وظايف بازيكن شماره چهار

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
وظايف بازيكن شماره چهار

اعتقاد من بر اين است كه بي‌تجربه‌ترين بازيكن‌ها، در موضع 4 قرار گيرند. گرچه در بازي‌هاي قوي، اين خود نيز خطرناك است. دليل اين اعتقاد اين است كه بازيكن نمره 4 مي‌تواند به وسيله نمره 3 تقويت و حتي پوشانده شود. اگر نمرات 1 و 2 در يك تيم قوي باشند، گوي آن قدر در عقب خواهد ماند كه فعاليت نمره 3 براي به حركت درآوردن آن كافي باشد. به ويژه اگر نمره 4 نيز از تحرك كافي برخوردار باشد به هر حال نمره 4 نيز به اندازه همه بازيكنان ديگر اهميت دارد.
بهتر است رهبر تيم در موضع 3 بازي كند، چون تحرك او در زمين امكان هدايت و كنترل افراد را به او عطا مي‌كند. در حالي كه نمره 4 گاهي به افراد خط حمله، آن چنان نزديك نيست كه بتواند آنها را هدايت و راهنمايي كند.
نمره 4 وقت زيادتري براي مانور و توجه دارد، ولي اگر دو طرف مقابل نمره يك قوي بازي كند، در اين حال امكانات نمره 4 نيز محدود مي‌شود.
ضربه‌هاي قوي به عقب نمره 4 در بازي فوق‌العاده‌ مؤثر و مهم، حتي گاهي مهم‌تر از ضربه به جلو است به هر حال وظيفه نمره 4 دفاع از دروازه و تغذيه افراد خط حمله با پاس‌هاي متوالي به طوري است كه باز افراد ديگر تيم را به حمله مجدد وادارد.
ضربات بايد به پهلوها روانه شوند و حداقل نيمه زمين خودي را بپيمايند ولي اگر تجمع بازي‌كنان در خطوط جانبي زمين باشد، ضربه به مركز ارجح است. زيرا مسافت بيشتري از زمين را مي‌پيمايد و حمله را نزديك‌تر مي‌كند باز گذاشتن دروازه و به دنبال گوي رفتن، يكي از خطاهاي بازيكن نمره 4 به شمار مي‌رود. سرعت عمل و جلوگيري از درگيري با نمره 1 نيز اصل مهمي به شمار مي‌رود. يك ضربه كوتاه به عقب، حمله طرف مقابل را 30-20 متر جلو مي‌اندازد. بازيكن نمره 4 بايد داراي اعصاب قوي باشد زيرا نگهداري دروازه و فكر كردن در موقع بازي به خون سردي نيازمند است.
نمره 4 مي‌تواند به دنبال گوي تا هر كجا كه لازم باشد برود در اين صورت بايد نمره 3 وظيفه او را عهده‌دار شود وقتي كه نمره 4 به دنبال گوي آن قدر جلو رفت كه به خط حمله رسيد، در اين صورت به خاطر داشته باشيد كه مانند نمره 1 و 2 عمل كند و به طور قاطعي جمله كند.
به هر حال وظيفه بازيكن نمره 4 دفاع است، و يك بازيكن نمره 4 قوي همراه بازيكن شماره 3 قوي برد بازي را تضمين مي‌كند.
هيچ كدام از بازيكن‌ها نبايد فراموش كنند كه قوي‌ترين دفاع حمله است.
به طور خلاصه بازيكن‌هاي نمره 1 و 2 در خط مقدم و بازيكن‌هاي شماره 3 و 4 در خط دفاع بازي مي‌كنند. همان قدر كه بازيكن شماره 1 اجازه ندارد آن قدر خود را عقب بكشاند كه رل نمره 4 را بازي كند، بازيكن شماره 4 نيز به جز در مواقع اضطراري و زماني كه به طور آزاد به دنبال گوي است نبايد به طرف دروازه مقابل بتازد. تازه در آن موقعن هم بايد از پشت سر خود مطمئن باشد. دست بازيكن 2 و 3 در حركت بازتر است و بخصوص نمره 3 با اطمينان از پشت سر مي‌تواند هر لحظه در هر گوشه‌اي از زمين كه بخواهد، باشد. كاپيتان تيم بهتر است در موضع 3 بازي كند. موقعي كه نمره 3 يا 4 گوي را از خط خارج مي‌زند، نفر ديگر، يعني اگر 3 مي‌زند، 4 و اگر 4 مي‌زند، سه، لازم نيست كاملاً پشت سر او قرار گيرد، بلكه كافي است مواظب او باشد و فاصله مطمئن را حفظ كند.
 
بالا