آلودگي قارچي پوست

سنا

Active member
علائم:
نواحي گرد كه در اثر ريختن مو يا به هم چسبيدن موهاي ناحيه حاصل ميگردد.
موهاي بدن كدر و حالت ژوليده پيدا ميكند.

علت:
عامل اين بيماري قارچي است كه پايه مو را درگير ميكند.
اين عامل ميتواند از طريق چوب و درب و ديوار اصطبل و وسايل قشو و تمامي نواحي آلوده نيز انتقال پيدا ميكند و همچنين از گاو به اسب نيز قابل انتقال است.
اين بيماري قابل انتقال به انسان نيز هست و از طريق تماس پوستي منتقل ميشود.

درمان:
استفاده از داروهاي ضد قارچ به صورت موضعي(فايتو و ...)
معمولا پس از گذشت مدتي از آلودگي به اين عارضه اسب نسبت به آن ايمني كسب ميكند.

پيشگيري:
اسپورهاي قارچ تا ماه ها در محل زنده ميماند.
پس بهتر است رد آلودگي هاي شديد از آنتي بيوتيك نيز استفاده نماييد.
اسب هايتان را از گاو ها و حيوانات و محل آلوده دور نگه داريد
 
سنا جان دقت کن! نویسنده مطلب همین جا هست؟!!! ;)خوب بهتره برای این انجمن از مطالب گسترده تری ایتفاده شه تا تنها یه اشاره جزئی برای آشنایی چشمی دوستان!! :D
 

سنا

Active member
دكتر جان از تو دنياي اسب نوشتم اين ها رو
زحمت بكشيد اطلاعات بيشتر با شما :)
 
رينگ ورم (ring worm) یا کچلی

وضعيت کلي پوست و پوشش بدن اسب نشان دهنده وضعيت سلامتي قابل اطمينان آن است. پوست صاف و براق از مشخصات يک اسب سالم است، در حاليکه پوست مات، زبر و خشن ممکن است نشان دهنده بسياري از مشکلات اساسي در اسب باشد. پوست اسب هميشه با حمله تعداد زيادي از عوامل گوناگون از جمله: ويروسها، باکتريها و ميکروبهاي بيماريزاي ديگر و همچنين گزش حشرات مواجه است.
علائم مربوط به بيماري پوستي متغير بوده و ممکن است از يک درگيري ساده پوست با زخمهاي جداگانه تا زخمهاي پيشرفته همراه با خارش و ريزش مو را شامل گردد.
دو شکل بيماري پوستي که در اسب بيشتر اتفاق مي افتند عبارت اند از: رينگ ورم (درما توفيتوزيس dermatophytosis) و رين رات (درماتوفيلوزيس dermatophylosis) .
رينگ ورم يک عفونت قارچي است که مي تواند از اسبي به اسب ديگر از طريق لوازم تيمار مشترک و لوازم سواري و ساز و برگ و يراق اسب منتقل گردد. رطوبت، تراکم جمعيت و شلوغ بودن گله و هواي تاريک و نمور جزء عوامل مساعد کننده بيماري محسوب مي گردند.
رينگ ورم اغلب در اسبان جوان (يک تا سه سال) و گاهي مسن تر ديده مي شود. در حيونات ضعيف و ناتوان رينگ ورم در ابتدا به شکل زخمهاي کوچک ظاهر گشته و به دنبال آن ريزش مو اتفاق افتاده و زخمها به شکل لکه هاي مدور و کروي شکل درآمده و دلمه روي آنها مي بندد.
در اينحالت چنانچه درمان انجام نگيرد زخمها پيشرفت کرده و بزرگ مي شوند، موها شکننده تر و ريزش موها بيشتر شده و زخمها التهاب پيدا مي کنند و متورم مي گردند.
زخمهاي رينگ ورم در اسب بيشتر در محل تماس با زين و تنگ اسب، صورت (اطراف چشم) و پاها ايجاد مي گردد. ممکن است اين زخمها با خراش شديد همراه باشند. ميزان انتقال قارچ مولد رينگ ورم بسيار سريع بوده و به راحتي مي تواند از اسبي به اسب ديگر منتقل شود. چنانچه در يک گله اسب به بيماري رينگ ورم مشکوک شديد، خيلي سريع اقدامات درماني و پيشگيري کننده مناسب از جمله جدا کردن اسب بيمار از بقيه گله، ضدعفوني کردن زخمهاي اسب بيمار و همچنين ضدعفوني نمودن وسايل و تجهيزات اسب مربوطه را انجام دهيد.
درمان شامل استفاده از داروهاي ضد قارچ مانند Clorox (به ميزان 1 به 10 در اب) و همچنين شامپوي ميکونازول (miconazole) است. درمان بايستي روزانه و تا پنج روز متوالي ادامه يافته و سپس به صورت هفتگي انجام گيرد تا زخمها به خوبي التيام يابند.
 

پیوست ها

  • equineringworm2.jpg
    equineringworm2.jpg
    42.9 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • Ringworm-horse-225x300.jpg
    Ringworm-horse-225x300.jpg
    25.7 کیلوبایت · بازدیدها: 33
جسارتا من چون رشته خودم قارچ شناسی پزشکی هستش و کتاب خودم هم در مورد کچلی ها زیر چاپه معمولا از چند تا رفرانس مطالب رو جمع آوری می کنم
 
بالا