وظايف بازيكن شماره دو

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
دومين سواري كه در حمله بازي مي‌كند نفر نمره دو بازي است. تأثير بازيكن‌هاي نمره 3 و 4 در برد بازي قطعي است ولي در بازي كه همگان در سطح خوب بازي مي‌كنند، نمره دو كليدي است براي برد، تا آن جا كه تصور اين كه يك تيمي با نمره دوي ضعيف برنده شود، مشكل است.
نمره دو، بايد سواركار ماهري باشد. در سواري قرص و محكم و حتي اگر ا ندكي سنگين وزن باشد بهتر است قطعاً داراي ضربه عالي و فوق‌العاده خوب باشد و بتواند درحداكثر سرعت بازي كند.
بازيكن مقابل نمره دو، نمره 3 نيم حريف است كه يقيناً بهترين سوار و بهترين بازيكن تيم است. بنابراين بازيكن نمره دو بايد چوگان باز ماهر و محكم و قرصي باشد.
بين بازيكن نمره يك و دو بايد همكاري دايمي در جريان بازي وجود داشته باشد. براي اين كار معمولاً بازيكن نمره 1 در خط جلوتر و نمره 2 در خط عقب‌تر يا هر دو در طرفين قرار مي‌گيرند. حسن اين كار اين است كه بازيكن نمره 3 خودي، با فاصله مي‌تواندبين اين دو بازيكن قرار گيرد. و هر وقت كه نمره 2 به دنبال گوي به طرف دروازه رفت و در حقيقت كار نمره يك ر ابه عهده گرفت، مي‌تواند جاي او را پر كند.
با موقعيت فوق‌العاده‌اي كه بازيكن نمره 2 دارد، بدين معني كه بايد سوار خوب بر اسب سريع بنشيند و تحرك بي‌نهايت داشته باشد، اگر به دنبال گوي برو باشد (شكارچي گوي) بهتر است از بازي بيرون انداخته شود . نمره 2 بايد بيش از همه نمرات ديگر احساس بازي كردن در تيم داشته باشد. گاهي شرايط مخصوصي براي نمره 2 به وجود مي‌آيد. مثلاً موقعي كه با نمره 1 ضعيف بازي مي‌كند در اين حال بيش از همه بايد بيدار باشد و بيش از هميشه بايد همكاري داشته باشد و از هميشه بيشتر بايد موقعيت تيم را در هر لحظه ارزيابي كند.
در حمله، نمره 2 بايد بداند چگونه گوي را به اختيار بگيرد كه البته اين به موقعيت نمره 1 در آ» لحظه بستگي دارد و اين كه آيا خود او در فشار نمره 3 طرف مقابل است يا آزاد. نمره 2 وقتي مي‌بيند كه نمره 1 خودي بازيكن دفاع طرف مقابل را رانده است، بايد گوي را در يك لحظه به طرف دروازه براند. گاهي نمره 1 آزاد است و احتمال درگيري نمره 2 با مدافعين وجود دارد/. در اين صورت دادن يك پاس سبك به بازيكن نمره يك ضروري است و احتمالاً انتظار دريافت گوي را مجدداً بايد داشته باشد چون احتمال درگيري نمره يك نيز وجود دارد.
در بعضي كتاب‌هاي ويژگي‌هاي بازيكن نمره 2 را اين طور شرح مي‌دهند. قادر باشد در حداكثر سرعت، گوي را از دو طرف چپ و راست دروازه هدايت كند و بتواند ضربه عقب را نيز بزند. در حقيقت ضربه به عقب را در درجه دوم اهميت قرار داده باشد، حال آن كه بازيكن نمره 2، حتماً بايد بتواند ازچپ و راست گوي را به عقب بزند. در بسياري از موراد گوي در گوشه ميدان قرار مي‌گيرد و زياد اتفاق مي‌افتد كه ضربات زير گردن و جلو آن قدر كاري نيست كه يك ضربه به عقب. در اين صورت ضربه به عقب تنها چاره كار است و نمره 2 بايد به خوبي در آن استاد باشد. وظيفه ديگر بازيكن نمره 2، بازي كردن و مبارزه و راندن نمره 3 طرف مقابل و پاك كردن زمين براي ضربات افراد خودي است و در حالي كه نمره 3 خودي درگير مي‌شود. بلافاصله جاي او را بايد پر كند. بيداري بازيكن نمره 2 زياد باشد تابتواند هم همكار خوبي براي نمره 1 و هم جانشين مناسبي براي نمره 3 و در ضمن نمره 2 مطمئني در مقام خود باشد در دفاع، نمره 2 بايد بداند كه گوي هميشه به دو طرف دروازه و خط خارجي فرستاده مي‌شود و زماني كه به جاي نمره 3 بازي مي‌كند، يعني موضع خود را عوض كرده است، حالت حمله و گوي را به طرف دروازه مقابل هدايت كرد
بهترين بازيكن نمره دو كسي است كه به دنبال گوي نرود و بداند به كدام بازيكن خودي پاس مي‌دهد (يك يا سه) و شرايط عمومي يك سوار ماهر را داشته باشد.
 
بالا