اسب و نجابت

DADAR

Member
در تاريخ و فرهنگ پارسي هميشه اسب رو نجيب ميدانستند نظرات زيادي در اين مورد هست که واقعاً چرا اسب رو نجيب خطاب ميکنن مثلا ميگن که کره اسب هيچ وقت جلوتر از مادرش حركت نميکنه يا سيلمي هيچگاه تمايلي با اميزش با مادر خودش رو نداره ولي حقيقت اين هست که من خلاف هر دو دلئئل رو ديدم واقعاً چرا اسب رو نجيب ميدانيم و مثلا نه بlهوش 1
???
 

sohrab

Active member
فکر کنم اسب ها هم نجیب و نا نجیب دارند.

سهراب سپهری :
من نمي دانم كه چرا مي گويند: اسب حيوان نجيبي است ، كبوتر زيباست.
و چرا در قفس هيچكسي كركس نيست.
گل شبدر چه كم از لاله قرمز دارد.
چشم ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد.
واژه ها را بايد شست .
واژه بايد خود باد، واژه بايد خود باران باشد.

من هم وقنی فهمیدم قاطر فرزند اسبه به نجابتش شک کردم
 

Dr_Ghaffari

Active member
مجموع ويژگيهاي رفتاري اسب باعث نجابت آن هست .
اما قاطر فرزند ماديان است و استر فرزند نريان اشتباه نكنيد. اين مسايل كاري به نجابت ندارد مثلا بعد از انسان اسب ماديان تنها حيواني است كه پرده بكارت دارد آيا مي تواند دليل باشد؟ مسلما نه !در خصوص عدم جفت گيري ماديان با كره يا عدم آبستني ماديان كره دار و ... واقعا اختلاف آماري معنا دار است...
 

sohrab

Active member
به نظرتون چطور می شه خصوصیات رفتاری( مثل عدم تمایل بعضی مادیانها در جفتگیری با پدر و پسر و برادر مادری و عدم جفتگیری در دوره آبستنی و ...) را توجیه کرد . میشه به وجود اخلاق در حیوانات باور داشت؟ علاوه بر اینها ظاهر این موجود هم تداعی کننده نجابته
مخصوصا در مورد اسب اصیل بگم که سنت ها، باور ها،داستان ها و البته خرافات زیادی در موردش بین عشایر نقل می شه.
واقعا مخصوصا برای مادیان ارزش زیادی قائل یوده اند و در حال حاضر هم عشایری که در جاهای دور افتاده هستند و از قدیم اسبدار بوده اند تا حدودی پایبند به این قضایا مونده اند. مثل اینکه مادیان ها رو مثل ناموسشون دور از چشم مهمان غریبه نگه می دارند. فروختن مادیان رو جایز نمی دونند . نباید مادیان با پدر یا پسرش کشش بشه یا اینکه عقیده دارند اگر مادیانی بر خلاف خواستشون آبستن شد کره باید نابود بشه تا بدنامی برای مادیان و مالکش بوجود نیاد و ده ها مورد دیگه.
 
سهراب جان البته در اسب عرب هم تلاقی های خانوادگی کم نیست. همخونی برخی اسب ها به شدت بالاست. یه نگاه به اسب های تولیدی مکوندی بندازی خیلی اینجوری میشه توش پیدا کرد. علت اون چشم های آبی و نشان های بد فرم که مثلا" رخ کشیده نا بجا شده یا قلم دست و پا بیش از حد تا بالا سفید شده در اثر این همخونی هاست. عیوب ساختاری هم همینطور.
پسر با مادر هم چندتایی سراغ دارم. توی اسب های خارجی هم اینجا دیدم. خیلی ربطی نداره.
مادیان که خودش کره را به دنيا آورده بعد از مدتی به راحتی کره اش را تا حدودی از یاد می بره دیگه چه برسه به سیلمی که اصلا" نمي دونه کدوم کره خودشه و کی به دنيا امده.
به نظر من نجابت اسب بیشتر به خاطر رفتارش با آدم هاست. هممون می دونیم یه حس عجیبی بین انسان و اسب هست که اسب را از بقیه موجودات برامون جدا می کنه.
 

Dr_Ghaffari

Active member
در مورد نريان كاملا درسته اما ماديان با كره خودش جفت گيري نمي كنه ! البته تا زماني كه با هم زندگي بكنند اگر كره ماديان از ماديان جدا نشود ماديان با كره خودش كشش انجام نمي دهد حتي اگر كره اقدام به پرش بكند . عموما فحلي ماديان از بين مي رود و با ورود نريان پس از چند روز علايم فحلي آشكار مي شود بدون ترديد رفتار اسب نجابت دارد نه اين مسايل حتي در انسان هم مي تواند مصداق داشته باشد . متانت ؛ وقار ؛ هوش ؛ وفاداري ؛ قدرشناسي ؛ زيبايي ؛ برقراري ارتباط عاطفي ؛ صداقت ؛ شجاعت و جسارت؛ قدرت بدني ؛ تميزي نسبت به ساير حيوانات و كارآيي حيوان در گذشته و بسياري ديگر موجب مي شود كه ما اسب را نجيب بدانيم . و اگر اسبي دو تا جفتك بزند اولين فحشي كه خواهد شنيد نانجيب است !
 

sohrab

Active member
اسب ایرانی ! کاملا درسته دو نمونه بارز این مساله سیلمی های "صدام میر" و "ذیل ام الصخر" هستند که به کررات با دخترانشون کشش داده شده اند.
ولی عدم تمایل جفتگیری مادیان با کره اش را به عینه دیدم اون هم در حالی که کره 3 یا 4 سال دور از مادر نگهداری می شد.البته چون برای همه مادیانها مطمئن نبودم گفتم" در بعضی مادیان ها"
 

ناشناس

Active member
چرا میگویند اسب حیوان نجیبی است؟

توضیح بدید چرا اسب حیوان نجیبی است/آبا این نجابت برای تمام اسبان هست؟
 
بالا