بازيهاي پارتيزاني

سلام

چنديست در اصفهان مسابقاتي زير نام مهارتهاي سواركاري مارپيچ برگزار ميشود كه هيجان خوبي به سواركاري اصفهان داده است چون همه افراد و اسبان ميتوانند در آن شركت كنند.
نمونه اين مسابقات پيشتر نيز در اين انجمن از سوي همكاران بوشهر و دشتستان و كرمانشاه معرفي شده است.
شايد در استانها و شهرهاي ايران با نام كودره ناميده شود. كوه دره بالا پايين مارپيچ پرش از مانع و از روي جوي آب برداشتن تير يا شمشير از روي زمين همه همه مهارتهاي جنگي و آمادگي جسماني است. در افغانستان بزكشي ادامه همين بازيهاست كه با الگوي مغولي تركيب شده است. چوگان الگوي مهندسي شده آن است.
اين بازيها الگوي رزم پارتيان است كه در گيتي بنام پارتي زني يا پارتيزاني نامدار شده است. اسبي ميتازد ولي سوار را نميبيني ناگهاني سواري از زير اسب بالا امده و به سوي پشت سر تير مياندازد.

اگر اين الگو پيگيري شود جان تازه اي به سواركاري كشور نيز ميدهد. چون مسابقات تاخت و پرش پيش نيازها و هزينه هايي دارد كه در توان بسياري نيست.
ولي در اين الگو تازكاران با اسبهاي معمولي بومي و محلي كه در اين زمينه نيز بسيار خوب ميدرخشند مسابقه ميدهند. گاهي چند ثانيه جاي برنده را تغيير ميدهد.
چنانچه به برنامه هاي هيات اصفهان سري بزنيد نمونه كار را خواهيد ديد.

و چنانچه استادكاران اسب كشور كمي همت كنند ميتوان اين مسابقات را با كمي اضافات و حواشي ديگر مانند كمانگيري به يك بازي ملي ارتقا دهند و چه بسا در سطح بين المللي در كنار مسابقات سه روزه جهاني مطرح كنند.

AxnUFJMl0065AAAAAElFTkSuQmCC
 
[h=1]
برگزاری اولین دوره ی مسابقات هنرهای رزمی سواره در بهمن ماه
[/h]بهمن ۱۸, ۱۳۹۴/اولین دوره ی مسابقات هنرهای رزمی سواره با مدیریت و برنامه ریزی فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران و با هدف رشد و گسترش هنرهای رزمی سواره ایرانی در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد, طراحی مسیر ؛ اهداف و سبکهای مسابقه بر اساس قوانین فدراسیون جهانی و با نظارت داور و مربی درجه ی یک بین المللی خواهد بود.

لازم به ذکر است که این کمیته که پیشتر به صورت انجمن فعال بود از ابتدای سال ۱۳۹۴ با هدف احیا و گسترش هنرهای رزمی سواره ایرانی تحت پوشش مدیریتی و سازمان دهی فدراسیون سوارکاری قرار گرفت همچنین نفرات اعزامی به مسابقات بین المللی موفق به کسب مدال برنزانفرادی در مسابقات جهانی ترکیه و مدال نقره ی تیمی مسابقات جهانی کره ی جنوبی شدند , در همین راستا علی قورچیان توسط فدراسیون جهانی به سمت مسول کمیته ی برگزاری مسابقات جهانی و اولین مدرس درجه اول بین المللی منصوب گردید ,

کمیته هنرهای رزمی سواره ی فدراسیون جهانی پذیرای عموم علاقمندان در زمینه های اجرایی,ورزشی و تحقیقی در این زمینه خواهد بود و امید آن میرود اولین دوره ی مسابقات قهرمانی کشور این رشته گامی باشد به جهت شناساندن آنچه که متعلق به ایران است و جهانیان معترفند به تمام جوانب آن.

اين خبر به تازگي در تارنماي فدراسيون آمده است. بخشي را كه من برجسته كردم در باره گزينش مسئول كميته از سوي فدراسيون جهاني جالبتر است.
 

پیوست ها

  • پارتيزاني.jpg
    پارتيزاني.jpg
    36 کیلوبایت · بازدیدها: 17

milijj

New member
واقعا جذاب و دیدنی مسابقه تیر اندازی روی اسب . باید از مهارت بالایی برخوردار باشی تا در حین اسب سواری بتونی تیر اندازی هم کنی
 
بالا