وظايف بازيكن شماره يك

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
وظايف بازيكن شماره يك

رسم بر اين است كه بي‌تجربه‌ترين بازيكن تيم، در محل بازيكن نمره يك گذاشته شده و اغلب توصيه مي‌شود كه اين چنين بازيكني بدون توجه به گوي، از حركات يكي از نمره‌هاي مهم قابل پيروي كرده و با گرفتن و بيرون گذاشتن، از بازي او جلوگيري كند. گرچه ممانعت و بيرون گذاشتن طرف مقابل يكي از وظايف بازيكن نمره يك است‌ ، ولي مطمئن نيستم كه گذاشتن بي‌تجربه‌ترين بازيكن در اين موضع روش درستي باشد. چوگان‌بازي، مقايسه نيروي تيم‌ها و مقايسه گل‌هاي خورده و زده است. بازيكني كه در خط حمله بازي مي‌كند، نمي‌تواند تنها ممانعت كننده و مزاحم بازيكن طرف مقابل باشد، بلكه بايد ضربه كاري‌تري داشته و بتواند گوي را به دروازه هدايت كند. تصور مي‌رود كه ضعيف‌ترين بازيكن تيم مي‌تواند در موضع دفاع بازي كند ، مثلاً در محل نمره چهار، كه هم مي‌تواند به وسيله رهبر قوي هدايت و راهنمايي شده و هم براي توجيه خود در بازي و به كار گرفتن هر چه بيشتر مغز، وقت كافي داشته باشد و هم چنين ميتواند با يكي از بازيكنان طرف مقابل كلنجار رفته از بازي و ضربه‌هاي او جلوگيري كند به هرحال موضوع به رهبر تيم بستگي دارد كه بايد روي آن تصميم بگيرد.
بازيكن نمره يك بايد سبك وزن و سواركار خوبي باشد و بخصوص بتواند گوي را از هر گوشه ميدان روانه دروازه طرف مقابل كند و بتواند گوي را به بازيكن خودي رد كند. مهم‌‌تر آن كه وقتي كه گوي به وسيله نفرات خط عقب زده شد و نمره يك نتوانست آن را بزند، زمين را پاك كند و امكان زدن گوي را به وسيله نمرات ديگر تيم خود فراهم سازد. در چنين حالي اگر بتواند پس از رد كردن افراد مدافع روي گوي برگردد (بدون خطا) و آن را به نمرات خودي رد كند، كار بهتري انجام داده است. نمره يك معمولاً نبايد گوي را به عقب بزند، بلكه بايد با توان خود هميشه آن را به دروازه طرف مقابل هدايت كند ولي گاهي پيش مي‌آيد كه نمره يك نيز بايد گوي را به عقب روانه كند و آن موقعي است كه گوي در گوشه‌هاي زمين يا در زاويه‌اي از دروازه قرار گفته كه به ا شكال مي‌توان آن را به دروازه فرستادو در اين صورت با يك ضربه عقب مي‌توان گوي را جلو دست سوار خودي فرستاد، كه معمولاً جلو گل به انتظار ايستاده است. افراد خط حمله بايد با يكديگر همكاري قاطعي داشته باشند و اين همكاري بايد مؤثر باشد و موقعي كه گوي را به همديگر پاس مي‌دهند، به ترتيبي نباشد كه براي ديگري ايجاد زحمت و احياناً باعث خطا كردن او بشود، مثلاً اگر پاس از نمره يك به دو داده شد، نمره دو مجبور نباشد توقف كند تا به گوي برسد، يا خط ديگري را قطع كند كه خطا كرده باشد.
بازيكن نمره يك هرگز نبايد گوي بوده و حركات گويي را به منظور زدن تعقيب كند به عبارت ديگر محصور گوي شده بازي و موضع خود را فراموش كند.هم چنين، بازيكن نمره يك بايد از به خطر انداختن خود خودداري كند بدين ترتيب اگر براي گرفتن و ممانعت نمره 4 مقابل چند قدم با او فاصله دارد و ضربه به عقب نمره 4 قطعي است واحتمال خوردن چوب و گوي وجود دارد، از نزديك شدن خودداري و فاصله را رعايت كند. به طور قطع اين موضوع نبايد از تأثير اقدام نمره يك بكاهد، يعني به هر حال نمره يك بايد در موضعي مستقر شود كه به خوبي از ضربه نفر مقابل جلوگيري كند يا در خط گوي قرار گيرد كه بلافاصله آن را تصاحب كند.
يك لحظه تأخير اغلب باعث از دست رفتن شانس و موقعيت مي‌شود نمره يكي كه به نمره چهار طرف مقابل چسبيده است، كافي است فقط يك لحظه يعني به اندازه زمان يك ضربه، از آن فاصله بگيرد تا موقعيت را از دست بدهد.
نمره يك تنها با بيرون راندن بازيكن دفاع مقابل در دفاع شركت دارد و گرنه وي هميشه بازيكن خط حمله است.
به هر حال بدترين بازيكن نمره يك كسي است كه جسارت ممانعت و گرفتن و تنه زدن را نداشته باشد، و به ويژه در ميدان، شكارچي گوي باشد و هرجا گوي مي‌رود به دنبال آن بتازد.
بهترين بازيكن نمره يك مرد مصممي است كه ضربه و جهت عالي دارد، نمي‌ترسد و در بازي كاملاً پخته است و وظيفه خود را مي‌شناسد.
 
بالا