اسب عرب در کورس

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
بعد از وجود مشکلات فراوان در داوریهای زیبایی اسب عرب و برگزاری مسابقات زیبایی عرب بصورت منطقه ای و پایین آمدن کیفیت و همچنین اشباع تعداد تولیدات زیبایی در دوسال گذشته, بازار اسب عرب کورسی داغ شده و تولیدات زیبایی که در مسابقات زیبایی شانسی نداشتند به سمت کورس هدایت شده و جایزه هم میگیرند. نمونه آن کره ساروخ و منیرازبیر هستند
همچنین برگزاری جام ایم سوت با جایزه 13500.000 تومانی توسط یکی از وارد کنندگان سیلمی های کورسی عرب این بازار را داغتر کرد.

نظر دوستان درباره این تغییر ضائغه سریع چیست؟
 
مسلما اون دسته از تولید کننده هایی که دنبال تولید اسب هستند نه اسباب بازی از روز اولی که پای این اسباب بازیها در ایران باز شد با انتخاب نکردن لاین زیبایی محض دست رد رو به سینه اسبهای وارداتی صرفا زیبایی زدند.
تو این وسط موندن یه عده تولید کننده با دید صرفا زیبایی یا اصلا بدون دید....
با توجه به هزینه های زیادی که در خرید نگهداری و تولید این اسبها و در مقابل جا ماندن از تولیدات رقبای با اطلاعات خود در خارج از کشور و نبودن تقاضای بازار داخلی برای ارایه تولیدات داخلی بر آن شدند که لاین کاری خود رو از زیبایی صرف به کورسی-زیبایی یا کورسی صرف تغییر بدن.
تجربه نشان داده همیشه در لاین ورزش مصرف اسب و در نهایت اخراج اسبها از ورزش بسیار بالاتر از مصرف اسب در لاین زیبایی میباشد.... و البته قهرمانان ورزشی بسیار محبوب تر و ماندگار تر از رقبای زیبایی خودشان میباشند.
از آنجایی که بازار ورزش برای اسبهای ورزشی عرب صرفا کورس (نه پرش و نه استقامت) است تولید کننده ها مشتاق به ادامه این راه میباشند....
 
به قول یکی از اساتید پرش هنر است.استقامت ورزش و کورس صنعت شو هم یک نمایش ساده است.ما اگه بخواهیم برای اسبهامون ایجادشغل و صنعت کنیم تنها راهش کورس است که میتواند پویایی بیاورد اگر به اماده سازی یک اسب کورسی و تعداد ادمهایی که درگیر میشن تا یک اسب اماده بشه و یک کورس انجام بشه اصلا قابل مقایسه با زیبایی نیست و متاسفانه در زیبایی هم جدیدا اتفاقات خوبی نمی افته و داورها بی طرفانه قضاوت نمیکنند در کورس هم نا پاکی وجود داره اما شما با داشتن یک مربی و سوارکار شریف میتوانیدبه توانایی اسبتون امید وار باشید اما تو مسابقات زیبایی خیلی اتفاقات می افته که دلزدگی بوجود میاره الان هم یک تعداد زیادی اسب وجود دارند که خالص ایرانی محسوب نمیشوند و خون خارجی زیادی هم ندارند و در مسابقات زیبایی شانس اوردن مقام در بین اسبهای وارداتی هم ندارند که این مسئله باعث شده رو به کورس بیاورند
 
داشتن کورس برای پرورش هر نژادی اهمیت ویژه ای دارد .به شرطی که برگزاری کورسها سازوکار استانداردی داشته باشه و مثل کورس اسبهای دوخون و تروبرد تقویم برگزاری داشته باشد و تعداد و دفعات برگزاری افزایش داشته باشد . هرچند بعد اقتصادی کورس اسبهای عرب مهم هست اما به جهت طیف مالکین اسبهای عرب به مانند اسبهای دوخون و تروبرد تاثیر چندانی نخواهد داشت و شور وهیجان کورس انگیزه ای بزرگ برای مالکین اسبهای عرب خواهدبود .امیدوارم روزی صادرات اسب در این بلاد رونق بگیرد تا زحمات تولیدکنندگان اسب کورسی به ثمر بنشیند و بعد مادی نیز در کنار عشق بازی با این حیوان نجیب تامین گردد.
 
بالا