بررسی هفدهمین جشنواره ملی اسب اصیل خوزستان

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
هفدهمین جشنواره در روزهای 11و12 اسفنندماه 1389 در محل رکت فولاد خوزستان برگزار شد. در این مسابقه حدود 150 اسب اعم از خالص ایرانی و خون وارداتی و خون وارداتی شرکت داشتند. و به رقابت پرداختند. که در زمینه خون وارداتی ها و وارداتی ها کیفیت تولیدات نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشت که نتیجه ممزوج شدن خونهای زیبایی قدیم(مبارک و ایجن روز) با خونهای جدید است که باعث تغییر شکل در بدن و صورت به سمت نزدیکتر شدن به استاندارهای اسب عرب شو شده است و باعث قوص بیشتر در صورت و کوتاهتر شدن صورت و ظرافت بیشتر در بدن و حرکت شده است. البته این نکته را نمیتوان فراموش کرد که ایجن روز و بعدها مبارک نقش بسزایی در این تکامل و نزدیک شدن به معیارهای جهانی داشته اند.
و همچنین اینکه تولیدات اولیه مبارک با بهترین مادیهانهای خالص ایرانی باعث موفق تر جلو دادن مبارک در این حین داشته است. و نمیتوان نقش غالب ژن مبارک را در کره هایش نادیده گرفت. ولی به هر حال اگر در زمان ورود مبارک به ایران تعداد مادیان مصری هم وارد میشد رتبه ایران از جایی که امروز هست به مراتب بالاتر میبود.
همچنین تلاقی خون مبارک و ایجن رز که باعث ایجاد تغییرات مثبت برای نزدیک شدن به معیارهای جهانی داشته است. البته زمانی که ایجن روز و چند اسب دیگر به شاه یران هدیه میشوند بحث زیبایی در ایران قوی نبوده و ایجن روز هم که از تولیدات مزرعه المرح رز است دارای پدران موفق در ورزش و رشته رینینگ است. و حدود 30 سال زمان صرف میشود تا موج ورود اسبهای عرب به ایران آغاز میشود و اگر بخواهیم این 30 سال گذشته را با کشورهای دیگر فعال در این زمینه مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که رشد آنها بسیار بیشتر بوده است. .
و واقعیت در صنعت اسب چیز دیگری است : تولید , مسابقات , بازاریابی, و فروش تولیدات که متاسفانه درایران این اتفاق نمی افتد و رقابت هم بوجود نمی آید و همچنین نمیتوانیم اسب به خارج صادر کنیم. هر چند که اگر صادارت هم باز باشد کسی منتظر تولیدات ما با قیافه و کیفیت 30 سال پیش نخواد بود. و تکرار خون مبارک در شجره نیز چاره مشکل نبوده است. اگرچه در سالهای اخیر هزینه های بسیاری در زمینه نگهداری و خرید و تولید اسب عرب در ایران شده است ولی کیفیت تولیدات در حد روز دنیا نیست. و این موضوع باعث دلزدگی از اسب و اسبداری شده است. که در صورت عدم تصمیم درست در این زمینه چون خروجی برای اسبهای تولیدی وجود ندارد و در انطرف مرزها نیز کسی منتظر ما نیست. راه باقیمانده از نظر نویسنده این مقاله تولید اسبهای زیبایی با وارد کردن مولدهای روز دنیا و ادامه دادن بقیه راه است و تولیدات کنونی هم در مسابقات کورس و استقامت مورد محک قرار گیرند که حداقل برای تولیدات قدرتمند ورزشی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در مسابقه زیبایی اهواز کیفیت تعدادی از تولیدات به سوی زیبائی شدن در آینده و مورد بحث قرار گرفتن در زمینه زیبائی است چون اکثر غریب به اتفاق نریانهای وارداتی نیز ار کیفیت خوبی برخوردار نیستند و فقط تاثیرات کمی بر روی سر خواهند گذاشت و حتی شاهد ایجاد مشکلات در اندام حرکتی در تولیدات نریانهای وارداتی نیز هستیم.

از لحاظ برگزاری و محل مسابقه تمهیدات خوبی اندیشیده شده بود ولی از روز دوم بعلت گرد و غبار ادامه مسابقه را سخت تر کرد. ای کاش قبل از برگزاری مسابقه از نظر هواشناسی پیگیری هایی انجام میگرفت.

از نظر داوری مسابقه بسیار قوی و بدون دخالت عوامل برگزاری که متاسفانه در مسابقات گاها دیده میشود برگزار گشت و داوران با سالها تجربه در زمینه تولید و داوری انتخاب شده بودند.
به نظر داوران این مسابقه داوری در زمینه اسبهای خون وارداتی و خارجی بسیار آسانتر از خالص ایرانی است به این دلیل که چشمهای داوران بین المللی به دیدن اسب عرب شو عادت دارد و بسرعت تولیدات داری مشکلات نمودار میشوند ولی در زمینه خالص این موضوع صدق نمیکند چون تیپ و بدن و قدهای مختلف دیده میشود و گاها تولیداتی با قدهای بالاتر از استاندارد اسب عرب هم به میدان اورده میشوند.

در مورد تولیدات خالص ایرانی در خوزستان که مرکز اسب اصیل به شمار میرود کماکان کیفیت ها در یک سطح ثابت دیده میشود و مولدهای جدید کمتر مورد استفاده قرار میگیرند تا تیپهای خاص تری از اسب اصیل ایرانی ببینیم و تولیدات حول محور حداد و سمرقند حرکت میکنند که هر دو دارای ایرادهای مربوط به خود هستند که با تولیدات و همخونی این ایرادات به قیمت داشتن سرهای ظریفتر ادامه پیدا میکند و توانایی ورزشی که کاربرد اصلی اسب اصیل ایران نیز هست را به مخاطره می اندازد. که قبل دیر شدن و مرگ سیلمیهایی خالص از خط خونیهای مختلف تا حدودی میتوان این مشکلات را کمرنگ کرد ولی روزی خواهد رسید که تمام تولیدات در زمینه خالص به دو سیلمی نامبرده ختم خواهد شد و هی مولد دیگری هم زنده نخواهد ماند تا از ان برای نجات از همخونی استفاده شود.

البته در مسابقه زیبائی خوزستان تولیداتی از سیلمیهای دیگر خالص با خط خونیهای متفاوت دیده شده ولی بعلت داوری بر اساس معیارهای اسب شو, قدرت بدنی در این اسبها نادیده گرفته میشود و تشویق برای تولیدات از سیلمیهای با خطوط خونی متفاوت انجام نمیگیرد..
 
بالا