نامه جمعي از علاقه مندان سوارکاري به رسانه ها

اسب ايراني- در روزهاي پاياني سال 85 رياست محترم فدراسيون سوارکاري کشور و اعضاي آن اولين کنفرانس مطبوعاتي خود را برگزار کردند. روزهاي قبل از اين مراسم جمعي از سوارکاران و علاقه مندان به ورزش سوارکاري طي نامه اي به رسانه هاي گروهي با مطرح کردن بخشي از مشکلات سوارکاري کشور خواستار پاسخگويي مسوولين شدند.
لازم ديديم که در ابتداي سال جديد و با توجه به اينکه در ارديبهشت ماه آينده انتخابات فدراسيون جهت مشخص شدن رياست آن برگزار خواهد شد نسخه اي از اين نامه در سايت اسب ايراني منتشر نماييم. هر چند که اکثر اين سوالات در آن کنفراس مطرح نشد، اما حقايقي است که نيازمند توجه مي باشد.

بسمه تعالي
خبرگزاري محترم / روزنامه وزين
رسانه جمعي / خبرنگار گرامي
با سلام
همانطور که مستحضر هستيد طبق برنامه اعلام شده، در تاريخ 20 اسفندماه 1385 مصاحبه مطبوعاتي رياست محترم فدراسيون سوارکاري ج ا ا، جناب آقاي مهندس تابش و ساير مسوولين فدراسيون در محل سالن جلسات فدراسيون هندبال برگزار مي گردد.
با توجه به اينکه دوره چهارساله رياست ايشان رو به اتمام است و در ارديبهشت 86، مجمع عمومي فدراسيون جهت انتخاب رياست دوره بعدي برگزار مي گردد، اين مصاحبه از اهميت بسزايي برخوردار است.
ضمن تشکر از زحمات آقاي مهندس تابش و همکاران طي چهار سال اخير مخصوصا" در امر ايجاد قرنطينه موقت جهت بازي هاي آسيايي و همچنين برگزاري جام هاي پرش با اسب جديد و ارتقاء فني رده ها و جوايز، افزايش جوايز مسابقات اسبدواني، راه اندازي ليگ پرش با اسب و ...، سوالات متعدد درباره کاستي هاي موجود در اين رشته براي فعالان و علاقه مندان وجود دارد. با توجه به اينکه شما بزرگواران نقش به سزايي در روشن شدن مسايل و تلاش در جهت بهبود اوضاع در هر بخشي داريد، جمعي از سوارکاران و علاقه مندان به ورزش هاي سواره، قصد دارند با مطرح کردن مشکلات و سوالات خود با شما، از اين طريق به انتقال خواستههاي خود به مسوولان و دريافت جواب دست يابند.
ورزش سوارکاري، به حق رشته اي است که در کشور ما بيشترين سرمايه گذاري آن توسط بخش خصوصي انجام شده و پرداختن به آن به صورت حرفه اي پر هزينه ترين ورزش کشور مي باشد. علاقهمندان با سرمايههاي شخصي خود بيش از هر رشته ديگري اساس تداوم و حرکت آن را باعث ميشوند، لذا کساني که تقريبا" تمامي هزينه هاي ورزش خود را از ساخت و تجهيز باشگاه و خريد اسب گرفته تا تامين بخشي از جوايز مسابقات، شخصا" پرداخت مي نمايند بزرگترين انتظاري که از دستاندرکاران امر دارند، سياست گذاري هاي اصولي و هدايت پتانسيل هاي موجود مي باشد.
با توجه به آنچه که گفته شد، بخشي از سوالات مهم ما در ذيل آورده شده که اميدواريم شما حقيقت جويان خستگي ناپذير به عنوان نمايندگان معتمد ما پاسخ مستند و قابل قبول آنها را از فدراسيون سوارکاري دريافت نماييد.

- با وجود امکانات ارزشمندي که در سال هاي گذشته با خون دل بسياري از زحمت کشان در شهرهاي مختلف ايجاد شده است و بهترين هاي شهرهاي خود هستند، در تعامل با شرکت توسعه و نگهداري اماکن ورزشي چرا راهکاري مناسب براي استفاده بهينه از آنها اتخاذ نمي شود؟ آيا از پتانسيل مجموعه هاي سوارکاري يزد، اصفهان، مشهد، شهدا و نوروز آباد تهران بهره برداري مناسب مي شود؟

- چرا در استان فارس که در دهه هاي گذشته از قطب هاي اصلي پرش با اسب کشور بوده و در سال هاي اخير به شدت نزول داشته، تغييرات لازم در هيات صورت نمي گيرد و سال هاست باندبازي باعث افت اين ورزش در استان شده تا جايي که مربيان خوب اين شهر به شهرهاي اصفهان و تهران براي ادامه کار مهاجرت کردهاند؟

- در استان هاي بزرگ و پر استعداد ما همچون اصفهان، فارس، گلستان، آذربايجان شرقي، خوزستان، کرمانشاه، قزوين، کرمان و ... آيا افراد توانمندي جهت تصدي پست هاي کليدي هيات سوارکاري يافت نميشوند که با بکارگيري ظرفيت هاي مادي و معنوي استان خود، راه پيشرفت چشمگير را همچون هيات هاي نسبتا" موفق خراسان رضوي، همدان، يزد، خراسان شمالي و لرستان هموار نمايند؟ بسترسازي حضور نخبگان، دلسوزان و فعالان سطح مديريت سواري ايران با کيست؟ فدراسيون مي تواند با استعداديابي مديريتي در کنار توجه به خواست عموم سوارکاران يک استان، افراد شايسته تري را جهت هدايت سکان رياست هيات هاي استان ها انتخاب و حمايت نمايد. با توجه به برنامه ارزشمند اعطاي امور اجرايي به هيات ها که از نظرات مثبت آقاي تابش است، اهميت اين موضوع دو چندان ميشود.

- آيا نظارت بر عملکرد هيات هاي استاني و فعاليت آنها از نيازهاي تقويت و فعال تر شدن اين بازوهاي اجرايي نيست؟
ضعف هاي مديريتي موجود در هيات هاي استان ها را چه کسي پاسخگوست؟

- مدت هاست که صحبت از کالج سوارکاري است و نتيجه اي را شاهد نبوده ايم. آيا راه اندازي مدارس سوارکاري در استان هاي مستعد با همکاري باشگاه هاي کشور که اکثرا" خصوصي هستند با يک برنامه اصولي و قابل اجرا در فصل تابستان امکان پذير نيست؟ جذب تعداد بيشتري از علاقه مندان به اين ورزش در مقاطع مبتدي متضمن افزايش ورزشکاران مقاطع بعدي و نهاياتا" توسعه سوارکاري و پيشرفت آن نيست؟ نکته مهم اين است که در نقاط مختلف کشور بسياري از زيرساخت هاي مورد نياز توسط بخش خصوصي ايجاد شده است و با راهکارهاي موثر فدراسيون و اندکي سرمايه گذاري ديگر بخش خصوصي، استفاده بهينه از امکانات موجود نتايج بسيار ارزشمندي را خواهد داشت.

- جايگاه آموزش در سوارکاري ايران کجاست؟ بعد از گذشت 20 سال هنوز زمان برگزاري کلاس هاي مربيگري نرسيده است (آخرين دوره مربيگري –نه کمک مربيگري- سال 65 بوده)؟ با اينکه در گروه 3 فدراسيون جهاني از لحاظ شاخص ها ايران بعد از روسيه قرار دارد اما طبق گزارش فدراسيون جهاني سوارکاري، ايران فاقد برخي ساختارهاي پايه اي همچون سيستم آموزش مربيان و ثبت سوارکاران است. رتبه ايران بيشتر به خاطر آمار مسابقات و تعداد سوارکاران است که از طريق فدراسيون اعلام مي شود.
شايان ذکر است در اين گروه که چند کشور ضعيف هم در کنارمان قرار دارند ايران تنها کشوري است که نه تنها سيستم آموزش مربيان ندارد بلکه فاقد سيستم اعطاي گواهي و همچنين ساختار درجه بندي مي باشد که جاي بسي تاسف است.
علي رغم برنامه هاي اعلام شده در تقويم سال هاي اخير هيچ کدام از دوره هاي مربيگري برگزار نشدهاست و بر خلاف ساير رشته هاي ورزشي نيز به هيات ها اجازه برگزاري دوره داده نمي شود.
چرا از خدمات و راه کارهاي دپارتمان توسعه فدراسيون بين المللي سوارکاري در امر ارتقاي دانش مربيان و سوارکاران کشور استفاده نمي شود؟

- براي استعدايابي، جذب و تشويق ورزشکاران رده هاي سني پايه در رشته هاي مختلف سوارکاري چه اقداماتي صورت گرفته است؟

- با توجه به طرح اداغام انجمن هاي بانوان و فدراسيون ها که براي پيشرفت سوارکاري بانوان ايران بهترين فرصت بود، چه برنامه هايي براي گسترش اين ورزش مورد علاقه بانوان در ميان آنها وجود دارد؟ نسبت اندک سوارکاران بانو در مسابقات نشانگر چيست؟ متاسفانه حتي در سطوح مقدماتي نيز مربيان مناسب زن در اين ورزش وجود ندارد چه رسد جهت مراحل پيشرفته تر.

- يکي از برنامه هاي مهم دپارتمان توسعه FEI (فدراسيون بين المللي سوارکاري) برگزاري ساليانه مسابقات FEI Challenge مي باشد که تحت شرايط يکسان در کشورهاي در حال توسعه اين ورزش برگزار مي شود و نتايج آنها با يکديگر مقايسه مي گردد. خوشبختانه رده A آن در ايران نيز برگزار ميگردد. اما اين رويداد يک رده B نيز دارد که براي پيشرفت سوارکاري در کشور ايران بسيار مهم و ارزشمند مي باشد و در حقيقت دانستهها و تکنيک هاي پايه در پرش با اسب مورد امتحان قرار ميگيرد.
اول اينکه چرا اين رده پايه (B) و آموزنده در کشور اجرا نمي شود؟ دوم اينکه چرا جهت ارتقاي کيفيت حضور سوارکاران ايراني در رده A نيز که برگزار مي شود اطلاع رساني در زمينه رکوردهاي رقبا در دوره هاي مختلف و مسير اعلام شده از سوي FEI در ابتداي سال ميلادي صورت نمي گيرد و يکي از دلايل اختلاف رکوردهاي سوارکاران کشورمان با ديگران در همين مورد مي باشد (شايان ذکر است که مسير مسابقات هر سال قبل از آغاز اين رقابت ها بر روي سايت فدراسيون جهاني موجود است)؟

- آيا افزايش ارتفاع مسابقات پرش با اسب بدون هيچگونه برنامه ريزي آموزشي جهت بهبود تکنيک هاي سوارکاران و ارتقا روش هاي آموزش اسب، کيفيت مسابقات را بهبود مي بخشد؟

- در زمينه رشته درساژ که در حقيقت رشته مادر ورزش سوارکاري است و بخشي از آن براي رشته هاي پرش و سه روزه ضروري است برگزاري چند مسابقه در سال با حضور کمتر از 10 سوارکار کافي است؟ چه برنامههايي براي آموزش اين رشته و همچنين فرهنگ سازي جهت روشن شدن اهميت اين رشته در ميان مربيان و سوارکاران وجود دارد؟ لازم به تذکر است که اين رشته نيز همچون پرش با اسب داراي مسابقات FEI Challenge خاص خود مي باشد که جايگاهي در ايران ندارد.

- 7 رشته، رسما" زير مجموعه فدراسيون بين المللي سوارکاري است که از اين ميان در ايران در پرش با اسب بيشتر کار شده و دو رشته درساژ و استقامت نيز در حد بسيار محدودي انجام مي شود. راه اندازي و فعاليت بيشتر در رشته هاي مختلف در کنار پرش با اسب که در ايران امکان اجراي آنها مي باشد (مانند سه روزه و استقامت) نمي تواند بخشي زيادي از پتانسيل ها را فعال سازد و سلايق بيشتري را پاسخگو باشد؟

- علت بي توجهي به مسابقات استقامت در سال جاري با وجود اينکه به مسابقات آسيايي راه يافته و در انتظار ورود به المپيک مي باشد و بهترين رشته سوارکاري براي ايران است که با توجه به امکانات و استعداد موجود، با حمايت و برنامه ريزي امکان کسب مدال در آن وجود دارد، چيست؟

- برنامه هاي معاونت اسبدواني جهت گسترش اسبدواني در استان هاي مستعدي همچون لرستان، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختياري، اصفهان، خراسان شمالي، يزد، فارس و ... چيست؟ آيا اسبدواني فقط در تهران و گنبد بايد دنبال شود؟

- نژادهاي خالص اسب ايراني در برنامه هاي فدراسيون چه جايگاهي دارند؟ آيا عدم حضور مسوولين فدراسيون در بزرگترين جشنواره زيبايي اسب هاي ايراني در اصفهان نوعي بي توجهي نبود؟

- در جهت حمايت و تشويق سوارکاران به استفاده از اسب هاي ايراني مانند ترکمن در پرش چه اقدامي صورت گرفته است؟

- با توجه به نياز حفظ نژادهاي ارزشمند بومي، تعداد بسيار اندک کورس مخصوص اسب هاي ترکمن و توجه بيش از حد به اسب هاي دوخون و تاروبرد در چه راستايي است؟

- در اکثر نقاط دنيا انجمن هاي غيردولتي عهده دار پرداختن به مسائل تخصصي نژادهاي اسب هستند. در ايران که مهد نژادهاي اسب است، سازمان هاي مردم نهاد چه جايگاهي دارند؟ آيا اصلا" چنين چيزي در مورد اسب وجود دارد؟ براي شناساندن نژادهاي ارزشمند بومي ايران به جهان چه برنامه هايي تدوين شده است؟

- هميشه در بحث اسب، از صادرات به عنوان يکي از منابع درآمدزايي در آينده صحبت مي شود. صادرات کدامين اسب ها را مدنظر داريم؟ اسب هايي که هنوز فعاليتي براي شناخته شدن آنها به عنوان نژاد صورت نگرفته؟ نژادهايي که تبارنامه ندارند؟ اصلا" آيا توليدات ما به اندازه اي هست که بتوان صحبت از صادرات کرد؟ متولي نظارت بر امر صادرات کيست؟ صدور اسب هاي پايه، ما را از ادامه نسل آنها در داخل بي بهره ميکند و ارسال اسب نامرغوب مشتريان را گريزان از اين بازار!! از هم اکنون برنامه اي براي صادرات در دست مطالعه هست يا نه؟ آيا باز هم شاهد موازي کاري در اين امر بين فدراسيون و وزارت جهاد کشاورزي خواهيم بود و تنها اسب ايران ضرر خواهد کرد؟

- ضعف شديد معاونت فني در چند سال اخير و از جمله دايره شناسنامه آن و عدم انجام عمليات تزريق ميکروچيپ و داغ زني در استان هاي مختلف جهت ثبت مشخصات و صدور شناسنامه اسب ها چه توجيهي دارد؟

- فدراسيون در قبال مساله ورود بي رويه اسب هاي سطح پايين و نامرغوب خارجي به کشور و خروج مبالغ هنگفت ارز چه برنامه اي دارد؟ نظارت بر کيفيت اسب هاي وارداتي و تدوين استاندارهاي اين امر کمک شاياني به پيشرفت اين ورزش و ارتقا توليدات خواهد داشت. آيا فدراسيون در قبال اين مهم مسوول نيست؟

- در زمينه توليد اسب هاي مناسب رشته هاي مختلف و اصلاح نژاد اسب چه فعاليت هايي صورت گرفتهاست؟

- استفاده از نظرات و پيشنهادهاي افراد خبره و به کارگيري راهکارهاي مفيد علاقه مندان در زمينههاي مختلف در چه بخشي از فدراسيون دريافت و پيگيري ميشود؟

- با توجه به اهميت اسب در ميراث معنوي ايران زمين و همچنين جايگاه ورزش سوارکاري در جذب گردشگر، برنامه هاي فدراسيون در همکاري با سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي جهت ثبت نژادها و سوارکاري ايران در ميراث معنوي جهان و نيز توسعه توريسم ورزشي در اين رشته جذاب چيست؟ آيا صرف يک تفاهم نامه آن هم در زمينه جشنواره ها که تاکنون نيز عملي نشده، کافي است؟

البته ناگفته نماند که در برخي موارد، گاها" برنامه ها و اقداماتي صورت گرفته است اما نتيجه بخش نبوده و يا در مسير غلط حرکت کرده است.

اکثر موارد فوق اقداماتي است که در جهت دستيابي به آنها مديريت صحيح و استفاده از نيروهاي کارآمد بسيار مهمتر از بودجه است و خوشبختانه بخش خصوصي در بسياري از موارد در يک تعامل خوب تامينکننده بخش اعظم هزينه ها خواهد بود.
انشاءا... که با برنامه ريزي هاي مناسب و استفاده از نظرات کارشناسان اين ورزش، در آينده شاهد پيشرفت بيش از پيش سوارکاري در کشور باشيم و با گسترش اسب هاي ايراني، در بسياري از سطوح وانچه خود داريم را از بيگانه تمنا نکنيم.
پيشاپيش از همه بزرگواراني که در راه جوابگويي مسوولين، علاقه مندان را ياري مي کنند تشکر مينماييم. بي شک پيگيري هاي شما در رابطه با ورزش سوارکاري بازويي بسيار مهم در مسير توسعه و پيشرفت اين رشته مفرح خواهد بود.

با سپاس فراوان

منبع: سايت اسب ايراني http://www.persian-horse.ir
 
بالا