وظايف بازيكن شماره سه

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
بازيكن نمره سه محور بازي است. سواري است كه رهبر تيم به او بيش از همه متكي است. از او مي‌خواهد كه در مواقع اضطراري مدد كارش باشد. اوست كه بايد امكان بازي درست تيم را فراهم آورده، بايد در سواري عالي و در ضربات همه جانبه، استاد باشد، مغزش به درستي در بازي كار كند و در دفاع و حمله وظيفه خود را بشناسد و درست عمل كند.
مهم‌ترين كار بازيكن نمره 3، تغذيه افراد گروه حمله از نظر رسيدن گوي است. پاس‌ايش بايد كشيده ، متناسب و به گونه‌اي باشد كه نمرات يك و دو، هم دريافت آن را انتظار نكشند و هم دنبال آن، آن قدر ندوند كه تا رسيدن آنها گوي به دست طرف مقابل افتاده باشد.
بازيكن نمره 3 بايد محرك بازيكن‌هاي خط حمله براي ادامه حمله باشد و با دادن پاس‌هاي منظم و در تماس بودن با آنها، از پشت سر آنها را به فعاليت وادار كند. پشت خط حمله باشد ولي نه با فاصله زياد،‌به اضافه بازيكن نمره 2 مقابل را هم نبايد فراموش كند، چون به هر حال مزاحم او خواهد بود نمره 3 براي اين كه بتواند به خوبي بازي كند، بايد اسب فوق‌العاده‌اي مناسب زير پا داشته باشد، وگرنه نصف فعاليت او به هدر خواهد رفت، سوار خوب بودن از صفات اساسي بازيكن نمره 3 چوگان است.
دفاع، گاهي با اراده نمره 3 و همكاري نمره 4، مي‌تواند به حمله تبدبل شود، و اين موقعي است كه نمره 3 زودتر از نمره 4 به گوي رسيده و آن را با ضربه عقب روانه كند. در اين صورت بلافاصله نمره 4 جاي او را گرفته و گوي را كه نمره سه با ضربه برگردانده است، با چهار نعل تند و ضربه به طرف دروازه مقابل ميراند. در اين حالت نمره 3 جاي نمره 4 را پر مي‌كند. در اين جا حساب نمره 1 و 2 طرف مقابل را بايد كرد و نمرات يك و دو خودي نيز بايد سه و چهار طرف مقابل را از خط خارج سازند. در حمله تمام تلاش‌ نمره 3 ، رساندن گوي به نمره 1 و 2 است، آن هم از خطوط كناري زمين همكاري نمره 2 و 3 اساس بازي به شمار مي‌رود.
هنگام شروع بازي از خارج زمين (اطراف دروازه) بازيكن نمره 3 به دنبال بازيكن نمره 4، كه ضربه را به گوي مي‌زند، ايستاده است. تا اگر ضربه كاري وارد نيامد آن را ادامه دهد و اگر خط گوي كوتاه شد آن را تعقيب مي‌كند مسلم است كه نمرات 4 مطمئن، از گذاشتن نمره 3 پشت سر خود در خط جانبي خودداري مي‌كند ، ولي به هر حال نمره 3 بايد مواظب باشد. وقتي گوي به ميدان داخل شد و نمره 3 آن را تصاحب كرد، مسئله اين است كه آيا بايد آن را تا انتهاي زمين و رساندن به دروازه ببرد، يا قسمتي از اين وظيفه را به عهده نمره 3 بگذارد. مثلاً گوي را نمره 3 تا نيمه زمين ببرد و به نمره 2 واگذارد. در اين جا نيز قطعي است كه اگر شرايط مناسب براي نمره 3 وجود داشته باشد، مي‌تواند گوي را ببرد و اگر شرايط خوب فراهم نبود و افراد حمله داراي وضع بهتري بودند، بايد به آنها واگذار كند ولي به هرحال تعهد اين كار به عهده نمره 3 و به نسبت توانايي افراد حمله و قرار قبلي و تغييرات بازي است.
پاس‌هاي دوباره در بازي چوگان مرسوم نيست. بايد به خاطر داشت كه چوگان، بازي سريعي است و بازيكنان آن معمولاً نترس و قوي هستند، و اجازه دست رشته كردن گوي را در ميدان نمي‌دهند. ولي گاهي پيش مي‌آيد كه پاس را بايد دو بار رد و بدل كرد، مثلاً اگر يكي از بازيكن‌ها در زاويه‌اي از دروازه ايستاده كه امكان روانه كردن گوي به درون آن مشكل است و در همين حال همكار آزادي دارد كه مي‌تواند براي يك لحظه گوي را نگه دارد، با يك تغيير وضع جزئي دوباره آن را پاس كند، در اين صورت، دست رشته كردن در هر نقطه‌اي از زمين، مفيد و مجاز است.
 
بالا