ایل قشقایی واسبهایشان.

javad123

New member
سرزمین اصلی قشقاییها در شمال اذربایجانها.شرق ایروان و نخجوان و جنوب دریاچه وان واز غرب و جنوب غربی به حلب .ترکیه. وعراق واقع بوده است.
که اگر بصورت خودمانی بیان شود منطقه گرمسیری انها دشت حلب در سوریه ومنطقه سردسیری انهابین دریاچه وان وارومیه بوده و بین این دو مسیر کوچ میکردند همان طوری که هم اکنون فارس.اصفهان.کرمان.چهار محال بختیاری.شرق خوزستان گسترش دارند و مناطق اصلی کوچ قشقایی هاست.
پس از حمله چنگیز خان مغول به ایران زمین قشقایی ها نیز مورد حمله قرار گرفتند بنابراین مجبور به فرار به منطقه گرمسیر خود شدند و مدت مدیدی رادر سوریه زندگی کردند که پس از بازگشت .تعدادی از اسبهای سوریه را با خود به ایران اوردند.
سرانجام اینکه پس از سالها که به فارس کوچ کردند با همان اسبها و گوسفندهاوهمان سیاه چادرها امدند.
 

javad123

New member
اسبهای عرب سوریه اسبهای های خالصی هستند که با عربهای خارجی(اسپانیایی.مکزیکی....)اخطلاط نداشته اند ومنشا اصلی عربهای کنونی هستند.
 

atila

Member
وجود رنگهای سمند در دره شور اختلاط این نژاد رو با ترکمن یا قره باغ در گذشته های دور ثابت میکنه و لزوما نمیشه گفت که قشقائی ها با اسب های سوری به فارس کوچ کردند چرا که از مناطق شمالی آذربایجان نیز با اسب به سوریه کوچ کردند طبق گفته خودتان, پس نتیجه اخلاقی اینکه دره شور به علت کوچ مداوم قشقائی ها مدام تحت تاثیر شدید اسبهای بومی مناطق مختلف بوده است.
 

javad123

New member
دوست عزیز اگر دقت بفرمایید من درتمام موارد از کلمه قشقایی استفاده کردم و نزاد این اسبها را قشقایی(دره شوری)بیان نمودم .
نکته دوم اینکه اسبهای پایه این ایل ترکمن بوده و همان کوچها ولزوم استقامت بیشتر در ثمها وپهن تر شدن قسمت پایینی انها را وا داشت که اسبهایشان را با عربهای سوری کشش کنندو اینکه این مباحث مربوط به هزارو چند سال پیش است که همان طور که خودتان بهتر میدانید پس از گذشت چند نسل دیگر از کلمه دو رگه نمیتوان استفاده کرد و قشقاییها مناطق گرمسیر وسردسیرشان همیشه تغیر نمیکند بلکه این جابجایها طی این هزارو چند صد سال اجباری و معدود بوده است.
و در ضمن این موضوع را هیچ وقت فراموش نفرمایید ایل قشقایی ایل پر قدرت وخود مختاری بوده ودر زمان خشایار شاه وکورش کبیر جزئ لشکریان هخامنشی بودهاند(همان دورانی که در اذربایجان کنونی زندگی میکردند)
 

atila

Member
ممنون از اطلاعات خوبتان ممنون میشم منابع و ماخذ این اطلاعات را هم اعلام بفرمائید
 
« تاريخچه ايل قشقايي مبهم است و بدرستي معلوم نيست از چه زماني و از كجا و بر اثر چه عواملي به فارس كوچانده شده اند و نظريه هاي مختلفي در اين مورد وجود دارد.

ميرزا حسن فسائي در فارسنامه ناصري مي نويسد : « قشقائيها گروهي فراري و از گريختگان هستند كه واژه قاچ قايي ريشه كلمه قشقايي است . »

بارتولد محقق روسي قشقايي ها را صاحبان اسب يا گوسفند پيشاني سفيد (قشقا) مي داند .

برخي محققين هم كاشغر را مركز اوليه قشقاييها مي دانند و كاشغري يا قشقري به قشقايي تبديل شده .

گرهارد دوفر قشقاييها را همزمان با اتابكان سلغري مي داند .

ابرلينگ قشقاييها را يكي از طوايفي مي داند كه در پي هجوم غزنويان و سلجوقيان به خاورميانه آمده اند.

آنچه مسلم است مهاجرت قشقاييها از نواحي شمال يكباره انجام نشده و تيره هاي مختلف ترك زبان به تدريج و كم كم در فارس جايگزين شده اند .

قشقايي در حدود قرن دوازدهم ، تحت لواي جاني آقا قشقايي به صورت يك ايل واحد در بسياري نوشته ها و با اسناد معتبر ديده شده است . نظام ايلي در ميان قشقاييها در اواخر صفويه به وجود آمد . اولين گروه قشقايي در فارس ، فارسيدانها بوده اند كه ابوالقاسم بيگ بر عليه شاه عباس اول ، با يعقوب خان ذوالقدر همراه مي شوند اما اين قيام در هم شكسته و ابوالقاسم بيگ محكوم به مرگ مي شود .
قشقايي ها اصلاً ترك زبان هستند اما تعدادي از لرها و لك ها نيز با آنان آميخته شده اند كه از آن جمله است :

تيره هاي كروني ، بيگدلي ، گشتاسي در كشكولي بزرگ . تيره هاي فيلوند ، لر ، لك در كشكولي كوچك .

جامه بزرگي و فيلي در ايل عمله . تيره لك و وندا در ايل دره شوري .

ابيوردي «بلوردي » در طوايف كشكولي ، عمله و دره شوري . اينانلو در برخي طوايف . نفر در كشكولي كوچك و عمله . شاهي لو در طايفه عمله از افشار . قتلو از ايل افشار كرمان . عرب چرپانلو كه با شش بلوكي ادغام شده از اعراب . بيات از كردها . بولي و ددكه اي از آق قويونلوها. خلج كه از تركان غز هستند و در قرن چهاردهم پس از سلسله غزنويان پراكنده شده و قسمتي از آنها در خلجستان ساوه ماندگان شدند و گروهي در ايل قشقايي تحليل رفته قسمتي هم در منطقه قونقري و بوانات ماندند.
لباس قشقائي نمونه اي از هنر ماندگار اين ايل است كه در نمايشگاه لباس كانادا مقام اول را به دست آورده است . محبوبيت اين لباس تا آنجاست كه پرچمداران سمينارها و اردوها به
جهت زيبايي و پوشش ، از اين لباس استفاده مي كنند .

qmap.jpg

برگرفته از وبلاگ قشقایی در جهان امروز
 
بالا