آثار نقاشی و سرامیکی زمان صفویه و قاجار

قابل توجه دوستداران آثار تاریخی .

جالب توجه است که هنرمندان در خلق این آثار به دقت تمام موارد و تزئینات اسب را رعایت کرده و حتی تا حدودی نژاد اسبها هم قابل تشخصی

است . در نقاشیهای اول و دوم هنرمند به دقت تصویر دیداری خود را در هنگام شستن اسب ثبت کرده است .

Persian Safavid.jpgsafavid 3.jpgqajar 2.jpgqajar 3.jpgqajar.jpgsafavid (2).jpg
 
با تشکر از اقای زعفرانیه
جالبه که دوتا عکس ها دست و پای موافق رو بستن و در بقیه عکسا هم دارن یورقه میرن !!! یعنی همه اسباشون یورقه بودن؟؟
 
جناب قاسمی با تشکر از نظر شما ، در مینیاتور بخاطر زیبای ،خیلی از موارد با ظرافت طراحی میشه در خیلی از آثار هم این نکته رعایت نشده و

نقش اسب از نظر جثه متفاوت است.
 
جناب ابراهیمی

با سپاس از دقت نظر شما

شایان ذکر است در تصویر اول و دوم مهتر در حال شستن اسب نقش شده و بسته بودن دست و پا هم برای جلو گیری
از شیطنت و حرکت ناگهانی اسب بوده . اما پاسخ سوال دوم شما ، شاید بخاطر راحتی سوار در یورقه بیشتر این حالت
رعایت شده اما قرار گرقتن اسب در نقاشی یا ظروف فلز کاری و حتی حجاری بستگی به طرح ذوق وسلیقه هنرمند
باهم متفاوت است .اما در بسیار ازآثار چه از زمان ساسانی تا بعد از اسلام حالت یورقه بخاطر نشان دادن دست و پا و
زیبای اسب این فرم رعایت شده که در تصاویر و مجسمه های امروزی هم قابل مشاهده است.
 
بالا