آبریزش دهان اسب پس از دهنه نمودن...

Dr_Ghaffari

Active member
یکی از همسایتی ها در جعبه جادویی پیامهای خصوصی این سوال را مطرح نموده است . ضمن اینکه دلایلی را برای آن ذکر می کنم و راه هایی را برای کاهش آن مطرح می کنم دیگر دوستان را نیز به چالش در این رابطه دعوت می کنم .
در همین ابتدا هشدار می دهم دلیلی بر بیماری یا نا هنجاری ویژه ای نمی باشد . و تنها اشکالی که می توان به آن گرفت زشتی ظاهری مساله است .
سبب شناسی
1- هیجان : بیشتر در اسبهای مسابقه ای دیده می شود . عموما در چنین اسبهایی در ابتدا دهنه نمودن ابریزش دهان مشاهده می شود و پس از مدت کوتاه چند دقیقه ای برطرف می شود .
2- سن : بیشتر در اسبهای بسیار جوان و بالعکس در اسبهای پیر دیده می شود .
3- نا مناسب بودن سایز آبخوری با دهان اسب یا سنگین بودن آن و به طور کلی استفاده از آبخوری نا مناسب .( معمولا در تمام طول مدت سواری مشخصا وجود دارد )
4- کثیف بودن آبخوری نیز یکی از دلایل برای تحریک ترشح بزاق و خروج مقداری از آن می باشد .
5- عدم استفاده از آبخوری اختصاصی و عوض شدن آبخوری در هر نوبت دهنه کردن .
6- عدم دهنه نمودن صحیح به این صورت که آبخوری بیش از حد به گوشه لبها فشار وارد آورد و یا در زیر زبان اسب قرار بگیرد .
7- وجود زخم در محوطه دهانی اعم از لبها لثه ها و سایر نقاط بویژه زبان.
8- وجود نشانگان تیک در ساب به این صورت که اسب زبان خود را پیش یا پس از دهنه نمودن از گوشه لبها خارج نگه می دارد . این حالت معمولا در اسبهای نژاد تروبرد دیده می شود .
به هر جهت در مواجهه با چنین نشانه ای باید دلایل بروز آن را یکی یکی بررسی کرد تا علت اصلی یافت شود . ضمنا اگر اسب شما پس از دهنه شدن بسیار زبان خود را تکان می دهد و از وجود دهنه در دهان خود ابراز نارضایتی می کند خود دلیلی بر تراوش و ریزش بزاق است که به همان هیجان بر می گردد . اگر مسابقات دلیل هیجان نباشد ممکن است رفتار غلط سوار کار در هدایت اسب موجب اصلی باشد مثلا کشیدن بیش از حد دهنه یا ضربه زدن با دهنه به دهان اسب و ...
 

مرضیه

Member
من هم با این مورد مواجه شدم ،در واقع اسبی که من سوار میشم از همون لحظه ی اول که دهنه وارد دهانش میشه آبریزش داره تا تمام طول مدت سواری!!!
شنیدم که دهان اسب هایی که آماده ی دویدن شده باشند اصطلاحا گرم شده اند کف میکرده و اصلا در قدیم بر همین اساس میفهمیدند که اسب آماده ی دویدن است،که البته این موضوع برای همه ی اسب ها صادق نیست.
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
دکتر جان فکر میکنم مهمترین مساله که باعث اکثر این مشکلات میشه عدم اندازه گیزی درست دهان اسب و نا متناسب بودن سایز آبخوری هست
از دوستان کسی شابلون مخصوص اندازه گیری رو داره؟
 

sohrab

Active member
من هم با اسبی این مشکل را داشتم که آبخوری را زیر زبان می برد.
 
بالا