اهمیت شنا برای اسب ها

مطلب زیر علاوه بر مزایای روحی، مزایای جسمی هم برای اسب به دنبال دارد که من ترجیحا در این قسمت قرار دادم این متن رو.



منبع:http://asbgon.blogfa.com/post/80
هیچکس برای اسبش بلیط استخر نمی خرد! شاید حتی به فکر خیلی ها هم نرسد که اسبها هم می توانند از شنا کردن بهره ببرند. اما ما به شما می گوییم که شنا کردن برای اسبتان خیلی بیشتر از آنچه تصورش را می کنید مفید است. امروزه برنامه های شنا برای اسبهای ورزشی جزء برنامه های مقبول و گاهی هم ضروری به شمار می رود و روز به روز به طرفداران آن افزوده می شود.
شنا علاوه بر اینکه یک برنامه تفریحی ورزشی برای اسبها به شمار می رود، یک شیوه درمانی و توانبخشی بسیار موثر نیز به حساب می آید. اگر اسب شما از بیماری ها و عوارض دست و پا رنج می برد و در پی درمان موثر آن هستید،ما توصیه می کنیم که حتما یک برنامه شنا برای او در نظر بگیرید. شنا کردن می تواند در بهبودی و درمان عوارضی مثل آرتروز، لنگش، شکستگی، کبودی و امثال آن در اسب موثر باشد. علاوه بر این، آب درمانی به عنوان یک برنامه توانبخشی پس از جراحی نیز به خوبی جای خود را در دنیای سوارکاری و مراقبت از اسبها باز کرده است.
در دوره پس از جراحی یا بستن شکستگی استخوان و یا پس از آسیبهای جدی جسمانی، عضله های اسب به علت کار نکردن و بی حرکتی به تدریج شروع به تحلیل رفتن می کند؛ در این وضعیت شنا می تواند نجات بخش اسب شما باشد.
شنا کردن برای اسب مزایای روانی نیز دارد. به خصوص که اسبها باید مدت طولانی در باکس های کوچک خود بمانند، شنا کردن در استخر آب می تواند انرژی آنها را در یک محیط قابل اطمینان و منترل شده تخلیه نماید. همانطور که من و شما از شنا کردن لذت می بریم و از دردها و التهابات و همچنین استرس ها و تنش ها رهایی می یابم، برای اسب ها هم همین حالت وجود دارد. اسبهایی که به واسطه بیماری یا عوارضی تحت درمان هستند با شنا کردن دوره التیام و بهبودی را سریعتر پشت سر می گذارند و همچنین درد و رنج آنها نیز کمتر می شود.
اما مزیت های شنا برای اسبها به همین جا ختم نمی شود. شنا کردن برای اسب یک ورزش حسابی هم به شمار می رود، چرا که قلب او را به فعالیت شدید وا می دارد و علاوه بر این، فشار هیدرودینامیکی روی قفسه سینه اسب و ششها وارد می کند که مستلزم تلاش قلبی-عروقی مضاعف برای حرکت خواهد بود. در این حالت شش ها هم نیاز به کار بیشتری دارند تا اکسیژن کافی به عضلات برسانند و بنابراین قدرت قلب و ریه افزایش پیدا می کند. در هنگام انجام حرکات نرمشی یا توانبخشی در آب، بر خلاف حرکاتی که روی سطح زمین انجام می شود، به دست و پاها و مفاصل اسبتان ضربه وارد نمی شود. شنا برای اسبها در واقع تنها ورزشی است که طی آن نفس عمیقی می کشند، سوراخ بینی خود را تنگ می کنند و بازدم را با فشار بیرون می دهند. با تمام اینها، ما به شما خواننده علاقمند توصیه می کنیم که در صورتی که در نظر دارید اسبتان را به شنا ببرید نکات احتیاطی را فراموش نکنید. از آنجا که شنا کردن برای اسب یک ورزش پرفشار به شمار می رود، ممکن است مشکلات پشت اسب را تشدید کند. اگر اسب شما از قبل دچار مشکلی در پشت باشد که متوجه آن نشده باشید، توجه به وضعیت شنا کردن او می تواند شما را از این مساله آگاه کند. یکی از نشانه های مشکل پشت یا کمر درد در اسب در هنگام شنا کردن می تواند این باشد که اسب به جای اینکه حرکت افقی متناسبی داشته باشد، حرکتی ریز و انحرافی دارد در حالی که ران هایش کاملا افتاده است.
نکته دیگری که باید در هنگام شنای اسب در نظر داشته باشید این است که اسب نباید زیاد خسته شود، چون این امر می تواند منجر به غرق شدنش گردد. بهتر است برنامه شنای اسب توسط یک متخصص ارائه شود. همچنین آب باید به اندازه ای تمیز باشد که بتوانید حرکات او را کنترل کنید. اگر اسب فقط با دستهایش شنا می کند، از پهلو شنا می کند، یا فقط با پاهایش خود را حرکت می دهد ممکن است تداوم آن باعث رشد ناهماهنگ و عدم تعادل عصلات او شود.
برای شروع بهتر است اسب را به تدریج در آب قرار دهید تا طبیعت شناگر او کم کم بیدار شود. قبل از اینکه اسب به داخل آب برود بدنش را با آب هم دمای استخر خیس کنید تا آماده شود. بند لنج را به یک سمت یا هر دو سمت افسار وصل کنید تا بتوانید به وسیله آن اسب را هدایت نمایید. مسیری که اسب تا استخر می پیماید نباید لغزنده باشد و بهتر است با یک پد پوشانده شود.
استخرهای آب معمولا دارای دمایی کمتر از دمای محیط هستند تا گرمای بدن اسب در حال انجام حرکات شنا به راحتی بیرون رود. اما اگر استخر در فضای باز است و هوا سرد است باید آب کمی ولرم باشد تا افت دما در اسب رخ ندهد.
 
آخرین ویرایش:
بالا