اسب کرد هويت جهاني پيدا کرد

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
با نمونه گيري و ميکروچيپ‌گذاري چند راس اسب در کرمانشاه، اسب کرد هويت جهاني پيدا کرد.

به گزارش خبرنگار كشاورزي و دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رالي ـ مديرعامل استراليايي شرکت بين‌الملي اسب کرد ـ اعلام كرد: با ارسال نمونه‌ها و آزمايش‌هاي DNA به مرکز تحقيقات ژنتيکي اسب استراليا و ميکروچيپ‌گذاري توانستيم به اسب کرد هويت جهاني ببخشيم.

وي با اعلام اين که تاکنون 110 راس اسب کرد در اين شرکت ميکروچيپ‌گذاري شده‌اند، در نشستي گفت: استان کرمانشاه ازجمله استان‌هاي پرپتانسيل ايران در ارتباط با پرورش و صادرات اسب کرد محسوب مي‌شود و از آنجايي که اسب کرد به لحاظ ژنتيکي و فنوتيپي از فاکتورهاي مناسبي برخوردار است، قصد داريم با گسترش فعاليت‌ها در سال‌هاي آتي اين استان را به يکي از مراکز عمده پرورش اسب در ايران تبديل کنيم.

وي با بر شمردن درآمدزايي و اشتغال ناشي از پرورش و صادرات اسب در جهان گفت: در ايران پرورش دام بيشتر به گاو و گوسفند منتهي مي‌شود که اين موضوع سهم ايران را درباره صادرات اسب به ديگر کشورها کاهش داده است.

رالي به بازار صادرات اسب کرد در خاورميانه اشاره کرد و گفت: در خاورميانه 22 کشور با جمعيتي بالغ بر 170 ميليون نفر از جمله بازارهاي مناسب صادرات اسب کرد به حساب مي آيند که با توجه به پتانسيل‌ها و هزينه‌هاي پايين نگهداري اسب در ايران بي‌ترديد اين بازار مي‌تواند با برنامه‌ريزي صورت گرفته به‌آساني در اختيار ايران قرار گيرد.

مدير شرکت بين المللي اسب کرد استان کرمانشاه را ازجمله پتانسيل‌هاي مطرح کشور در ارتباط با پرورش اسب به حساب آورد و گفت: استان كرمانشاه از پتانسيل مطلوبي در زمينه پرورش اسب کرد برخوردار است، لذا اميدوارم با حمايت مسوولان استان کرمانشاه بتوانيم اين استان را به عنوان يک پايلوت موفق در کشور مطرح كنيم.

وي سپس به ويژگي‌هاي برجسته اسب کرد اشاره کرد و افزود: امروزه نسل جديد اسب عرب به سمت مينياتوري شدن پيش مي‌رود، در حالي که اسب کرد با توجه به ويژگي‌هاي ژنتيکي، فنوتيپ، توان و قدرت پرش مناسب از امتيازات برجسته‌اي برخوردار است.

مدير شرکت بين المللي اسب کرد با اشاره به ايجاد قرنطينه بين‌المللي اسب در استان کرمانشاه گفت: با پيگيري‌هاي صورت گرفته و با همراهي مديرکل دامپزشکي استان کرمانشاه، قصد داريم در استان کرمانشاه شرايط براي برگزاري مسابقات بين‌المللي در ايران را فراهم كنيم.

وي به تغيير قيمت اسب کرد از زمان انتشار خبر ميکروچيپ‌گذاري اشاره كرد و گفت: پس از انتشار اين خبر قيمت اسب کرد طي روزهاي گذشته افزايش يافته است.

دکتر مقصودي‌فرد ـ مديرکل دامپزشکي استان کرمانشاه ـ نيز در اين نشست به ارائه گزارشي از مراحل ميکروچيپ گذاري و اقدامات صورت گرفته در زمينه اعطاي مجوز قرنطينه پرداخت و اظهار اميدواري کرد: زمينه براي هويت‌بخشي به اسب کرد در جهان و ايجاد صنعت پرورش اسب کرد در استان کرمانشاه با توجه به درآمد زايي و اشتغال آن فراهم شده است.

اسب کرد داراي چهار تيره سنجابي، جاف، کلهر و افشار است.
 

OJANG

Member
من در سفری که به کرمانشاه خواهم داشت از آخرین اخبار این شرکت مطالبی خواهم گذاشت.
 
بالا