افزايش قدرت و اعتماد اسب-موانع کوتاه وپی در پی(مضاعف)

ناشناس

Active member
افزايش مهارتهاي ورزشي اسب – موانع كوتاه و پي در پي ( مضاعف )

حال اسب آماده است تا از روي موانع كوتاه پرش نمايد ولي اين عمل مي بايست همراه با عبور از روي تيرها و كاوالتي و سپس پرش باشد تا اسب احساس نگراني نكرده و دستپاچه نشود .

هدف در اين مرحله اينست كه به اسب تفهيم شود با آرامش از روي موانع پريده و بدون اينكه فكركند امر غير عادي است آنرا ادمه دروس قبلي به حساب آورد .

يك سري ( شش يا هفت ) تك تير در يكي از طرفين ( طول ) محوطه بفاصله 135 سانتيمتر روي زمين قرار دهيد و در طرف ديگر سه تك تير بفاصله 135 سانتيمتر يك تير روي دو پايه به ارتفاع 60 سانتيمتر با فاصله 40/6 متر از آخرين تير قرار بدهيد .

در اين مرحله اسب بايد با آرامش از روي تيرها يورتمه رفته يك شلنگ عادي برداشته و براحتي از روي مانع پرش نمايد و در طرف ديگر در نقطه مناسب فرود بيايد و هر چه زودتر دوباره به يورتمه افتاده و به حركت ادامه دهد فاصله 40/6 متر به اسب امكان مي دهد از مناسب ترين نقطه جهش بنمايد . در صورتيكه اسب اين حركات را به همين صورت انجام داد دقيقاً منظور سوار را درك نموده است . تمرين بعدي آموزش براي عبور از موانع كوتاه بدون تك تير مي باشد . در وسط محوطه در خط عرضي سه مانع كوتاه به ارتفاع 60 سانتيمتر بفاصله مناسب از يكديگر قرار دهيد .

در جلوي موانع دو طرف هيچ تيروكاوالتي قرار نميگيرد ولي به فاصله 30/7 متر مانع وسط سه تك تير با فاصله 35/1 متر قرار ميگيرد .اين مانع وسط همواره اسب را بياد درسي كه بتازگي فرا گرفته مي اندازد و موانع دو طرف كه فقط يك تك تير روي دو پايه هستند از هر طرف قابل پرش هستند .

تيرهاي موانع را همواره سنگين انتخاب كنيد تا اسب از همان ابتدا خود را ملزم به عبور صحيح بنمايد.

اسب ها از موانعي كه فضاي خالي دارند و اصطلاحاً لخت هستند خوششان نمي آيد .ولي براي عبور از موانع پرا بهت حداكثرتلاش خود رامي نمايند سوار موظف است در مراحل ابتدائي تمرين محدوديت حداكثر ارتقاء را كه 60 سانتيمتر است رعايت نموده و حتماً از تيرهاي سنگينتر براي ساختن موانع استفاده كند تا اسب ضمن لذت بردن از پرش روي موانع كوتاه از انداختن آنها احساس ناراحتي كند . واين اهميتي است كه اسب در اولين مراحل تمرين، نمير پريدن قائل ميشود ،در تمام طول زندگي قهرماني و ورزشي اسب مؤثر خواهد بود وصولاً او را مقيد بار ميآورد.

البته در طول پيشرفت تمرين سوار كار مي تواند از موانع ديگري هماننده ديوار، پنجره، بشكه هاي رنگي،موانه طبيعي ماننده :شاخه وكنده درخت و…بصورت ساده ومركب استفاده نمايد .اين موانع كه حتماً كوتاه وخوش تركيب خواهند بود .باعث اعتماد بنفس وخوشحالي اسب شده ،او تدريجاً خود را با اين موانع جديدوقف مي دهد .

توجه داشته باشيد:جلب اعتماد واطمينان اسب سرلوحه برنامه هاي تمرين است وازدياد طول وعرض موانع به قدرت اسب وزمان صرف شده درتمرين بستگي دارد مي بايست غير مشهود ، خيلي جزئي وبتدريج باشد .

تمرين را با يورتمه شروع كنيد زماني كه اسب را آرام و مطيع يافتيد در خط مستقيم بطرف مانع وسط كه تك تيرها جلوي آن است حركت نمائيد اسب به حالت يورتمه از تيرها عبور كرده ،در فاصله 30/7متر براي عبور از موانع 60 سانتيمتري به چهار نعل ميافتند وبا يك شلنگ خود را به مانع نزديك كرده براحتي از آن عبور مي نمايند . پس از عبور از اسب را به آرامي به يورتمه برگردانده ،دايره بزنيد و روي هر دستي كه مايل هستيد بطرف مانع بدونه تك تير با همان حالت يورتمه حركت كنيد .جا

اگراسب به مانع حمله كرد ويا از تعادل خارج شدوگام حركت يورتمه را به چهار نعل تغيير داد بلافاصله از پريدن امتناع كرده روي همان دست دايره بزنيد . دايره زدن را آنقدر ادامه دهيد تا اسب كاملاً آرامش خود را بدست آورد ودوباره به حالت يورتمه بطرف مانع حركت كرده واز آن عبور نمايد . در صورت صحيح بودن حركت بلافا صله او را نوازش كنيد .تا زمانيكه اسب با آرامش ومتانت از روي موانع عبور كند تمرين را روي هر دو دست ادامه دهيد .مثل هميشه اسب نبايد قبل از دريافت دستور حركتي را انجام دهد.

پس از اين مرحله مي توانيد از اين سه مانع بعنوان مسير استفاده كرده و يكدور ازآن عبور نمائيد.

براي شروع مسير ، در انتهاي محوته روي دايره يورتمه برويد وروي خط مستقيم به طرف تك تيرها حركت كنيد .پس از عبور از مانع وسط كه با چهار نعل همراه است به يورتمه برگرديد،روي دست راست از مانع سمت راست عبور كنيد .به يورتمه برگرديد ، روي دست راست بدون عبور از روي تيرها از روي مانع وسط بپريد.بطرف چپ پچيده از روي مانع سمت چپ با حالت يورتمه عبور كنيد و پس از اين دوباره مانع وسط را بپريد اين بار با تغيير جهت موانع طرفين را از عكس جهت پرش كنيد .هگز مانع وسط را جهت خلاف نپريد چون اسب را گيج مي كند .نوازش بعد از پرش صحيح را فراموش نكنيد .اگر اسب به مانع حمله مي كند ،مانعي را ميآندازد يا تقه مي زند ،با گفتن كلمه نه بطور قاطع او را از ادامه عمل باز داريد .سعي كنيد اسب را ملول و خسته نكرده، برنامه تمرين را طوري تنظيم كنيد كه كه او را به هيجان آورده و مشتاق تمرين بعدي نگهدارد.اسب هيچگاه نبايد فكر كند كه بيش از ظرفيتش از او خواسته ميشود وقادر نيست خودرا با تمرين هماهنگ نمايد . اين نحوه تفكر باعث افسردگي وكسالت او شده ،شوق تمرين را از دست ميدهد.خود سوار كار با كمي تعقل در اثر تجربه و تداوم در تمرين قدرت و ظرفيت اسب را تشخيص داده برنامه هاي تمريني را طبق آن تنظيم خواهد نمود . در هر حال ملايم و صبور باشيد . اسب همواره بايداز پريدن لذت ببرد .

بتدريج و بطور غير محسوس عرض وارتفاع اين سه مانع را افزايش دهيد تا اسب براي عبور از آنها با مشكلي روبرو نشود .يكي از دو موانع طرفين را با اضافه كردن يك تك تير ديگر با فاصله 60 سانتيمتر به مركب 74 تبديل كنيد . ولي سعي كنييد تير اول را كمي پائيين تر قرار دهيد تا اسب به راحتي عرض مانع را تشخيص داده و در عبور از آن با مشكل روبرو نشود .بتدريج مي توانيد ارتفاع تيرهاي اين مانع مركب را همسطح كرده ومانع طرف ديگر را به ديوار ، بشكه ويا…كه درهرحال يك تير روي آن قراردارد ،تغيير دهيد .اما مانع وسط همواره درطول اين تمرين ها بهان صورت باقي خواهد مانمد،ولي پس از چند بار تمرين يك مانع ديگر با همان فاصله 30/7سانتيمتر پشت آن قرار داده تا بصورت پي در پي در بيايد .البته ارتفاع و نوع آن همانند مانع قبلي است. فاصله 30/7 سانتيمتر بهترين فاصله بين دو مانع براي عبور با شلنگهاي آرام است .اسب در اين حالت با يورتمه تك تك تيرها عبور كرده با يك شلنگ چهار نعل مانع اول و بهمان ترتيب مانع دوم را با يك باسكول زيبا مي پرد . اگر از اولين مراحل شروع پرش اسب را كاملاًبه وسط هدايت كنيد هيچگاه براي عبور از آن با مشكلي روبرو نخواهيد شد. نوازش بعد از هر پرش ،ممانعت اسب از پرش با حالت حمله ويا عدم تعادل ،پيچيدن به راست ويا چپ، هيچگاه نبايد فراموش شود .

موانع پي درپي مي توانند دراين مرحله يك مانع ساده و مركب –يك مركب ويك ساده دو مانع ساده پشت سر هم و يا دو مركب پشت سر هم باشند .

هرگاه عرض و ارتفاع موانع در اين حالت تمرين تغيير كنند فواصل بين دو مانع همان 30/7 متر باقي خواهند ماند ،چون اين فاصله براي عبور از دو مانع با يك شلنگ راحت تر است .براي عبور از موانع با دو شلنگ فاصله 35/10 متر مناسب است كه اصولاً اين فواصل بستگي به سرعت اوليه اسب دارد ودر فصول بعدي به تفصيل از اين فواصل صحبت خواهد شد.

درهر صورت در اين مرحله از اين تمرين فواصل را بهيچ وجه تغيير ندهيد وبه دو يا سه مانع بارتفاع حد اكثر 60 يا70 سانتيمتر با فواصل يك يا دو شلنگ اكتفا كنيد

ا فزايش قدرت وا عتماد اسب –سرعت مسابقه پرش –مرحله سرعت بامانع وصحرائي فواصل حقيقي –چگونگي ارزيابيشلنگ هاي جهنده

حال زمانيست كه اسب حال خود را براي عبور از فواصل مشكلتري بين موانع پي درپي آماده كرده ،شلنگ هاي خود را مناسب با فواصل تنظيم كند

اين درس بآرامي وروي موانع كوتاه تمرين ميشود .لازم است بدانيد كه هر چه زمان بيشتر همراه با حوصله ودقت ، صرف تمرين روي تك تيرهاو كاوالتي گردد،بهمان نسبت آينده ورزشي و قهرماني اسب روشن تر خواهد شد .اين مرحله اي است كه سوار احد اكثر اعتماد اسب را جلب مي كند تا به يك زوج كامل تبديل شده ،در سايه اين اعتماد و تفاهم هر زماني كه سوار هر گونه تصميمي بگيرد ،اسب بدونه توجه به مشكلات پيش رو ،آنرا اجرا نمايد .بنا به اصلي كه قبلاً بآن اشاره شد ،هرگز چيزي را كه مي دانيد خارج از قدرتش مي باشد از او نخواهيد مثلاً اسب را از مانع بلند نپرانيد ،هرگونه عملي كه اورا بترساند يا منجر به جراحتي بشود انجام ندهيد .





سرور و رهبر او هستيد و آمادگي پيدا كنيد ،هر كاري را كه اراده مي كنيد انجام داده ،هر كجا كه مي خواهيد برود.

تمرين هاي اوليه ي پرش باعث شده تا قدرت عضلاتي كه قبلاًفعال نبوده اند نمايان شود .اين افزايش تدريجي قدرت عضلاني اسب باعث ميشود تا او به يك ورزشكار تبديل شود .

در اين مرحله از تمرين حد اكثر ارتفاع موانع از يك متر تجاوز نمي كند،تا اسب ناگهان با موضوعي غير منتظره كه خارج از قدرت اواست روبرو نشود .(فراموش نكنيم كه جثه اسبهاي اروپاي بزرگ است واگر با اسبهاي ايراني تمرين ميشود حداكثر ارتفاع در اين مرحله بين 70 تا 80 سانتيمتر خواهد بود – مترجم ) .

اسب با بهره گيري از استعدادهاي نهفته ،كه آرام آرام شكوفا ميشوند، با حوصله ودقت و حالت صحيح از موانعيكه حتماً جالب توجه تعبييه شده اند ،بحالت يور تمه عبور مي نمايد .اگر دروس مربوط به فصل چهارم بطور كامل آموزش داده شده واز تفهيم آن اطمينان پيدا كرديد اسب اجاز پيدا مي كند با حالت چهار نعل هم پرش كند .در اين مرحله هم روي آرامش ، دقت و صحت حر كات تأكيد كنيد و اجازه ندهيد اسب بموانع حمله كند يا به هيجان بيايد .اگر اسب بمانع حمله كرد،همانند قبل ،بلا فاصله پيش از مانع او رابراست يا چپ منحرف كرده،تا بازگشت به حالت عادي اين عمل را تكرار كنيد.اگر فراركرد درجاوبا قدرت او را متوقف كرده،اگر فرار به چپ بود او را به سمت راست وبالعكس حركت دهيد.براي باسكول كردن اسب سروگردن خود را احتياج داردولي اين دليل نميشود كه اجازه پيدا كند قبل از مانع سر خود را پائين بياندازد .برقراري تماس ملايم ولي مداوم با دهان اسب الزامي است تا اوهمواره بين تونلي كه دستو پاي سوار ايجاد كرده محبوس باشد.

همواره با تحرك كافي بسمت مانع حركت كنيد .ساعد خود را چنان نگهداريد كه هميشه خط مستقيمي از شانه بدهان اسب رسم كند.

بهنگام عبور از مانع انگشتان دست ضمن برقراري تماس ملايمي با دستجلو كمي باز ميشوند تا اسب امكان پيدا كند سر و گردن را كشيده ،باسكول خود را كامل كند .

تمرين همچنان روي سه مانعي كه در عرض قرار داده ايم پيش ميرود وفراموش نمي كنيم ارتفاعشان بيش از يكمتر نيست .در اين مرحله به تدريج به تعداد موانع ميافزائيم تا تعداد آنها به هفت برسد و مي توانيم يك پي درپي دوتائي هم داشته باشيم .نكته مهم تنوع در نوع موانع است .

افزايش ارتفاع وعرض موانهع خيلي به تدريج وآرام صورت ميگيرد .حركت براي طي مسير همواره به صورت يورتمه است ولي هر زماني كه اسب به چهار نعل افتاد باو اجازه دهيد كه بهمان حالت ادامه دهد .اين اجازه مشروط باينست كه همان آرامش حركت دريورتمه حركت در چهار نعل هم رعايت شود .اگر اسب در چهار نعل به هيجان آمد فوري او را به يورتمه برگردانيد وتا زماني كه آرام نشده اجازه چهار نعل مجدد ندهيد .هرگز به او اجازه ندهيد حتي فكر كند كه مي تواند مانعي را نپرد ويا از آن فرار كند، اين ممانعت مستلزم بر قراري تماس مداوم وقاطع تا لحضه جهش است ،كه همواره در طول تمام مراحل حركت بايد حفظ شود .

تمرين بعدي آموزش تنظيم شلنگ هاست كه با تغيير فواصل بين موانع پي درپي (مضا عف ) انجام ميشود .سوار بايد قبل از شروع اين مرحله تأثير سرعت هاي مختلف در هر مرحله از حركت را تجربه كرد و نتيجه آن را روي حالات پرشاسب خود آزموده باشد.ميانگين اندازه هر شلنگ اسب در فواصل موانع دريك مسير معمولي با سرعت حركتي معادل 300 يا350 متر در دقيقه

5/3 متر مي باشد . نقطه صحيح جهش براي پرش از روي مانع ، هميشه يك ويك سوم برابر ارتفاع مانع در حال پرش مي باشد .البته اسب مي تواند كمي جلو و يا عقب تر از اين نقطه كه اختلاف آن با اين نقطه اصلي معادل يك چهارم ارتفاع مانع است ، هم براحتي جهش كند .

بنابراين اگر ارتفاع يك مانع براي پريدن 22/1 متر باشد ، محل مناسب براي جهش 60/1 متر جلوتر از مانع خواهد بود . فضاي احتيلط اشاره شده برابر با 15 سانتيمتر جلو و يا عقب از نفطه جهش جمعاً‌ بمقدار 30 سانتيمتر يعني يك چهارم ارتفاع مانع مي باشد . بطور خلاصه ، اسب مي تواند از سه نقطه جهش را شروع كند كه براي نتعبور از يك مانع به ارتفاع 22/1 متر اين سه نقطه عبارتند از 60/1 متر ، 75/1 متر با 45/1 متر جلوتر از مانع .

در مسابقات مختلفي كه براي اسبهاي در حال آموزش ترتيب داده مي شود ، سرعتها مختلف است . يعني سرعت براي اسبي كه مراحل اولية آموزش را طي مي كند ، با اسبي كه پيشرفته تر مي باشد ، تفاوت دارد .

براي اسبهائي كه اولين با در مسابقه شركت مي كنند ، يا هنوز مراحل اوليه تمرين را مي گذرانند سرعت 300 متر در دقيقه است . در مسابقة پرش مسابقه سه روزه ، سرعت حركت از 350 متر در دقيقه شروع شده به چهارصد متر در دقيقه ختم مي شود . در مسابقات بين المللي پرش سرعت چهارصد متر در دقيقه است .

سوار كاران مي بايست توجه داشته باشند كه سرعت براي اسب مسابقه سه روزه ، اسب مسابقه پرش يا اسب مسابقه صحرائي متفاوت است .

سرعت مناسب براي مرحلة سرعت با مانع كه خطاي زماني با آن تعلق نگيرد 690 متر دردقيقه است . پس مشاهده مي كنيد كه سرعتهاي مناسب براي حركت در هريك از مسابقات متفاوت است و اسب مي بايست خود را براي پرش در مسابقات كه كاملاً با يكديگر متفاوت هستند تطبيق دهد . در مسابقات پرش پرش در داخل محوطه اسب از مناسب ترين نقطة جهش را شروع كرده و با دقت و موشكافي همرا ه با كماني كه حداكثر قوس و زيبائي را به نمايش گذارد از مانع عبور مي نمايد ، ولي در مسابقات صحرائي پريدن از موانع به اينصورت امكان پذير نيست و اسب به هر ترتيب كه بتواند از مانع عبور مي كند .

در مسابقة پرش مسابقه سه روزه ، ارتفاع موانع عمودي حداكثر 22/1 متر و عرض موانعي كه فقط عرض دارند از 3 متر ، تجاوز نمي كند و موانع مركب ارتفاعشان از 22/1 متر و عرضشان از ، در بلا 80/1 متر در پائين 80/2متر تجاوز نمي كند فواصل حقيقي

فواصل حقيقي مشخص هستند و هر سواركار با يك بار به خاطر سپردن ، مي تواند آنها را براي پرش اسب خود تنظيم كند .

فواصل حقيقي براي موانع عمودي پي در پي از اين قرار هستند :

فاصله براي يك شلنگ بين دو مانع
8متر

فاصله براي دو شلنگ بين دو مانع
11متر

فاصله براي سه شلنگ بين دو مانع
15متر

فاصله براي چهار شلنگ بين دو مانع
18متر

فاصله براي پنج شلنگ بين دو مانع
60/21متر

فاصله براي شش شلنگ بين دو مانع
25متر




اگر قصد كاهش فواصل براي جمع كردن شلتنگها را داريد مقدار آن بين 30 تا 45 سانتيمتر و افزايش آنها براي كشيدن شلنگها بين 30 تا 60 سانتيمتر مي باشد .

هر چه فواصل بين دو مانع ، براي جمع كردن شلنگها ، كمتر بشود به همان نسبت از فاصلة حقيقي دور تر مي شويم . فاصله دو مانع مي تواند كمتر و يا بيشتر از فواصل حقيقي انتخاب شود . مي توانيد يك مانع بعد از دو مانع اول قرار دهيد و فاصلة آن راهم بيشتر انتخاب كنيد ولي در اين حالت پس از فرود از مانع دوم فشار بيشتري براي عبور از مانع سوم مورد نياز است تا اسب شلنگهاي خود را بكشد .

عواملي كه فواصل حقيقي را تحت تأثير قرار مي دهند عبارتند از :

سرازيري – طول شلنگها در سرازيري افزايش دارند و بايد به فواصل افزوده شود .

سربالائي – طول شلنگها در سر بالائي كاهش دارند و بايد فواصل را كاست .

سنگين حركت كردن اسب – باعث كاهش طول شلنگ ها مي شود و فواصل كم مورد نياز است .

حركت اسب بطور دلخواه – باعث افزايش طول شلنگ ها شده و افزايش فاصله بهمراه دارد .

فضاي بسته يا محدود – از طول شلنگها كاسته مي شود و كاهش فاصله مورد نياز است ، ولي در فضاي باز چون شلنگها كشيده تر هستند ، فواصل افزايش نياز دارند .

ترتيب قرار گرفت موانع پي در پي ( مضاعف ) مي تواند به اين صورت باشد .:

- دو مانع عمودي (صاف ) .

- يك مانع عمودي و يك مركب متساوي .

- يك مركب متساوي و يك مانع عمودي .

- دو مانع مركب متساوي .

- يك مانع عمودي ويك مانع مركب غير متساوي .

- يك مانع مركب غير متساوي و يك مانع عمودي .

- دو مانع مركب غير متساوي .

- يك مانع مركب غير متساوي و يك مانع مركب متساوي .

فواصل بين اين موانع و طرز قراتر دادن آنها در شكلهاي زير نشان داده شده است .



فواصل را هميشه از پايه دم مانع اول تا پايه اول مانع دوم اندازه بگيريد . يعني دو پايه اي كه در داخل مانع پي در پي قرار گرفته اند ، اينها دو پايه اي هستند كه اسب از روي آن فرود آمده و جهش را از روي ديگري شروع مي كند . ارتفاع موانع را هميشه از روي بلندترين نقطة تير اندازه بگيريد .

تمرين روي موانع پي در پي با فواصل يك ، دو يا سه شلنگ از اهميت خاصي برخوردار است هرچه فواصل بين موانع را افزايش مي دهيد . به همان نسبت به تمرين بيشتري براي تنظيم شلنگها نياز داريد .

اگر فاصله را كم انتخاب مي كنيد ، حتماً موانع مركب ، سه تائي در نظر بگيريد .موضوع مهم چگونگي هدايت اسب روي اين موانع است ، تا او براحتي از روي آنها عبور كند .

سوار كار بايد بداند كه فواصل شلنگ هاي اسبش با فواصل حقيقي تطابق دارد يا خير .

براي اطمينان از اين موضوع يك مانع پي در پي دوتائي و عمودي به فاصلة 8 متر از يكديگر قرار بدهيد . از آن عبور كنيد ونحوة عبور اسب خود را ارزيابي كنيد . اگر مطمئن شديد كه با مشكل روبرو نشده آنرا به 11 متر افزايش دهيد و باز هم شلنگها را آزمايش كنيد اگر شلنگهاي اسب بلند باشد براي جهش از مانع دوم بزير آن خواهيد رفت و سوار در مرحلة بعدي حركت مي بايست جمع تر حركت كند تا اسب از نقطه مناسب جهش كند . اگر شلنگهاي او جمع باشند او از عقب مي جهد كه شلنگهاي كشيده تري لازم است .

هر اسبي خصوصياتي دارد ، سواركار مي بايست ضمن بررسي نحوة حركت خلق و خوي او ، مشكلات احتمالي حركت بين دو موانع پي در پي را كشف كرده و در رفع آنها بكوشد . در اثر تمرين مداوم و پي گير اسب به تدريج به چگونگي تنظيم شلنگهاي خود براي عبور از موانع پي در پي با فواصل حقيقي پي خواهد برد .

شلنگهاي جهنده

اسب بايد بياموزد از موانع پي در پي با فاصلة كم با حالتي جهنده حركت نمايد . اينها موانع پي در پي هستند كه اسب به هنگام فرود از يكي بلافاصله مي بايست براي پرش از ديگري جهش نمايد و بين دو مانع فاصله اي براي حركت با يك شلنگ آزاد وجود ندارد .

اگر تمرين تا اين مرحله كامل شده باشد در اين درس اسب با مشكلي روبرو نخواهد شد و باندازه كافي براي اينگونه چالاك شده است .

فواصل بين اين موانع از 66/3 متر شروع شده و تا حداكثر 48/5 متر ادامه پيدا مي كند .فاصله48/5 متر براي اسبهاي با تجربه و با اعتماد بنفس مي باشد . اسب با سرعت مناسب به طرف اين موانع رانده مي شود و بدون وقفه تمام آنها را پريده نمام مي كند . در طول تمرين مربوط به اين فصل سواركار از موانع طبيعي هم استفاده مي كند تا اسب براي مسابقه صحرائي آموزش ببيند.

اين تمرين را پرش از روي شاخه و تنه هاي درخت،ديواره هايي ساخته شده براي اين مظور و جوي آب شروع وسرعت حركت به طرف موانع را خم به او ديكته كنيد .به تدريج طول،عرض اين گونه موانع را هم بيافزاييد و از آنها به صورت پي در پي هم استفاده نماييد . به عنوان مثال طرز قرار دادن يك مانع پي در پي ميتواند اولين جوي آب باشد ، مانع دوم شاخه هاي درخت و سوم تنه درخت يا ديوار بالعكس با فواصل معين كه اسب فرصت پيدا كند با انواع موانع و نحوة پرش از روي آنها آشنا شود .

در فواصل مناسب چند جاي زمين را به صورت مربع مستطيل به عمق نيم متر گودكنيد و پرش از روي آنها را تمرين كنيد دو مانع ساده به ارتفاع 60 سانتيمتر با يك شلنگ فاصله در طرفين يك جوي آب تعبيه كنيد و پرش از روي آنها را به اسب بياموزيد .موانع را حتما كوتاه انتخاب كنيد و به اسب هم بفهمانيد كه موانع كوتاه هستند و هيچ مشكلي براي عبور از روي آنها وجود ندارد . از اين طريق اسب براي عبور از اينگونه موانع اعتماد به نفس پيدا كرده ايمانش به سواركار بيشتر مي شود ، تا بعدها از آنچه كه شما اراده كنيد عبور كند . جلب اعتماد اسب همواره از اولويت برخوردار است ، متوجه باشيد كه لذت و خوشحالي اسب در تمرين به مراتب مهمتر از لذت سواركاري است و اين اسب است كه بايد سرشار از شعف و شادي تمرين را شروع نموده و به پايان ببرد .

لزومي ندارد كه سوار اسب را وادارد از روي موانعي كه خود هم به چند و چون آن آگاه نيست پرش كند . هر سواركاري موظف است قبل از واداشتن اسبش به هر كاري قبلا خود از كم وكيف آن آگاه باشد . جلب اعتماد و احترام اسب هدف اصلي همة تمرين و زحمات است و اين مهم بايد آويزة گوش تمام مربيان اسب باشد .

تربيت اسب مسابقه

نوشته : شيلا ويلکاکس - ترجمه مهدي جمشيد خاني
تهيه و تنظيم :

مهندس عليرضا قرباني
 

sezar1972

Member
سلام
اگر اسبی تجربه پرش را داشته باشد
ولی بدلیل خوابیدن و کار نکردن از روی تک تیر
یا کاوالتی ممانعت کرد چگونه میبایست با این مسئله
را برطرف کرد؟؟؟؟
 

ناشناس

Active member
سزار گفت:
سلام
اگر اسبی تجربه پرش را داشته باشد
ولی بدلیل خوابیدن و کار نکردن از روی تک تیر
یا کاوالتی ممانعت کرد چگونه میبایست با این مسئله
را برطرف کرد؟؟؟؟
خوب اسبی که خوابیده باشه /باید حد اقل 3هفته کار زمینی /گشت ولونج با هاش کار کرد که بدنش باز
اماده بشه /توی این 3هفته هم دردی اگر توی بدنش باشه خودشو نشون میده /
 

sezar1972

Member
مرسی ناشناس جان
سه هفته روزی چند ساعت کار برایش بهتره
میشه یک برنامه کاری پیشنهاد کنید
با تشکر
 

ناشناس

Active member
سزار گفت:
مرسی ناشناس جان
سه هفته روزی چند ساعت کار برایش بهتره
میشه یک برنامه کاری پیشنهاد کنید
با تشکر

خوب برنامه کاری بستگی به اسب داره /1برنامه ساده 1روز گشت با دست جلو آزاد به مدت 2ساعت/روز بعد سواری داخل مانز کار زمینی چرخشها وکاوالیتی روز سوم لنج زدن اسب در لنج زدن از روی کاوالیتی هم عبورش بده /3تا کاوالیتی بزار بعد به فاصله 2متر و 60سانت یک مانع xبزار به صورت یورتمه بیارش تا یواش یواش بدنش اماده بشه وبه موانع باز عادت کنه

سواری داخل مانژ از بین 1ساعت تا 1ساعت ونیم خوبه /اگر داخل لنج ابزار به اسب میزنی بیشتر از 20دقیقه کار نکن روی هر دست 10 دقیقه

یک چیز مهم زمانی که داخل مانژ برای سواری میری حدود 15دقیقه با اسب قدم با دست جلو آزاد برو وقدم ها رو هم سعی کن کشیده باشه تا اسب روبه جلو بشه این کارو که انجام دای بعد نتیجشو خودت میبینی
 

علی واحدی

Active member
افزايش مهارتهاي ورزشي اسب – موانع كوتاه و پي در پي ( مضاعف )

حال اسب آماده است تا از روي موانع كوتاه پرش نمايد ولي اين عمل مي بايست همراه با عبور از روي تيرها و كاوالتي و سپس پرش باشد تا اسب احساس نگراني نكرده و دستپاچه نشود .

هدف در اين مرحله اينست كه به اسب تفهيم شود با آرامش از روي موانع پريده و بدون اينكه فكركند امر غير عادي است آنرا ادمه دروس قبلي به حساب آورد .

يك سري ( شش يا هفت ) تك تير در يكي از طرفين ( طول ) محوطه بفاصله 135 سانتيمتر روي زمين قرار دهيد و در طرف ديگر سه تك تير بفاصله 135 سانتيمتر يك تير روي دو پايه به ارتفاع 60 سانتيمتر با فاصله 40/6 متر از آخرين تير قرار بدهيد .

در اين مرحله اسب بايد با آرامش از روي تيرها يورتمه رفته يك شلنگ عادي برداشته و براحتي از روي مانع پرش نمايد و در طرف ديگر در نقطه مناسب فرود بيايد و هر چه زودتر دوباره به يورتمه افتاده و به حركت ادامه دهد فاصله 40/6 متر به اسب امكان مي دهد از مناسب ترين نقطه جهش بنمايد . در صورتيكه اسب اين حركات را به همين صورت انجام داد دقيقاً منظور سوار را درك نموده است . تمرين بعدي آموزش براي عبور از موانع كوتاه بدون تك تير مي باشد . در وسط محوطه در خط عرضي سه مانع كوتاه به ارتفاع 60 سانتيمتر بفاصله مناسب از يكديگر قرار دهيد .

در جلوي موانع دو طرف هيچ تيروكاوالتي قرار نميگيرد ولي به فاصله 30/7 متر مانع وسط سه تك تير با فاصله 35/1 متر قرار ميگيرد .اين مانع وسط همواره اسب را بياد درسي كه بتازگي فرا گرفته مي اندازد و موانع دو طرف كه فقط يك تك تير روي دو پايه هستند از هر طرف قابل پرش هستند .

تيرهاي موانع را همواره سنگين انتخاب كنيد تا اسب از همان ابتدا خود را ملزم به عبور صحيح بنمايد.

اسب ها از موانعي كه فضاي خالي دارند و اصطلاحاً لخت هستند خوششان نمي آيد .ولي براي عبور از موانع پرا بهت حداكثرتلاش خود رامي نمايند سوار موظف است در مراحل ابتدائي تمرين محدوديت حداكثر ارتقاء را كه 60 سانتيمتر است رعايت نموده و حتماً از تيرهاي سنگينتر براي ساختن موانع استفاده كند تا اسب ضمن لذت بردن از پرش روي موانع كوتاه از انداختن آنها احساس ناراحتي كند . واين اهميتي است كه اسب در اولين مراحل تمرين، نمير پريدن قائل ميشود ،در تمام طول زندگي قهرماني و ورزشي اسب مؤثر خواهد بود وصولاً او را مقيد بار ميآورد.

البته در طول پيشرفت تمرين سوار كار مي تواند از موانع ديگري هماننده ديوار، پنجره، بشكه هاي رنگي،موانه طبيعي ماننده :شاخه وكنده درخت و…بصورت ساده ومركب استفاده نمايد .اين موانع كه حتماً كوتاه وخوش تركيب خواهند بود .باعث اعتماد بنفس وخوشحالي اسب شده ،او تدريجاً خود را با اين موانع جديدوقف مي دهد .

توجه داشته باشيد:جلب اعتماد واطمينان اسب سرلوحه برنامه هاي تمرين است وازدياد طول وعرض موانع به قدرت اسب وزمان صرف شده درتمرين بستگي دارد مي بايست غير مشهود ، خيلي جزئي وبتدريج باشد .

تمرين را با يورتمه شروع كنيد زماني كه اسب را آرام و مطيع يافتيد در خط مستقيم بطرف مانع وسط كه تك تيرها جلوي آن است حركت نمائيد اسب به حالت يورتمه از تيرها عبور كرده ،در فاصله 30/7متر براي عبور از موانع 60 سانتيمتري به چهار نعل ميافتند وبا يك شلنگ خود را به مانع نزديك كرده براحتي از آن عبور مي نمايند . پس از عبور از اسب را به آرامي به يورتمه برگردانده ،دايره بزنيد و روي هر دستي كه مايل هستيد بطرف مانع بدونه تك تير با همان حالت يورتمه حركت كنيد .جا

اگراسب به مانع حمله كرد ويا از تعادل خارج شدوگام حركت يورتمه را به چهار نعل تغيير داد بلافاصله از پريدن امتناع كرده روي همان دست دايره بزنيد . دايره زدن را آنقدر ادامه دهيد تا اسب كاملاً آرامش خود را بدست آورد ودوباره به حالت يورتمه بطرف مانع حركت كرده واز آن عبور نمايد . در صورت صحيح بودن حركت بلافا صله او را نوازش كنيد .تا زمانيكه اسب با آرامش ومتانت از روي موانع عبور كند تمرين را روي هر دو دست ادامه دهيد .مثل هميشه اسب نبايد قبل از دريافت دستور حركتي را انجام دهد.

پس از اين مرحله مي توانيد از اين سه مانع بعنوان مسير استفاده كرده و يكدور ازآن عبور نمائيد.

براي شروع مسير ، در انتهاي محوته روي دايره يورتمه برويد وروي خط مستقيم به طرف تك تيرها حركت كنيد .پس از عبور از مانع وسط كه با چهار نعل همراه است به يورتمه برگرديد،روي دست راست از مانع سمت راست عبور كنيد .به يورتمه برگرديد ، روي دست راست بدون عبور از روي تيرها از روي مانع وسط بپريد.بطرف چپ پچيده از روي مانع سمت چپ با حالت يورتمه عبور كنيد و پس از اين دوباره مانع وسط را بپريد اين بار با تغيير جهت موانع طرفين را از عكس جهت پرش كنيد .هگز مانع وسط را جهت خلاف نپريد چون اسب را گيج مي كند .نوازش بعد از پرش صحيح را فراموش نكنيد .اگر اسب به مانع حمله مي كند ،مانعي را ميآندازد يا تقه مي زند ،با گفتن كلمه نه بطور قاطع او را از ادامه عمل باز داريد .سعي كنيد اسب را ملول و خسته نكرده، برنامه تمرين را طوري تنظيم كنيد كه كه او را به هيجان آورده و مشتاق تمرين بعدي نگهدارد.اسب هيچگاه نبايد فكر كند كه بيش از ظرفيتش از او خواسته ميشود وقادر نيست خودرا با تمرين هماهنگ نمايد . اين نحوه تفكر باعث افسردگي وكسالت او شده ،شوق تمرين را از دست ميدهد.خود سوار كار با كمي تعقل در اثر تجربه و تداوم در تمرين قدرت و ظرفيت اسب را تشخيص داده برنامه هاي تمريني را طبق آن تنظيم خواهد نمود . در هر حال ملايم و صبور باشيد . اسب همواره بايداز پريدن لذت ببرد .

بتدريج و بطور غير محسوس عرض وارتفاع اين سه مانع را افزايش دهيد تا اسب براي عبور از آنها با مشكلي روبرو نشود .يكي از دو موانع طرفين را با اضافه كردن يك تك تير ديگر با فاصله 60 سانتيمتر به مركب 74 تبديل كنيد . ولي سعي كنييد تير اول را كمي پائيين تر قرار دهيد تا اسب به راحتي عرض مانع را تشخيص داده و در عبور از آن با مشكل روبرو نشود .بتدريج مي توانيد ارتفاع تيرهاي اين مانع مركب را همسطح كرده ومانع طرف ديگر را به ديوار ، بشكه ويا…كه درهرحال يك تير روي آن قراردارد ،تغيير دهيد .اما مانع وسط همواره درطول اين تمرين ها بهان صورت باقي خواهد مانمد،ولي پس از چند بار تمرين يك مانع ديگر با همان فاصله 30/7سانتيمتر پشت آن قرار داده تا بصورت پي در پي در بيايد .البته ارتفاع و نوع آن همانند مانع قبلي است. فاصله 30/7 سانتيمتر بهترين فاصله بين دو مانع براي عبور با شلنگهاي آرام است .اسب در اين حالت با يورتمه تك تك تيرها عبور كرده با يك شلنگ چهار نعل مانع اول و بهمان ترتيب مانع دوم را با يك باسكول زيبا مي پرد . اگر از اولين مراحل شروع پرش اسب را كاملاًبه وسط هدايت كنيد هيچگاه براي عبور از آن با مشكلي روبرو نخواهيد شد. نوازش بعد از هر پرش ،ممانعت اسب از پرش با حالت حمله ويا عدم تعادل ،پيچيدن به راست ويا چپ، هيچگاه نبايد فراموش شود .

موانع پي درپي مي توانند دراين مرحله يك مانع ساده و مركب –يك مركب ويك ساده دو مانع ساده پشت سر هم و يا دو مركب پشت سر هم باشند .

هرگاه عرض و ارتفاع موانع در اين حالت تمرين تغيير كنند فواصل بين دو مانع همان 30/7 متر باقي خواهند ماند ،چون اين فاصله براي عبور از دو مانع با يك شلنگ راحت تر است .براي عبور از موانع با دو شلنگ فاصله 35/10 متر مناسب است كه اصولاً اين فواصل بستگي به سرعت اوليه اسب دارد ودر فصول بعدي به تفصيل از اين فواصل صحبت خواهد شد.

درهر صورت در اين مرحله از اين تمرين فواصل را بهيچ وجه تغيير ندهيد وبه دو يا سه مانع بارتفاع حد اكثر 60 يا70 سانتيمتر با فواصل يك يا دو شلنگ اكتفا كنيد

ا فزايش قدرت وا عتماد اسب –سرعت مسابقه پرش –مرحله سرعت بامانع وصحرائي فواصل حقيقي –چگونگي ارزيابيشلنگ هاي جهنده

حال زمانيست كه اسب حال خود را براي عبور از فواصل مشكلتري بين موانع پي درپي آماده كرده ،شلنگ هاي خود را مناسب با فواصل تنظيم كند

اين درس بآرامي وروي موانع كوتاه تمرين ميشود .لازم است بدانيد كه هر چه زمان بيشتر همراه با حوصله ودقت ، صرف تمرين روي تك تيرهاو كاوالتي گردد،بهمان نسبت آينده ورزشي و قهرماني اسب روشن تر خواهد شد .اين مرحله اي است كه سوار احد اكثر اعتماد اسب را جلب مي كند تا به يك زوج كامل تبديل شده ،در سايه اين اعتماد و تفاهم هر زماني كه سوار هر گونه تصميمي بگيرد ،اسب بدونه توجه به مشكلات پيش رو ،آنرا اجرا نمايد .بنا به اصلي كه قبلاً بآن اشاره شد ،هرگز چيزي را كه مي دانيد خارج از قدرتش مي باشد از او نخواهيد مثلاً اسب را از مانع بلند نپرانيد ،هرگونه عملي كه اورا بترساند يا منجر به جراحتي بشود انجام ندهيد .





سرور و رهبر او هستيد و آمادگي پيدا كنيد ،هر كاري را كه اراده مي كنيد انجام داده ،هر كجا كه مي خواهيد برود.

تمرين هاي اوليه ي پرش باعث شده تا قدرت عضلاتي كه قبلاًفعال نبوده اند نمايان شود .اين افزايش تدريجي قدرت عضلاني اسب باعث ميشود تا او به يك ورزشكار تبديل شود .

در اين مرحله از تمرين حد اكثر ارتفاع موانع از يك متر تجاوز نمي كند،تا اسب ناگهان با موضوعي غير منتظره كه خارج از قدرت اواست روبرو نشود .(فراموش نكنيم كه جثه اسبهاي اروپاي بزرگ است واگر با اسبهاي ايراني تمرين ميشود حداكثر ارتفاع در اين مرحله بين 70 تا 80 سانتيمتر خواهد بود – مترجم ) .

اسب با بهره گيري از استعدادهاي نهفته ،كه آرام آرام شكوفا ميشوند، با حوصله ودقت و حالت صحيح از موانعيكه حتماً جالب توجه تعبييه شده اند ،بحالت يور تمه عبور مي نمايد .اگر دروس مربوط به فصل چهارم بطور كامل آموزش داده شده واز تفهيم آن اطمينان پيدا كرديد اسب اجاز پيدا مي كند با حالت چهار نعل هم پرش كند .در اين مرحله هم روي آرامش ، دقت و صحت حر كات تأكيد كنيد و اجازه ندهيد اسب بموانع حمله كند يا به هيجان بيايد .اگر اسب بمانع حمله كرد،همانند قبل ،بلا فاصله پيش از مانع او رابراست يا چپ منحرف كرده،تا بازگشت به حالت عادي اين عمل را تكرار كنيد.اگر فراركرد درجاوبا قدرت او را متوقف كرده،اگر فرار به چپ بود او را به سمت راست وبالعكس حركت دهيد.براي باسكول كردن اسب سروگردن خود را احتياج داردولي اين دليل نميشود كه اجازه پيدا كند قبل از مانع سر خود را پائين بياندازد .برقراري تماس ملايم ولي مداوم با دهان اسب الزامي است تا اوهمواره بين تونلي كه دستو پاي سوار ايجاد كرده محبوس باشد.

همواره با تحرك كافي بسمت مانع حركت كنيد .ساعد خود را چنان نگهداريد كه هميشه خط مستقيمي از شانه بدهان اسب رسم كند.

بهنگام عبور از مانع انگشتان دست ضمن برقراري تماس ملايمي با دستجلو كمي باز ميشوند تا اسب امكان پيدا كند سر و گردن را كشيده ،باسكول خود را كامل كند .

تمرين همچنان روي سه مانعي كه در عرض قرار داده ايم پيش ميرود وفراموش نمي كنيم ارتفاعشان بيش از يكمتر نيست .در اين مرحله به تدريج به تعداد موانع ميافزائيم تا تعداد آنها به هفت برسد و مي توانيم يك پي درپي دوتائي هم داشته باشيم .نكته مهم تنوع در نوع موانع است .

افزايش ارتفاع وعرض موانهع خيلي به تدريج وآرام صورت ميگيرد .حركت براي طي مسير همواره به صورت يورتمه است ولي هر زماني كه اسب به چهار نعل افتاد باو اجازه دهيد كه بهمان حالت ادامه دهد .اين اجازه مشروط باينست كه همان آرامش حركت دريورتمه حركت در چهار نعل هم رعايت شود .اگر اسب در چهار نعل به هيجان آمد فوري او را به يورتمه برگردانيد وتا زماني كه آرام نشده اجازه چهار نعل مجدد ندهيد .هرگز به او اجازه ندهيد حتي فكر كند كه مي تواند مانعي را نپرد ويا از آن فرار كند، اين ممانعت مستلزم بر قراري تماس مداوم وقاطع تا لحضه جهش است ،كه همواره در طول تمام مراحل حركت بايد حفظ شود .

تمرين بعدي آموزش تنظيم شلنگ هاست كه با تغيير فواصل بين موانع پي درپي (مضا عف ) انجام ميشود .سوار بايد قبل از شروع اين مرحله تأثير سرعت هاي مختلف در هر مرحله از حركت را تجربه كرد و نتيجه آن را روي حالات پرشاسب خود آزموده باشد.ميانگين اندازه هر شلنگ اسب در فواصل موانع دريك مسير معمولي با سرعت حركتي معادل 300 يا350 متر در دقيقه

5/3 متر مي باشد . نقطه صحيح جهش براي پرش از روي مانع ، هميشه يك ويك سوم برابر ارتفاع مانع در حال پرش مي باشد .البته اسب مي تواند كمي جلو و يا عقب تر از اين نقطه كه اختلاف آن با اين نقطه اصلي معادل يك چهارم ارتفاع مانع است ، هم براحتي جهش كند .

بنابراين اگر ارتفاع يك مانع براي پريدن 22/1 متر باشد ، محل مناسب براي جهش 60/1 متر جلوتر از مانع خواهد بود . فضاي احتيلط اشاره شده برابر با 15 سانتيمتر جلو و يا عقب از نفطه جهش جمعاً‌ بمقدار 30 سانتيمتر يعني يك چهارم ارتفاع مانع مي باشد . بطور خلاصه ، اسب مي تواند از سه نقطه جهش را شروع كند كه براي نتعبور از يك مانع به ارتفاع 22/1 متر اين سه نقطه عبارتند از 60/1 متر ، 75/1 متر با 45/1 متر جلوتر از مانع .

در مسابقات مختلفي كه براي اسبهاي در حال آموزش ترتيب داده مي شود ، سرعتها مختلف است . يعني سرعت براي اسبي كه مراحل اولية آموزش را طي مي كند ، با اسبي كه پيشرفته تر مي باشد ، تفاوت دارد .

براي اسبهائي كه اولين با در مسابقه شركت مي كنند ، يا هنوز مراحل اوليه تمرين را مي گذرانند سرعت 300 متر در دقيقه است . در مسابقة پرش مسابقه سه روزه ، سرعت حركت از 350 متر در دقيقه شروع شده به چهارصد متر در دقيقه ختم مي شود . در مسابقات بين المللي پرش سرعت چهارصد متر در دقيقه است .

سوار كاران مي بايست توجه داشته باشند كه سرعت براي اسب مسابقه سه روزه ، اسب مسابقه پرش يا اسب مسابقه صحرائي متفاوت است .

سرعت مناسب براي مرحلة سرعت با مانع كه خطاي زماني با آن تعلق نگيرد 690 متر دردقيقه است . پس مشاهده مي كنيد كه سرعتهاي مناسب براي حركت در هريك از مسابقات متفاوت است و اسب مي بايست خود را براي پرش در مسابقات كه كاملاً با يكديگر متفاوت هستند تطبيق دهد . در مسابقات پرش پرش در داخل محوطه اسب از مناسب ترين نقطة جهش را شروع كرده و با دقت و موشكافي همرا ه با كماني كه حداكثر قوس و زيبائي را به نمايش گذارد از مانع عبور مي نمايد ، ولي در مسابقات صحرائي پريدن از موانع به اينصورت امكان پذير نيست و اسب به هر ترتيب كه بتواند از مانع عبور مي كند .

در مسابقة پرش مسابقه سه روزه ، ارتفاع موانع عمودي حداكثر 22/1 متر و عرض موانعي كه فقط عرض دارند از 3 متر ، تجاوز نمي كند و موانع مركب ارتفاعشان از 22/1 متر و عرضشان از ، در بلا 80/1 متر در پائين 80/2متر تجاوز نمي كند فواصل حقيقي

فواصل حقيقي مشخص هستند و هر سواركار با يك بار به خاطر سپردن ، مي تواند آنها را براي پرش اسب خود تنظيم كند .

فواصل حقيقي براي موانع عمودي پي در پي از اين قرار هستند :

فاصله براي يك شلنگ بين دو مانع
8متر

فاصله براي دو شلنگ بين دو مانع
11متر

فاصله براي سه شلنگ بين دو مانع
15متر

فاصله براي چهار شلنگ بين دو مانع
18متر

فاصله براي پنج شلنگ بين دو مانع
60/21متر

فاصله براي شش شلنگ بين دو مانع
25متر




اگر قصد كاهش فواصل براي جمع كردن شلتنگها را داريد مقدار آن بين 30 تا 45 سانتيمتر و افزايش آنها براي كشيدن شلنگها بين 30 تا 60 سانتيمتر مي باشد .

هر چه فواصل بين دو مانع ، براي جمع كردن شلنگها ، كمتر بشود به همان نسبت از فاصلة حقيقي دور تر مي شويم . فاصله دو مانع مي تواند كمتر و يا بيشتر از فواصل حقيقي انتخاب شود . مي توانيد يك مانع بعد از دو مانع اول قرار دهيد و فاصلة آن راهم بيشتر انتخاب كنيد ولي در اين حالت پس از فرود از مانع دوم فشار بيشتري براي عبور از مانع سوم مورد نياز است تا اسب شلنگهاي خود را بكشد .

عواملي كه فواصل حقيقي را تحت تأثير قرار مي دهند عبارتند از :

سرازيري – طول شلنگها در سرازيري افزايش دارند و بايد به فواصل افزوده شود .

سربالائي – طول شلنگها در سر بالائي كاهش دارند و بايد فواصل را كاست .

سنگين حركت كردن اسب – باعث كاهش طول شلنگ ها مي شود و فواصل كم مورد نياز است .

حركت اسب بطور دلخواه – باعث افزايش طول شلنگ ها شده و افزايش فاصله بهمراه دارد .

فضاي بسته يا محدود – از طول شلنگها كاسته مي شود و كاهش فاصله مورد نياز است ، ولي در فضاي باز چون شلنگها كشيده تر هستند ، فواصل افزايش نياز دارند .

ترتيب قرار گرفت موانع پي در پي ( مضاعف ) مي تواند به اين صورت باشد .:

- دو مانع عمودي (صاف ) .

- يك مانع عمودي و يك مركب متساوي .

- يك مركب متساوي و يك مانع عمودي .

- دو مانع مركب متساوي .

- يك مانع عمودي ويك مانع مركب غير متساوي .

- يك مانع مركب غير متساوي و يك مانع عمودي .

- دو مانع مركب غير متساوي .

- يك مانع مركب غير متساوي و يك مانع مركب متساوي .

فواصل بين اين موانع و طرز قراتر دادن آنها در شكلهاي زير نشان داده شده است .



فواصل را هميشه از پايه دم مانع اول تا پايه اول مانع دوم اندازه بگيريد . يعني دو پايه اي كه در داخل مانع پي در پي قرار گرفته اند ، اينها دو پايه اي هستند كه اسب از روي آن فرود آمده و جهش را از روي ديگري شروع مي كند . ارتفاع موانع را هميشه از روي بلندترين نقطة تير اندازه بگيريد .

تمرين روي موانع پي در پي با فواصل يك ، دو يا سه شلنگ از اهميت خاصي برخوردار است هرچه فواصل بين موانع را افزايش مي دهيد . به همان نسبت به تمرين بيشتري براي تنظيم شلنگها نياز داريد .

اگر فاصله را كم انتخاب مي كنيد ، حتماً موانع مركب ، سه تائي در نظر بگيريد .موضوع مهم چگونگي هدايت اسب روي اين موانع است ، تا او براحتي از روي آنها عبور كند .

سوار كار بايد بداند كه فواصل شلنگ هاي اسبش با فواصل حقيقي تطابق دارد يا خير .

براي اطمينان از اين موضوع يك مانع پي در پي دوتائي و عمودي به فاصلة 8 متر از يكديگر قرار بدهيد . از آن عبور كنيد ونحوة عبور اسب خود را ارزيابي كنيد . اگر مطمئن شديد كه با مشكل روبرو نشده آنرا به 11 متر افزايش دهيد و باز هم شلنگها را آزمايش كنيد اگر شلنگهاي اسب بلند باشد براي جهش از مانع دوم بزير آن خواهيد رفت و سوار در مرحلة بعدي حركت مي بايست جمع تر حركت كند تا اسب از نقطه مناسب جهش كند . اگر شلنگهاي او جمع باشند او از عقب مي جهد كه شلنگهاي كشيده تري لازم است .

هر اسبي خصوصياتي دارد ، سواركار مي بايست ضمن بررسي نحوة حركت خلق و خوي او ، مشكلات احتمالي حركت بين دو موانع پي در پي را كشف كرده و در رفع آنها بكوشد . در اثر تمرين مداوم و پي گير اسب به تدريج به چگونگي تنظيم شلنگهاي خود براي عبور از موانع پي در پي با فواصل حقيقي پي خواهد برد .

شلنگهاي جهنده

اسب بايد بياموزد از موانع پي در پي با فاصلة كم با حالتي جهنده حركت نمايد . اينها موانع پي در پي هستند كه اسب به هنگام فرود از يكي بلافاصله مي بايست براي پرش از ديگري جهش نمايد و بين دو مانع فاصله اي براي حركت با يك شلنگ آزاد وجود ندارد .

اگر تمرين تا اين مرحله كامل شده باشد در اين درس اسب با مشكلي روبرو نخواهد شد و باندازه كافي براي اينگونه چالاك شده است .

فواصل بين اين موانع از 66/3 متر شروع شده و تا حداكثر 48/5 متر ادامه پيدا مي كند .فاصله48/5 متر براي اسبهاي با تجربه و با اعتماد بنفس مي باشد . اسب با سرعت مناسب به طرف اين موانع رانده مي شود و بدون وقفه تمام آنها را پريده نمام مي كند . در طول تمرين مربوط به اين فصل سواركار از موانع طبيعي هم استفاده مي كند تا اسب براي مسابقه صحرائي آموزش ببيند.

اين تمرين را پرش از روي شاخه و تنه هاي درخت،ديواره هايي ساخته شده براي اين مظور و جوي آب شروع وسرعت حركت به طرف موانع را خم به او ديكته كنيد .به تدريج طول،عرض اين گونه موانع را هم بيافزاييد و از آنها به صورت پي در پي هم استفاده نماييد . به عنوان مثال طرز قرار دادن يك مانع پي در پي ميتواند اولين جوي آب باشد ، مانع دوم شاخه هاي درخت و سوم تنه درخت يا ديوار بالعكس با فواصل معين كه اسب فرصت پيدا كند با انواع موانع و نحوة پرش از روي آنها آشنا شود .

در فواصل مناسب چند جاي زمين را به صورت مربع مستطيل به عمق نيم متر گودكنيد و پرش از روي آنها را تمرين كنيد دو مانع ساده به ارتفاع 60 سانتيمتر با يك شلنگ فاصله در طرفين يك جوي آب تعبيه كنيد و پرش از روي آنها را به اسب بياموزيد .موانع را حتما كوتاه انتخاب كنيد و به اسب هم بفهمانيد كه موانع كوتاه هستند و هيچ مشكلي براي عبور از روي آنها وجود ندارد . از اين طريق اسب براي عبور از اينگونه موانع اعتماد به نفس پيدا كرده ايمانش به سواركار بيشتر مي شود ، تا بعدها از آنچه كه شما اراده كنيد عبور كند . جلب اعتماد اسب همواره از اولويت برخوردار است ، متوجه باشيد كه لذت و خوشحالي اسب در تمرين به مراتب مهمتر از لذت سواركاري است و اين اسب است كه بايد سرشار از شعف و شادي تمرين را شروع نموده و به پايان ببرد .

لزومي ندارد كه سوار اسب را وادارد از روي موانعي كه خود هم به چند و چون آن آگاه نيست پرش كند . هر سواركاري موظف است قبل از واداشتن اسبش به هر كاري قبلا خود از كم وكيف آن آگاه باشد . جلب اعتماد و احترام اسب هدف اصلي همة تمرين و زحمات است و اين مهم بايد آويزة گوش تمام مربيان اسب باشد .

تربيت اسب مسابقه

نوشته : شيلا ويلکاکس - ترجمه مهدي جمشيد خاني
تهيه و تنظيم :

مهندس عليرضا قرباني
با عرض پوزش از ناشناس جان عزیزم فکر میکنم که اکثر فواصل را اشتباه تایپ نموده اید چون من این کتایب را دارم و خوانده ام. در همین تاپیک اسکن صفحات آنرا خواهم گذاشت. جانم بفدای شما برادرتان.
 
بالا