاییکه مؤسس این پناهگاه یک مدافع قدیمی حقوق حیوانات است ایده او سبب شد که طرفداران حیوانات را دور هم جمع کند و این قدم ها هم زمانی شروع شد که همسر وی قطعه زمینی برای این امر اهداکرد و ساختن پناهگاه شروع شد و اواسط سال 2004 به بهره برداری رسید.این کانون نخستین مرکز خیریه نگهداری از حیوانات بی سرپناه ایران را در سال 1383 در دشت های وسیع شرقی شهر هشتگرد راه اندازی کرد.

مشکلات در ایران

مشکلات در ایران را می توان به چند مورد بسیار مهم خلاصه کرد که شامل موارد زیر است :

_نبود قوانین حمایت کننده از حیوانات

_ضعف اطلاعات عمومی نسبت به روش های نگهداری و بیماری های حیوانات

_از بین رفتن زیستگاه های طبیعی

_وجود عقاید خرافی و غیرواقعی در مورد حیوانات در بین عوام

_کمبود مراکز درمانی حیوانات و نبود فرهنگ مراجعه به دامپزشک

_عدم وجود ارتباط بین مراکزی که در زمینه های حیوانات فعالیت می کنند با خارج از کشور

_فقدان مطالب فرهنگ وحمایتی در متون درسی و آموزشی

_عدم اعتقاد و توجه مدیران بر لزوم حمایت از حیوانات

_و...



البته عدم وجود قوانین دلیل بسیار مهم آزار رسانی به حیوانات است که خود این مورد به 2 دلیل مهم تقسیم می شود

1- نشانه های ناهنجاری روانی

2- فرهنگ و تربیت غلط



این دو مورد از مهم ترین دلایل آزار رسانی به مخلوقات مظلوم خداست که جای بحث بسیار زیادی دارد که در حوصله ی این مطلب نمی گنجد اما ذکر یک داستان جالب به درک بهتر مطلب کمک کند.

_اگر به خاطر داشته باشید سال هایی نه چندان دور قاتل سریالی معروفی به نام بیجه دستگیر شد.از شخص او سوال شد دلیل کشتن این همه آدم چه بود؟ اوبا یک سوال گزینه 1 یعنی ناهنجاری روانی را به خوبی اثبات کرد و پاسخ داد : من قبلا سگ می کشتم.در حدود 100 سگ را کشتم و سلاخی کردم با خود گفتم وقتی کشتن سگ این قدر لذت دارد کشتن انسان می تواند چه لذتی داشته باشد؟؟؟؟؟؟؟؟...

یک نمونه از دنیا

WSPA

جامعه ی جهانی پشتیبانی از جانوران یک گروه بین المللی پدید آمده از بیش از 900 سازمان مردم نهاد از حقوق جانوران از 90 کشور جهان است . این سازمان از همگرایی 2 نهاد پشتیبانی از حقوق جانوران در سال 1981 پدید آمد و دارای دفاتر متعدد در کشور های گوناگون همچون ایالات متحده ی آمریکا ،انگلیس، آلمان ، استرالیا ، برزیل، تانزانیا ، تایلند دانمارک، کانادا ، کاستاریکا، کلمبیا ، هلند و ... است.دفتر اصلی این سازمان در شهر لندن انگلیس است.این سازمان همانند دیگر گروه های پشتیبان جانوران مخالف ، هر گونه سوء استفاده و بدرفتاری با حیوانات است.این سازمان مخالف بدرفتاری های مختلف از قبیل گاوبازی ، شکار نهنگ ، واداشتن جانوران به انجام حرکات نمایشی در سیرک و افزایش بی رویه دامداری است.

با تلاش این گروه مردم نهاد بازی نمایشی که در آن خرس ها به جنگ با یکدیگر فرستاده می شدنددر بیشتر مناطق پاکستان برچیده شد.